Starp pagānu dieviem un kristietību Baltijas kristianizācija un krusta kari
Tradicionāli norises Līvzemē ir skatītas šķirti no procesiem plašākā kristīgās Eiropas telpā. Līdz ar to sabiedrība šīs teritorijas kristianizāciju un krusta karus uztver kā divas pilnīgi šķirtas parādības. Vēlos uzsvērt nepieciešamību skatīt notikumus plašākā teritorijā, kur meklējamas to saknes, un atgādināt, ka norises var saprast, tikai iedziļinoties attiecīgā laikmeta cilvēku attieksmē pret tām.
Foto: Boriss Koļesņikovs, A.F.I. |
Krusta karu Baltijā jauna skatījuma aktualitāte
Krusta kari Baltijā bija
pagrieziena punkts šīs telpas attīstībā. Tāpēc šis laika posms
lielā mērā izmantots kā ideoloģisko manipulāciju objekts. To
uzskatāmi ilustrē Kaupo tēla traktējums dažādos kontekstos. Te
tiešām jārunā par tēlu vai simbolu, jo par šā cilvēka personību
nav daudz vēsturisku liecību. Vērtēts no vienas ieinteresētās
puses šaurajām pozīcijām un izrauti no konteksta, vācbaltiešu
aprindās viņš atzīts par pragmatisku un pozitīvu tēlu,
nacionālistiski tendētajā literatūrā padarīts par nodevēja
simbolu, kamēr pēdējā desmitgadē uzsvērta Kaupo tēla pretrunība
un nepieciešamība vērtēt viņu laikmeta kontekstā.
Subjektīvisms Baltijas kristianizācijas interpretējumā sākās jau
laikabiedru tekstos. Gan hronists, kas tiek dēvēts par Livonijas
Indriķi, gan Livonijas Atskaņu hronikas autors raksta no tipiskām
viduslaiku kristīgās ideoloģijas pozīcijām, nepārprotami
nostājoties krusta karotāju pusē.
Aizsākoties 18.gadsimtā ar vācbaltiešu vēsturnieku pētījumiem,
Baltijas krusta karu historiogrāfija izcēlās ar apgaismības
laikmetam raksturīgo noraidošo attieksmi pret krusta kariem.
Vācbaltiešu vēsturnieki skatīja Livonijas krusta karus kā
idealizētu “dabas bērnu” paverdzināšanu no viltīgu vācu
apspiedēju puses. Šīs nostādnes pārceļoja uz vēlāko vēsturnieku
darbiem un atsevišķos aspektos joprojām ietekmē Latvijas
sabiedrības un pat, lai gan arvien mazākā mērā, vēsturnieku
skatījumu uz krusta kariem Baltijā.
Savukārt 19.gadsimtā krusta karu ideja tika romantizēta un paši
krustakarotāji heroizēti. Līdztekus attīstījās nacionālisms, kas
īpaši stipri ietekmēja vietējo vēsturnieku skatījumu.
Nacionālisma iespaidā vairums Baltijas vēsturnieku visā
20.gadsimta gaitā Livonijas krusta karus, saskaņā ar starpkaru
perioda oficiālo uzstādījumu, ir vērtējuši no latviešu tautas
pozīcijām, ieņemot upura skatījumu un kultivējot pāridarījuma
sajūtu.
19. gadsimta beigās un 20.gadsimta sākumā krusta karu
historiogrāfijā ienākušās marksisma nostādnes izpaudās kā
materiālu motīvu piedēvēšana visiem notikumiem. Skatījums uz
Livonijas krusta kariem kā vienīgi alkatības virzītu agresiju
līdzās nacionālismam ir otra dominējošā tendence Baltijas
historiogrāfijā visā 20.gadsimta gaitā.
Ņemot vērā krusta karu veiktās kristianizācijas izšķirošo nozīmi
Baltijas vēsturē, minētās historiogrāfijas tendences ir
iesakņojušās tik pamatīgi, ka var runāt par šā vēstures perioda
mitoloģizāciju. Vēsturiski mīti ir neizbēgami, jo tie
nepieciešami nācijas pašapziņai un vienotībai,– mīti kā kopējas
reālas vai izdomātas atmiņas, kā nerakstīta vienošanās par to, ko
aizmirst un kādus stāstus par pagātni – notikušu vai
izdomātu – atcerēties. Var apgalvot, ka dziļi iesakņojušies
stereotipi par Līvzemes kristianizāciju ir kalpojuši vēlāku
laikmetu aktuālajām prasībām. Te būtu jāizceļ starpkaru posms,
kam līdzās par eposu dēvētajam Andreja Pumpura darbam
“Lāčplēsis”, manuprāt, ir bijusi izšķiroša loma Līvzemes
viduslaiku vēstures mītu kaldināšanā.
Valdot nostalģijai, par zemu novērtēts iespaids, kāds bija
apzinātai senvēstures mitoloģizācijai ideoloģiskā un politiskā
līmenī laikā starp diviem pasaules kariem. Starpkaru periodā
tieši senvēsture izrādījās pievilcīgākā bāze nācijas pašapziņu
vairojošiem mītiem – jo tieši šajā laikā meklējamas nācijas
saknes un senvēsture lielās laika distances, salīdzinoši trūcīgās
avotu bāzes un skaidrās pretinieku pozicionēšanas dēļ deva
iespēju radīt grandiozākus un aizraujošākus, ar nācijas saknēm un
identitāti saistītus mītus, kādi attiecīgajā laikposmā jaunai
valstij varbūt patiešām bija aktuāli.
Vēstures zinātnē ienākot jaunām atziņām, pēdējā desmitgadē
skaidri iezīmējušās arī jaunas tendences Baltijas krusta karu
historiogrāfijā. Tās izpaužas kā centieni iestrādāt Baltijas
vēstures literatūrā Rietumu historiogrāfijas atziņas, skatīt
Livonijas kristianizācijas vēsturi Eiropas kontekstā un
atteikties no nosodošās, materiālistiskās un šauri
nacionālistiskās pozīcijas. Objektīvi raugoties, kļūst arvien
skaidrāks, ka, lai gūtu pilnīgu vēstures ainu, Livonijas vēsturi
nedrīkst skatīt kā sterilā pudelē audzētu kultūru, bet tā ir
jāuzlūko kā organisms, kas ļoti ietekmējās no savām sākotnējām
saknēm, kas ir meklējamas rietumos.
Arī nosodīšana ir neauglīga nodarbe. Kā atzīmē Marks Bloks,
vēsture ir plaša un daudzveidīga cilvēces pieredze, cilvēku
tikšanās pāri gadsimtiem. Dzīves un zinātnes vārdā šai tikšanās
ir jābūt saprotošai un brālīgai. Tāpēc vērtīgāk ir pētāmā perioda
cilvēkus mēģināt saprast, nevis tiesāt.
Saknes – pasaules attīstības vēsturē
Kristietības ienākšana Līvzemē
nesākās tikai ar Meinarda misiju, tās saknes un motīvi meklējami
visas kristīgās pasaules attīstības vēsturē. Un tur top redzams,
ka tā nebija vienīgi alkatība, kas virzīja kristietību tālāk uz
austrumiem.
Nenoliedzot, ka krusta karus, tai skaitā cīņu pret pagāniem
Baltijā, virzīja arī materiālie motīvi, un atzīstot, ka
kristietības izplatība nozīmēja Eiropas civilizācijas teritoriālo
ekspansiju un līdz ar to tas vispār ir dauzslāņains jautājums,
tomēr jāatzīst, ka materiālie motīvi vien neizskaidro, kāpēc bija
nepieciešams iedarbināt krusta kara sludināšanas, privilēģiju un
grēka atlaižu piešķiršanas mehānismu. Turklāt krusta kari
nepavisam nebija ienesīgākais ienākumu gūšanas avots. Bez tam
galvenajiem kristietības nesējiem mūku karotāju ordeņa locekļiem
personiska manta vispār nevarēja piederēt. Mantkārība vien
neizskaidro arī to, kāpēc Baltijā tik dziļi iesaistījās pāvests
un kāpēc cilvēki, kas citkārt nemeklēja attaisnojumu, lai ar
vieglu sirdi mestos karot peļņas, atriebības vai sava prieka pēc,
tomēr uzstāja, lai šie kari tiktu izcīnīti Dieva un cilvēces
glābšanas vārdā.
Krusta karu un Līvzemes kristianizācijas motivācija objektīvi
atklājas, vienīgi mēģinot saprast, kāpēc 12.– 13.gadsimta
kristiešiem likās nepieciešams, riskējot ar savām dzīvībām,
doties uz nepazīstamu, aukstu un naidīgu vietu, lai spiestu
pagānus pieņemt kristietību. Šādu rīcību izskaidro vienīgi
sapratne, ka svētā kara ideja attiecīgajā laikmetā tika uztverta
visā nopietnībā un dziļā pārliecībā, jo šī ideja sakņojās
attiecīgās sabiedrības nostādnēs un domāšanā.
Jāuzsver, ka teologu pasaules uztvere atšķīrās no ierindas krusta
karotāju redzējuma: neizglītoto masu reliģiozitāte vispār ir
grūti izmērāms un diskutējams jautājums, tāpat kā mūsdienu
politiskās dogmas nav identificējamas ar visas sabiedrības
nostādnēm. Teoloģiskās fineses nebūtu pilnā mērā attiecināmas uz
visu viduslaiku sabiedrību, kā rāda ieskats krusta karotāju
rīcības neatbilstībā teologu sludinātajam. Tomēr nevar noliegt,
ka kristīgās ideoloģijas nostādnes radīja ietvaru visas
sabiedrības domāšanai un rīcībai.
Raksta pamatā – maģistra darbs. Zinātniskais vadītājs Dr. hist. prof. Ilgvars Misāns
Turpinājums sekos
Eva Eihmane