Baltijas jēdziens laikmetu lokos
Prof. Jānis Stradiņš, Latvijas Zinātņu akadēmijas akadēmiķis
Nobeigums. Sākums – “LV”, 12.07., 14.07., 15.07., 19.07.2005.
Nākotnes scenāriji ir diezgan
neskaidri, izplūduši, empīriski. Baltijas valstīm (īpaši Latvijai
un Igaunijai) būtu jāveido jaunas attiecības ar Krieviju,
jāatrisina robežproblēmas, jārod kaut elementāri kopēja izpratne
par vēsturi (okupācijas traktējums), arī par prāvo krievu
minoritāti šajās valstīs. Šķiet tomēr, ka šajos jautājumos
Baltijas valstīm nav īsti vienotas stratēģijas, ko apliecina kaut
vai atsevišķo valstu līderu attieksme pret līdzdalību 2005.gada
9.maija svinībās Maskavā; tiesa, to skaidroja kā atšķirību
taktikā, bet ne stratēģijā. Nevēlos aplūkot aktuālās politiskās
norises, prognozēt tās, bet uzsvērt apstākli, ka Baltijas
intelektuālajai antantei, kā tas pierādījās jau pirmskara laikā,
joprojām ir ne mazāka nozīme nekā politiskajai antantei un tā var
pozitīvi ietekmēt noskaņas. Latvija ir centrālā ģeogrāfiskā
pozīcijā starp Igauniju un Lietuvu, Rīga kā lielākā pilsēta allaž
neoficiāli pretendējusi itin kā uz Baltijas metropoles statusu,
arī vēsturiski, kā redzējām, Latvija ir vienojošais posms starp
Igauniju un Lietuvu, tādēļ laikam Latvijā šie Baltijas ūnijas
instinkti izteikti visspēcīgāk.
Varam minēt dažus zīmīgus piemērus Baltijas nāciju koordinētai
darbībai intelektuālajā jomā:
1) notiek sadarbība Baltijas valstu zinātņu akadēmiju, Baltijas
valstu universitāšu, Baltijas studentu aktivitātēs;
2) tiek rīkoti Baltijas mūzikas festivāli, folkloras festivāli
Baltica, Baltijas tautu dziesmu svētku kopējo tradīciju UNESCO
2003.gadā pasludinājusi par pasaules kultūras unikālu
mantojumu;
3) tiek piešķirtas Baltijas asamblejas balvas (kopš 1994.gada),
kuru rezultātus popularizē, prēmētos darbus tulko;
4) kopš 1995.gada tiek rīkotas Baltijas studiju konferences
Eiropā: Rīgā (1995), Viļņā (1997), Stokholmā (1999), Tartu
(2001), Turku (2003) un Valmierā (2005.g. jūnijā) utt., utt.
7. Un ko tālāk? No Baltijas valstīm uz Baltijas jūras valstīm un tālāk pasaulē
Baltijas vienotības pasākumiem
būtu jāmeklē plašāks vēriens, iekļaujot tajos vispirms Somiju,
tad Skandināvijas valstis un Poliju, varbūt daļēji Vāciju.
Baltiešu kopējai identitātei pašā Baltijā nav tik daudz
piekritēju – pēc aptaujām 23% (1998). Arī baltiešu trimdas
intelektuāļi ASV mazāk uztur neseno kopības apziņu, jo
pamatmērķis – Baltijas neatkarības atgūšana, kas prasīja
saskaņotu rīcību – ir jau sasniegts. Taču piebildīšu, ka, piem.,
ASV Senāta vienbalsīgi pieņemto 2005.gada 18.maija rezolūciju ar
ieteikumu Krievijai atzīt Baltijas okupācijas faktu tekstuāli ir
sastādījuši visu triju Baltijas emigrācijas aprindu
pārstāvji.
Tiek izsacīts viedoklis, ka Baltijas kopības ideja ES ietvaros
zaudē nozīmīgumu, ir pat traucējoša, uz provinciālismu
pavedinoša. Tam negribētos īsti piekrist.
Domāju, ka Baltijas intelektuālās antantes ideja un Baltijas
valstu identitāte vispār ir jāsaglabā vismaz tik ilgi, kamēr
saglabāsies būtiskas atšķirības starp Baltijas valstu un
Ziemeļvalstu ekonomisko līmeni un mentalitāti. Pieredze rāda, ka
ne jau tik viegli Ziemeļvalstis pieņem jaunpienācējus, un tas
varbūt arī nav tik nepieciešami. Pašā Baltijā paaudžu nomaiņas
gaitā pamazām ienāks arvien vairāk eiropeiskas mentalitātes, tā
var mūs pasargāt no globalizācijas draudiem. Baltijas valstis
tomēr vieno likteņu kopība, līdzīgas nacionālas un eiropeiskas
vērtības, tiesa, Beniluksa kopības idejas sabrukums liek būt
piesardzīgiem.
1999.gadā ierosinājām atjaunot intelektuālās sadarbības
konferences, – tās jau secīgi un ar pieaugošu vērienu ir
notikušas Rīgā (1999), Tallinā (2001), Viļņā (2003), tagad
Helsinkos. Pēdējais fakts īpaši iepriecina un rosina, jo nu
paplašina Baltijas valstu jēdzienu uz plašāku – Baltijas jūras
valstu – jēdzienu, paplašina Baltijas identitātes un baltiskās
apziņas jēdzienus, dod plašākus horizontus. Kopš 1992.gada
darbojas Baltijas jūras valstu padome. Pēdējā gadu desmitā
veidojas Baltijas Eiropas jēdziens, ko īpaši popularizē Zviedrijā
un Polijā. (Upsalas universitātes Baltijas universitātes
programma, L.Ryden, W.Maciejewski 2002.) Tur Baltijas
jūras reģionā pilnīgi vai daļēji iekļautas pat 14 valstis ar 85
miljoniem iedzīvotāju (Baltijas 3 valstīs tikai 7,5 miljoni),
kas, protams, ir pārspīlēti – reģiona ietvari būtu
jāsamazina (vismaz formāli uz 8 valstīm), jo minēto autoru
proponētais jēdziens ir vairāk ekonomisks un ekoloģisks, nevis
etnokulturāls, bez kopējas mentalitātes un identitātes apziņas.
Kā tas veidosies nākotnē, vai nākotnes Eiropas Savienība būs
reģionalizēta, vai ap to asociēsies arī Pēterburgas reģions
Krievijā, Karēlija, tāpat Baltkrievija, – rādīs laiks.
Pagaidām, domāju, ir jānostiprina kontakti starp Baltijas valstīm
un Somiju, jo vismaz etnokulturālā jomā tas ir divu radniecisku
tautu grupu – somugru un baltu nāciju – kopums, te bez
saimnieciskajām un politiskajām ir kopējas valodas, etnogrāfijas,
folkloras, literatūras, mākslas, vēstures problēmas. Tādēļ
zinātnei par baltu tautām – baltistikai (kurā iekļaujas
lituanistika un letonistika, resp., letonika) un somugristikai ir
jādarbojas roku rokā. Ir arī šaurāka rakstura ieceres, piemēram,
Lietuvā samērā populārā panbaltisma kustība tikai lietuvju un
latviešu vienošanai, mēģinot reanimēt arī senprūšus (kopš
1980.gada Vācijā pastāv biedrība “Tolkemite”, ir
atdzīvināta jaunprūšu valoda), taču šie baltu vienotības centieni
tomēr ir margināli un varbūt sveši Eiropas mentalitātei, tāpat kā
panfenisms Somijā.
Reālāks ir Baltijas jūras valstu vienotības paplašinājums. Otrs,
jau tālāks loks varētu iekļaut arī Zviedriju, Dāniju,
Ziemeļvāciju un Ziemeļpoliju, kā “hanzeatisko” tradīciju loks,
perspektīvā pamazām pievēršoties arī Pēterburgas reģionam. Kaut
arī pasaule ir globalizējusies, reģionālas iezīmes ekonomikā,
vides aizsardzībā, ģeogrāfijā, reģiona vienotība joprojām būtu
izkopjama, arī kaimiņtautu garīgajai tuvināšanai, taču nemēģinot
klusināt atsevišķu tautu identitāti.