Turcija – perspektīvs sadarbības partneris
Jūnija beigās darbību sāka Turcijas – Baltijas tirdzniecības palāta. Tās mērķis ir starpvalstu ekonomiskās sadarbības veicināšana un paplašināšana.
Turcijas – Baltijas tirdzniecības palāta ir reģistrēta kā biedrība, kurā ietilpst loģistikas uzņēmums SIA “Asgard Transports”, tirdzniecības firma “Baltic Trade”, celtniecības uzņēmums SIA “SL Sonora” un sabiedrisko attiecību aģentūra “Monde”. Rit arī jaunu biedru piesaiste.
Top noderīgs pētījums
Palātas izpilddirektore Ilze Lapiņa norāda, ka organizācijas izveidē liela nozīme bijusi Turcijas uzņēmēju iniciatīvai starpvalstu tirdzniecisko sakaru un informācijas apmaiņas iespēju attīstīšanā. Daudzi šās valsts ražotāji un tirgotāji vēlas uzzināt, kādas preces ir pieprasītas Latvijas, Lietuvas un Igaunijas tirgū, ko var piedāvāt Baltijas uzņēmumi, kādas ir kopuzņēmumu veidošanas iespējas. Kā zināms, daudzās valstīs šāda informācija ir gūstama vēstniecībās vai konsulātos, taču Latvijas vēstniecība Turcijā tika atklāta tikai šā gada aprīlī. Savukārt Turcijas vēstniecības Latvijā atklāšana plānota rudenī. Tagad, lielā mērā pateicoties jaunizveidotajai palātai, kļuvusi iespējama operatīvas un daudzpusīgas informācijas aprite. Taču palātas darbinieki turpina uzņēmējus interesējošo ziņu vākšanu un apkopošanu. Pamatojoties uz Ekonomikas ministrijas (EM) datiem, tiek veidots nopietns tirgus pētījums – tas precīzi un detalizēti atspoguļos gan dažādu preču grupu eksporta un importa apjomus, gan šās preču kustības finansiālos rādītājus. Pētījums būs noderīgs gan Baltijas, gan Turcijas uzņēmējiem, jo ļaus drošāk veidot mārketinga stratēģiju darbībai ārvalsts tirgū.
Latvijas eksporta apjomi – pagaidām pieticīgi
Kas paredzēts nākotnē? I.Lapiņa
stāsta, ka palāta plāno rīkot Baltijas dienas Turcijā. To
ietvaros uzņēmējiem būtu iespēja apmeklēt gan semināru vai
konferenci, gan piedalīties kontaktbiržā. Visticamākais, ka šis
pasākums tiks sarīkots šoruden. Bet jau augusta beigās Turcijas
biznesa ļaudis tiks aicināti apmeklēt mūsu valstī rīkoto
kontaktbiržu. Plānots arī informatīvs seminārs Latvijas
uzņēmējiem, kuri vēlas atrast sadarbības partnerus Turcijā.
Protams, lai sekmīgi veidotu un nostiprinātu starpvalstu biznesa
kontaktus, palātai vajadzīgi sadarbības partneri analoģisku
organizāciju personā. Izrādās, Turcijas – Baltijas tirdzniecības
palātai tikusi pioniera loma, jo ne Igaunijā, ne Lietuvā šādu
organizāciju pagaidām acīmredzot nav. Baltijas
partnerorganizāciju veidošana ir viens no palātas primārajiem
uzdevumiem, un I.Lapiņa pauž cerību, ka apmēram pēc diviem gadiem
palātai būs partneris arī Turcijā. Šobrīd palāta sadarbojas ar
dažādu nozaru eksportuzņēmumu asociācijām. Visi Turcijas
uzņēmumi, kas savu produkciju eksportē, apvienojas šādās
asociācijās, vienkāršojot statistikas datu apkopošanu un izpēti.
Daļēji valstisko, daļēji privāto asociāciju datu bāzi izmanto arī
Turcijas – Baltijas tirdzniecības palāta.
Jāatzīst, šobrīd vismaz Latvijas tirdznieciskie kontakti ar
Turciju ir galvenokārt orientēti uz importu. Pēc EM datiem
2004.gadā, Latvijas ražotāji uz Turciju eksportējuši preces par
diviem miljoniem ASV dolāru, savukārt austrumvalsts uzņēmumu
eksports uz Latviju sasniedzis 43,2 miljonus. Mūsu valsts
uzņēmumi eksportē galvenokārt tehniskas iekārtas, ķīmijas preces,
metālu un metāla izstrādājumus, pārtiku, minerālvielas un
kokmateriālus, bet Turcijas eksportētāji Latvijas tirgum piegādā
tekstilizstrādājumus, iekārtas, augu valsts produktus,
dārgmetālus un dažādas citas preces. Abpusēji izdevīga varētu būt
Turcijas marmora iegāde būvniecības vajadzībām. Gan valsts, gan
uzņēmēju interesēs ir palielināt eksporta apjomu, tāpēc palāta
lūgusi Turcijas eksportuzņēmumu asociācijām veikt pētījumu, lai
noskaidrotu pieprasījumu pēc dažādām Latvijas precēm Turcijas
tirgū.
Popularizēs arī kultūru
Turcijas – Baltijas tirdzniecības palātas darbība nākotnē tiks vērsta uz sadarbības veicināšanu dažādās uzņēmējdarbības jomās, ne tikai tirdzniecībā. Tāpēc tik svarīgs ir informācijas apkopošanas un kontaktu veidošanas darbs. Augusta beigās paredzēta tikšanās ar EM un Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras pārstāvjiem, lai apspriestu turpmākās sadarbības un kopīgu projektu īstenošanas iespējas. I.Lapiņa uzsver – palāta par savu mērķi uzskata vispusīgu Latvijas popularizāciju, tāpēc, rīkojot Baltijas dienas Turcijā, tiks domāts arī par mūsu kultūras prezentāciju. Būtisku impulsu abu valstu ekonomiskajām attiecībām deva Baltijas valstu pievienošanās Eiropas Savienībai – šis notikums daudziem Turcijas uzņēmējiem ļāva gūt plašāku informāciju par Latviju, Lietuvu un Igauniju. Savukārt daudziem Latvijas uzņēmējiem jaunas perspektīvas starpvalstu sadarbībā varētu radīt Turcijas nopietnā tuvināšanās ES.
Juris Bārtulis, “LV”
juris.bartulis@vestnesis.lv
Latvijas tirdzniecība ar Turciju 1998.-2004.gads