Valdīt nav viegli …
Viegli valdīt varbūt bija viduslaikos. Tad hercogi, grāfi, kņazi, firsti un baroni tikai ievāca nodokļus, sprieda sodus un rīkoja dzīres. Tik ilgi, kamēr tuvojās cita valdnieka karaspēks …
Neogotikas stilā celtā Preiļu muižas pils ir pašvaldības īpašums un tiek domāts par tās atjaunošanu. Taču, kā liecina Latvijas Statistikas institūta aptauja, daudzu pašvaldību projektu īstenošana saduras ar dažādiem birokrātiskiem šķēršļiem Foto: Gatis Dieziņš, A.F.I. |
Tagad valdnieki, pareizāk saukt
tos par vadītājiem, tiek ievēlēti, ir padoti augstākstāvošiem
vadītājiem, likumiem, milzumam normatīvo aktu un galu galā
vislielāko atbildību viņiem vajadzētu just pret vēlētājiem.
Katram vadītājam savā teritorijā ir diezgan stingri noteikts
pienākumu loks, kas jāizpilda, un vajadzētu būt atbilstošām
tiesībām un resursiem, lai tos pildītu.
Diemžēl pagastu, pilsētu un novadu pašvaldībām, kuras vada
padomes (domes) priekšsēdētāji (citi tos sauc par pagastvečiem,
pagastmātēm, mēriem utt.), uzliek arvien jaunas funkcijas, bet
neparedz pietiekamus resursus to izpildei.
Lai grūtības pārvarētu, par tām jārunā
Daudzi domā, ka dažādu aptauju
(gan pa pastu, gan pa telefonu, gan modernākos kanālos) jau tā ir
par daudz. Arvien biežāk šādām uzrunām vairs nepievērš vērību.
Svešvārdā to sauc par nerespondenci (neatbildētību).
Pašvaldību vadītāji ar šādām aptaujām, vismaz profesionālā līmenī
sastādītām, šķiet netiek pārāk apgrūtināti. Tādēļ valsts aģentūra
“Latvijas Statistikas institūts” šogad jūnijā visu pagastu,
pilsētu un novadu vadītājiem izsūtīja anketu “Pašvaldību darbības
pašvērtējums”. Lai jautājumi būtu iespējami nozīmīgi un paši
galvenie, anketas projektu iepriekš izskatīja un savus
priekšlikumus deva Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu
ministrija, Latvijas Pašvaldību savienība un Centrālā statistikas
pārvalde.
Īpašu nozīmi piešķīrām anketas atklātajam jautājumam “Vai Jums ir
kādas grūtības, problēmas, ko anketas jautājumi neaptver, un kā,
Jūsuprāt, tās varētu risināt?”
Līdz šim vadības informāciju galvenokārt ģenerēja “augšas” un tā
plūda “uz apakšu”.
Piemēram, Skrundas domes priekšsēdētāja Nellija Kleinberga
raksta: “Jābeidz birokratizēt sistēmu. Pārāk daudz kontrolējošo
institūciju iejaucas pašvaldības darbībā. Pašvaldībām jāļauj
darboties patstāvīgāk.”
Līdzīgi domā Jumpravas pagasta padomes priekšsēdētājs Imants
Balodis, norādot, ka arvien pieaugošais normatīvo aktu skaits
mazina pašvaldību iniciatīvu, sadārdzina pakalpojumu cenas, vairo
birokrātiju.
Lūk, šāda un vēl konkrētāku priekšlikumu formā izteikta
informācija pēc attiecīgas apkopošanas veidos pretstraumi no
“apakšas uz augšu”. Visas izstrādes tiks nodotas pašvaldībām,
Latvijas Pašvaldību savienībai, Reģionālās attīstības un
pašvaldību lietu ministrijai, citām ieinteresētām valsts
institūcijām, kā arī tiks publicētas.
Kur šajā un turpmākos rakstos ir norādīti uzvārdi un amati, tur
anketā ir atzīme, ka izteikumus drīkst nodot atklātībai. Ja tādas
atzīmes nav, atbildes apkoposim tikai kopsavilkumu iegūšanai, bet
tekstuālos ieteikumus komentēsim, iesākot ar frāzi “kādas
pašvaldības vadītājs” vai tamlīdzīgi.
Trūkst finanšu, zema budžeta patstāvība
Kā galveno šķērsli sekmīgai
attīstībai vairums pašvaldību vadītāju norādīja, ka pašvaldībām
nav pietiekamu finanšu līdzekļu visu uzlikto autonomo funkciju
veikšanai. Īstenojot decentralizācijas un subsidiaritātes
principus, pašvaldību funkcijas ir paplašinājušās, bet bez
atbilstošas finanšu resursu nodrošināšanas. Tādējādi netiek
pildīta Eiropas Vietējo pašvaldību hartas prasība, ka pašvaldību
finanšu resursiem jābūt samērojamiem ar to atbildību
(pienākumiem), kas pašvaldībām noteiktas konstitūcijā vai likumā.
Arī likumā “Par pašvaldībām” ir norādīts, ka pašvaldībām, nododot
jaunas autonomas funkcijas, kas saistītas ar izdevumu
palielināšanos, likumā, ar kuru šo funkciju izpilde noteikta,
vienlakus jānosaka jauni ienākumu avoti.
Latvija ir viena no retajām ne tikai Eiropas Savienības (ES), bet
arī Eiropas Padomes valstīm, kura nav ratificējusi Eiropas
Vietējo pašvaldību hartas punktu, kas paredz, ka pašvaldībām
jābūt pieejamam nacionālajam kapitāla tirgum, lai varētu izdarīt
aizņēmumus kapitālieguldījumu finansēšanai. Latvijā pagaidām
pašvaldībām atļauts ņemt kredītu no kredītiestādēm, kas nav
Valsts kase, tikai ar speciālu finanšu ministra atļauju.
Dobeles pilsētas domes priekšsēdētājs Andris Elksnītis kā vienu
no galvenajām problēmām min pieejas trūkumu finanšu resursiem,
lai nodrošinātu nepieciešamo līdzfinansējumu ES fondu līdzekļu
piesaistei un investīcijām pašvaldības teritorijas attīstībai.
A.Elksnītis ierosina būtiski palielināt pašvaldību aizņēmumu
limitu un nodrošināt brīvu iespēju komercbanku finanšu resursu
piesaistei. Pilnībā tam piekrītam. Līdzīgas domas izsaka Rīgas
rajona Salaspils novada domes priekšsēdētājs Juris Putniņš.
Par zemo pašvaldību finanšu autonomiju liecina tas, ka Latvijā
nav pašvaldību nodokļu, kā arī lielais mērķsubsīdiju īpatsvars
(ap 30%) pašvaldību budžetu ieņēmumos. Pašvaldību reformu
ietvaros līdz ar administratīvi teritoriālo un reģionālo reformu
visaktuālākā ir finanšu reforma ar mērķi būtiski palielināt
pašvaldību finanšu spēju un autonomiju.
Sarežģīts ceļš uz Eiropas struktūrfondiem
Tā kā Latvijā ir ļoti lielas
teritoriālās atšķirības sociāli ekonomiskās attīstības ziņā,
veidojoties izteikti nelabvēlīgiem novadiem un pat reģioniem,
noslāņošanās samazināšana nav iespējama bez Eiropas Komisijas un
valsts atbalsta. Īpaši atbalstāmo teritoriju programma visumā
paredz prioritāru valsts atbalstu atpalikušajām teritorijām, taču
palīdzību no ES struktūrfondiem līdz šim vairāk ir saņēmušas
attīstītākās teritorijas. Saglabājoties šādai pieejai,
teritoriālās atšķirības ne tikai nesamazināsies, bet pat
palielināsies. Tas savukārt traucēs arī spēcīgāko pašvaldību un
valsts kopumā attīstību. Pareizs ir apgalvojums, ka Eiropas
Savienība un katra tās dalībvalsts, ieskaitot Latviju, ir tik
stipra, cik stiprs ir tās vājākais reģions. To saprot Eiropas
Komisijas un citu Eiropas Savienības institūciju pārstāvji,
novirzot milzu līdzekļus vājāko reģionu attīstībai.
Valkas pilsētas domes priekšsēdētājs Vents Armands Krauklis
pamatoti par svarīgāko problēmu uzskata ES fondu apguves
kavēšanos, kā arī robežproblēmas.
Salaspils novada domes priekšsēdētājs Juris Putniņš uzsver, ka
pašvaldības attīstību traucē nepārtraukti mainīgās pamatnostādnes
par ES fondu piesaisti, kā arī neprognozējamās izmaiņas
likumdošanā.
Kuldīgas rajona Nīkrāces pagasta padomes priekšsēdētāja Santa
Lencberga par lielāko problēmu uzskata risku nesaņemt valsts un
ES investīcijas. Bez tām tiek traucēta pašvaldību attīstība. Pēc
S.Lencbergas domām, jāvienkāršo administratīvās procedūras
finanšu līdzekļu saņemšanai, ļoti lēna ir projektu administratīvā
virzība.
Cerības rada Latvijā topošais ES struktūrfondu likums, kas
pilnveidos struktūrfondu ieviešanas tiesisko pamatu atbilstoši
Valsts pārvaldes iekārtas likumam un Administratīvā procesa
likumam, ja tas būs uzrakstīts pietiekami koncentrēti un būs
viegli saprotams uzņēmējiem un pašvaldību darbiniekiem. Valsts
institūcijām jādomā, kā ES struktūrfondu līdzekļu saņemšanu
demokratizēt, padarīt atklātāku, ātrāku, mazāk birokrātisku,
vieglāku un vienkāršāku, orientētu uz klientu – projektu
pieteicēju.
Lubānas pilsētas domes priekšsēdētājs Miķelis Gruzītis uzskata,
ka pašvaldības kvalitatīvu darbību traucē nepamatoti ieilgusī
administratīvi teritoriālā reforma. Grūtības rada tas, ka
investīciju piesaistes projekti infrastruktūras sakārtošanai un
jaunu objektu izbūvei netiek īstenoti atbilstoši valdības
pieņemtajai lauku atbalsta un novadu veidošanas programmai.
Dažu pašvaldību vadītāji atzīmē, ka ļoti lielas grūtības ir ar
projektiem – pat kvalitatīvi izstrādāti projekti bieži netiek
īstenoti. Vēl vairāku pašvaldību vadītāji atzīmē, ka pašvaldībām
rodas grūtības ES fondu apguvē, ka jāvienkāršo prasības projektu
dokumentācijas sagatavošanai, nepieciešama valsts līdzfinansējuma
palielināšana, jārada iespējas saņemt kredītu projektu
īstenošanai.
Daži pašvaldību vadītāji uzskata, ka ES struktūrfondu finansējums
vairāk jāvirza uz pašvaldības infrastruktūras sakārtošanu (ceļi,
ielas, pirmsskolas iestādes, skolas, kultūras objekti, sporta
būves u.c.).
Ludzas rajona Nirzas pagasta padomes priekšsēdētāja Antoņina
Sjakste atzīmē, ka pasākumiem un aktivitātēm, kas varētu tikt
atbalstītas no Eiropas Reģionālā attīstības fonda, vajadzētu tikt
virzītām no “apakšas”, no pašvaldībām, jo tām ir skaidri redzamas
tās prioritātes, kas steidzami jāveic pašvaldībā. Pēc A.Sjakstes
domām ES struktūrfondu projektiem jāpagarina pieteikšanās
termiņi, laikus ievietojot informāciju internetā.
Balvu rajona Žīguru pagasta padomes priekšsēdētāja Ženija
Cvetkova ir neapmierināta ar to, ka pašvaldība iesniedz
projektus, ņem kredītus, bet projekti netiek apstiprināti. Kur
paliek pašvaldībām solītā nauda? Kāpēc netiek piešķirti līdzekļi
izglītības iestāžu kapitālajiem remontiem?
Vērā ņemams ir Rīgas rajona Babītes pagasta padomes
priekšsēdētāja Andreja Ences ierosinājums, izstrādājot normatīvos
aktus, veikt situācijas modelēšanu, lai izvērtētu, kādas sekas
normatīvais akts rada dažādās pašvaldību grupās vai pat dažādās
pašvaldībās.
Lielauces pagasta padomes priekšsēdētājs Guntis Bergmanis atzīmē,
ka grūtības sagādā biežie grozījumi likumdošanā un Ministru
kabineta noteikumos, jo ātri jāprot pārstrādāt dažādus nolikumus,
instrukcijas un to visu īstenot dzīvē. Dažkārt šīm izmaiņām nav
loģiska pamatojuma, bet pašvaldībām likumi vienalga jāpilda. No
tā cieš pašvaldību darba kvalitāte, arī inspektoriem un
pašvaldības iedzīvotājiem grūti paskaidrot, kādēļ atkal viss
mainījies un jārīkojas citādi.
Arī Ogres rajona Mazozolu pagasta padomes priekšsēdētājs Jānis
Kivlinieks uzsver, ka mazajām pašvaldībām ar mazo darbinieku
skaitu ir grūtības visu likumu un noteikumu izpildīšanā un
dokumentēšanā. Daugavpils rajona Kalkūnes pagasta padomes
priekšsēdētājs Arnotijs Cimoška uzskata, ka pašvaldības darbību
traucē lielais daudzums dažādu atskaišu. Piekrītot teiktajam,
varam atzīmēt, ka 2005.gada 21.jūnijā pieņemtie Ministru kabineta
noteikumi Nr.446. “Valsts budžeta iestāžu un pašvaldību gada
pārskatu sagatavošanas kārtība” aptver 64 A-3 formāta lapaspuses
sīkā salikumā (“LV” 2005.g. 9.jūlijs).
Pētījuma rezultātu izstrāde turpinās
Apkopojot daudzu vietējo
pašvaldību vadītāju domas, jāatzīst, ka objektīvi pastāv
pašvaldību nepietiekama finanšu spēja un zems budžeta autonomijas
līmenis, grūta pieeja ES struktūrfondiem un pārmērīga
birokratizācija. Mūsuprāt, šīs problēmas jārisina kompleksi un
bez kavēšanās.
Pašvaldību pašvērtējumā vēl tika uzrādīta virkne citu problēmu,
kas arī prasa atrisinājumu (vietējo un valsts ceļu katastrofālais
stāvoklis, iedzīvotāju skaita strauja samazināšanās gan laukos,
gan pilsētās u.c.). Par šo problēmu iespējamiem risinājumiem
informēsim lasītājus.
LZA akadēmiķis Oļģerts
Krastiņš,
LZA akadēmiķis Edvīns Vanags