Par policijas sadarbības uzlabošanu starp ES dalībvalstīm
Eiropas Komisija 19.jūlijā pieņēma
priekšlikumu Padomes Lēmumam par policijas sadarbības uzlabošanu
starp Eiropas Savienības (ES) dalībvalstīm, jo īpaši uz iekšējām
robežām, ar kuru grozīs Šengenas Līguma īstenošanas konvenciju.
Plānots, ka priekšlikums sniegs vispārējas pamatnostādnes, lai
uzlabotu operatīvo sadarbību, struktūru koordināciju un
informācijas apmaiņu starp ES dalībvalstu tiesībsargājošajām
iestādēm. Pieņemot priekšlikumu, tiek ievērots Hāgas programmas
ierosinājums tālāk attīstīt policijas pārrobežu sadarbību un
iecerēts grozīt Šengenas Līguma īstenošanas konvenciju,
likvidējot ierobežojumus attiecībā uz sauszemes robežām tūlītējas
pakaļdzīšanās situācijās un paplašinot rīcības iespējas
situācijās, kad iespējams veikt pārrobežu novērošanu un pārrobežu
vajāšanu.
“Brīva personu pārvietošanās Šengenas zonā”, teica Eiropas
Komisijas priekšsēdētāja vietnieks Franko Fratīni, kas atbild par
brīvības, tiesiskuma un drošības jautājumiem, “prasa rīcību, lai
novērstu drošības trūkumu, ko rada robežkontroles procesa
atcelšana, jo krimināli sodāmu darbību veicēji spēj pārvietoties
tikpat brīvi kā pilsoņi, kas ievēro likumus. Ir jānovērš
nesodāmība, ko rada šķēršļi sadarbībai”.
Pierobežu reģionos atšķirīgu tiesvedības sistēmu
līdzāspastāvēšana vistiešāk jūtama policijas ikdienas darbā. Līdz
ar to šajos reģionos arī visakūtāk jūtama nepieciešamība pēc
piemērotiem sadarbības mehānismiem, t.i., lai risinātu tādas
drošības problēmas, kas citviet ES nepastāv. Lai gan ikvienam
reģionam ir savas īpatnības, piemēram, demogrāfiskās, tomēr
ģeogrāfiskās atrašanās vai pārticības ziņā līdzīgās sadarbības
vajadzības ir pamats, lai izstrādātu kopīgas pamatnostādnes un
novērstu šķēršļus sadarbībai, darbības koordinācijai un
informācijas apmaiņai.
Tāpat plānots, ka ierosinātie pasākumi palīdzēs nostiprināt un
uzlabot informācijas apmaiņu pēc valstu tiesībsargājošo dienestu
pieprasījuma vai pašiem pēc savas iniciatīvas, pamatojoties uz
pieredzi, kas gūta, pēdējos desmit gados sadarbojoties Šengenas
Līguma īstenošanas konvencijas (“Šengenas konvencija”) kontekstā.
Datu aizsardzība atbilst attiecīgajiem Šengenas konvencijas VI
sadaļas tiesiskajiem noteikumiem.
Strukturālajā sadarbībā ietilpst faktu noskaidrošana par
aprīkojuma savstarpējo savietojamību, jo īpaši runājot par
saziņas un novērošanas aprīkojumu, tiek izcelta nepieciešamība
izmantot kopīgas mācību shēmas, vērsta uzmanība uz darba apmaiņas
braucieniem, apmaiņas programmām un valodu mācīšanu.
Operatīvās sadarbības jomā ietilpst kopīga patrulēšana, kā arī
kopīga izmeklēšana un novērošanas darbība, palīdzības sniegšana,
izveidojot kopīgas izmeklēšanas vienības pierobežu reģionos, un
policijas vienību nozīmēšana sadarbības koordinatora vai citas
dalībvalsts amatpersonu darbībā.
Priekšlikumā ierosināts radīt regulatīvo komiteju, kas palīdzēs
Eiropas Komisijai, un tajā noteikti arī attiecīgie uzdevumi.
Plānots, ka komitejā darbosies dalībvalstu pārstāvji un to vadīs
Eiropas Komisijas pārstāvis, kas komitejai iesniegs veicamo
pasākumu projektu.
EK
pārstāvniecība Latvijā