Miljona ielāps uz izskalotajiem Latgales ceļiem
Pavasara plūdos izskaloto Latgales ceļu salabošanai līdz braukšanai derīgam stāvoklim Ministru kabinets 12.jūlija sēdē nolēma no valsts budžeta piešķirt vienu miljonu latu. Kā zināms, lielajās lietavās visvairāk cieta bēdīgā stāvoklī esošie pašvaldību ceļi. To ne vien pienācīgai, bet pat pieticīgai uzturēšanai naudas trūkst jau vairāk nekā desmit gadus.
Foto: Normunds Mežiņš, A.F.I. |
Vispirms darbi, tad nauda
Kaut nauda līdz to saņēmējiem –
Latgales rajonu pašvaldībām – vēl nav nonākusi un pēc Satiksmes
ministrijas sabiedrisko attiecību nodaļas vadītājas Sarmas
Kočānes skaidrojuma solās tikt ieskaitīta augusta sākumā,
daudzviet remontdarbi jau veikti avansā. Pretējā gadījumā jebkura
satiksme pa šiem ceļiem izskaloto caurteku, gājēju tiltu un
pārrāvumu dēļ būtu paralizēta. “Lai nekavētos vēl vairāk, uz
gaidāmo valsts budžeta grozījumu rēķina naudu šobrīd aizņemamies
no decembrī pašvaldību autoceļiem paredzētajām valsts
mērķdotācijām. Ministru kabineta lēmums par viena miljona latu
piešķiršanu plūdos cietušajiem ceļiem kalpos par garantu, ka
pašvaldības ikmēneša dotāciju savu autoceļu uzturēšanai saņems
arī decembrī.”
Kādiem remontdarbiem pašvaldības ir iecerējušas izlietot valsts
piešķirto naudu?
Par to “LV” pastāstīja Latgales reģiona attīstības aģentūras
padomes priekšsēdētājs, Daugavpils rajona padomes izpilddirektors
Vitālijs Aizbalts. Ceļu remontam visnotaļ pieticīgo summu,
salīdzinot ar Latgales reģiona attīstības aģentūras iesniegto
pieprasījumu, valdība tomēr nolēma par 200 tūkstošiem latu
samazināt. Līdzekļi tiks sadalīti starp sešiem Latgales
rajoniem – Daugavpils, Jēkabpils, Krāslavas, Ludzas, Preiļu
un Rēzeknes. Lauvas tiesu saņems visvairāk cietušais Daugavpils
rajons, 23% nonāks Preiļu rajonam, 20,7% – Krāslavas, 4,7% –
Jēkabpils, 1,6% – Rēzeknes, bet 1% – Ludzas rajonam.
Samazinājums pēc būtības
Sarunā V.Aizbalts norādīja, ka 200
tūkstošu latu samazinājums ir būtisks un katrā rajonā būs jālemj,
kur rast iespējas kompensēt starpību. Piemēram, pēc Daugavpils
rajona aprēķiniem, remontdarbiem būtu nepieciešami 755 tūkstoši
latu, bet iedalīti ir 490 tūkstoši. Iemeslu, kāpēc Latgales
pašvaldību prasītā summa ir samazināta, Satiksmes ministrijas
pārstāve skaidro ar VAS “Latvijas Valsts ceļi” ekspertu
apsekojuma rezultātiem. “Mēs nenoliedzam, ka pašvaldību ceļu
stāvoklis ir slikts, tomēr mūsu eksperti nāca pie atzinuma, ka
atsevišķas pašvaldības uz plūdu seku novēršanas rēķina gribēja
veikt arī citus uzlabojumus,” skaidro Sarma Kočāne.
Situāciju sarežģī tas, ka neatliekamākie darbi ceļu pārrāvumu
remontam jau veikti. Uzņēmumi to ir darījuši, apzinoties
situācijas nopietnību un uzticoties pašvaldībām, ka par padarīto
darbu samaksa būs. “Ja remontdarbi uz kāda ceļa ir veikti par
lielāku summu nekā ir piešķirta attiecīgajam rajonam, pašvaldībām
savā starpā būs jāvienojas, kādā veidā segt summas starpību.
Viens no risinājumiem ir kompensēt to no ikmēneša valsts budžeta
dotācijām,” uzskata Satiksmes ministrijas pārstāve.
Mācība vai mirkļa mierinājums?
Kā stāsta aculiecinieki, ceļu un
lauku applūšanu sekmēja ne vien ilgākā laika posmā nepārejošās
lietavas, bet arī gadiem pienācīgi nekoptie un netīrītie grāvji,
caurtekas un meliorācijas drenāžas. Ūdens nevar aizplūst pa
aizaugušu grāvi, tādēļ tas tecējis pa ceļu un to izskalojis.
Līdzīgā stāvoklī atrodas arī meliorācijas sistēma. Šī pavasara
pieredze mudinājusi Latgales rajonu pašvaldības vērsties
Zemkopības ministrijā ar pamatotu priekšlikumu valstij nākamā
gada budžetā meliorācijas sistēmu uzturēšanai atvēlēt prāvākus
līdzekļus nekā līdz šim.
“Ja nespējam mācīties no pašu pieredzes, par savu aušību nāksies
ciest vēlreiz. Ar šo miljonu latu īsti nepietiek minimālo
katastrofālo seku novēršanai, tādēļ aplam runāt par situācijas
normalizēšanu. Katram no paš-valdību ceļiem būtu nepieciešama
desmit reizes lielāka naudas summa, lai ceļus padarītu normāli
izbraucamus. Es nešaubos sacīdams, ja līdzīgas lietavas
atkārtosies, kopā ar tām atgriezīsies plūdi,” tā
V.Aizbalts.
Valsts finansējuma palielināšana meliorācijas sistēmu uzturēšanai
ir vienīgā iespēja, jo iespēju rast papildu finansējuma piesaisti
no ES fondiem un programmām diemžēl nav. Ne šajā ES
programmēšanas periodā, ne arī nākamajā Latvijas attīstības plānā
šī joma nav minēta kā prioritāte vai tai pakārtota
aktivitāte.
Zaida Kalniņa, “LV”
Uzziņai:
Izskaloto autoceļu remontam piešķirto līdzekļu (1 miljons latu) sadalījums pa rajoniem
Daugavpils rajons Ls 490 000
49,0 %
Jēkabpils rajons Ls 47 000 4,7 %
Krāslavas rajons Ls 207 000 20,7 %
Ludzas rajons Ls 10 000 1,0 %
Preiļu rajons Ls 230 000 23 %
Rēzeknes rajons Ls 16 000 1,6 %.