Ministru kabineta 2005.gada 26.jūlija sēdē
Pieņemts rīkojums “Par
A.Kveskas kandidatūras apstiprināšanu iecelšanai valsts aģentūras
“Maksātnespējas administrācija” direktora
amatā”.
Saskaņā ar Publisko aģentūru likumu Agneses
Kveskas kandidatūra apstiprināta iecelšanai valsts aģentūras
“Maksātnespējas administrācija” direktora amatā.
Pieņemti “Noteikumi par
maksātnespējas procesa administratora darbības pārskata
iesniegšanas kārtību un termiņiem”.
Noteikumi nosaka
kārtību un termiņus, kādā maksātnespējas procesa administrators
iesniedz savas darbības pārskatu (pārskats) valsts aģentūrai
“Maksātnespējas administrācija” (Maksātnespējas administrācija),
kā arī nosaka pārskata veidlapas paraugu.
Administrators aizpilda un iesniedz pārskatu elektroniskā veidā
(EXCEL formātā), nosūtot to uz Maksātnespējas administrācijas
elektroniskā pasta adresi parskati@mna.gov.lv, paraksta
vietā izmantojot Maksātnespējas administrācijas piešķirto
individuālo kodu.
Par pārskatā minēto faktu un datu pareizību atbild
administrators. Viņš iesniedz pārskatu par konkrēto
maksātnespējas procesu: pirmo reizi – ne vēlāk kā desmit darba
dienu laikā no sprieduma par parādnieka maksātnespējas
pasludināšanu dienas, aizpildot pārskata ailes, kurās ir dati.
Otro reizi – ne vēlāk kā desmit darba dienu laikā pēc pirmās
kreditoru sapulces, aizpildot pārskata ailes, kurās ir jauni dati
vai dati ir mainījušies.
Turpmākos pārskatus, aizpildot tās pārskata ailes, kurās ir jauni
dati vai dati ir mainījušies, administrators iesniedz: par sešiem
mēnešiem kopš pēdējā pārskata iesniegšanas, bet ne vēlāk kā
desmit darba dienas pēc pārskata perioda beigām; administratoru
maiņas gadījumā (iepriekšējais administrators) ne vēlāk kā desmit
darba dienu laikā no tiesas lēmuma par administratora atcelšanu
vai atkāpšanos pieņemšanas dienas; administratoru maiņas gadījumā
(nākamais administrators) ne vēlāk kā trīsdesmit darba dienu
laikā no tiesas lēmuma par administratora iecelšanu pieņemšanas
dienas; izbeidzot maksātnespējas procesu, bet ne vēlāk kā desmit
darba dienu laikā pēc tiesas nolēmuma par maksātnespējas procesa
izbeigšanu.
Administrators iesniedz pārskatu pēc Maksātnespējas
administrācijas pieprasījuma ne vēlāk kā desmit darba dienu laikā
pēc Maksātnespējas administrācijas pieprasījuma saņemšanas.
Noteikumi stājas spēkā 2005.gada 1.augustā.
Pieņemts rīkojums “Par Latvijas
Nacionālās aizsardzības akadēmijas rektora
apstiprināšanu”.
Saskaņā ar Latvijas Nacionālās
aizsardzības akadēmijas Satversmi, kā arī ņemot vērā aizsardzības
ministra ieteikumu, pulkvežleitnants Gunārs Upītis apstiprināts
par Latvijas Nacionālās aizsardzības akadēmijas rektoru.
Akceptēts likumprojekts
“Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu
kodeksā”.
Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa
152.pants (Būvniecības noteikumu pārkāpšana) papildināts, nosakot
atbildību, ka par aktā par būves pieņemšanu ekspluatācijā
noteiktā atlikto būvdarbu izpildes termiņa neievērošanu uzliek
naudas sodu fiziskajām personām no piecdesmit līdz trīssimt
latiem, bet juridiskajām personām – no divsimt līdz tūkstoš
latiem.
Par būvdarbu, kuriem nepieciešama būvatļauja un civiltiesiskās
atbildības obligātā apdrošināšana, veikšanu bez būvuzņēmēja vai
būvētāja civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas pret
nodarīto kaitējumu trešās personas dzīvībai un veselībai un
zaudējumiem trešās personas mantai uzliek naudas sodu fiziskajām
personām no piecdesmit līdz četrsimt latiem, amatpersonām – no
piecdesmit līdz piecsimt latiem, bet juridiskajām personām – no
divsimt līdz divtūkstoš latiem.
Likumprojekta mērķis ir nodrošināt būvniecību reglamentējošo
normatīvo aktu ievērošanas efektīvu kontroli, līdz ar to arī
būvniecības kvalitātes uzlabošanu. Nosakot pārkāpumu veidus un
soda apmērus fiziskām un juridiskām personām, kā arī amatpersonām
par būvniecību reglamentējošo normatīvo aktu neievērošanu,
tādējādi mazināt korupcijas iespējamību.
Pieņemts rīkojums “Par
Nesprāgušas munīcijas neitralizēšanas skolas dibināšanu”. Saskaņā
ar Profesionālās izglītības likumu ar 2005.gada 8.augustu nolemts
nodibināt Nesprāgušas munīcijas neitralizēšanas (NMN)
skolu.
Nesprāgušas munīcijas neitralizēšanas skola ir
aizsardzības ministra pakļautībā. Aizsardzības ministrs īsteno
pakļautību ar Nacionālo bruņoto spēku komandiera starpniecību.
Skolas izveidi un darbību nodrošināt no Aizsardzības ministrijai
piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem.
Nacionālie bruņotie spēki savām iekšējām vajadzībām 2002.gada
1.aprīlī izveidoja Nesprāgušas munīcijas neitralizēšanas skolu.
Kopš darbības sākšanas skola sagatavo NBS nepieciešamos
speciālistus, tai skaitā arī dalībai starptautiskajās operācijās.
Ieinteresēti iegūt zināšanas nesprāgušas munīcijas un improvizēto
spridzināšanas ierīču neitralizēšanā ir arī Iekšlietu ministrijas
speciālisti. Saskaņā ar skolas attīstības plānu 2006.gadā skola
ir gatava sagatavot arī ārvalstu speciālistus nesprāgušas
munīcijas neitralizēšanas jomā. Ieinteresētas organizēt savu
karavīru sagatavošanu Latvijā ir Lietuva, Igaunija, Horvātija,
Ukraina, Vācija. Notiek pārrunas par iespējamām Irākas karavīru
mācībām NMN skolā 2006.gadā.
Lai nodrošinātu skolas efektīvu attīstību nākotnē, ir
nepieciešama skolas reģistrēšana un akreditācija valsts līmenī,
lai, beidzot mācību procesu, kursantiem būtu iespējams saņemt
atbilstošus profesionālo izglītību un profesionālo kvalifikāciju
apliecinošus dokumentus. Profesionālās izglītības likumā
noteiktos nosacījumus skolas akreditācijai (t.sk. skolas mācību
programmas, pedagogi u.c.) būs iespējams izpildīt vienīgi pēc
Ministru kabineta rīkojuma apstiprināšanas.
Akceptēts likumprojekts “Grozījumi Ieroču aprites
likumā”.
Saskaņā ar Komerclikuma spēkā stāšanās kārtības
likuma pārejas noteikumiem Ministru kabinets izstrādā un iesniedz
projektus par nepieciešamajiem grozījumiem citos likumos.
Ieroču aprites likumā tiek lietots termins “uzņēmums”, kas pēc
sava juridiskā satura neatbilst Komerclikumā lietotajam vārdam
“komersants”.
Likumprojekts paredz terminoloģiski saskaņot Ieroču aprites
likumā lietotos terminus ar Komerclikumā lietotajiem
terminiem.
Akceptēts likumprojekts
“Grozījumi likumā “Par izdienas pensijām Iekšlietu ministrijas
sistēmas darbiniekiem ar speciālajām dienesta
pakāpēm””.
Likumprojekts terminoloģiski saskaņo likumā
lietotos terminus ar Komerclikumā lietotajiem terminiem.
Vienlaikus likumprojekts precizē normas, kuras saskaņā ar
noteikumiem “Iekšlietu ministrijas veselības un sociālo lietu
valsts aģentūras nolikums” precīzi norāda institūciju, kuras
kompetencē ir jautājumi par izdienas pensijas izmaksas kārtību
Iekšlietu ministrijas sistēmā.
Akceptēts likumprojekts “Grozījumi Dzelzceļa
likumā”.
Likumprojekts izsaka 27.pantu jaunā redakcijā,
kas nosaka publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras jaudas
sadalīšanu. Publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras
pārvaldītājs ir atbildīgs par dzelzceļa infrastruktūras jaudas
sadalīšanu starp pārvadātājiem tā pārvaldījumā esošajā
infrastruktūrā.
Dzelzceļa infrastruktūras jauda publiskās lietošanas dzelzceļa
infrastruktūrā sadalāma tā, lai attiecībā uz pārvadātājiem tiktu
ievērots vienlīdzības princips, kā arī nodrošināta optimāla
dzelzceļa infrastruktūras izmantošana.
Publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras jaudas sadalīšanā
prioritāte ir tiem dzelzceļa pārvadājumu pakalpojumiem, kas tiek
sniegti uz valsts vai pašvaldības dzelzceļa pārvadājumu
pasūtījuma līguma pamata, un pakalpojumiem, kas pilnīgi vai
daļēji tiek sniegti, izmantojot īpašiem nolūkiem (ātrgaitas,
kravas un tamlīdzīgiem pārvadājumiem) paredzētu vai būvētu valsts
publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūru. Dzelzceļa
infrastruktūras pārvaldītājs var prasīt to zaudējumu atlīdzību,
kuri tam rodas, ievērojot noteiktās pārvadājumu
prioritātes.
Publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras jauda tiek
sadalīta, pamatojoties uz dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājam
iesniegtajiem pārvadājumu veikšanas iesniegumiem, izmantojot
attiecīgo dzelzceļa infrastruktūru. Iesniegumus infrastruktūras
pārvaldītājam iesniedz pārvadātāji.
Kārtību, kādā tiek sadalīta publiskās lietošanas dzelzceļa
infrastruktūras jauda (kā arī dzelzceļa infrastruktūras
pārvaldītāja rīcību, ja infrastruktūra ir pārslogota),
pārvadājumu veikšanas iesnieguma saturu, tam pievienojamos
dokumentus, finansiālās un citas garantijas, iesniegumu
izskatīšanas kārtību, kā arī rīcību pēc jaudas piešķiršanas
nosaka Ministru kabinets. Iesniegumus izskata, ievērojot minēto
Ministru kabineta noteikto kārtību un ņemot vērā pieejamo un
atbilstoši likumā noteiktajām prioritātēm jau sadalīto publiskās
lietošanas dzelzceļa infrastruktūras jaudu.
Lai veicinātu optimālu dzelzceļa infrastruktūras izmantošanu,
publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājam, ja
tas paredzēts ar pārvadātāju noslēgtajā līgumā par dzelzceļa
infrastruktūras izmantošanu, ir tiesības pieprasīt un saņemt
maksu par dzelzceļa infrastruktūras jaudu, ja tā pieprasīta, bet
netiek izmantota. Publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras
pārvaldītājs neizmantoto jaudu, no kuras atteicies pārvadātājs,
iedala citiem pārvadātājiem, ievērojot šā panta piektajā daļā
minēto Ministru kabineta noteikto kārtību.
Publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras jaudu nedrīkst
sadalīt institūcija (komercsabiedrība), kas sniedz arī
pārvadājumu pakalpojumus. Ja publiskās lietošanas dzelzceļa
infrastruktūras pārvaldītājs sniedz arī dzelzceļa pārvadājumu
pakalpojumus, dzelzceļa infrastruktūras jaudu sadala Valsts
dzelzceļa administrācija.
Publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūra uzskatāma par
pārslogotu, ja ritošā sastāva caurlaišanas jauda tajā tiek
izmantota vismaz 75 procentu apmērā.
Publiskās lietošanas infrastruktūras pārvaldītājam ir tiesības
paaugstināt maksu par pārslogotas dzelzceļa infrastruktūras
izmantošanu tikai pēc tam, kad izstrādāts un ar pārslogotās
infrastruktūras izmantotājiem apspriests jaudas palielināšanas
plāns.
Pārvadātājam, kam piešķirta noteikta jauda, nav tiesību šo jaudu
nodot vai pārdot citam pārvadātājam. Ja pārvadātājs šo aizliegumu
pārkāpj, tam var tikt liegtas turpmākas publiskās lietošanas
dzelzceļa infrastruktūras izmantošanas tiesības.
Par publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras izmantošanu
šīs infrastruktūras pārvaldītājs un pārvadātājs noslēdz līgumu,
kurā reglamentēti administratīvi un finanšu jautājumi. Ja līguma
darbības termiņš pārsniedz viena kustības grafika spēkā esības
laiku, slēdz vienošanos par dzelzceļa infrastruktūras ilgtermiņa
izmantošanu, ievērojot pārvadātāja komerciālās vajadzības.
Likumprojekts paredz noteikt, ka publiskās lietošanas dzelzceļa
infrastruktūras pārvaldītājs sagatavo publiskās lietošanas
dzelzceļa infrastruktūras pārskatu (tīkla pārskats), kura saturu
un publicēšanas kārtību nosaka Ministru kabinets.
Likumprojekts paredz izteikt jaunu 41.panta nosaukumu (Rīcība
ārkārtas apstākļos uz dzelzceļa), kā arī nosaka, ka
privātpersonas, kuru darbība saistīta ar dzelzceļa ekspluatāciju,
ārkārtas apstākļos (ugunsgrēks, dabas katastrofa, avārija un citi
ārkārtas apstākļi) rīkojas atbilstoši Civilās aizsardzības
likumam un citiem normatīvajiem aktiem.
Likumprojekts papildināts ar trīs pārejas noteikumiem, kuri
nosaka, kādi normatīvie akti jāizdod Ministru kabinetam pēc šī
likumprojekta spēkā stāšanās.
Pieņemts rīkojums “Par uzņemšanu Latvijas pilsonībā
naturalizācijas kārtībā”, kurā iekļauti 613 pilsonības
pretendenti, tajā skaitā 41 viņu nepilngadīgais bērns.
No 572 pilsonības pretendentiem 71% ir krievi, 8% ukraiņi, 11%
baltkrievi, kā arī lietuvieši, poļi un citas tautības.
15% pilsonības pretendentu ir pamata, 59% – vidējā, 23% –
augstākā izglītība.
Latvijas pilsonībā naturalizācijas kārtībā ir uzņemtas 97 212
personas: 1995.gadā – 984; 1996.gadā – 3016; 1997.gadā – 2992;
1998.gadā – 4439; 1999.gadā – 12 427; 2000.gadā – 14 900;
2001.gadā – 10 637, 2002.gadā – 9844; 2003.gadā – 10 049;
2004.gadā – 16 064; 2005.gadā – 11 860 personas.
Pieņemti noteikumi “Radiācijas drošības padomes
nolikums”
Radiācijas drošības padome ir konsultatīva
institūcija, kuras darbības mērķis ir konsultēt valsts un
pašvaldību institūcijas un iestādes, kā arī citas institūcijas un
iestādes jautājumos, kas saistīti ar radiācijas drošību un
kodoldrošību, kā arī veicināt dažādu institūciju sadarbību
radiācijas drošības nostiprināšanā.
Padomei ir šādas funkcijas: sniegt ieteikumus valsts,
pašvaldību un citām institūcijām par situācijas uzlabošanu
radiācijas drošības un kodoldrošības jomā; sagatavot
priekšlikumus ar radiācijas drošību un kodoldrošību saistītu
tiesību aktu projektu izstrādei; sniegt ieteikumus valsts
institūcijām par nepieciešamajiem grozījumiem radiācijas drošību
un kodoldrošību regulējošajos tiesību aktos; nodrošināt
sabiedrības informēšanu par padomes kompetencē esošajiem
jautājumiem un veikt informācijas apmaiņu ar citām
institūcijām; veicināt valsts un pašvaldību institūciju
sadarbību un koordinēt to darbību, lai paaugstinātu radiācijas
drošības un kodoldrošības kultūras līmeni, kā arī uzlabotu
darbinieku kvalifikāciju jautājumos, kas saistīti ar radiācijas
drošību un kodoldrošību.
Padomei ir šādi uzdevumi: analizēt valsts politiku un īstenot
pasākumus radiācijas drošības un kodoldrošības jomā; pirms
iesniegšanas Vides ministrijā izvērtēt Radiācijas drošības centra
sagatavotos tiesību aktu projektus, kas saistīti ar radiācijas
drošību un kodoldrošību; izvērtēt Radiācijas drošības centra
apkopoto informāciju par radiācijas drošību un kodoldrošību, kā
arī par jonizējošā starojuma avotu izmantošanu un sniegt
ieteikumus valsts institūcijām par nepieciešamajiem grozījumiem
radiācijas drošību un kodoldrošību regulējošajos tiesību aktos;
izvērtēt priekšlikumus par radiācijas drošības un kodoldrošības
jomā nepieciešamo speciālistu profesionālās sagatavošanas
stratēģiju un konsultēt institūcijas jautājumos, kas saistīti ar
kvalifikācijas celšanas un pārkvalifikācijas programmu izstrādi
un profesionālās sagatavotības kritēriju noteikšanu, lai sekmētu
radiācijas drošības un kodoldrošības izglītības attīstību valstī;
sniegt Vides ministrijai atzinumus par priekšlikumiem, kas
saņemti no valsts un pašvaldību institūcijām par dalību ar
radiācijas drošību un kodoldrošību saistītajās starptautiskajās
organizācijās; konsultēt Radiācijas drošības centru par speciālās
atļaujas (licences) izsniegšanu darbībām ar valsts nozīmes
jonizējošā starojuma objektiem, izvērtēt šādu darbību sagaidāmo
ietekmi uz radiācijas drošību un sagaidāmo rezultātu.
Pieņemti “Noteikumi par Eiropas
Savienības vienotās valūtas vienības nosaukuma atveidi latviešu
valodā”. Noteikumi nosaka, ka Eiropas Savienības vienotās valūtas
vienības nosaukums latviešu valodā lietojams vīriešu dzimtes
nelokāmajā formā – eiro.
Kā norāda Izglītības un
zinātnes ministrija, tad jautājums par Eiropas Savienības
vienotās valūtas vienības nosaukuma atveidi latviešu valodā ir
latviešu literārās valodas normu jautājums, nevis jautājums par
terminu veidošanu un lietošanu. Jautājums – eiro vai eira –
neattiecas uz vārda konceptuālo pusi, uz jēdziena saturu un
apjomu, ko izsaka būtiskās pazīmes vārda nozīmes definīcijā, bet
gan attiecas uz vārda gramatisko formu, t.i., gramatiskās formas
rādītāju – galotni, kas rāda vārda piederību vīriešu vai sieviešu
dzimtei, lokāmajiem vai nelokāmajiem lietvārdiem. Šie vārda
formas varianti attiecas un ir saistīti ar literārās valodas
normām. Eiropas Savienības vienotās valūtas vienības nosaukuma
lietošana neaprobežojas ar noteiktu speciālo jomu (finanšu un
ekonomikas), jo vārds “eiro” kā jebkuras naudas vienības
nosaukums vispirms ir vispārlietojamās leksikas vārds, un tikai
pēc tam tas var iegūt termina funkciju, ja to lieto kādā speciālā
jomā. Saskaņā ar Valsts valodas likuma 22.panta pirmo daļu
terminu veidošanu un lietošanu nosaka Terminoloģijas komisija.
Savukārt latviešu literārās valodas normu noteikšana saskaņā ar
Valsts valodas likuma 23.panta trešo daļu ir Ministru kabineta
kompetencē.
Valsts valodas centra Latviešu valodas ekspertu komisijas
2004.gada 27.septembra lēmums nosaka, ka Eiropas Savienības
vienotās valūtas vienības nosaukums latviešu valodā lietojams
vīriešu dzimtes nelokāmajā formā: eiro. Valsts valodas centra
Latviešu valodas ekspertu komisijas locekļi ir filologi. Savukārt
Terminoloģijas komisija apvieno dažādu nozaru ekspertus (no 30
locekļiem tikai trīs ir filologi, bet pārējie dažādu nozaru,
piemēram, aviācijas, dzelzceļa transporta, mehānikas,
elektrotehnikas, eksperti), kas var spriest galvenokārt par
piedāvātā termina atbilstību jēdzienam un nozares tradīcijām.
Tādēļ gadījumos, kad abu kompetento komisiju viedokļi atšķiras,
jautājumos par vārda gramatisko formu būtiskāks ir Valsts valodas
centra Latviešu valodas ekspertu komisijas viedoklis. Arī Valsts
prezidentes izveidotās Valsts valodas komisijas locekļu viedoklis
bija tāds, ka abu šo komisiju domstarpību gadījumā, jautājumos
par vārda formu un rakstību izšķirošam vajadzētu būt Latviešu
valodas ekspertu komisijas lēmumam.
Noteikumi ir nepieciešami, lai nodrošinātu vienotu un konsekventu
Eiropas Savienības vienotās valūtas vienības nosaukuma atveidi
latviešu valodā.
Aivis Freidenfelds, Ministru kabineta preses sekretārs