Arī tad virsnieki mācījās ārzemēs
Hugo Legzdiņš
Šā raksta
galvenais varonis nācis pasaulē 1903.gada 7.decembrī Rīgas
apriņķa Vidrižu pagasta Igates muižā, kur viņa tēvs Roberts
strādāja par galdnieku un kādu laiku arī par melderi.
Zinībkārajam Hugo nepietika ar Igates pamatskolu, mācībām
Limbažos un Lēdurgas draudzes skolu, tāpēc viņš 1919.gadā devās
uz Rīgu, lai pēc četriem gadiem absolvētu populārā Rīgas valsts
tehnikuma mehāniski tehnisko nodaļu. Tikko tas bija izdarīts,
vajadzēja iet obligātajā kara dienestā. Ievērojot iegūto
specialitāti, elektrotehniskajā divizionā, lai jau pēc pusgada
kļūtu par dižkareivi un vēl pēc pusgada – par kaprāli. 1926.gadā
H.Legzdiņš pabeidza Liepājas kara flotes instruktora skolu. Vēl
mācoties viņam tika parādīts liels gods – Valsts prezidenta Jāņa
Čakstes oficiālās vizītes laikā Somijā 1926.gada maijā strādāt
par radiotelegrāfistu uz ledlauža “Krišjānis Valdemārs”, ar kuru
Latvijas pirmā persona devās uz Helsinkiem. Pēc diviem gadiem
H.Legzdiņš pildīja tādus pašus pienākumus, valsts galvai Gustavam
Zemgalam apmeklējot Zviedriju. Pēc mācībām Liepājā viņš palika
virsdienestā, pamazām kļūstot par īstu jūras lietu
speciālistu.
Lai izveidotu Latvijas kara floti, aizsardzības resors 1924.gada
oktobrī parakstīja līgumu ar franču firmām par divu zemūdeņu
(“Ronis” un “Spīdola”) un divu mīnu traleru (“Viesturs” un
“Imanta”) būvi. 1926.gada vasarā uz Franciju nosūtīja šo karakuģu
komandas – ap 100 jūrnieku, kuru vidū bija arī H.Legzdiņš. Viņam
bija paredzēts dienests seržanta pakāpē uz “Roņa” Nantes ostas
kuģu būvētavā, kur bija tapis šis kuģis, latviešu jūrniekiem
vispirms, tā teikt, iemācīja apieties ar to. Šīs sarežģītās kara
tehnikas apgūšanai vajadzēja veltīt astoņus mēnešus, vispirms
Nantē, pēc tam Brestā.
No 1930.gada H.Legzdiņš bija virsnieka vietnieks mīnu divizionā.
Šajā pašā gadā viņš beidza K.Valdemāra jūrskolu, saņemot
leitnanta uzplečus. Topošais jūras virsnieks bija mācījies
uzcītīgi. Kā rāda eskadras komandiera admirāļa A.Keizerlinga un
vecākā flagvirsnieka kapteiņa R.Zariņa 1930.gada 30.oktobrī
parakstītais pārskats par H.Legzdiņa sekmēm pārbaudījumos, viņš
pēc piecu atzīmju sistēmas tikai vienā priekšmetā – angļu valodā
– bija saņēmis labu vērtējumu. Vidējā atzīme sasniedza skaitli
4,94. Sekoja dienests īsu laiku uz karakuģa “Virsaitis” un pēc
tam ilgus gadus uz pierastā “Roņa”, 1933.gadā saņemot
virsleitnanta zīmotnes.
Taču, lai vēl labāk kalpotu savai valstij un tās aizsardzībai,
mācīties vajadzēja vēl un vēl. Arī H.Legzdiņu 1935.gada oktobrī
nosūtīja apgūt militārās zinības torpēdu virsnieku skolā
Vidusjūras lielākajā kara ostā Tulonā Francijā. Atgriezies
Latvijā pēc gada, viņš iesniedza atskaiti Latvijas kara flotes
komandierim jūras kapteinim T.Spādem. Šajā dokumentā (glabājas
Kara muzejā) cita starpā bija sacīts:
“Kopējais torpēdvirsnieku skolas kursa mācību ilgums ir 9 mēneši.
To dala divos posmos. Pirmais – skola uz sauszemes (6 mēneši).
Otrais – skola jūrā (3 mēneši). Jau izbraucot no Latvijas, man
bija zināms, ka varēšu piedalīties tikai pirmajā apmācības posmā,
jo otrajā ārzemniekiem dalība ir liegta.
Skolā uzņem virsniekus līdz virsleitnanta dienesta pakāpei (trešā
dienesta pakāpe franču flotē). Tomēr no manas grupas 19 frančiem
tikai viens bija virsleitnants, pārējie – leitnanti.
Priekšmetu pasniedzēju ziņā skola bija nostādīta vidēji. Tajā bez
torpēdām mācīja vēl elektrotehniku (..). Vienmēr mūsu rīcībā
atradās vecākie instruktori, kas 12, 15, pat 25 gadus bija
strādājuši šajā jomā un arī piedalījušies kaujās. Tie varēja dot
izsmeļošas atbildes ne tikai uz praktiskiem, bet dažkārt arī
teorētiskiem jautājumiem (..). Mācību gaitā skaitījās normāla
lieta, ja pieredzējis seržants vai virsniekvietnieks vairākas
stundas pēc kārtas ņēma kādu torpēdas mehānismu, rādīja tā
izjaukšanu un salikšanu, kā arī skaidroja atsevišķu detaļu
nozīmi.
Skolas torpēdu darbnīcā tika apskatīti 12 franču torpēdu modeļi
(sākot ar 1904.gada izlaidumu), kā arī divi vācu modeļi. Dažu
sīkāku detaļu modifikācijas tika rādītas līdz 1931.gadam. Jaunāku
tehniku uzskatīja par slepenu – ārzemniekiem neatklājamu.
Eksāmens bija jāiztur par 9 modeļiem, kas konstruēti laikā no
1918. līdz 1924.gadam (..). Kā apmācības trūkumu varētu minēt
faktu, ka no skolas priekšniecības neviens virsnieks netika
nozīmēts, lai pildītu sakaru virsnieka pienākumus attiecībā uz
ārzemniekiem.”
Virsleitnants Tālivaldis Bērziņš un zemūdenes “Ronis” komandkapteinis Hugo Legzdiņš 1997.gada 4.decembrī Foto: Aigars Jansons, A.F.I. |
Tā kā Tulonas skolā ārzemniekiem
neatļāva piedalīties praktiskajās nodarbībās jūrā, H.Legzdiņu
1937.gada aprīlī un maijā komandēja uz Zviedriju, lai piedalītos
tās kara flotes manevros, kuru programmā bija iekļauta arī
torpēdu šaušana no zemūdenēm. “Tā es varēju būt lepns,” savos
memuāros raksta H.Legzdiņš, “ka man atkal jādodas ārzemju
komandējumā, turklāt tepat – uz Zviedriju (..). Zviedru mācībās
redzēto apvienojot ar teorētiskajām zināšanām, ko biju guvis
Tulonas apakšvirsnieku skolā, es sarakstīju Latvijas apstākļiem
piemērotu Torpedēšanas reglamentu. Mūsu Kara ministrija to bez
kavēšanās apstiprināja, izdeva grāmatā un mēs sākām uz šī
dokumenta balstīties, organizējot mācības ar “Spīdolu” un
“Roni”.” Latviešu virsnieks saņēma arī Zviedrijas Šķēpa
ordeni.
Kā mēdz sacīt, mūžu dzīvo, mūžu mācies. H.Legzdiņam ar šo mērķi
1938.gada rudenī bija jādodas atkal uz franču zemi, Latvijas Kara
ministrija, armijas štābs un flotes vadība no vairākiem
kandidātiem bija izvēlējusies tieši viņu – 1937.gadā paaugstinātu
par kapteini – mācībām Francijas Jūras kara akadēmijā. 1939.gada
jūlijā un augustā latviešu virsnieku nosūtīja praksē Vidusjūrā uz
zemūdenes “Redoutable” franču kara flotes manevros. Vēl
pirms izbraukšanas uz Tulonu viņš izvēlējās diplomdarba tēmu –
vācu desanta izcelšana Igaunijas salās Pirmā pasaules kara laikā.
H.Legzdiņš atceras: “[1939.gada] septembra sākumā man vajadzēja
nokārtot gala eksāmenu un aizstāvēt diplomdarbu. To pieņēma
komisija, kuru veidoja akadēmijas vadība un Jūras kara
ministrijas pārstāvji. Galvenokārt eksaminētāju uzmanība bija
pievērsta jūras stratēģijai, kauju taktiskiem risinājumiem,
zemūdeņu krasta operācijām, kā arī jautājumiem par kuģu satiksmi
kara apstākļos (..). Manam pētījumam par vācu desantu Igaunijas
salās tika pievērsta ne mazāka uzmanība. Kaut gan likās, ka biju
uzrakstījis pietiekami daudz un mutiskus papildinājumus te
nevajadzētu, komisija tomēr jautāja un jautāja.” H.Legzdiņš un
pulkvežleitnants Rūdolfs Jēkabsons bija pēdējie latviešu
virsnieki, kas mācījās citvalstīs (pēdējais 1939.gadā absolvēja
Polijas Augstāko intendantūras karaskolu).
Tā kā bija sācies Otrais pasaules karš, H.Legzdiņam vajadzēja
vairāk nekā divas nedēļas, lai caur Norvēģiju, Zviedriju, Somiju
un Igauniju 1939.gada septembrī atgrieztos Rīgā. Viņš kā
komandiera palīgs atkal devās uz savu “Roni”, komandēja
jaunmatrožu rotu un strādāja par zemūdeņu diviziona vispārējo un
speciālo apmācību vadītāju.
Vairākkārtēja skološanās gallu zemē un praktizēšanās zviedru
ķēniņvalstī nevarēja palikt bez rezultātiem. Zemūdeņu diviziona
komandiera jūras kapteiņa Ā.Kalna 1940.gada 17.maijā parakstītajā
H.Legzdiņa paaugstināšanas listē bija teikts: “Stādu priekšā
paaugstināšanai par izdienu komandkapteiņa (Latvijas armijā tai
atbilda pulkvežleitnanta pakāpe) dienesta pakāpē uz brīvo z/u
“Ronis” komandiera amatu, ar izdienu no paaugstināšanas dienas.”
Nākamajā dienā uz šā dokumenta parādījās lakoniska flotes
komandiera admirāļa T.Spādes rezolūcija: “Atbalstu” (Latvijas
Valsts vēstures arhīvs, 5601.f., 1.apr., 3637.l, 18.lp.).
24.maijā H.Legzdiņu iecēla par “Roņa” komandieri. Taču līdz
Latvijas okupācijai bija atlicis vairs tikai nepilns mēnesis… Jau
25.jūlijā Liepājā, kur tolaik atradās visa Latvijas kara flote,
tās karogus vajadzēja nomainīt ar “sarkankarogotās” Baltijas
flotes flagām. Tā paša gada septembrī arī “Roni” ieskaitīja
padomju 18.zemūdeņu brigādē. H.Legzdiņu jau ar poļitruku pie
sāniem, nosaucot par otrā ranga kapteini, paturēja par “Roņa”
komandieri līdz 1941.gada martam, kad demobilizēja, “paaugstinot”
par matrozi–stūresvīru. Sākoties karam, 1941.gada jūnija beigās
“Roni” un “Spīdolu” saspridzināja. Līdz ar to tās nekalpoja
nevienam Latvijas okupantam.
H.Legzdiņam nekas cits neatlika kā iet strādāt uz dzelzceļa un
par grāmatvedi Rīgas 2.pilsētas slimnīcā. Ienākot Sarkanajai
armijai Rīgā 1944.gada oktobrī otro reizi, viņam izdevās
iekārtoties darbā par pasniedzēju Jūras kuģniecības kursu
kombinātā Rīgā, vēlāk – jūrskolā Mangaļos. H.Legzdiņš nostrādāja
par navigācijas, jūras astronomijas un starptautiskās kuģošanas
noteikumu skolotāju 25 gadus. Līdztekus pedagoģiskajam darbam
viņš uzrakstīja navigācijas mācību grāmatu, kura divās daļās
iznāca 1971.gadā.
Jūras virsniekam un jauno jūrnieku audzinātājam nebija ne mirkli
miera arī cienījamā vecumā. Bija jāpiedalās karoga pacelšanā uz
atjaunotās Latvijas kara flotes pirmā kuģa un jūrnieku kongresā,
T.Spādes pārbedīšanā un viņa pieminekļa atklāšanā, K.Valdemāra
jūrskolas absolventu salidojumā. Un vēl, un vēl... 1995.gada
3.maijā H.Legzdiņam vajadzēja doties uz Rīgas pili, lai no Valsts
prezidenta Gunta Ulmaņa rokām saņemtu otro Triju Zvaigžņu ordeni
(pirmo 1937.gada jūlijā pasniedza Latvijas pirmā persona Kārlis
Ulmanis). Francijas prezidents Žaks Širaks savas valsts
vēstniecībā Rīgā 2001.gada 27.jūlijā pasniedza Latvijas kara
flotes veterānam Francijas Goda leģiona ordeni.
H.Legzdiņš diendienā cītīgi sēdēja arīdzan pie rakstāmgalda,
pagājušā gadsimta 60.–90.gados uzrakstot ap 800 lappušu biezus
memuārus. Žurnālists Gaitis Grūtups (starp citu, šo rindiņu
autora bijušais students) sakārtoja tos grāmatā “Ronis – mana
būdiņa un pils”, kura iznāca 2002.gadā.
Pa vidu 2001.gada 5.aprīlī vajadzēja nosvinēt kāzu 60.gadadienu
un paša gaviļnieka 100 gadu jubileju 2003.gada 7.decembrī. Abas
svinības ar savu klātbūtni pagodināja Valsts prezidente Vaira
Vīķe-Freiberga. Arī “Latvijas Vēstnesis” ir bieži atcerējies
1940.gada janvārī par komandkapteini (resp., pulkvedi)
paaugstināto Hugo Legzdiņu un viņa ģimeni – kundzi Elvīru, meitas
Laimu un Māru un dēlu Kārli, publicējot gan sirmā jūrnieka
atceres, gan žurnālistu rakstus. “Latvijas Vēstnesis”, tāpat kā
visi mūsu valsts plašsaziņas līdzekļi, 2004.gada 2.jūlijā
ievietoja sēru ziņu par H.Legzdiņa aiziešanu viņsaulē, īsu viņa
mūža apskatu un A.Kļaviņa rakstu “Atvadoties no zemūdenes “Ronis”
komandkapteiņa Hugo Legzdiņa”. Dižā Latvijas patriota atcerei
veltīts arī šis portretējums, kura autors ir
prof. Dr.habil.hist.
Rihards Treijs