Baltijas jēdziens laikmetu lokos
Prof. Jānis Stradiņš, Latvijas Zinātņu akadēmijas akadēmiķis
Turpinājums. Sākums – “LV”, 12.07., 14.07., 15.07.2005.
Staļina laikā notika plašas
represijas, civiliedzīvotāju, īpaši turīgo aprindu, inteliģentu
un zemnieku deportācijas. Tika mēģināts uztiept unifikāciju,
daļēji rusificēt Baltiju, īpaši Latviju. Tiesa, arī Padomju
Savienības ietvaros tika veikta tīri teritoriāla reģionalizācija
no augšas, uzlūkojot trīs Baltijas republikas kopā ar
Kaļiņingradas apgabalu (kādreizējo seno prūšu teritoriju!) par
vienotu PSRS iekšējo ekonomisko reģionu, dažreiz iekļaujot šajā
veidojumā arī Baltkrieviju. Funkcionēja Baltijas kara apgabals,
Hruščova laikā veidoja vienotas tautsaimniecības padomes, tika
organizēti daudzi kopēji pasākumi reģiona ietvaros, nīdējot
atmiņas par neatkarības gadiem un mēģinot veidot jaunu, padomju
identitāti. Sakarus mēģināja veidot no augšas, centralizēti,
“caur Maskavu” vai vismaz tās kontrolē. Šo procesu analīzei
daļēji veltīta prof. A.D.Lēbera vadībā organizēta konference Ķīlē
1987.gada (rakstu krājums izdots 1990.g.) – “Regional Identity
under Soviet Rule: The Case of the Baltic States”.
Taču, lai cik paradoksāli tas liktos, tieši šajā nelabvēlīgajā
attīstības posmā Baltijas intelektuālās vienotības ideja reāli
attīstījās daudz impulsīvāk un rezultatīvāk, nekā tas bija
vērojams pirmskara posmā. Tā bija vienota puslegāla gan
intelektuāļu, gan plašu pamatiedzīvotāju slāņu protesta forma.
Baltijas tautas apzināja sevi kā kopību ar dziļām gadsimtu
nacionālām tradīcijām, eiropeisku izjūtu, meklēja kopīgo, iespēju
robežās demonstrēja to. Arī citu Padomju Savienības reģionu
iedzīvotāju uztverē Baltijas republikas bija “Rietumi”, viņiem
vienīgi pieejamā “Eiropas” daļa, ar savdabīgu pilsētu
arhitektūru, sadzīves tradīcijām. Tā kā ārzemju braucieni tolaik
bija grūti īstenojami, krievi brauca uz Baltiju baudīt Eiropas
kolorītu.
Šajā laikā notika daudz folkloras festivālu (“Gaudeamus”,
“Baltica”), dziesmu svētku, koru apmaiņas, Baltijas
mākslas biennāles, daiļdarbu tulkošana, kopējas zinātniskas
konferences, bet, galvenais, cilvēku apmaiņa, savstarpējas cieņas
un izpratnes veidošana. Kā zinātnieku sadarbības piemēru var
minēt Baltijas zinātņu vēstures konferences, kuras aizsākās 1958.
gadā, Hruščova atkušņa laikā, kad pēc Staļina laika stinguma
pavērās nedaudz plašākas iespējas Baltijas valstu kultūras
tradīciju un nacionālās identitātes apliecinājumam. Padomju
režīma gados šīs pamīšus Rīgā, Tartu (vai Tallinā), Viļņā (Kauņā)
rīkotās konferences kļuva par forumiem, kuros tika pausta
Baltijas republiku un tās intelektuālo centru vienotība, uzsvērts
viedoklis par Baltijas valstu reģionu kā tranzītzonu,
vienotājposmu starp Krieviju un Rietumiem. Nenoliedzot Krievijas
zinātnes centru ietekmi, tika akcentēta Vācijas un Baltijas vācu
izšķirīgā loma reģiona zinātnes un augstskolu tapšanā, ciešās
saites ne vien ar Krieviju, bet arī ar Poliju un Ziemeļvalstīm.
Tādā kārtā arī Baltijas zinātņu un kultūras vēsturnieki iespēju
robežās gatavoja augsni savu nāciju politiskajai atmodai. Šīs
konferences turpinās arī pēc Baltijas neatkarības atgūšanas (līdz
2003.gadam notikusi 21).
Līdzīgi arī baltiešu trimdas aprindās Vācijā, ASV, Kanādā,
Austrālijā iezīmējās intensīvi sakari starp Latvijas, Igaunijas,
Lietuvas inteliģentiem. Reāla to izpausme bija Baltijas
universitāte Pinebergā/Hamburgā 1946.–1949. gadā
(līdzdarbojoties visu triju Baltijas valstu universitāšu
bijušajiem mācībspēkiem) un Baltijas Studiju veicināšanas
asociācijas (AABS) darbība, ko nodibināja ASV 1968. gadā un kas
joprojām ASV un Kanādā turpina rīkot konferences, izdot žurnālu
“Journal of Baltic Studies”. Ļoti svarīgs nākotnei bija
baltiešu emigrantu vienots spiediens uz Rietumu lielvalstīm
neatzīt Baltijas valstu inkorporāciju PSRS, kas, starp citu,
izpaudās arī lielās Helsinku 1975.gada konferences laikā. Lielā
mērā tam esam pateicīgi, ka starptautiskā sabiedrība pēc
neatkarības atjaunošanas 1990.–1991.gadā atzina neatkarīgu
Baltijas valstu pastāvēšanas kontinuitāti, neuzlūkojot tās kā
jaunizveidotas valstis.
6. Baltijas vienotība pēc neatkarības atgūšanas
Baltijas tautu vienotības apogejs
bija 1988.–1991.gada notikumi Gorbačova perestroikas un
neatkarības atgūšanas ceļā. Tautas frontes darbība, Baltijas ceļa
iespaidīgā demonstrācija 1989.gada 23.augustā, kad 1,5 miljoni
cilvēku sadevās rokās, veidojot dzīvu ķēdi no Viļņas līdz
Tallinai, nevardarbīgā pretošanās 1991.gada janvāra barikāžu
laikā – tas viss pievērsa Baltijai pasaules uzmanību un
simpātijas, ļāva Baltijai atgūt neatkarību samērā bezsāpīgā,
neasiņainā veidā, sabrūkot PSRS impērijai.
Pašreiz neatkarīgajās Baltijas valstīs Baltijas vienotības idejas
turpina attīstīties, taču veidojas arī spēcīgas centrbēdzes
tendences. Ārvalstis, īpaši ASV, turpina Baltijas valstis uzlūkot
kā vienotu veselu, arī triju valstu iestāja gan Eiropas
Savienībā, gan NATO ir notikusi vienlaikus – 2004.gadā.
Funkcionē, gan samērā neaktīvi, Baltijas asambleja parlamenta
pārstāvju līmenī, regulāri notiek Baltijas valstu prezidentu un
premjerministru tikšanās. Taču ekonomiskā ziņā šīs valstis zināmā
mērā ir konkurentes (“reņģu kari”, “mencu kari”, “cūku kari”,
strīdi par jūras robežām u.tml.), arī ideoloģiskie procesi un
iekšējās kolīzijas dažādās Baltijas valstīs rit pēc atšķirīgiem
scenārijiem. Kad pirms 7–8 gadiem toreizējais Igaunijas ārlietu
ministrs Tomass Ilvess sacīja, ka Baltijas valstu vienotība esot
padomju laika mīts, kas jāizkliedē, šāds apgalvojums vēl
izraisīja neizpratni, taču pamazām ar šo tēzi Baltijā ir jau
aprasts. Lietuva vairāk tiecas uz Centrāleiropu, Igaunija – uz
Ziemeļvalstīm – Latvija itin kā vairāk uz ASV (ko pierādīja arī
nesenā ASV prezidenta Dž.V.Buša viesošanās Rīgā). Faktiski gan
varētu sacīt, ka ES ietvaros visas trīs Baltijas valstis un arī
Polija politiski orientējas uz ASV lielākā mērā nekā vecās
Eiropas valstis, tā kā daži asprāši žurnālisti pat runā par ASV
“piekto kolonnu” Eiropā.
Nobeigums sekos