Par tabakas reklāmas aizlieguma stāšanos spēkā šā gada 31.jūlijā
Markoss Kiprijanu, Eiropas
veselības un patērētāju tiesību aizsardzības komisārs, šodien
atzinīgi novērtēja ES Tabakas reklāmas direktīvas stāšanos spēkā
ar 31.jūliju. šī direktīva, ko Eiropas Parlaments un Padome
pieņēma 2003.gadā (skat. IP/02/1788), aizliedz tabakas
reklāmu drukātajos masu saziņas līdzekļos, radio un internetā. Tā
arī aizliedz tabakas firmām sponsorēt pārrobežu kultūras un
sporta pasākumus. Lai gan lielākā daļa ES valstu ir pieņēmušas
vai pieņem vajadzīgos tiesību aktus, nav skaidrs, vai visas
dalībvalstis to izdarīs līdz 31.jūlijam. Eiropas Komisija
atsevišķi ir pieņēmusi ziņojumu par tabakas produktu direktīvas
īstenošanu.
Komentējot Tabakas reklāmas direktīvas īstenošanu, Eiropas
veselības un patērētāju tiesību aizsardzības komisārs Markoss
Kiprijanu teica: “Tabakas reklāmas aizliegšana ir viena no
visefektīvākajām smēķēšanas mazināšanas metodēm. šī direktīva
glābs dzīvības un samazinās to eiropiešu skaitu, kuri cieš no
slimībām, kas saistītas ar smēķēšanu.”
Saskaņā ar Pasaules bankas pētījumu (Pasaules bankas ziņojums par
tabakas kontroles ekonomisko ietekmi, 1999.gads) tabakas reklāmas
aizliegums var mazināt smēķēšanas izplatību līdz pat 7
procentiem. Viens no mērķiem ES nesen ratificētajā
(skat. MEX/05/0630) PVO Pamatkonvencijā par tabakas
kontroli ir tabakas reklāmas, veicināšanas un sponsorēšanas
aizliegums visā pasaulē. Aptuveni 650 000 cilvēku ES ik gadu
mirst no slimībām, kas saistītas ar smēķēšanu, tādēļ pat neliels
smēķēšanas samazinājums var izglābt tūkstošiem dzīvību.
2003.gadā pieņemtā Tabakas reklāmas direktīva attiecas tikai uz
pārrobežu reklāmu un sponsorēšanu. Reklāma kinoteātros un uz
informācijas stendiem vai izmantojot tirdzniecības veicināšanas
metodes (piemēram, reklāma uz pelnu traukiem vai saulessargiem)
neietilpst direktīvas darbības jomā. Tāpat direktīvas darbības
jomā neietilpst sponsorēšana vietējos pasākumos, kuros piedalās
tikai vienas dalībvalsts pārstāvji.
Tabakas reklāma televīzijā ES ir aizliegta kopš 90.gadu sākuma,
un to reglamentē Direktīva par televīziju bez robežām.
2003.gada direktīvu pieņēma, izmantojot ES pilnvaras regulēt savu
iekšējo tirgu. Līdz 90.gadiem atšķirīgie dalībvalstu noteikumi
par tabakas reklāmu un sponsorēšanu bija kļuvuši par šķērsli to
produktu un pakalpojumu brīvai apritei starp dalībvalstīm, uz
kuriem bija tabakas reklāma. 1998.gadā ES mēģināja atrisināt šo
problēmu, pieņemot direktīvu, ar ko aizliedza visa veida tabakas
reklāmu un sponsorēšanu. šo direktīvu 2001.gadā anulēja Eiropas
Kopienu tiesa, kas nolēma, ka pilns aizliegums pārsniedz ES
pilnvaras. Tomēr tiesa atzina, ka ES varētu likumīgi ieviest
šaurāku aizliegumu attiecībā uz tabakas reklāmu un sponsorēšanu.
2003.gadā pieņemtajā direktīvā stingri ievēroti tiesas 2001.gada
spriedumā noteiktie ierobežojumi.
Ziņojums par Tabakas direktīvas īstenošanu
Ziņojumā par Tabakas produktu direktīvas īstenošanu ir konstatēts, ka direktīvas noteikumi par brīdinājumiem par ietekmi uz veselību un maksimālo darvas, nikotīna un oglekļa monoksīda saturu tiek ievēroti. Tomēr valsts iestādēm ir nepilnīgs priekšstats par to, kādas sastāvdaļas tiek izmantotas cigaretēs, kāda ir šo sastāvdaļu darbība un ietekme uz patērētājiem, jo īpaši tāpēc, ka tabakas uzņēmumu sniegtā informācija nav pilnīga. Rudenī tiks sāktas debates par to, kā panākt, lai noteikumi par informācijas atklāšanu par piedevām būtu efektīvāki.
EK pārstāvniecība Latvijā