Mūziķim džezā jāuzplaukst kā ziedam
Deniss Paškevičs iesaka muzikantiem meklēt izaicinājumu, īstenot to, uzmest acis tuvākajam, izkopt spēju klausīties un sadzirdēt. Pats sevi pieskaita pie postdžeza vai eksperimentālā virziena pārstāvjiem, noskaņu radītājiem.
“Džezā esmu neatkarīgs no sabiedrības spiediena, tajā mana personība var uzplaukt kā zieds caur absolūtu pašatdevi un radošās enerģijas koncentrāciju, citādi spēle būtu tikai gaisa tricināšana.” Deniss atzīst: “Iztukšotās enerģijas baterijas uzpildās no debesīm ticības spēkā. Kamēr sajūti sevi kā garu, nevis miesu, pār tevi nāk Dieva svētība.”
Džeza izdevniecība kā sirdslieta
Latvijas pirmā džeza mūzikas
izdevniecība “DenissJazz” ir laidusi klajā pirmos trīs
muzikālos projektus – “Riga Groove 4tet”, “The Brownman
Quartet” un “Skygroove”, ko drīzumā būs iespējams
iegādāties “Upe”, “Elcor Music” un citu veikalu stendos.
“Paļaujamies, ka šie albumi atradīs savu cienītāju. Man ar draugu
un kompanjonu Raimondu Pļaviņu ir kopēja slimība – džeza mūzika,
ar to nav pat jēgas iet pie ārsta. Raimonds gādā naudu, bet es
taisu lielo mākslu. Džeza izdevniecības dibināšana 2005.gadā bija
kā loģisks turpinājums džeza žanra attīstībai Latvijā, jo tagad
ir nepieciešami cilvēki džeza producēšanai, ierakstīšanai un
izdošanai,” “LV” pamato D.Paškevičs. “Mēs pārstāvam arī Raimondu
Macatu, Ingu Bērziņu, Intaru Busuli, Laimi Rācenāju –
pieredzējušos džeza muzikantus. Tas nav orientēts uz masu
publiku, tāpēc nekad neizvērtīsies par īstu biznesu naudas
pelnīšanai. Mēs godīgi darām to, kam paši ticam un kas mums
patīk, jo dzīvajos koncertos ir jābūt pieejamām džeza izlasēm,”
paskaidroja R.Pļaviņš.
Kā vainagojums džeza izdevniecībai ir internetā –
www.denissjazz.com dzirdamā džeza radiostacija, kurā
pašlaik tiekot translēti vietējie koncertu ieraksti, augustā un
septembrī sākšot atskaņot arī ārzemju džezmeņu skaņdarbus, vēlāk
kā raidījumu vadītāju pieaicināšot arī džeza leģendu Ivaru
Mazuru.
Denisaprāt, lielajās mūzikas izdevniecībās nav pat miglainas
izpratnes par džeza būtību, tāpēc “DenissJazz”
specializēsies divos virzienos – akustiskā džeza CD izdošanā un
dīdžeju – elektro – remix CD izdošanā kopā ar Rhytm
Community, Amber, City Quartet u.c.
Draugiem tiek solīts arī DVD ar filmu par džeza mistēriju, par
mūziķu personībām, kuri to spēlē un kā viņi to rada, improvizējot
bez notīm, tam safilmētas ainas no “DenissJazz World
project” aizkulisēm un koncerta norises 8.jūlijā Kongresu
namā, kur piedalījās arī Japānas ģitārists Rio Kavasaki, Braens
Melvins (sitamie instrumenti, perkusijas), Igaunijas
kontrabasists Toivo Unts, Lietuvas trompetists Valērijs Ramoska,
kā arī ”Mirage Jazz Orchestra” latviešu trompetista,
aranžētāja un komponista Gunāra Rozenberga vadībā.
Foto no Denisa Paškeviča personīgā arhīva |
Vienīgā valoda, ko jāzina, ir džezs
Deniss Paškevičs ir latviešu
flautists saksofonists, kurš džeza žanram pievērsies jau 14 gadu
vecumā, klausoties John Coltrane ierakstus. Kopš tā laika
viņš mērķtiecīgi veidojis sevī nepieciešamās prasmes un iemaņas,
lai tagad varētu vienlīdzīgi spēlēt ar pasaulē slaveniem džeza
mūziķiem. “Nedrīkstu ne mirkli apstāties muzikālajā attīstībā,
lai džeza industrija mani neizsviestu mēslainē,” secina
sarunbiedrs. Ir ieguldīts ļoti daudz laika un darba, lai līdz šim
brīdim nonāktu, – bijušas studijas Latvijas Mūzikas akadēmijā,
Igaunijā, Holandē un Vācijā. Par galvenajiem skolotājiem Deniss
nosauc nelaiķi Raimondu Raubiško, kurš “džezam ziedojis visu savu
dzīvi”, un Vladimiru Kalpakovu. Denisam pieder divi no Rīgas
kolekcionāriem pirkti un restaurēti saksofoni kā samuraja zobeni,
kas ražoti 1932. un 1938.gadā un ar ko viņš prot dabūt pareizo
skaņu. Paralēli muzicēšanai viņš darbojas arī kā pasniedzējs
Rīgas Doma kora skolas Mūsdienu ritma mūzikas programmā. Pats
izveidojis vairākus muzikālos sastāvus Latvijā – “Rhytm
Community” un citus, regulāri sadarbojas ar igauņu mūziķiem
Oļegu Pisarenko un Hedvigu Hansonu. Deniss uzstājies kopā ar Rio
Kavasaki, Ričardu Bonu, Tedu Kursonu, Reju Blū, Braenu Melvinu,
Niku “The Brownman” Alī.
“Lai kā mākslinieks “nenomirtu badā”, katru gadu piedalos
“Jazzkaar” festivālā Tallinā, “Pori Jazz” Somijā,
“Rīgas ritmos”, “Klaipedas Jazz” Lietuvā, koncertēju
Vācijā, Zviedrijā un ASV, tostarp ar Māra Briežkalna kvartetu.
Vaicāts, kā ierakstos un koncertu sesijās saprotas ar daudzās
valodās runājošiem kolēģiem, Deniss apstiprināja, ka džeza
mūzikas valoda, kas precīzi reaģē uz niansētiem impulsiem, ir
universāla sazināšanās valoda. Ja koncerts izdodas labi, tas ir
kā dāvana visiem – mūziķiem un klausītājiem.
(Vienīgais, kas var nokaitināt labdabīgo un smaidīgo Denisu, ir –
ja viņu joprojām saistot ar “Time After Time” grupu, ar ko
koncertēšanas saites sarautas pirms trijiem gadiem – un šobrīd
vieno tikai “Platforma Record” ierakstu līgums –
red.).
Džezu klausās elitāra publika
“Kad aizgāju no “Time After
Time” un pasludināju, ka mans virziens būs fankī, gospeļi un
džezs kā alternatīva ballīšu ansambļiem, man sešus mēnešus nebija
darba un mani baroja sieva, paldies viņai par to. Pēc tam
pasūtītāji mani atcerējās un uzreiz iekļuvu pavisam citā mūzikas
apritē,” atceras Deniss.
“Latvijā nav spēcīgu džeza klausīšanās tradīciju, jo padomju
iekārta tām neļāva iesakņoties. Tāpēc klausīties elitāro džeza
mūziku patiesībā ir gods. Mana mērķauditorija ir ne vairāk par
500 vai 1000 cilvēkiem, kuri apmeklē džeza koncertus Lielajā
ģildē, Vāgnera zālē vai Kongresu namā, turklāt liela daļa, būdami
mūzikas snobi, nesper savu kāju naktsklubā “Lize”,
“Casablanca” vai “B. bārā”, kur bieži spēlējam džeza
kompozīcijas.”
Denisa vērtējumā klubs “Lize” visai nosacīti ierindojams
profesionāla džeza kluba kategorijā, kur jāvalda autentiskai
džeza atmosfērai ar skatuvi pašā centrā, uz kuras kāptu lielas
mūziķu personības, tāpēc nav atmests ar roku iecerei kādu dienu
pašam tādu atvērt. Tāpat “Saulkrasti Jazz” ir nevis pilntiesīgs
džeza festivāls, bet tikai izglītojošs seminārs bundziniekiem ar
pāris koncertiem mazprasīgai publikai.
Arvīds Deģis