Jēkabpils vecticībnieki caur laiku lokiem
Nobeigums. Sākums – “LV”, 21.07.2005.
1988.gads. Rīgas
vecticībnieku Grebenščikova draudze svin Krievijas
kristīšanas tūkstošgadi ar Svētā krusta gājienu |
Kopumā pilsētas ekonomiskais
stāvoklis pamazām uzlabojās. Cēlās arī pilsoņu labklājība.
Jāatzīmē, ka lielākā daļa no pilsētas aramzemes tolaik
piederējusi vecticībniekiem. J.Gerasimova un J.Koļesņikova
celtniecības arteļi nesūdzējās par darba trūkumu. Jēkabpilī
joprojām stāv viņu celtie nami, ko rotā kokgriezumi. A.Kitova un
viņa dēla vadībā desmitiem vietējo amatnieku strādāja pilsētas
slimnīcas korpusu celtniecībā. Daudzi būvgaldnieki un akmeņkaļi
piedalījās skaistā Daugavas tilta būvdarbos un cukurfabrikas
celtniecībā.
Vecticībnieku bērni vasarā gāja ganos tuvākajās viensētās, tā
sapelnot sev apģērbu un apavu naudu. Reizē viņi iepazina latviešu
tradīcijas un apguva latviešu valodu.
Jēkabmiesta krievu pamatskolā 90% skolēnu bija vecticībnieki.
Skolu vadīja M.Djakovska, kura tur nostrādāja gandrīz 40 gadus.
Dabas zinātnes, matemātiku un ticības mācību mācīja Tarasijs
Makarovs, Tartu universitātes skolotāju semināra beidzējs un arī
ievērojams sabiedriskais darbinieks. Viņš Latvijā bija pazīstams
kā īpašās senās dziedāšanas metodes pratējs. Viņš vadīja lūgšanu
nama kori un tur sagatavoja arī jauno dziedātāju kolektīvu, kuru
augsti vērtēja senās dziedāšanas pratēji. Viņa skolēnu augstākais
sasniegums varētu būt kora piedalīšanās Vislatvijas vecticībnieku
koru salidojumā 1937.gada 16.maijā Melngalvju namā Rīgā...
Makarovam bija liela autoritāte ne tikai krievu vidū vien. Viņš
pats dziedāja Izglītības biedrības vietējās nodaļas korī.
Pamatskola deva arī pamatīgas zināšanas latviešu valodā, tāpēc
tie audzēkņi, kuri varēja un gribēja mācīties tālāk, iestājās
latviešu ģimnāzijā, bet pēc tās beigšanas – kara skolā,
universitātē vai citur. Tā 30.gados veidojās profesionālās
inteliģences slānis no vecticībnieku vidus. Virsnieki Latvijas
armijā bija M.Kitovs, M.Perevozčikovs, A.Kitovs, skolotāji
M.Pavlovs, F.Kitovs, A.Solovjovs, M.Makarovs. Daži jaunieši pirms
kara mācījās arī par inženieriem un mediķiem. Konstantīns Pavlovs
kļuva par Latvijā ievērojamu ikonu glezniecības restauratoru
Grebenščikova draudzē.
Vairums vecticībnieku ik dienas bija aizņemti smagā fiziskā
darbā. Tomēr viņi atrada vēlēšanos un laiku nodarboties ar
pašdarbību skolā un Krievu klubā, kur uzveda krievu klasikas
izrādes.
Nevar neminēt vēl vienu vecticībnieku “vaļasprieku”, kaut šis
apzīmējums ne būt neatspoguļo lietas būtību. Pilsēta tajā laikā
neuzturēja savu ugunsdzēsēju komandu. Tā veidojās no
brīvprātīgajiem, no kuriem lielākā daļa, tajā skaitā
komandējošais sastāvs, bija vecticībnieki. Gandrīz katrs
pieaugušais vīrietis vecticībnieks uzskatīja par savu pienākumu
būt arī ugunsdzēsējs, kaut arī šis pienākums nedeva nekādus
ienākumus, tieši otrādi – bija tikai izdevumi formas tērpa
iegādei un traumu ārstēšanai pēc ugunsgrēkiem.
30.gadu beigās vecticībnieki jau bija mazāk noslēgti. Tomēr
sadzīvē lielākajā daļā vecticībnieku ģimeņu vēl saglabājās daudz
patriarhālu un tradicionālu ieradumu: tēva un vīra vara, ģimenes
svētuma godināšana visās svarīgās lietās, asi negatīva attieksme
pret ārpuslaulības attiecībām. Svēti tika ievērota novecojušu
vecāku uzturēšana, neviens neatsacījās no saviem bērniem. Lielajā
gavēnī nekādu ballīšu, ciemošanos, vēlāk kino! Nospiedošā
vairākumā slēgtas laulības savējo starpā. Dažādu konfesiju
cilvēku savienība bija smags pārbaudījums jaunajiem un viņu
vecākiem. Jaukto laulību skaits tomēr pieauga, īpaši starp tiem,
kas bija izglītoti un iegājuši citas tautības vidū. Jaunie
virsnieki, kalpotāji, mediķi sastapa savas otrās pusītes starp
latviešiem un kādreizējiem vāciešiem. Daži no šiem vecticībnieku
jauniešiem nesaņēma vecāku svētību un pārdzīvoja to kā dziļi
personīgu drāmu.
Tajos laikos vietējiem krieviem dziedāšanas kultūra bija diezgan
augsta, kaut arī viņi nebija apvienoti kādā korī. Dziedāja darbā,
uz lauka, pa ceļam, pie viesību galda. Repertuārs sniedzās no
simtgadīgām tautasdziesmām līdz dziesmām ar Ņekrasova,
Ļermontova, Koļcova, Jeseņina tekstiem. Dažu ģimeņu repertuārā
varēja saskaitīt vairāk nekā 100 dziesmu – gan jautras, gan
skumjas, tikai ne častuškas. Kad tās pirmo reizi 1940.gadā
izdzirdēja vietējie krievi, viņiem tas bija šoks.
Un vēl – kaut arī daži puiši slepeni un tālu prom no mājām arī
uzpīpēja, vecticībnieku mājās nekad nebija tabakas dūmu. Tāpat
vecticībnieku vidū nebija arī alkoholiķu. Daudzi sirmgalvji tā
arī savā mūžā nebija pazinuši spirtota dzēriena garšu.
Sēlijas teritorijā vecticībnieki no seniem laikiem dzīvoja arī
Subatē un Neretas apkārtnē. Pēc Pirmā pasaules kara dažas ģimenes
no Latgales pārcēlās uz Sunāksti.
Padomju un vācu laika virpuļos
Pret 1940.gada notikumiem
vecticībnieki, tāpat kā desmitiem tūkstošu dažādu ļaužu Latvijā,
izturējās atšķirīgi. Daži pārstāvji no trūcīgākā slāņa, kuri bija
maz informēti par dzīvi Savienībā, noticējuši demagoģijai, sāka
kaut kā atbalstīt jauno varu, iestājoties sarkanajā palīdzībā
komjaunatnē, diezin vai apzinoties sevī, ko tas nozīmē. Visi
ticīgie tika uzlūkoti ar aizdomām, baznīcai atņēma visus
īpašumus, pat visu arhīvu.
Karam sākoties, daži vecticībnieki arī pret savu gribu tika
iekļauti sarkanarmijā. Seši no viņiem krituši pie Starajas Rusas,
dienējot latviešu divīzijā.
Septiņi cilvēki no Brodiem 1941.gada 11.septembrī kopā ar
latviešiem un vienu vācieti tika nošauti un apglabāti brāļu
kapos. Sākoties vācu laikam, Krievu skolu vācieši neslēdza. Tikai
pārcēla uz daudz šaurākām telpām bijušajā ebreju skolā. Otrajā
gadā skolu pat apgādāja ar speciālām mācību grāmatām krievu
valodā visos priekšmetos.
Draudzei formāli atdeva tās īpašumus.
Dievnams karā tika pasaudzēts.
Pirmie 20 gadi, kas sekoja pēc Otrā pasaules kara, 20.gadsimtā
bija visgrūtākie arī vietējiem vecticībniekiem. Dzīve mainījās
pašos pamatos, plusus nomainot ar mīnusiem. Ļaudis pat pret
pazīstamiem jau no bērnības, pret saviem radiniekiem it kā
aizvērās, kļuva drūmi. Daži uzreiz noslēpa dziļāk vectēvu ikonas,
bet daudzi tās spītīgi nenoņēma no goda stūrīša priekšistabā. Kad
sākās draudzes pārreģistrācija, tikai 39 cilvēki no visām ģimenēm
nenobijās parakstīties zem iesnieguma varas iestādēm. Ja nebūtu
šo cilvēku, Jēkabpils draudzi piemeklētu tāds pats liktenis kā
vairākus desmitus arī citu konfesiju baznīcu, kuras valsts vara
slēdza. Šajos grūtajos gados par draudzes mācītāju kalpoja Ivans
Volkovs, kluss un pacietīgs cilvēks, īsts kristietis. Viņš
nostrādāja 20 gadus, dzīvodams gandrīz nabadzībā. Šis cilvēks ir
atstājis par sevi apbrīnojami gaišas atmiņas.
Viņa laikā piespiedu kārtā tika likvidēta jaunatnes apmācība
baznīcas lasīšanā un dziedāšanā.
Ņikitas Hruščova valdības laikā 60.gados tika veikts vēl viens
mēģinājums slēgt baznīcu.
Jaunie vecticībnieki, ieguvuši vidējo, bet daudzi arī augstāko
izglītību, izklīda ne tikai pa visu Latviju, bet arī pa visu
Savienību, tā atraujoties no savām saknēm. Dzimtajā pilsētā
palikušie nedrīkstēja atklāti apmeklēt baznīcu, kristīt bērnus.
Vecāku vietā to bieži, pat viņiem nezinot, darīja vecmāmiņas.
Vislielāko zaudējumu Latgales vecticībniekiem atnesa
kolektivizācija un tā sauktā saimniecību palielināšana, kas
izraisīja daudzu viensētu un neperspektīvo ciemu likvidāciju.
Pārceļoties uz daudzdzīvokļu mājām kolhoza ciematā, vecticībnieki
ne tikai atstāja savas dzimtās mājas un tradīciju priekšmetus,
viņi nokļuva rūpīgā kaimiņu uzraudzībā un nespēja piekopt daudzas
savas ticības tradīcijas... Pārcēlušies uz pilsētu, Latgales
vecticībnieki papildināja pilsētas lūgšanas namu apmeklētāju
skaitu. Tagad draudzes lielākā daļa ir tieši šie cilvēki.
18.gadsimtā rokrakstā
rakstīts Evaņģēlijs |
Atdzimšana ar Atmodu
Labvēlīgas pārmaiņas atnesa
Atmodas laiks. Tas ļāva atgriezties pie senču ticības daudziem
simtiem Jēkabpils un Latgales vecticībnieku pēctečiem. Vecmāmiņas
atveda uz svētdienas skolu savus mazbērnus, lai viņi uzzinātu
kaut ko par dzimtas ticību.
Pašreiz vecticībnieku lūgšanu namu apmeklē ap 500 cilvēku –
pilsētas, Kūku, Vīpes un daļas Mežāres pagasta iedzīvotāji. Lai
arī pēc izcelsmes vecticībnieku ir daudz vairāk. Daudzās jauktās
laulības ar ateistiem un citu konfesiju cilvēkiem tuvina
vecticībniekus visumā raibi saplūdušajai eiropeiskai sabiedrībai.
Tomēr šī kādreiz visai noslēgtā un noturīgā vide Latvijā vēl
pastāv un jau ceturto gadsimtu saglabā savu valodu un identitāti.
Arī mūsu pilsētas daudzi vecticībnieki nav attālinājusies no
savas ticības un tradīcijām. Pirms desmit gadiem gan sākušās
skumjas tendences Rīgas Grebenščikova draudzē – ne tikai
Latvijas mērogā atzītā vecticībnieku centrā, kā arī semināru
vairs nav, kuros tika gatavoti mācītāji, tas negatīvi atsaucas uz
draudžu darbu un garīgā līmeņa kritumu tajās.
Tomēr pozitīvais ir tas, ka pēdējo piecu gadu laikā sākušas
darboties dažas vecticībnieku kultūras un izglītības biedrības,
notiek plašas starptautiskas zinātniskas konferences, tā ka pats
vecticībniecības fenomens sācis piesaistīt pat Eiropas zinātnieku
uzmanību. Jēkabpilī darbojas Dienvidlatgales vecticībnieku
kultūrizglītības biedrības “Belovodije” nodaļa. Šā gada
aprīļa beigās valsts institūcijas biedrībai piešķīra sabiedrības
labuma organizācijas statusu. Kopā ar muzeja darbiniekiem pa šiem
pieciem gadiem esam izveidojuši četras izstādes par vecticībnieku
tematiku. Biedrības darbības galvenā nozare ir vecticībnieku
kultūrvēsturiskā mantojuma apzināšana un saglabāšana.
2003.gadā vecticībnieku saime plaši atzīmēja dievnama
125.gadadienu. Šeit pilī notikuši zinātniskie lasījumi un
draudzes izdotas grāmatas prezentācija. Par mana referāta tematu
grāmatā ir daudz vairāk pastāstīts.
Pēc referāta 4.Sēlijas kongresā Jēkabpilī 2005.gada 26.maijā
Zinovija Zimova,
novadpētniece