Tradīcijas kā kultūras vērtību nesējas
Mūsdienu Latvija ir cita un citādāka nekā tā bija pagājušā gadsimta 20. un 30.gados, tāpat tā vairs nav tāda, kāda bija padomju laikā. 20./21.gadsimta mijai raksturīgā kultūras loģika, sociālo konfliktu risinājumu veidi, ekonomikas un tehnoloģiju attīstība ir pārveidojusi dzīves formas, kurās mītam un kuras mūs patlaban veido. Bieži nepamanām, ka aiz sabiedrībā pieņemtajiem likumiem, noteikumiem un regulām slēpjas kultūras noteiktas formas – vēsturiskās tradīcijas, rituāli, pieradumi.
Foto: Arnis Blumbergs |
Parasti ar tradīcijām saprot mantotu ieražu kopumu, kas pāriet no paaudzes uz paaudzi. Vārds “tradīcija” ir cēlies no latīņu “tradere” un nozīmē “nodot tālāk”. Taču pašas tradīcijas, lai cik tās šķistu stabilas, mūsdienās kļūst arvien īslaicīgākas, mainīgākas un nenoturīgākas. Tomēr tām izzust nav lemts, jo tieši vērtību pārmantošana, kas veido kultūras laikmetus, balstās uz tradīcijām.
Apgarotas dzīves pamats
Romantisms Eiropā radīja maksimālu
uzticību tradīcijām. Tās tika uzskatītas par vēstures mugurkaulu,
cilvēka dzīves un kultūras stabilitātes garantu. Romantiķi –
Šleijermahers, Novaliss, brāļi Šlēgeļi – tradīciju uzskatīja par
dzīvo garu vai, citiem vārdiem, par apgarotas dzīves pamatu. Viņi
bija pārliecināti – tradīcija dzīvo tādēļ, ka esam spējīgi
atgriezties pie tās pieredzes, kas bijusi senčiem, un spējam to
atkārtot. Lai uzturētu tradīciju, ir nepieciešama atkārtošanas –
reprodukcijas un empātijas, proti, iejušanās spēja. Klasiskajā
izpratnē tradīcija saistās ar noturīgo un vērtīgo, kas ir bijis
pagātnē un kas jārestaurē tagadnē, lai to varētu saglabāt
nākotnei. Romantisms tradīciju izprot kā pretstatu saprātīgai
brīvībai. Tradīcija “cilvēku noliek pie vietas”, sakārto viņa
(viņas) dzīvi. Neatkarīgi no tā, vai tradīciju grib apkarot ar
revolūcijām vai iekonservēt, lai tā netraucē pārmaiņām, tā figurē
kā abstrakts pretstats brīvam pašnoteikšanās procesam.
Mūsdienās tradīcija vairs nav modes vārds. Modē ienāk jauni
termini, piemēram, ilgtspējīgs. Latvijas presē savulaik tika
kritizēts šis modes vārds, uzsverot tā ideoloģizēto saturu un
tukšumu. Modē ir indivīda brīva pašnoteikšanās līdz pat tiesībām
noliegt visu esošo. Taču jāatzīst, ka par laimi tik dziļu
nihilisma strāvojumu, kādi bija Rietumeiropā pagājušā gadsimta
60.gadu beigās, Latvijā nav, un domāju, ka arī nebūs. Taču ir
vērojama opozīcija tradicionālajam, klasiskajam, vēlme ar skubu
iesaistīties Rietumu sabiedrības postmodernajos
strāvojumos.
Liekas, no valstiskajām struktūrām tikai Kultūras ministrija savā
leksikā lieto vārdu “tradīcija” pozitīvā nozīmē, taču grūti to
iedomāties, ja tiek runāts par Latvijas ekonomiku, finansēm,
veselības aizsardzību, armiju. Ja teiktu “tradicionālās
attiecības armijā” lielais vairākums uzreiz iedomātos padomju
laika “ģedovščinu”. Vārds “tradīcija” norobežo parasto no
neparastā. Ja saka “netradicionālā medicīna”, tiek izprasta tāda
ārstēšanas pieeja, kurā nav eiropeiski zinātnisku metožu. Ja saka
“netradicionālas metodes pedagoģijā”, piemēram, Montesori mācība,
tas skan pat interesanti, cerīgāk nekā “tradicionālā pedagoģija”,
kaut arī praksē izrādījies citādi.
Var runāt gan par pozitīvām, gan negatīvām – cilvēkus graujošām
tradīcijām. Viena no negatīvākajām tradīcijām Latvijā ir
iedzeršana un piedzeršanās, kas pavada svētkus un daudziem arī
ikdienu. Latvijas mūsdienu kultūra šajā ziņā atšķiras, piemēram,
no tā, ko vēroju mūsdienu Ķīnā. Apmeklējot Pekinas klasisko
operu, redzēju, ka zālē sēdošie jaunie ķīnieši apsmej uz skatuves
uznākušo dzērāju, jo šajā kultūrā tāds tēls nes kauna zīmi. Ir
liels negods sabiedrībā parādīties grīļīgā izskatā. Vidzemē
vasaras festivālā uz skatuves notiek tieši pretējais: ir liels
gods būt iedzērušam, jo vakara vadītājs tieši tādus tipāžus atrod
zālē un sumina. Bīstami, ka tieši tradīcijas ar pozitīvu saturu
pazūd un mainās ātrāk nekā negatīvās, ka tieši negatīvajās
izpausmēs tradīcija parāda savu sīkstumu un noturību.
Tradīcijas jēdziens saistībā ar apzīmētāju “tradicionāls” ir
divdomīgs. Asociācijas ap šiem vārdiem ir dziļi gremdētas Eiropas
kultūrā: tas ir laikmetu strīds, kas atainojas sadursmē starp
apgaismības un romantisma nostādnēm. Apgaismība pavēra ceļu
nostādnei – visu no jauna, tikai no jauna! Tas mūsdienu Eiropā
patlaban ir viens no visvairāk kultivētajiem principiem. Tāpēc
tur, kur meklē jauno, uzmanās no pārliekas tradīciju
piesaukšanas. Ja latvisko identitāti cenšas meklēt galvenokārt
pagātnē, piesaucot kultūras tradīcijas, tad var nonākt situācijā,
ka šie meklējumi vairs neatbilst modernitātes laikmeta garam.
Pati nostādne, ka aiz jauna jānāk vēl jaunākam, ir Eiropas
jaunlaiku filosofijas iedibināta dzīves forma, kas iefiltrējusies
Eiropas kultūrā ārkārtīgi dziļi. Vārds “jauns” ir “svēts” profānā
nozīmē. Tas ir aizstājis nemainīgā Absolūta vietu, jo sevī
koncentrē izmaiņas, noliegumu, attīstību, t.i., visu to izjūtu un
vērtību kopumu, ko jaunlaiki vērsa pret viduslaikiem, lai panāktu
pilnības, miera, stabilitātes un mūžīguma atcelšanu. Varētu
teikt, ka vārds “attīstība” ir vārda “jauns” sociāls un
pedagoģisks dublikāts. Tas palīdz padarīt par profānu kristīgo
vērtību “cerība”. Tradīcijas nākotne ir cerība, taču mūsdienu
izjūtās nākotnes forma ir vairāk saistīta ar vārdu
“attīstība”.
Mūsdienu kultūras atslēgas
Attīstība ir uzvara pār laika
tagadnes formu, tāpat kā cerība ir uzvara pār tagadni un nākotnes
projekts. Taču, ja cerība ir emocionāli piesātināta izjūta, tad
attīstība ir vairāk vērsta uz notiekošo ārpus cilvēka
eksistenciālajām izjūtām: attīstās ražošana, sabiedrība,
likumdošana, programmas utt. Izņēmums ir stāsti par personības
attīstību (personībai no jaunas nav jākļūst vēl jaunākai), taču
tai ir jāpilnveidojas, uzsūcot sevī sabiedrības attīstībā
notiekošo.
Šie “burvju” vārdi ir mūsdienu kultūras atslēgas un reizē arī
bieds. Zinātnei allaž ir jāatrod jauni risinājumi, ekonomikā ir
jāienāk jaunām investīcijām, darbā ir jāpieņem jauni cilvēki,
universitātēs ir vajadzīgi jauni pasniedzēji, fabrikām ir jārada
jauni lampu dizaini un jaunas konfekšu šķirnes. Kurš mūsdienās
var iziet publikas priekšā un aizstāvēt apzīmējumu “vecs” – vecs
piens, veca lampa, vecs cilvēks, vecs projekts, veca garšviela?
Tas ir neiespējami, kaut arī nāktos apzināties, ka attiecības
“jauns – vecs” ir dzīves formu iedibinātas attiecības, kurās nav
objektīva, neitrāla skatījuma. Taču sociālajā dzīvē ir izstrādāti
pietiekami efektīgi regulējošie mehānismi, lai tos nepaklausīgos,
kas runā ne tā, neitralizētu un nosodītu.
Mūsdienās “tradīcijas” figurē ne tik daudz pašas par sevi, bet kā
fenomens, kas līdzsvaro mainīgumu, nestabilitāti, nenoturību.
Tradīcijas sargā noteiktu izpratni par kārtību un vēršas pret
radikāliem izaicinājumiem, revolūcijām, nihilismu un kritiku.
Sociālajās zinātnēs ir parādījušies termini
“detradicionalizācija”, posttradicionālais laikmets, postklasiskā
paradigma utt. Tradīcija šajā nostādnē tiek izprasta kā pagātnes
palieka, kas traucē sabiedrības attīstību. Raksturīgi, ka idejas
par detradicionalizāciju pieņemas spēkā arī mūsdienu Latvijā, un
tās nereti šurp atnes intelektuāļi, kas studējuši Rietumeiropas
universitātēs. Piemēram, sociālantropologs Roberts Ķīlis, kuru
bieži aicina veidot kultūras stratēģiskas nostādnes, savās
intervijās uzsver tradicionālās ģimenes vecmodīgumu un
neatbilstību modernitātes garam. Postmodernā garā kritizētas tiek
arī nostādnes par klasiskajām ētikas normām, spēju redzēt
atšķirību starp labu un ļaunu, atzīstot, ka morāle ir situatīva
un mainīga, nevis stabilu normu kopums.
Pagātni rada tagadne
Par mūsdienu Eiropu – dzīves tempu
un pamatvērtību zudumu – 20.gadsimta lielie domātāji ir izteikuši
savas šaubas un raizes. Vērtības, kas ilgi atradušās uzmanības
centrā, tikušas uzskatītas par mūžīgām, tagad ātri vien pazūd
nebūtībā, dodot vietu citām, daudz nenoturīgākām. Vai Eiropas
kultūras un garīgās dzīves pārvērtības ir tikpat iepriecinošas kā
tās prognozes, kas tiek izteiktas par Eiropas ekonomisko
attīstību un varenību pasaules mērogā?
Nobela prēmijas laureāts, rakstnieks Oktavio Pass uz modernitātes
attīstību raugās ar bažām: “Mēs esam nākotnes norieta liecinieki.
Modernisma idejas noriets un tāda apšaubāma priekšstata kā
postmodernisma popularitāte ir fenomeni, kas attiecas ne tikai uz
literatūru un mākslu vien: mēs šobrīd pārdzīvojam būtisku ideju
un ticējumu krīzi, kuras orientējušas cilvēkus vairāk nekā divus
gadu tūkstošus.”
Ja ir noticis pamatvērtību zudums, tad tas atspoguļojas arī
attieksmē pret tradīcijām – daudzi tās cenšas nevis noliegt,
apstrīdēt, bet gan drīzāk ignorēt, neievērot vai ironizēt par
tām.
Attieksme pret tradīcijām ir simptoms, uz ko virzās kultūra,
kādas tajā ir noteicošās vērtības, kāda ir attieksme pret laika
formām, kāda ir pagātnes, tagadnes un nākotnes loma. Parasti ar
pagātni saista tradīcijas, ar tagadni – norises un ar nākotni –
utopijas. Tiek uzskatīts, ka pagātne ir pamats tagadnei, tātad
tradīcijas ir pamats notikumiem tagadnē.
Taču mūsdienu izpratnē visu šo fenomenu izpratne ir mainījusies.
Pagātni rada tagadne. Tas nozīmē, ka tradīcijas nepastāv kā
spēks, kas attīstās pats no sevis, bet gan kā interpretācijas,
kuru saturu veido tagadnes skatījums.
Mūsdienās uzsver komunikācijas nozīmi kultūras noturībā. Līdz ar
to attieksmē pret tradīcijām pirmajā plānā iznāk tieši tas, kā
tās darbojas cilvēku savstarpējo attiecību veidošanā. Te jānorāda
uz latviešu biedrībām, kuru loma tradīciju saglabāšanā ir bijusi
cieši saistīta ar saskarsmi, attiecību veidošanu, biedrošanos.
Tradīcijas var interpretēt kā cilvēku attiecības, kas rodas no
komunikatīvu notikumu atkārtošanās. Ne jau jebkura komunikācijas
forma satur sevī tradīcijas: galvenais – lai tās būtu,
komunikācijai ir jādibinās uz ilgstošu uzticību kādām vērtībām.
Latviešu biedrības gadsimtu gaitā par savām pamatvērtībām ir
izvirzījušas tautas kultūru, latviešu valodu, mākslu, bet daudz
mazākā mērā, kā man šķiet, – intelektuālo, zinātnisko un
filosofisko tradīciju kopšanu.
Pēc referāta Pasaules latviešu biedrību 5. konferencē Rīgā 2005.gada 20. jūnijā.
Maija Kūle,
Latvijas ZA akadēmiķe
Nobeigums sekos