Attīstās Rīgas sabiedriskais transports
Latvijas iedzīvotāji, salīdzinot ar citām Eiropas valstīm, visvairāk izmanto pilsētas sabiedriskā transporta pakalpojumus. To liecina “TNS Latvia” pētījums: 80 procenti Latvijas iedzīvotāju 2004.gadā ir izmantojuši vietējo pilsētas transportu.
Viņus sabiedriskā transporta
sniegtie pakalpojumi pietiekami apmierina, lai retāk izmantotu
savu personīgo autotransportu vai pārāk nebēdātu, ja tāda
nav.
Par sabiedrisko transportu atbildīgajām institūcijām vēl ir
diezgan daudz veicamā, lai apmierināto pasažieru skaits
palielinātos.
Pirms simt gadiem un tagad
Rīgas sabiedrisko transportu
iedzīvotāji izmanto jau vairāk nekā simt gadu, kad 1882.gadā tika
izbūvētas pirmās zirgu tramvaja līnijas. Pēc 19 gadiem,
1901.gadā, tika atklātas elektriskā tramvaja līnijas, un pēc tam
– 1938.gadā – rīdziniekiem tika piedāvāti autobusu, bet 1947.gadā
arī trolejbusu sabiedriskā transporta pakalpojumi.
Pašlaik Rīgā ir 10 tramvaju maršruti, to kopējais līniju garums
ir 123 kilometri, pa sliedēm kursē 173 tramvaji, gadā pārvadājot
76 miljonus pasažieru. Trolejbusu maršruti ir 23, un to līniju
kopējais garums ir 217,7 kilometri. 266 trolejbusi gadā pārvadā
92 miljonus pasažieru. To pašu darbu veic apmēram 500
autobusu.
Ērtāka un drošāka braukšana
Pēdējos gados sabiedrisko
transportu skārušas vairākas pārmaiņas. Ielās gandrīz vairs nav
veco, dzelteno ikarusu – to vietā pasažierus pārvadā jauni un
ērti autobusi, kuros zemo grīdu dēļ vieglāk iekļūt gan cilvēkiem
ar apgrūtinātu pārvietošanos, gan ratiņkrēslos esošajiem, kā arī
pasažieriem ar bērnu ratiņiem.
Tāpat pa Rīgu brauc arvien vairāk jaunu trolejbusu. Jūnija beigās
galvaspilsētai no Ungārijas kompānijas “Ganz Transelektro
Traction Electrics” piegādāti 25 jauni trolejbusi jeb ceturtā
daļa no kopējā skaita, ko plānots nodot ekspluatācijā četru gadu
laikā. No tiem 20 jau kursē 22. un 15. trolejbusa maršrutā, taču
nākamie 25 tiks piegādāti šoruden.
SIA “Rīgas satiksme” pārstāvis sabiedrisko attiecību jautājumos
Gunārs Klēģeris atzina, ka galvaspilsētas trolejbusu sastāvs esot
visai vecs, tāpēc vairāki vecie trolejbusi tiks nomainīti, nevis
tikai aizstāti.
Jaunie pasažieru pārvadātāji aprīkoti ar vairākām modernām
ierīcēm, kas paaugstinās braucēju drošību un ērtību. Trolejbusos
ir gan kondicionētājs mikroklimata uzturēšanai, gan strāvas
noplūdes mērītājs, kas atslēdz visus augstsprieguma patērētājus,
ja trolejbusa korpusam radies bīstams spriegums. Ja spriegums
pārsniedzis 50 voltus, trolejbusa tālāka braukšana nav
iespējama.
Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
Lai zinātu, kā nokļūt iecerētajā vietā
Tuvākajā laikā plānots sabiedriskā
transporta lietotājus nodrošināt arī ar informāciju par viņu
atrašanās un vēlamā galapunkta vietu. Pasažierus iecerēts
informēt ar sabiedriskā transporta shēmu izvietošanu
pieturvietās. Stiklotās nojumes pieder privātfirmām, tāpēc shēmu
izvietošana būs atkarīga no šo firmu piekrišanas. Pilsētas
pašvaldības sabiedriskā transporta daļas vadītājs Daniels Liepiņš
pavēstīja, ka abām firmām jau izsūtīta vēstule ar lūgumu šo
atļauju dot, un pagaidām viena no tām piekrīt. D.Liepiņš cer no
otras firmas atbildi saņemt līdz mēneša beigām.
Ja viss izdosies, kā iecerēts, transporta līdzekļu maršrutu
shēmas tiks izvietotas uz nojumju aizmugurējās sienas mazā
paneļa. Tās būšot krāsainas, pārskatāmas un skaidrojošas.
Shēmas būs labs palīgs ne tikai rīdziniekiem, bet arī pilsētas
viesiem.
Rīgā ātrgaitas tramvajs
Sākta 6. maršruta tramvaja sliežu
ceļa un elektroapgādes sistēmas sagatavošana, lai to pārbūvētu
par ātrgaitas tramvaju. Ja viss ritēs pēc plāna, ātrgaitas
tramvajs Rīgas ielās varētu sākt kursēt jau 2007.gada beigās vai
2008.gada sākumā. 6. tramvaja maršruts izvēlēts tādēļ, ka tas ir
viens no noslogotākajiem un arī tāpēc, ka šādā veidā varētu
atvieglot satiksmi Brīvības ielā.
Lai ieceri īstenotu, “Rīgas satiksme” plānojusi ņemt 50 miljonu
eiru kredītu (35,14 miljonu latu), tas nepieciešams, lai
pārbūvētu tramvaja līniju un iegādātos 20 zemās grīdas tramvajus.
G.Klēģeris norādīja, ka šie tramvaji būs pilnīgi aprīkoti, lai
tajos varētu iekļūt arī cilvēki ar kustību traucējumiem.
Zemās grīdas tramvaju tehniskie parametri būšot teju vai pilnīgi.
Arī ātruma ziņā tie, protams, apsteigs vecos sastāvus. Pašlaik 6.
maršruta tramvajs no viena galapunkta līdz otram brauc ar vidējo
ātrumu 17 kilometri stundā, savukārt iecerēts, ka jaunie tramvaji
pārvietosies ar vidējo ātrumu 21 kilometrs stundā.
Pagaidām vēl nav zināms, kas būs tramvaju izgatavotājvalsts.
Iepirkuma procedūras sākšana atkarīga no tā, cik drīz tiks
parakstīts atbilstošs līgums starp Rīgas domi un “Rīgas
satiksmi”.
G.Klēģeris atzina, ka pagaidām nav plāna par ātrgaitas tramvaju
ieviešanu citos maršrutos, jo vispirms jāredz, vai pirmais
mēģinājums attaisnos cerības. Savukārt, lūkojoties tālākā
nākotnē, iespējams, ka Rīgu papildinās vēl kāds tramvaja
maršruts. Tuvāko gadu Rīgas attīstības plānā iekļauta iecere
izveidot jaunu tramvaja līniju uz Pļavniekiem un Purvciemu, tomēr
G.Klēgeris norādīja, ka tās vēl esot ļoti tālas vīzijas un ka
pašlaik prioritāte ir jau esošo līniju uzlabošana, uzturēšana un
modernizēšana.
Braukšanas maksa pagaidām nemainīga
Sakarā ar degvielas cenas celšanos iedzīvotājiem ir bažas, ka varētu tikt paaugstināta braukšanas maksa arī sabiedriskajā transportā. SIA “Rīgas satiksme” sabiedrisko attiecību konsultante Inga Blumfelde zināja teikt, ka šā gada laikā biļešu cenas vēl nepaaugstināšoties, jo Rīgas domes dotācija uzņēmumam esot pietiekama. Tas, kā biļešu cenas varētu mainīties, būs zināms pēc tam, kad tiks apstiprināts nākamā gada pašvaldības budžets un naudas daudzums, ar kādu pašvaldība varēs dotēt sabiedrisko transportu.
Kate Rūķēna