No Arlekīna līdz Veinemeinenam
Latvijas Akadēmiskās bibliotēkas telpās iekārtota mākslinieces Mairas Veisbārdes darbu izstāde. Skatītāju vērtējumam nodota gandrīz divos gadu desmitos paveiktā izlase, tostarp arī šogad gleznotie audekli.
Maira Veisbārde Foto: Andris Kļaviņš |
Gleznotāja Maira Veisbārde beigusi
Latvijas Mākslas akadēmiju 1975.gadā profesora Eduarda Kalniņa
meistardarbnīcā. Viņas diplomdarbu iegādājās Maskavas Mākslas
akadēmija. Lielu ietekmi uz mākslinieces radošo personību
atstājis Vilis Ozols un Boriss Bērziņš.
Jūrmalniece M.Veisbārde atzīstas, ka viņai ļoti patīk teātris. No
teatrālisma un karnevālu krāšņuma autore nekādi netiekot vaļā.
Vairākos gleznotājas darbos uz mums noraugās cilvēki, kas slēpjas
aiz maskām. Visspilgtākais apliecinājums dzīves un teātra
kopsaucējam ir krāsām un maskām bagātā glezna “Karnevāls
Venēcijā”. Autore stāsta, ka arī pati ir skatījusi Venēciju, bet
ne karnevāla laikā. Uzgleznoto ainavu un tēlus uzbūrusi
fantāzija.
Vēl viens no Jūrmalas mākslinieku grupas – gleznotājs Andrejs
Ģērmanis – izstādes atklāšanā pārcēla kuplā mākslinieces
cienītāju pulka uzmanību no Venēcijas tēmas uz Somijas skarbās
dabas ainavām, kas ir kā pretpols gleznotājas plašā spektra
Eiropas dabas apjūsmošanā. M.Veisbārde teic, ka dvēseliski viņai
tuvāki ir Somijas ļaudis un padrūmā ziemeļzemes daba. Latviešu un
somu mentalitātes tuvums veicinājis aktīvu iekļaušanos Somijas –
Latvijas draudzības biedrībā, kuras Jūrmalas nodaļai paralēli
līdzdarbojas arī Jaņa Rozentāla piemiņas uzturētāju grupiņa ar
Viju un Ati Rozentāliem. Andrejs Ģērmanis atcerējās satraucošo
notikumu kādā Somijas muižā, kad vētras laikā Maira bija
apmaldījusies mežos un kalnos. Iespējams, Maira, meklēdama
iedvesmu kādam darbam, vētrā ar paleti devās kalnos un mežā, lai
iejustos “Kalevalas” varoņa dziesminieka, zemkopja, zvejnieka un
mednieka Veinemeinena stihijā. Somijā vairākkārt rīkotas
izstādes, daudzi M.Veisbārdes darbi kaimiņzemē atraduši savas
mājas.
Maira Veisbārde ir māksliniece ar izteiktu nacionālu skatījumu,
jo viņai tuva ir tautiskā tēma ar latviešu tautastērpu krāšņumu,
tomēr šajā izstādē iespaidi no ceļojumiem pa Poliju, Slovākiju,
Šveici, Franciju, Itāliju, Somiju un citām zemēm parāda viņas
starpnacionālo domāšanu, kas palīdz izteikt Eiropas tautu un
dabas pārsteidzošo daudzveidību.
Teoloģe Gunta Brakovska, Mairas Veisbārdes līdzgaitniece tajos
laikos, kad abas mācījās Jaņa Rozentāla mākslas skolā, aicināja
mākslinieces gleznās meklēt zemtekstus, jo tās nav tikai ceļojumu
iespaidu fiksācijas uz audekla. Maira Veisbārde katrā darbā
aicina uz dialogu ar dabu, ar notikumu, ar cilvēkiem.
Materiālus sagatavojis
Andris Kļaviņš
Maira Veisbārde. “Karnevāls Venēcijā” Foto: Andris Kļaviņš |