Kad izvēlētā profesija liek kļūt par bezdarbnieku
Jau trešo dienu rit uzņemšana Latvijas augstskolās, studētgribētāju skaits ir liels. Aktuālākais jautājums: ko studēt? Un topošā studenta izvēle ir svarīga ne tikai viņam personīgi, bet visai tautsaimniecībai.
Foto: Māris Kaparkalējs , “LV” |
No tās būs atkarīga ne tikai
jaunieša spēja iekļauties darba tirgū, bet arī tas, vai tukšas
nebūs darba vietas tautsaimniecībai svarīgās nozarēs. No
2003./2004.gada 24 000 augstskolu absolventiem pašlaik bez darba
ir 287, no kuriem 90 augstāko izglītību ieguva par valsts budžeta
līdzekļiem. Visbiežāk šie par valsts naudu izskolotie
bezdarbnieki dodas uz Nodarbinātības valsts aģentūru (NVA), lai
pārkvalificētos un atkal: par valsts budžeta līdzekļiem!
Kāda tad ir saikne starp augstāko izglītību un darba tirgu,
piedāvāto un pieprasīto, kuras ir vājās vietas un baltie plankumi
vairāku mēnešu garumā analizēja Ministru prezidenta Aigara
Kalvīša izveidotā darba grupa, kuru vadīja viņa padomniece
sociālajos jautājumos Ilze Stobova.
18.jūlijā, darba grupa valdības vadītājam iesniedza informatīvo
ziņojumu par cēloņiem, kas rada bezdarbu augstskolu absolventu
vidū.
Kā “Latvijas Vēstnesim” stāsta I.Stobova, augstskolu absolventu
bezdarbam ir divi galvenie iemesli: tādu profesiju izvēle, kurās
jau šobrīd ir pārprodukcija, un iegūtās izglītības pārlieku
lielais “teorētisms”, proti, nav zināšanu, kā teoriju piemērot
praksē konkrētā nozarē, konkrētā uzņēmumā.
Valsts institūcijas nesadarbojas
Ķēdītei būtu jābūt gauži
vienkāršai: Ekonomikas ministrija, kas ir atbildīga par
tautsaimniecības attīstību un līdz ar to nodarbinātības politiku,
sadarbojoties ar darba devējiem, sniedz savus datus par
speciālistu pieprasījumu darba tirgū Izglītības un zinātnes
ministrijai, kas tālāk sadala budžeta līdzekļus augstskolām. Jā,
protams, vēl ir tikko vidusskolu beigušais jaunietis, kas
“jāaizdabū” uz to fakultāti un mācību programmu, kas ir darba
tirgū pieprasīta. Tas ir jautājums par profesionālo orientāciju,
ar kuru mūsu valstī nodarbojas divas ministrijas – Labklājības un
Izglītības un zinātnes.
Taču dzīvē minētā ķēdīte nefunkcionē. Iemesls – koordinācijas
trūkums valsts institūciju starpā. I.Stobova atzīst, ka
nodarbinātības politikas veidošanā, tās sasaistīšanā ar augstāko
izglītību līdz šim sadarbība vispār nav bijusi, nav izstrādāti
rīcības modeļi. Jautāta, kādas sekas rada koordinācijas trūkums,
I.Stobova min, ka par nodarbinātības politiku mūsu valstī nav
viena atbildīgā, ir vairākas institūcijas, kas “piedalās, lemj,
izstrādā”, bet nav neviena, kas uzņemtos atbildību par gala
produktu. Līdz ar to, piemēram, Valsts nodarbinātības plāns šim
gadam tiks apstiprināts tikai decembrī! Ar profesionālo
orientāciju, kā jau minēts, nodarbojas divas ministrijas, valsts
tajā iegulda divus miljonus latus, taču neviens nav izvērtējis,
kāda no tā ir atdeve. Tas, ka x skolnieki ir izgājuši
profesionālo orientāciju, vēl neko neliecina par kvalitāti un
lietderību.
Jāreaģē uz darba tirgus izmaiņām
Iesaistītās institūcijas, kurām
pilnīgi noteikti jāsadarbojas, ir: Ekonomikas, Labklājības,
Izglītības un zinātnes un Reģionālās attīstības un pašvaldību
lietu ministrijas. I.Stobova uzsver, ka viens no galvenajiem
uzdevumiem ir novērst atbildīgo funkciju dublēšanos, piemēram,
par profesionālo orientāciju turpmāk atbildīga būs tikai viena
ministrija. Darba grupa ir ierosinājusi izstrādāt Ministru
kabineta noteikumus, kuros tad skaidri noteikt, kādas funkcijas
ir piekritīgas katrai no minētajām institūcijām, un noteikt to
īstenošanas mehānismus. I.Stobova arī uzskata, ka nenormāla ir
situācija, kad valsts budžeta līdzekļu sadali valsts institūcija
deleģē nevalstiskajai organizācijai (NVO). Runa ir par Augstākās
izglītības padomi, kas veido valsts pasūtījumu augstākajā
izglītībā. I.Stobova uzsver: budžeta līdzekļu sadalījums tomēr ir
valsts monopols, NVO var būt tikai konsultantu funkcijas. Viens
no svarīgākajiem Izglītības un zinātnes ministrijas uzdevumiem ir
sadarbība ar darba devējiem, lai studentiem izveidotu prakses
vietas, tādējādi nodrošinot to, ka teorētiskās zināšanas tiek
sais-tītas ar praksi. Savukārt Ekonomikas ministrijas uzdevums ir
reaģēt uz darba tirgus pieprasījuma izmaiņām un informēt par to
Izglītības un zinātnes ministriju, kas tālāk šo ziņu aiznes līdz
augstskolām. Eiropas prakse ir tāda, ka augstskolas seko līdzi
sava bijušā studenta gaitām vēl piecus gadus pēc mācību iestādes
beigšanas. Tādējādi tās iegūst priekšstatu par pieprasījumu darba
tirgū un nepieciešamības gadījumā var veikt kādas izmaiņas mācību
programmā, no kaut kā atsakoties un iekļaujot to, kas šķiet
svarīgi potenciālajiem darba devējiem.
I.Stobova uzsver, ka bezdarba risku augstskolu absolventu vidū
izdosies samazināt tikai tad, ja skolā būs noticis sekmīgs
profesionālās orientācijas darbs, informējot jauniešus par
situāciju darba tirgū, ja augstskolām būs skaidrs valsts
pasūtījums un ja mācību laikā izdosies teorētiskās zināšanas
apvienot ar praksi.
Rūta Kesnere, “LV”