Draudzīgākā šofera meklējumos
Vakar, 14.jūlijā, Rīgas starptautiskajā autoostā atklāja Satiksmes ministrijas rīkoto akciju “Draudzīgākais autobusa šoferis”. Šīs akcijas laikā pasažieri var vērtēt tālsatiksmes (starprajonu) autobusa šoferu darbu un attieksmi pret pasažieriem četrās kategorijās: precīzākais, izpalīdzīgākais, korektākais un smaidīgākais.
Satiksmes ministrs Ainārs Šlesers vēlas noskaidrot, kāpēc pasažieri kritizē sabiedriskā transporta vadītājus Foto: Aigars Jansons, A.F.I. |
Akcija tiek rīkota, lai pievērstu
lielāku sabiedrības uzmanību autobusu šoferu darbam. Daudz tiek
runāts par nelaimes gadījumiem un šoferu nolaidību, taču
apzinīgie un izpalīdzīgie autobusu vadītāji ir atstāti novārtā.
Akcijas rīkotāji vēlas uzlabot pasažieru pārvadājumu kvalitāti un
drošību. Pasažieriem ir jādod iespēja izteikties ne tikai
problēmu gadījumā, bet arī atzinīgi novērtēt autobusa šoferu
darbu.
Akcijas organizatori uzskata, ka šoferiem jābūt pieklājīgākiem,
uzmanīgākiem un atsaucīgākiem. Ir jāpievērš pastiprināta uzmanīga
cilvēkiem ar īpašām vajadzībām, grūtniecēm un jaunajām māmiņām.
Arī neparedzētu starpgadījumu laikā paskaidrot pasažieriem
notiekošo, informēt par iespējamo autobusa kavēšanās laiku.
Arī pasažieriem jāmainās
Turpretī šoferiem par akciju ir dažādi viedokļi. Daļa “LV” pauda viedokli, ka tās laikā vadītāji centīsies parādīt sevi no labākās puses, būs atsaucīgāki un laipnāki, vairāk uzmanības pievērsīs pasažieru vajadzībām. Ir šoferi, kas uzskata, ka situācija akcijas laikā uzlabosies, taču pēc akcijas izmaiņas vairs nebūs jūtamas. Sarunā izskanēja arī viedoklis, ka tieši pasažieriem būtu jāmaina sava izturēšanās pret autobusu vadītājiem. Šoferi diendienā saskaras ar lielu skaitu cilvēku, viņu kaprīzēm, nepieklājību un nekaunību. Gadās iereibušie, kas uzvedas agresīvi, nevēlas iegādāties biļetes un traucē darbu. Viens no profesionāļiem uzskata, ka sabiedrībai vajadzētu paaugstināt kultūras līmeni un tikai tad pieprasīt atsaucību un laipnību no citiem.
Trūkst autobusa vadītāju
Pašlaik Latvijā starprajonu maršrutos pasažierus apkalpo trīsdesmit četras kompānijas, un vienas dienas laikā tiek veikti aptuveni divi tūkstoši reisu. Gada laikā tālsatiksmes maršrutos vidēji tiek pārvadāti deviņpadsmit miljoni pasažieru, kurus apkalpo tikai piecsimt līdz sešsimt piecdesmit autobusu. Sabiedriskā transporta uzņēmumos trūkst gandrīz piecsimt autobusa šoferu. Satiksmes ministrijas Pasažieru pārvadājumu departamenta direktors Adrians Ļublins norādīja, ka šoferu trūkums skaidrojams ar zemo atalgojumu. Lai uzlabotu situāciju, ir plānots Nodarbinātības valsts aģentūrā iesniegt prasību nodrošināt bezmaksas kursus, kuros bezdarbnieki varētu iegūt D kategorijas vadītāju apliecības.
Uzziņai:
• Akcija ilgs līdz
30.septembrim.
• Tās laikā visos tālsatiksmes maršrutu autobusos tiks izvietoti
apdrukāti baneri ar “kabatām”, kurās atradīsies informatīvie
kuponi. Uz tiem ir norādīts telefons – automātiskais atbildētājs
– 7028028, e-pasta adrese akcija_soferis@sam.gov.lv
un pasta adrese šoferu novērtējumam un ieteikumiem – LR Satiksmes
ministrija, Gogoļa iela 3, Rīga, LV-1743, ar norādi
akcijai “Draudzīgākais autobusa šoferis”.
• Informatīvajos kuponos ir arī informācija par pasažieru
tiesībām.
Egija Daukste