Par un pret grafiti Rīgā
Tallinas mēra vietnieks šomēnes aicinājis Igaunijas galvaspilsētu padarīt par pilsētu bez grafiti. Ko par šo vizuāli sociālo parādību domā Rīgā?
Rīgas centrā bieži sastopams trafarets ar grupas “The Rolling Stones” līdera Mika Džegera attēlu. Pretlikumīga aktivitāte bez mākslinieciskas vērtības, kas tiek uzskatīta par īpašuma bojāšanu Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
“Daži teic, ka grafiti ir māksla un mēs ierobežojot personas tiesības uz izpausmes un vārda brīvību, tātad tas (grafiti aizliegums) būtu pat nekonstitucionāls. Bet es gribētu vaicāt: cik grafiti ir uz šo mākslinieku pašu īpašuma,” Tallinas mēra vietnieku Juri Ratasu citē “Postimees Online”. Amatpersona uzskata, ka grafiti autori pārkāpj citu personu konstitucionālās tiesības uz īpašuma svētumu, radot nekustamā īpašuma likumīgajiem īpašniekiem papildu izmaksas. Tallinā jūlija sākumā pat rīkots īpašs seminārs par iespējām izskaust grafiti no pilsētas.
Rīgā – tikai oficiāli saskaņojot
Rīgā līdz šim tik krasa
paš-valdības vēršanās pret grafiti izpausmēm nav novērota. Gluži
pretēji – atsevišķos gadījumos municipalitāte tās pat
akceptējusi, neiebilstot pret atsevišķiem šāda veida zīmējumiem
publiskajā telpā. Tā, piemēram, pērn novembrī Ķīpsalas gājēju
tunelī tapa grafiti gleznojumi, ko, pieaicinot autorus no
Baltijas valstīm, kā dāvanu Rīgai pasniedza a/s “Hansabanka”
saistībā ar jaunās ēkas atklāšanu līdzās tunelim pie Preses
nama.
Toreiz, rīkojot īpašu konkursu (tuneļa grafiti zīmējumu vadmotīvs
bija Baltijas valstu pāreja uz eiru), pilsētas galvenais
mākslinieks Leonards Laganovskis teica: “Pilsēta nedrīkst
lepoties ar huligānu apkrāsotām sienām. Bet, ja grafiti mākslas
darbi tiek radīti organizēti, ņemot vērā īpašumu saimnieku un
pilsētas intereses, tad jūtama pozitīva sabiedrības attieksme un
darbu kvalitāte. Prieks, ka ir attaisnojies “Hansabankas”
ieguldījums, sajūtot laika elpu un atbalstot jauniešu kultūru
starptautiskā līmenī. Rīga tagad var lepoties ar jaunu,
kvalitatīvu un sociāli nozīmīgu vides mākslas objektu.”
Vienlaikus, kā norāda L.Laganovskis, pašdarbība, apzīmējot un
aprakstot ēkas, ir “vērtējama pilnīgi negatīvi un uzskatāma par
zināma veida huligānismu, pret kuru jācīnās”. Tomēr pilsētas
galvenais mākslinieks atzīst: grafiti ir jauniešu kultūras
izpausme, kura pilnā mērā ienāk arī Rīgā, un ar to ir jārēķinās.
Nākamais oficiāli saskaņotais grafiti darbs pilsētas vaibstos
ienāks jau augustā, kad kāda iestāde, kuru līdz visu priekšdarbu
sagatavošanai L.Laganovskis gan atturējās nosaukt, šim nolūkam
atvēlēs ēkas sienu. Arī tās apgleznošanā piedalīsies autori no
citām valstīm.
Vai ir māksla?
Aptaujājot mākslu pasaules
lietpratējus, skaidru atbildi par kritērijiem, kad grafiti darbi
būtu uzskatāmi par mākslu, bet kad – par vienkārši ķēpājumu, rast
neizdodas. Sevišķi ja ņem vērā postmodernisma izpratni, kas par
mākslu ļauj atzīt gandrīz jebko.
“Nedomāju, ka jebkura aktivitāte ir māksla. Jautājums ir: kas
ņemas to definēt,” saka mākslas zinātniece laikraksta “Kultūras
Forums” galvenā redaktore Inga Šteimane, piebilstot, ka
postmodernisms piedzīvo norietu. “Katrs ķēpājumus uz ielas stūra,
pat, ja tas stilistiski atbilst, nebūt nenozīmē, ka tas ir
grafiti. Par mākslu var runāt tad, ja darbam ir ne tikai vizuāla
forma, bet arī konkrēts vēstījums, motivācija, kas pārsniedz
līmeni “visi tā dara”. Mākslai ir intelektuāla, jēgpilna
motivācija. Domāju, ka māksla nav arī agresīva un noziedzīga,”
skaidro I.Šteimane, atzīstot, ka gadījumos, kad grafiti tiešām ir
māksla un tiek veiksmīgi īstenota, kā, piemēram, Ķīpsalas tunelī,
to atbalstot.
“Grafiti ir tik vecs, cik cilvēce. Sienu apzīmēšanas tieksme ir
tik pamatīgi cilvēka zemapziņā, ka piemīt visām tautām visos
laikos, visās zemēs. Arī uz Romas Kolizeja ir uzraksti “Klaudijs
ir pakaļa” ar attiecīgiem zīmējumiem,” stāsta gleznotājs Edmunds
Lūcis. Ar laiku senie sienu uzraksti gūst vismaz vēsturisku
vērtību. Taču robeža, kad zīmējums vai uzraksts uz sienas kļūst
par mākslas darbu, ir gandrīz netverama, atzīst E.Lūcis, kurš
savulaik vēlējies rakstīt diplomdarbu par tēmu “Grafiti
publiskajās tualetēs dzelzceļa posmā Rīga – Tukums”, tomēr to nav
īstenojis.
E.Lūcis arī norāda: grafiti ir tipisks andergraunds, kas
savos pamatos, rodoties 20.gadsimta otrajā pusē Ņujorkā kā
melnādaino iedzīvotāju pašizpausmes veids, ir saistīts ar
slepenību un nelegalitāti. Tādēļ aktuāls ir jautājums: vai varas
iestāžu oficiāli sankcionēts grafiti vispār ir īsts
grafiti?
Komentējot Tallinas mēra vietnieka centienus pilsētā izskaust
grafiti, E.Lūcis atzīst: “Tas gan neko nedos. Gluži pretēji –
zīmēs vēl vairāk.”
Lietuviešu grafiti mākslinieks Erks zīmē Ķīpsalas tunelī. Oficiāli akceptēts grafiti darbs, kas tiek uzskatīts par vides mākslas objektu Foto: Boriss Koļesņikovs, A.F.I. |
Kādi ir risinājumi?
Neraugoties uz atsevišķu publisku
grafiti darbu akceptēšanu, drīzāk gan uzskatāms, ka Rīgas varas
iestādes šo jauniešu publisko izpausmes veidu uztver kā problēmu,
kuras efektīvākais risinājums ir nekustamā īpašuma
aizsardzība.
“Pret sienu un ēku apķēpāšanu jācīnās, attīstot kompleksu
sistēmu,” skaidro Rīgas Paš-valdības policijas Profilakses
koordinācijas un statistikas nodaļas vecākais inspektors Guntis
Skride. Oficiāli saskaņotie grafiti mākslas pasākumi jārīko,
paralēli izvēršot arī izglītojošo darbu. Savukārt nekustamā
īpašuma apsaimniekotāji un īpašnieki jāinformē par viņu tiesībām
un rīcību postījumu seku mazināšanai. “Arī līdz šim pašvaldības
policijas darbinieki informējuši māju īpašniekus par iespējām
vērsties tiesā ar civilprasībām,” stāsta G.Skride. Tiesa, nav
ziņu, ka kāds tā arī būtu rīkojies. Vērā ņemams šķērslis ēku
apzīmētāju saukšanai pie atbildības ir fakts, ka lielākoties tie
darbojas paslepus un ne vienmēr ir notverami, atzīst policijas
pārstāvis. Šogad par pašvaldības saistošo noteikumu Nr. 54, kas
aizliedz ar uzrakstiem un zīmējumiem bojāt dzīvojamās un
sabiedriskās ēkas, kā arī citas būves, pārkāpšanu sastādīti 10
administratīvā pārkāpuma protokoli; pērn – 21. Sods par šādu
nodarījumu ir līdz 50 latu. “To, ka šādas darbības ir
likumpārkāpums, nenoliedz arī paši grafiti autori,” norāda
G.Skride. “Tas atzīts pat viņu interneta mājas lapā www.graffiti.org
.”
Uzziņai:
* Pirmie grafiti zīmējumi radās
pirms apmēram 15 000 gadu alās Vidusjūras piekrastē. Arheologi
tiem deva itāļu vārdu “grafīti”, kas nozīmē iegrebts vai
iekasīts.
* Izdodot grāmatu “Uzraksti tualetē”, amerikānis Roberts Reisners
jēdzienu un vārdu ieviesa angļu valodā. Terminu “grafīti” sāk
lietot, ja ir runa par patvarīgu sienu apzīmēšanu.
* 20.gs. 70.gadu sākumā Ņujorkas geto rajonu jaunieši savas
dzīvesvietas sāk iezīmēt ar dažādu iesauku uzrakstiem. 80.gadu
sākumā šī parādība sasniedz Eiropu.
* Pašlaik ar grafiti saprot ar aerosola baloniņu veiktu patvarīgu
sienu un citu objektu apzīmēšanu. Grafiti kļuvusi par specifisku
jaunatnes komunikācijas formu.
* Grafiti veidotāju mērķis ir slava un atzinība.
* Policijas pretdarbība vairo grafiti veidotāju autoritāti
vienaudžu vidū. Vienlaikus zīmējumi ir apliecinājums autoru
varēšanai tehniskā, sportiskā, mākslinieciskā un sociālā
ziņā.
* Grafiti subkultūrai piemīt sava hierarhija, iesaukas,
specifiski jēdzieni.
* Pieredzējuša grafiti autora darbs pie 1m augsta un 10m plata
zīmējuma, izmantojot aerosola baloniņu, ilgst apmēram 25 līdz 30
minūtes.
Avots – Mācību
grāmata “Noziegumu izmeklēšanas metodika”.
Autoru grupa profesora A. Kavaliera vadībā. Rīga, 2000.gads.
Guntars Laganovskis, “LV”