Jēkabpils vecticībnieki caur laiku lokiem
Jēkabpils Foto: Normunds Mežiņš, A.F.I. |
No mazas apmetnes
17.gadsimta vidū Krievijā no
augšas tika uzsāktas baznīcas reformas, nežēlīgi vajājot to
pretiniekus. Daugavas kreisajā krastā pirms krācēm tolaik jau
pastāvēja maza slāvu apmetne Sloboda, kur ieradās arvien jauni
bēgļi. Viņi šeit apmetās, cītīgi strādāja un maksāja nodokļus.
Iedzīvotāju skaits auga. Tālredzīgais hercogs Jēkabs dāvāja
pilsētai savu vārdu un plašas pašnoteikšanās tiesības.
Pamatdokumentā īpaši uzsvērtas krievu tiesības lūgties savā
ticībā un uzturēt savus dievnamus.
Pilsēta kopš paša sākuma bijusi daudznacionāla un
daudzkonfesionāla. Tas radīja īpašus apstākļus, lai, mūsdienu
valodā runājot, ieaudzinātu cilvēkos toleranci pret citas ticības
un tautības ļaudīm. Vecticībnieku stāvoklis 18.gadsimtā,
neraugoties uz kariem un epidēmijām, saglabājās diezgan
labvēlīgs, jo reliģiskās pārliecības dēļ vajāšana nenotika. Viņi
bija pilntiesīgi pilsoņi, kam piederēja zemes gabali pilsētas
robežās. Līdzās zemkopībai vecticībnieku tradicionālā
nodarbošanās bija meža darbi, kokapstrāde un celtniecība. No
paaudzes paaudzē tika nodotas būvamatnieku prasmes, pārcēlāju
zināšanas par Daugavu un tās krācēm, kā arī kokapstrādes un koka
ēku celtniecības pieredze.
1795.gadā Jēkabpils nonāca Krievijas impērijas sastāvā. Pēc tās
likumiem vecticībnieki izrādījās nepilntiesīgi, tāpēc tika
pazemoti un pastāvīgi viņus uzraudzīja valdošā baznīca un
policija. Varbūt tieši šā iemesla dēļ drīz pēc 1812.gada vairāk
nekā simt vecticībnieku ģimeņu izceļoja no pilsētas. Palikušajiem
vairākus gadu desmitus vajadzēja paciest pazemojumus un
aizliegumus, bet viņi nepiekāpās.
1849.gadā lūgšanu namu aizzīmogoja, un vēlāk zaldāti to pavisam
izārdīja. Vairāk nekā 30 gadus pilsētas vecticībniekiem bija
liegts atklāti pulcēties kopīgai lūgšanai. Lūgšanas, kurās
piedalījās daži desmiti cilvēku, notika pilsētnieku dzīvojamās
mājās pie Kitoviem, Devjatņikoviem, Perevozčikoviem. Jau no bēgļu
gaitām katras ģimenes galvas pienākums bija saglabāt un nodot
tālāk savu seno ticību – zināt baznīcas rakstību, dziedāšanas
pamatus un galvenās kalpošanas kārtību. Arī daudzas sievietes
labi pārzināja šīs lietas. Lai saglabātu savu ticību
citticībnieku vidū, mūsu senčiem vajadzēja būt ļoti prasīgiem
zināšanu nodošanā un tradīciju saglabāšanā. Jēkabpilī daudzās
ģimenēs ilgi tika glabātas veselas vecticībnieku bibliotēkas,
kurās bija smagās vecajā drukā iespiestās 17., 18.gs.
grāmatas.
1878.gadā viens no pašiem turīgākajiem un ietekmīgākajiem
vecticībniekiem Georgijs Kitovs atdeva vienu no saviem namiem
sabiedriskai lietošanai – dievkalpojumiem. 1883.gadā šai
ēkai tika piebūvēta lielāka telpa, kura līdz šai baltai dienai
kalpo kā lūgšanu nams.
Dzīvei ejot uz priekšu, arvien asāk bija jūtams laicīgās
izglītības trūkums. Pilsētā darbojās vairākas skolas ar krievu un
vācu mācībvalodu. Atdot vecticībnieku bērnu krievu skolā nozīmētu
pakļaut viņu sinodālās baznīcas garīdznieka ietekmei. Un tāpēc,
lai cik tas būtu dīvaini, vietējiem vecticībniekiem vācu skolas
bija pieņemamākas.
Šo ceļu ir gājis arī pirmais jurists no pilsētas vecticībniekiem
Dementijs Belovs. Pirmajos 20.gs. gados viņš kalpoja par juristu
pie barona N.Korfa, bet dzīves nogalē 1924.gadā vadīja advokātu
biroju Rīgā. Vācu skolā savu izglītošanos bija spiests sākt arī
ievērojamākais vecticībnieku uzņēmējs 20.gs. mijā Afanasijs
Kitovs, advokāts D.Perevozčikovs u.c.
Īsā zelta desmitgade
Šogad vecticībnieku sabiedrība
reizē ar Piektā gada 100 gadu atceri atzīmē 100 gadus kopš cara
Nikolaja II likumiem par iecietību ticības jautājumā. Beidzot
vecticībniekus pārstāja represēt savā zemē, un viņi saņēma tādas
pašas tiesības, kādas jau sen bija ne tikai valsts baznīcas
apmeklētājiem, bet arī katoļiem un luterāņiem. Tagad arī viņi
varēja oficiāli reģistrēt savas kopienas un rakstīt metriskās
grāmatas, celt dievnamus, zvanu torņus, draudzēm varēja piederēt
īpašumi, drīkstēja atvērt skolas ar saviem ticības mācības
skolotājiem utt. Laiku no 1905. līdz 1915.gadam mēs saucam par
vecticībnieku “zelta” desmitgadi. Pirmoreiz divarpus gadsimtu
laikā vecticība visā valstī piedzīvoja strauju sabiedrisko,
ekonomisko un garīgo uzplaukumu.
Tajā visā iekļāvās arī Jēkabpils vecticībnieki. Kopiena tika
oficiāli reģistrēta, tai atdeva zemi, uz kuras vēl pirms 60
gadiem stāvēja lūgšanu nams. Afanasijs Kitovs brauca uz
Pēterburgu (iespējams, ne reizi vien) un dabūja atļauju organizēt
Jēkabpilī vecticībnieku skolu – vienu no pirmajām, ja ne pašu
pirmo visā Baltijā. Skolu atvēra 1906.gada rudenī. A.Kitovs
uzdāvināja tai iekārtojumu 100 skolēnu vietām. Sākotnēji skola
darbojās privātā mājā. Pie Viestura un A.Pormaļa ielas krustojuma
pēc nepilniem diviem gadiem draudze uzcēla divstāvu sarkanu
ķieģeļu ēku ar skārda jumtu, kura uzņēma ap 100 bērnu no
pilsētas, Brodu ciema un apkārtnes.
Pirms Pirmā pasaules kara no jēkabpiliešu vecticībnieku vidus
nāca pirmie virsnieki, inženieri un juristi.
Vecticībnieki tolaik bija diezgan noslēgta sabiedrība, kurā
dzīves kārtību reglamentēja reliģisko svētku un gavēņu cikls un
daudzi aizliegumi. Viņi nevarēja precēties ar citticībniekiem,
nedrīkstēja smēķēt utt. Laulību saites tradicionāli saistīja
vecticībniekus no Jēkabpils ar ticības brāļiem Jelgavā,
Daugavpilī, Ilūkstē, Subatē un retāk arī no Latgales lauku
rajoniem. Jāatzīmē, ka šajā vidē konfesijas jautājums stāvēja
pāri tautības jautājumam. Retas laulības ar cittautiešiem notika
ar noteikumu, ka laulātais – biežāk tā bija meitene –
pāriet vecticībā. Kamēr bija spēkā vecais kalendārs, bija daudz
kopēju svētku un tradīciju, kaut vai Jāņu ugunskuri. No
sadzīviskajām tradīcijām jāmin arī senā paraža apdāvināt trūcīgos
pirms lieliem svētkiem, piemēram, pilsētas cietumam nodeva
speciālu baltmaizes cepienu. Žēlastības dāvanas tika dotas arī
kapos pirms Trīsvienības svētkiem un bēru dienā. Vēl jāpiemetina,
ka dzimšanas dienas toreiz gandrīz neatzīmēja: vecticībnieki
svinēja katrs sava Eņģeļa vārda dienu.
Pēc Pirmā pasaules kara pilsētā mainījās iedzīvotāju nacionāli
konfesionālais sastāvs. Strauji samazinājās pareizticības loma
(aizbrauca ierēdņi, policisti, žandarmērija, valsts skolu
skolotāji), samazinājās vāciešu un poļu skaits. Toties pieauga un
sāka iegūt pārsvaru latvieši. Vecticībnieki te palika, juzdamies
piesaistīti saviem zemesgabaliem un kapos guļošajām senču
paaudzēm.
Starp diviem kariem
Latvijas brīvvalstī vecticībniecība tika atzīta par vienu no tradicionālajām konfesijām. Pilsētas domes vēlēšanās parasti ievēlēja arī divus trīs cilvēkus no vecticībnieku vidus. Vecticībnieku draudze ik gadus saņēma no Saeimas nelielu naudas pabalstu remontdarbiem. Pilsēta no draudzes īrēja krievu pamatskolas telpas un maksāja par to 1200 latu gadā. Daži vecticībnieki, atbrīvošanās cīņu dalībnieki, saņēma no pilsētas fonda zemesgabalus, piemēram, kapteinis Nikolajs Ļebedevs (miris 1946.gadā nometnē). Latvijas brīvības cīņās kritušo vecticībnieku piemiņai 1936.gadā vietējā kapsētā draudze uzstādīja milzīgu trīs metrus augstu ozolkoka krustu.
Pēc referāta 4. Sēlijai kongresā Jēkabpilī 2005.gada 26.maijā
Nobeigums sekos
Zinovija Zimova, novadpētniece