Ko iesākt ar Darba likumu
Eiropas Savienībā (ES) aizvien vairāk politiķu un arī ekonomikas ekspertu uzskata, ka ES darba likumdošana ir jāliberalizē. Proti: jādod lielāka rīcības brīvība darba devējiem, jāpadara darba tiesiskās attiecības elastīgākas, tādējādi veicinot konkurētspēju un ekonomikas izaugsmi.
Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
Eiropas izšķiršanās
Mūsdienu Eiropā saduras divi
modeļi: sociālais (Vācija, Francija) un anglosakšu liberālais.
Sociālajā modelī valsts stingri reglamentē darba likumdošanu,
nosakot minimālo algu, pieļaujamo virsstundu skaitu, kārtību,
kādā drīkst atlaist darbinieku. Liberālajā modelī valsts darba
tiesiskās attiecības tikpat kā neregulē, par visiem jautājumiem
vienojas darba devējs ar darba ņēmēju individuāli. Kādas ir
sekas?
Bezkaislīgie skaitļi vēsta: Vācijā un Francijā bezdarbs ir 10%,
Lielbritānijā un Īrijā – 4,2%. Franču žurnāls “Le Point”
jūnija sākumā ļoti paškritiski rakstīja: “Šaubām nav vietas:
pilna nodarbinātība un sociālais progress pašlaik ir
anglosakšiem, bezdarbs un sociālā regresija – frančiem”. Vēl
vairāk – žurnāls vēsta, ka kopš astoņdesmitajiem gadiem ASV
nabadzība sarukusi no 18% līdz 12%, Lielbritānijā no 20% līdz
15%, savukārt Francijā no 12% tā pieaugusi līdz 15%. “Le
Point” līdzīgi kā ekonomikas eksperti ļoti slavē dāņu modeli,
kur sociālā drošība apvienojas ar darba tiesisko attiecību
elastīgumu. Uzņēmēji var ļoti viegli darbiniekus gan pieņemt, gan
atlaist. 30% dāņu maina darbu katru gadu. Taču bezdarbs Dānijā
2005. gadā bija 4,9%. Tas liecina, ka jaunu darba vietu rašanos
un nodarbinātību veicina nevis darbinieka pielaulāšana
darbavietai, bet gan uzņēmējdarbības attīstība.
Ko darīs Latvija?
Cik Latvijas Darba likums (DL publicēts “LV” 06.07.2001.) ir liberāls un ekonomikas attīstību veicinošs, “Latvijas Vēstnesis” jautāja sociālajiem partneriem – Latvijas Darba devēju konfederācijas (LDDK) ģenerāldirektores vietniekam Edgaram Korčaginam un Latvijas Brīvo arodbiedrību savienības (LBAS) priekšsēdētāja vietniekam Egilam Baldzēnam. Valsts viedokli pauda Labklājības ministrijas (LM) Darba departamenta direktores vietnieks Imants Lipskis un Darba departamenta Darba attiecību un sociālā dialoga nodaļas vadītāja Ineta Vjakse.
Egils Baldzēns |
Darba devēju un arodbiedrību domas
nesakrita tikpat kā nevienā punktā. E.Baldzēns kategoriski
paziņoja: Darba likumu liberalizēt nav iespējams. Savukārt
E.Korčagins uzsvēra, ka darba tiesisko attiecību liberalizācija
Latvijai ir ļoti aktuāla, īpaši ES konkurētspējas kontekstā.
Mērķis jau nav darbiniekus padarīt par beztiesiskiem vergiem, bet
gan panākt, lai darba devēji un darba ņēmēji pēc iespējas ātrāk
un adekvātāk spētu reaģēt uz darba tirgus izmaiņām.
E.Korčagins, jautāts, kas tad būtu jāmaina, atbild, ka darba
devējiem un strādājošiem jādod lielāka brīvība pašiem noteikt
savus darba apstākļus, proti: jāsamazinās valsts regulējumam. Ir
situācijas, kad likuma norma apgrūtina darbu konkrētā uzņēmumā
gan darbiniekiem, gan darba devējiem. Bijusī LDDK
ģenerāldirektore, šobrīd Ekonomikas ministrijas nozares pārstāve
Latvijas pārstāvniecībā ES Ieva Jaunzeme gan pauda viedokli, ka
vispirms Latvijas darba devējiem vajadzētu ievērot pašreizējo
likumdošanu un tad domāt par tās liberalizēšanu. LDDK pārstāvis
norādīja, jo stingrākas un darbu varbūt pat apgrūtinošas
prasības, jo vairāk ir centienu tās neievērot. Labs piemērs ir
nodokļu iekasējumu palielināšanās, samazinot nodokļu likmi.
Darba devējiem vēlamās izmaiņas
1. DL 68.p.1.d. Likums
nosaka, ja cilvēks strādā virsstundas darba dienās, viņš par to
var saņemt vienīgi piemaksas 100% apmērā no darba algas (DL
68.pants). Jautājums, kādēļ strādājošajam netiek dota brīvība
izvēlēties nevis piemaksu, bet, piemēram, brīvu piektdienu. Darba
devēji uzskata, ka šajā gadījumā darbiniekam un darba devējam
jābūt tiesībām izdarīt izvēli, kas apmierinātu abas puses. LBAS
uzskata, ka cilvēki virsstundas pārsvarā strādā piemaksu dēļ, un
bažījās, ka izvēles gadījumā būs nevis vienošanās, bet darba
devēja diktāts.
2. DL 103.p. Likums nosaka, ja darba devējs uzsaka darbu
darbiniekam, uzteikuma termiņā pēc darbinieka pieprasījuma
neieskaita pārejošu darba nespējas laiku. E.Korčagins uzskata, ka
reizēm tas tiek izmantots ļaunprātīgi, darbinieks ilgu laiku
“slimo”, un darba devējam nav iespēju ar viņu izbeigt darba
tiesiskās attiecības. Tādēļ termiņā būtu jāiekļauj arī pārejošas
darba nespējas laiks.
3. DL 73.p. Tas nosaka, ja darbinieks neveic darbu
attaisnojošas prombūtnes dēļ, viņam par šo dienu izmaksā mēneša
vidējo izpeļņu. E.Korčagins uzskata, ka vienkāršāk un pamatotāk
būtu saglabāt mēneša algu, šo dienu ieskaitot darba laikā.
Protams, vidējā izpeļņa saglabāsies strādājošajiem, kuriem ir
akorda alga. Bet citādi, nav īsta pamatojuma, kādēļ darbiniekam
par viņa prombūtni jāmaksā vairāk nekā par laiku, kuru viņš
strādā. LBAS tam nepiekrīt. Vienīgais arguments – izmaiņas
pasliktinās darbinieku pašreizējo stāvokli.
Edgars Korčagins |
4. DL 157.p.2..d. Noteic,
ka darbiniekam valsts eksāmenu kārtošanai un diplomdarba
aizstāvēšanai piešķirams darba devēja apmaksāts mācību
atvaļinājums. LDDK uzskata, ka par to, vai mācību atvaļinājums
apmaksājams, vai ne, jāvienojas darba devējam un darba ņēmējam.
To nevar uzlikt darba devējam par pienākumu, īpaši gadījumos, kad
darbinieks iegūst izglītību specialitātē, kas nav saistīta ar
uzņēmuma darbību. LBAS kategoriski iebilst, norādot, ka tas ir
pretrunā ar Lisabonas stratēģijas mērķi – uz zināšanām
balstītas ekonomikas izveidi. Te gan vietā jautājums, kādēļ šis
mērķis jārealizē uz darba devēju rēķina?
LDDK arī atzīst, ka ar laiku atkal aktualizēs jautājumu par
virsstundu piemaksām. Proti, darba devēji vēlas, lai piemaksas
par virsstundām būtu nevis 100%, bet 50% apmērā no darba
algas.
Arodbiedrībām vēlamās izmaiņas
1. DL 138.p.1.d. Noteic, ka
par nakts darbu uzskatāms darbs laikā no pulksten 22.00 līdz
6.00, kas ilgst vairāk nekā 2 stundas. LBAS uzskata, ka nakts
darbs jāskaita no pirmās stundas, citādi, piemēram, pārdevējām,
kuras strādā līdz 24.00, tas netiek uzskatīts par nakts darbu.
Tam kategoriski iebilst LDDK, uzsverot, ka ES nakts darbu
aprēķinot tikai pēc trešās stundas.
2. DL 58.p. Noteic, ka darba devējs likumā noteiktos
gadījumos ir tiesīgs atstādināt darbinieku no darba pienākumu
veikšanas uz nenoteiktu laiku, par atstādināšanas laiku
neizmaksājot darba samaksu. LBAS uzskata, ka likumā būtu
jānosaka, uz cik ilgu laiku drīkst darbinieku atstādināt. Citādi
darba devēji to mēdzot izmantot ļaunprātīgi. E.Baldzēns stāsta,
ka ir bijuši darbinieki, kas atstādināti 8 vai 9 mēnešus,
paliekot bez iztikas līdzekļiem. Tam iebilst E.Korčagins,
norādot, ka likums stingri nosaka gadījumus, kad drīkst
atstādināt darbinieku. Tā kā šajā ziņā subjektīvisms ir izslēgts.
Tie ir nopietni pārkāpumi, un, ja atstādināšana ir pamatota divus
mēnešus, tad tik ilgi tai arī jābūt. Ja darbiniekam šķiet, ka
atstādināšana ir nepamatota, viņš var vērsties Valsts darba
inspekcijā.
3. DL 75.p. par vidējās izpeļņas aprēķināšanu. LBAS
uzskata – likumā jānoteic, ka mēneša vidējā izpeļņa nevar būt
mazāka par mēneša darba samaksu. Jo citādi, ja cilvēks trīs
mēnešus ir noslimojis, viņa vidējā izpeļņa (kuru aprēķina pēc
pēdējiem 6 mēnešiem) būs daudz zemāka.
Ineta Vjakse |
LM komentāri
Par Darba likuma
liberalizāciju. I.Vjakse stāsta, ka ministrijas nostāja ir
veicināt darba tiesisko attiecību elastīgumu, vienlaikus
nodrošinot darbinieku sociālo aizsardzību (minētais Dānijas
modelis). To gan izdarīt nav viegli. Ministrija nekādā gadījumā
neuzstāj, ka visi darba tiesisko attiecību jautājumi būtu
jāregulē valstij, gluži otrādi – LM ir ieinteresēta veicināt
sociālo dialogu. I.Vjakse uzskata, ka pašreizējais Darba likums
ir gana elastīgs, lai gan ir lietas, kas darba devējiem apgrūtina
dzīvi. Taču, ņemot vērā situāciju darba tirgū (negodīgos darba
devējus, augsto bezdarbu laukos utt.), no daudzām normām pagaidām
atkāpties nav iespējams.
I.Vjakse arī norāda, ka ne visas darbinieku izkarotās tiesības ir
pamatotas un uzskatāmas par pietiekamu argumentu, lai neko
nemainītu. Gan I.Vjakse, gan I.Lipskis domā, ka bieži darba
ņēmējiem jābūt elastīgākiem, saprotot, ka īslaicīgas piekāpšanas
var dot lielu labumu ilgtermiņā. Darbiniekiem vienmēr jāizsver,
vai konkrētais labums ir tik būtisks, ka no tā nevar atkāpties.
I.Lipskis min Īrijas piemēru, kas no astoņdesmito gadu lielās
depresijas izkļuva, pateicoties tieši sociālajam dialogam un tam,
ka darbinieki bija ar mieru atteikties no savām tā brīža
privilēģijām par labu nākotnes ekonomikas augšupejai.
Par 68.p.1.d. I.Vjakse
stāsta, ka par darbu svētku dienās darbiniekiem ir izvēles
iespējas: vai saņemt naudu vai brīvu dienu. Taču par virsstundām
paredzēta atlīdzība naudā, bet par darbu sestdienās, svētdienās –
jāpiešķir brīva diena. Attiecībā uz piemaksām par virsstundām
I.Vjakse stāsta, ka to apmaksas kārtība dažādās ES valstīs ir
atšķirīga. Jā, Latvija ir vienīgā valsts ES, kurā piemaksas par
virsstundām dubultā apjomā sāk maksāt jau ar pirmo stundu. Taču,
ņemot vērā Latvijas sociāli ekonomiskos apstākļus, cīņu ar
nabadzību un sociālo atstumtību, LM neuzskata, ka piemaksu
sistēma būtu jāmaina.
Imants Lipskis |
Par 138.p.1.d. I.Vjakse
stāsta, ka, izstrādājot likumu, tika ņemta vērā Darba laika
direktīva, kas noteic, ka nakts darbu skaita, sākot no trešās
stundas. Tā kā Latvijas noteiktā otrā stunda jau ir darba devēju
piekāpšanās par labu darba ņēmējiem. Taču, tā kā abām pusēm ir
tik atšķirīgi uzskati, tad I.Vjakse norāda, ka tā nebūs LM, kas
to izšķirs. Par to jāvienojas pašiem sociālajiem
partneriem.
Par 157.p.2.d. I.Vjakse atzīst, ka tas ir sarežģīts
jautājums, par kuru atkal jāvienojas sociālajiem partneriem. Ir
jāizsver visi ieguvumi un zaudējumi. No vienas puses: kāpēc
izglītība jāiegūst uz darba devēju rēķina? No otras, neapmaksājot
mācību atvaļinājumu, darbinieki centīsies mācīties darba laikā
vai naktīs un cietīs darba produktivitāte.
Par 73.p.1.d. Tā kā šajā pantā ir daudz neskaidrību, LM
plāno to pārskatīt.
Runājot par iespējamām izmaiņām, gan I.Lipskis, gan I.Vjakse
uzsver sociālā dialoga nozīmi, jo likuma nepilnības vislabāk redz
tā piemērotāji.
Rūta Kesnere, “LV”