Valsts sekretāru 2005.gada 21.jūlija sanāksmē
Ekonomikas ministrija
– pieteica noteikumu projektu “Elektroapgādes elektroietaišu
ierīkošanas kārtība”.
Noteikumu projekts paredz noteikt
īpašu būvniecības procesa kārtību enerģijas ražošanas un pārvades
būvēm, kā arī kārtību, kādā ierīkojamas elektroietaises un jauni
energoapgādes objekti.
Elektroietaises būvniecību reglamentē Civillikums, Būvniecības
likums, Enerģētikas likums, Elektroenerģijas tirgus likums,
Aizsargjoslu likums.
Projekts paredz, ka minētie noteikumi attiecas uz visu
elektroapgādes elektroietaišu būvniecību, un nosaka kārtību, kādā
veicama elektroapgādes elektroietaises būvniecības
būvprojektēšanas sagatavošana, būvprojektēšana, būvdarbi un
pieņemšana ekspluatācijā, ciktāl šī kārtība ir specifiska
elektroietaisēm un nav noteikta Ministru kabineta 1997.gada
1.aprīļa noteikumos Nr.112 “Vispārīgie būvnoteikumi” (Vispārīgie
būvnoteikumi), Ministru kabineta 2004.gada 13.janvāra noteikumos
Nr.34 “Vietējās pašvaldības teritorijas plānojuma noteikumi”,
Ministru kabineta 2004.gada 28.decembra noteikumos Nr. 1069
“Noteikumi par ārējo inženierkomunikāciju izvietojumu pilsētās,
ciemos un lauku teritorijās” un Ministru kabineta 2004.gada
13.aprīļa noteikumos Nr.299 “Noteikumi par būvju pieņemšanu
ekspluatācijā”.
Projekts nosaka, ka pirms elektroietaises būvniecības uzsākšanas
komersants noslēdz civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas
līgumu, kas nodrošina to zaudējumu atlīdzību, kuri var rasties
trešajām personām elektroietaises būvniecības dalībnieku darbības
vai bezdarbības rezultātā vai šādas darbības vai bezdarbības seku
rezultātā elektroietaises būvprojektēšanas sagatavošanas,
būvprojektēšanas, būvdarbu vai ekspluatācijas laikā.
Projekts paredz, ka elektroietaise, ko pasūta vai ierīko
elektroapgādes komersants, ir šā komersanta īpašums neatkarīgi no
tā, kādos nekustamajos īpašumos elektroietaise novietota.
Noteikumu projekts nodots saskaņošanai: Finanšu, Tieslietu,
Labklājības, Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu
ministrijā, Latvijas Pašvaldību savienībā un Nacionālajā
trīspusējās sadarbības padomē.
– pieteica likumprojektu “Grozījumi Valsts statistikas
likumā”.
Kā norāda Ekonomikas ministrija, tad spēkā
esošā likuma redakcija ietver sevī normas, kuras nav saskaņotas
ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma, Administratīvā procesa
likuma un Komerclikuma prasībām. Lai novērstu šīs pretrunas, ir
sagatavoti grozījumi Valsts statistikas likumā.
Likumprojekts paredz:
1) Grozīt “respondenta” definīciju, jo esošā definīcija neaptver
visu to subjektu loku, no kuriem tiek vākta statistikā
informācija. Projekts nosaka, ka respondents ir fiziskā persona,
juridiskā persona, komersants vai publiskā persona, kas pēc
Centrālās statistikas pārvaldes vai kādas citas valsts vai
pašvaldības iestādes, kura nodarbojas ar valsts statistiku,
pieprasījuma sagatavo un iesniedz individuālos statistiskos
datus.
2) Papildināt likumu ar deleģējumu Ministru kabinetam apstiprināt
nacionālās klasifikācijas, kuras uz šo brīdi tiek apstiprinātas
ar ministriju un iestāžu rīkojumiem.
3) Grozījums nosaka, ka respondentiem ir pienākums pēc Centrālās
statistikas pārvaldes vai citas valsts vai pašvaldības
institūcijas, kas nodarbojas ar valsts statistiku, pieprasījuma
noteiktā termiņā un pilnā apjomā sagatavot un sniegt individuālos
statistiskos datus par viņu darbību raksturojošām ekonomiskajām,
demogrāfiskajām un sociālajām parādībām un procesiem, kā arī
vidi, lai nodrošinātu likumos un ikgadējās statistiskās
informācijas valsts programmā paredzētās informācijas
sagatavošanu.
4) Svītrot no likuma vārdus par vietējām statistikas nodaļām, jo
no 2005.gada 1.janvāra šādu nodaļu vairs nav.
Likumprojekts nodots saskaņošanai: Finanšu, Tieslietu, Bērnu un
ģimenes lietu, Kultūras, Labklājības, Reģionālās attīstības un
pašvaldību lietu, Veselības, Vides ministrijā, Īpašu uzdevumu
ministra sabiedrības integrācijas lietās sekretariātā, Īpašu
uzdevumu ministra elektroniskās pārvaldes lietās sekretariātā,
Ģenerālprokuratūrā, Latvijas Pašvaldību savienībā, Valsts
kancelejā.
Iekšlietu ministrija
– pieteica likumprojektu “Grozījumi likumā “Par sapulcēm,
gājieniem un piketiem””.
Kā norāda Iekšlietu ministrija,
pašreizējā situācija liecina par praksē notikušiem gadījumiem,
kad sapulču, gājienu un piketu dalībnieki un organizēšanā
iesaistītās personas izdara administratīvos pārkāpumus. Situācija
liecina par nepieciešamību risināt jautājumus par sabiedriskās
kārtības un drošības nodrošināšanu sapulču, gājienu un piketu
laikā. Papildus valsts policijas veicamajiem pasākumiem
sabiedriskās kārtības un drošības nodrošināšanas uzlabošanā ir
nepieciešams novērst atsevišķas neprecizitātes un trūkumus
likumā, tajā skaitā paredzot papildu prasības, kas attiecas uz
kārtības nodrošināšanu.
Likumprojekts paredz precizēt likumā lietoto terminu “pikets”, jo
praksē piketos tiek izmantoti cita pašreizējā likuma redakcijā
neminēta atribūtika.
Lai nodrošinātu lielāku sapulču, gājienu un piketu organizatoru
un rīkotāju atbildību par kārtības nodrošināšanu, projekts
precizē prasības organizatoriem un rīkotājiem, paredzot, ka
sapulces, gājienus un piketus nedrīkst rīkot juridiskās personas,
kas sodītas par sapulču, gājienu un piketu organizēšanas vai
norises kārtības pārkāpšanu, kā arī par sapulču, gājienu un
piketu organizētājiem papildus nevar būt personas, kas sodītas
par sīko huligānismu vai par ļaunprātīgu nepakļaušanos policijas
darbinieka likumīgajām prasībām.
Projekts paredz, ka sapulces un piketus aizliegts rīkot tuvāk par
50 metriem no policijas un ieslodzījuma vietu ēkām, kā arī tuvāk
kā 300 metrus vienu no otra vai no valsts vai pašvaldību iestāžu
rīkotiem publiskiem pasākumiem svētku, atceres vai atzīmējamās
dienās. Paredzētais ierobežojums nepieciešams, lai nodrošinātu
sapulcēs, piketos un citos pasākumos iesaistīto personu
drošību.
Lai nodrošinātu valsts un sabiedrības intereses, kā arī citu
cilvēku tiesības un brīvības, likumprojektā ir paredzētas
tiesības Ministru kabinetam aizliegt atsevišķās dienās un vietās
sapulču, gājienu un piketu rīkošanu.
Projekts paredz svītrot aizliegumu sapulces, gājiena un piketa
dalībniekiem tērpties formas tērpā vai tamlīdzīgā tērpā, jo šajā
normā paredzētais aizliegums praksē ir ļoti grūti piemērojams, kā
arī tas daļēji pārklājas ar likuma 11.panta pirmās daļas 5.punktā
paredzēto ierobežojumu.
Lai nodrošinātu sabiedrisko kārtību sapulču, gājienu un piketu
laikā, projekts paredz palielināt organizatora noteikto kārtības
uzturētāju skaitu.
Likumprojekts nodots saskaņošanai: Finanšu, Tieslietu, Ārlietu,
Bērnu un ģimenes lietu, Kultūras, Labklājības, Reģionālās
attīstības un pašvaldību lietu ministrijā, Īpašu uzdevumu
ministra sabiedrības integrācijas lietās sekretariātā, Latvijas
Pašvaldību savienībā, Nacionālajā trīspusējās sadarbības padomē,
Valsts kancelejā.
Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrija
– pieteica likumprojektu “Grozījumi likumā “Par nodokļiem un
nodevām””.
Kā norāda Reģionālās attīstības un pašvaldību
lietu ministrija, grozījumi likumā izstrādāti, pamatojoties uz
2005.gada 28.jūnija Ministru kabineta protokollēmumu. Šobrīd
īpašas režīma zonas un publiskās vietas skaidrojums ir ietverts
“Noteikumos par kārtību, kādā pašvaldības var uzlikt pašvaldību
nodevas”. Lai novērstu nepilnību dažāda juridiskā spēka ārējo
normatīvo aktu saturā, grozījumi likumā “Par nodokļiem un
nodevām” paredz tajā ietvert terminu “īpaša režīma zona” un
“publiska vieta” skaidrojumu.
Likumprojekts papildināts, nosakot, ka īpaša režīma zona ir
pašvaldības teritorijas daļa, kurā ir ierobežota
transportlīdzekļu kustība.
Likumprojekts papildināts, nosakot, ka: publiska vieta ir – ceļi
(jebkura satiksmei izbūvēta teritorija, kurā ietilpst, piemēram,
braucamā daļa, ietve, nomale, sadalošā josla), tuneļi, laukumi,
gājēju apakšzemes pārejas, dzelzceļu staciju, autoostu un lidostu
zāles, gaiteņi, satiksmes ejas, parki, skvēri un citas speciāli
iekārtotas brīvdabas atpūtas vietas, neiznomāta, neapbūvēta vai
citādi neiekārtota valsts vai pašvaldību zeme, kā arī ēku
fasādes, ja uz tām izvieto reklāmu vai aģitācijas
materiālus.
Likumprojekts nodots saskaņošanai: Finanšu, Tieslietu, Bērnu un
ģimenes lietu, Ekonomikas, Iekšlietu, Satiksmes, Veselības
ministrijā, Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības integrācijas
lietās sekretariātā, Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojā,
Latvijas Pašvaldību savienībā, Nacionālajā trīspusējās sadarbības
padomē, Valsts kancelejā.
Satiksmes ministrija
– pieteica likumprojektu “Grozījumi likumā “Par
aviāciju””.
Kā norāda Satiksmes ministrija, šobrīd
saskaņā ar likumu ir noteikts, ka objektus, kuru augstums virs
zemes un ūdens virsmas to atrašanās vietā pārsniedz 100 metrus,
ir jāmarķē un jāaprīko ar aizsarggaismām. Savukārt Starptautiskās
civilās aviācijas organizācijas (ICAO) konvencijas “Par
Starptautisko civilo aviāciju” 14.pielikums nosaka, ka jāmarķē un
jāaprīko ar aizsarggaismām objekti, kuru augstums virs zemes un
ūdens virsmas to atrašanās vietā sasniedz 100 metrus un
vairāk.
Šobrīd lidojumu drošības apsvērumu dēļ Civilās aviācijas
administrācija ir sākusi uzskaitīt objektus, sākot no 46 metru
augstuma. Sākotnējo informāciju par tādiem objektiem ir apkopojis
Valsts zemes dienests, izstrādājot aeronavigācijas kartes.
Informācija par objektiem, sākot no 46 metru augstuma, pastāvīgi
ir jāuztur un jāaktualizē, tāpēc šo darbību izpildei ir
nepieciešams nozīmēt attiecīgu institūciju. Tā kā spēkā esošajā
likumā minētās darbības nav reglamentētas, ir nepieciešams veikt
attiecīgus grozījumus likuma 41.pantā.
Likumprojekts paredz izteikt 41.pantu, kas nosaka gaisa kuģu
lidojumiem bīstamu objektu būves, pārbūves, ierīkošanas un
izvietošanas kārtību, šādā redakcijā:
“Pašvaldība saņem atļauju būvēt, pārbūvēt, ierīkot un izvietot
šādus gaisa kuģu un citu materiālo objektu lidojumu drošībai
bīstamus objektus:
1) sprādzienbīstamus objektus;
2) objektus, kas var radīt traucējumus gaisa kuģu lidojumu
nodrošināšanai nepieciešamo radiotehnisko līdzekļu darbā;
3) objektus, kuru augstums virs zemes vai ūdens virsmas to
atrašanās vietā sasniedz 46 metrus un vairāk un neatrodas šā
panta pirmās daļas 4. un 5.punktā minētajās vietās;
4) objektus, kuru augstums par 30 metriem un vairāk pārsniedz
lidlauka kontrolpunkta augstumu, – 10 kilometru rādiusā no
tā;
5) objektus, neatkarīgi no to augstuma gaisa kuģu pacelšanās un
nolaišanās sektoros – 5 kilometru attālumā no lidlauka
kontrolpunkta;
6) objektus, kuri iespaido redzamību gaisa kuģu pacelšanās vai
nosēšanās sektorā vai no kuriem izplūstošie dūmi, tvaiki vai
citas vielas to samazina;
7) objektus, kuri veicina putnu masveida atrašanos, – 15
kilometru rādiusā no lidlauka kontrolpunkta.
Kārtību, kādā attiecīgā pašvaldība saņem atļauju būvēt, pārbūvēt,
ierīkot un izvietot gaisa kuģu un citu materiālo objektu lidojumu
drošībai bīstamus objektus, nosaka Ministru kabinets.
Kārtību, kādā tiek veikta šā panta pirmajā daļā minēto objektu
uzskaite, nosaka Ministru kabinets.
Personām, kas uzbūvējušas, pārbūvējušas, ierīkojušas un
izvietojušas šā panta pirmajā daļā paredzētos objektus, pārkāpjot
šā likuma un Ministru kabineta noteikto kārtību, pašvaldība uz
sava rēķina un noteiktā termiņā tos nojauc, pārveido vai pārvieto
uz citu vietu, kā arī līdz šā panta pirmās daļas 2. un 6.punktā
minēto traucējumu novēršanai pārtrauc darbību, kas šādus
traucējumus rada.
Objektu īpašniekiem un valdītājiem saskaņā ar Latvijas Republikas
civilo lidlauku derīguma normām par saviem līdzekļiem jāmarķē un
jāaprīko ar aizsarggaismām objekti, kuru augstums virs zemes vai
ūdens virsmas to atrašanās vietā sasniedz 100 metrus un vairāk,
un objekti, kuri noteikti šā panta pirmās daļas 4. un
5.punktā.
Pilsētu un citu apdzīvoto vietu projektēšana, būvniecība un
attīstība, kā arī rūpniecības, lauksaimniecības un citu objektu
būvniecība un rekonstrukcija lidlaukam blakusesošajā teritorijā,
virs kuras atrodas lidlauka satiksmes zona, ir jāveic, ievērojot
gaisa kuģu lidojumu drošības prasības, ņemot vērā iespējamo
aviācijas kaitīgo iedarbību uz personu veselību un apkārtējo
vidi.”
Likumprojekts nodots saskaņošanai: Finanšu, Tieslietu,
Aizsardzības, Ārlietu, Labklājības, Reģionālās attīstības un
pašvaldību lietu, Vides ministrijā, Latvijas Pašvaldību
savienībā, Nacionālajā trīspusējās sadarbības padomē, Valsts
kancelejā.
Aivis Freidenfelds, MK preses sekretārs