Globalizācijas problēmas
Slavēt vai pelt globalizāciju ir visai izplatīta modes lieta. Vieni globalizāciju cildina, citi piedalās antiglobālistu demonstrācijās. Jāatzīst, globalizācija ir mūsdienu pasaules realitāte, kas jāievēro gan valdībām, gan saprātīgiem un naudīgiem investoriem.
Foto: EPA/A.F.I. |
Kas ir globalizācija?
Globalizācija ir visjaunākā
starptautiskā darba dalīšanas sistēma, kad saimnieciskajā apritē
aktīvi tiek iesaistīti veseli reģioni, kam līdz šim bija
raksturīgs zems attīstības potenciāls un bieži vien
infrastruktūras trūkums. Notiek kapitāla bēgšana no
tradicionālajām rūpnieciskajām metropolēm uz agrārām zemēm ar
primitīvu lauksaimniecību, masveida bezdarbu, analfabētismu,
neiedomājamu trūkumu.
Industriālā ražošana iesakņojas Dienvidaustrumāzijā, Indijā,
Ķīnā, Latīņamerikā, mazāk – Āfrikā. Nedrīkst noklusēt, ka
globalizācijas taustekļi aptver arī Eiropas Savienības
postsociālistiskās jaunās dalībvalstis, kur ES veterānu locekļu
koncerni ar apskaužamu uzņēmību dibina savas ražotnes.
Tipisks globalizācijas veicinātājs un lolojums ir plaši
pazīstamais sporta apģērbu, apavu un piederumu ražotājs “Adidas”.
Transnacionālā lieluzņēmuma dibināšanas vieta un pašreizējā
vadības centrāle ir Vācijā; pasaules iepirkšanas centrs atrodas
Honkongā, mārketingu pētījumi tiek īstenoti Amsterdamā,
produkcijas paraugi galvenokārt dzimst ASV Portlandē, dizains
veidojas Tokijā un Ņujorkā, 95% apģērbu un apavu tiek ražots
Āzijā.
Kas liek nacionālajam kapitālam meklēt vietu zem saules svešās
zemēs? Paruna saka: zivs meklē, kur dziļāk, cilvēks – kur labāk,
kapitāls – kur augstāka peļņa. Globalizāciju nosaka virkne gaužām
prozaisku iemeslu.
Pirmkārt, pasaules tirgū asi trītais konkurences ierocis ir
salīdzinoši zema cena; to spēj nodrošināt ražošanas un
realizācijas izmaksu minimizācija. Otrkārt, uzņēmējdarbības
izmaksu būtiskā sastāvdaļa ir darba apmaksas līmenis;
globalizācija aptver valstis, kur darba apmaksa ir visai zema;
civilizētajai pasaulei pat brīžiem neiespējams izprast, kā pie
tik pieticīga ienākuma ģimenes spēj vispār izdzīvot. Treškārt,
tiek mēģināts ražošanu tuvināt izejvielu avotiem. Ceturtkārt,
virkne svešzemju teritoriju ir perspektīvā ietilpīgs preču, arī
pakalpojumu noieta tirgus. Piektkārt, mūsdienu tehnoloģija
saistās ar visai detalizētu darba dalīšanu, kas vienkāršo daudzas
operācijas; nav nepieciešams kvalificēts, tehniski izglītots
darbaspēks. Sestkārt, informācijas pārraides panākumi dod iespēju
sekmīgi pārvaldīt un saskaņot daudzu filiāļu darbību kāda
galaprodukta izlaidei. Septītkārt, daudzās attīstības valstīs ar
ražošanu saistītie izdevumi nav apgrūtināti ar sociāliem
maksājumiem. Astotkārt, vietām civilizēto valstu standartiem
atbilstoša darba aizsardzība ir nepazīstama parādība. Devītkārt,
investīciju spēcīgs magnēts ir zems nodokļu slogs. Desmitkārt,
dārgās dabas aizsardzības izmaksas daudzās trešās pasaules
valstīs ir totāli svešs jēdziens. Vienpadsmitkārt, darba ņēmēji
parasti ir neorganizēti, tiem nav savas arodbiedrības – viņu
tiesību sargs un vairogs. Divpadsmitkārt, streiki brīžiem pat ar
likumu ir aizliegti. Dažuviet sūro darbu jaunos industriālajos
centros raksturo kā īstu vergu darbu.
Ne visām valstīm, kas kļuvušas par globalizācijas objektiem,
piemīt visas minētās iezīmes. Slovākija nav salīdzināma ar
Šrilanku. Bet viens otrs raksturojums attiecīgajai valstij
obligāti ir vietā.
Vai Dāvida Rikardo modelis pieder pagātnei
Pirms 200 gadiem izcilais angļu
ekonomists Dāvids Rikardo izstrādāja starptautiskajai
tirdzniecībai modeli, kas līdz nesenam laikam likās neapstrīdams.
Pirmkārt, saskaņā ar t.s. salīdzinošo priekšrocību teoriju
D.Rikardo pierādīja, ka valstij izdevīgi specializēties to
produkcijas veidu ražošanā, kuru ražošanas izmaksas ir mazākas
nekā analogu preču ražošana kādā citā zemē. Otrkārt, no tā
izriet, ka produkciju, kam dotajā valstī ir augstākās ražošanas
izmaksas nekā citā valstī, ir lietderīgi importēt. Treškārt, šāda
specializācija pēc mazāko ražošanas izmaksu kritērija un
atbilstošo produkcijas eksportu un importu valstīm, kas
iesaistījušās starptautiskajā darba dalīšanā, ir visnotaļ
izdevīga. Ceturtkārt, sekojot D.Rikardo specializācijas modelim,
tiek panākta resursu ekonomija pasaules mērogā un valstis spēj
vairot savu bagātību.
Pirms gada “dzīvais klasiķis” amerikāņu profesors, Nobela
prēmijas laureāts ekonomikā Pauls Samuelsons (89) apšaubīja
D.Rikardo teorijas patiesīgumu mūsdienu globalizācijas tendenču
apstākļos. Lietas būtība tā, ka valstis ar zemu algas līmeni, kā
Ķīna, Indija, sāk pasaules tirgū aktīvi konkurēt ar tehnoloģiski
augsti attīstītu produkciju, kas nospiež pasaules cenas; tas
būtiski mazina industriālo valstu tirdznieciskās priekšrocības,
pēdējās pat tiek saārdītas virknē nozaru. Vienlaikus virknei
produkcijas veidu konkurences pātaga ir augsta kvalitāte, nevis
cena. Sava loma ir arī valūtas kursam, dažubrīd protekcionistiski
ierobežojošiem apstākļiem, kas neiekļaujas D.Rikardo modelī.
Mācību grāmatas teorētiskās atziņas kritizē arī citi autori,
norādot, ka specializācija globalizācijas gaisotnē vecajā pasaulē
veicinot bezdarbu, ko D.Rikardo neparedzēja. Viena no jaunākajām
tēzēm skan tā: “Zemākas darba algas Ķīnā, Polijā, Čehijā spiež
mazināt darba apmaksu industriālajās valstīs. Globalizācija rada
kopējo darbaspēka tirgu, algas pielāgojas. Pret šo likumu
politika ir bezspēcīga.” D.Rikardo modelis vēl pilnīgi nepieder
pagātnei, tomēr tas ir pirmsglobalizācijas teorijas
auklējums.
Globalizācijas sekas Vācijā |
|
Ražošana tiek pārcelta uz ārzemēm
Vairākus gadu desmitus Vācija bija
Eiropas Savienības ekonomiskās attīstības paraugs. Šai valstij
bija raksturīgi stabili izaugsmes tempi, augošs eksports, kas
balstījās uz inovācijām un augstu kvalitāti, dzīves līmeņa
nemitīgs kāpinājums, iedzīvotāju ievērojama sociālā drošība. VFR
bija sociālās tirgus saimniecības nepārprotama
paraugvalsts.
Tikko sāka pūst globalizācijas vēji, to auksto dvašu starp vecās
Eiropas valstīm visupirms sāpīgi sāka izjust Vācija: mazinājās
nodarbināto skaits ražošanā, auga bezdarbs.
Var jautāt, kur te suns aprakts? Vai vainīga tieši globalizācija?
Varbūt strauji audzis darba ražīgais spēks, mazinot pieprasījumu
pēc darba rokām? Kopš 1990.gada vācu ekonomika gan straujāk, gan
lēnāk, pārdzīvojot stagnāciju un nelielu recesiju, tomēr soļoja
uz priekšu. To patiešām nodrošināja darba atdeves pieaugums.
1.zīmējumā raksturots tendenču nepārprotamais cēlonis kapitāla
bēgšanā uz ārzemēm, ražošanas pārcelšana, attīstība citās
valstīs, kur ir pievilcīgāki saimniekošanas spēles noteikumi. Var
jau aicināt uzņēmējus būt patriotiem, jaunas darbavietas dibināt
vienīgi pašu zemē, bet izdevīgā biznesa magnēts ir spēcīgāks par
patriotiskajām rūpēm nodrošināt ar darbu un algu pašmāju ļaudis.
Par to uzskatāmi liecina 1.tabula.
Vēsturiski notikumi sekmēja procesus, kas atspoguļoti 1.tabulā.
Dzelzs priekškara krišana atvēra Eiropas Savienības valstīm
ģeogrāfiski tuvējos austrumos ne tikai tirgu, bet arī plašu
rezervuāru ar visumā izglītotiem, kvalificētiem, augsti
motivētiem, čakliem, disciplinētiem, pamatos pieticīgiem ļaudīm
un, galvenais, visai lētu darbaspēku. Šīs jaunās āderes apgūšanas
pionieri bija vācu uzņēmēji. Kā ūdens no kalniem tek uz ielejām,
investīcijas plūda virzienā uz austrumiem. Sākotnēji uz Poliju,
Čehiju, Slovākiju pārcēla detaļu izgatavošanu, gatavās
produkcijas montāžu, tad sekoja pilnasinīgu ražotņu, veselu
fabriku dibināšana. Izskaidrot šo nepatriotisko rīcību ir gaužām
vienkārši. Rietumvācijā par vienu kvalificēta darba stundu
jāmaksā ap 26 eirām, Polijā, Čehijā, Ungārijā – 3 līdz 6 eiras,
Rumānijā, arī Baltijas valstīs ap 2 eirām, Ukrainā pat 1 eiru.
Vēl lētāks darbaspēks ir Āzijā, Latīņamerikā. Un tāpēc
likumsakarīgi, ka investīcijas arvien plašākā mērogā tiek
ieguldītas Indijā, Ķīnā, Meksikā, Čīlē.
Minēsim konkrētu un reizē tipisku piemēru. Vācijas uzņēmums
“Conti” ražo automobiļu riepas. Uzņēmuma vadībai par
prieku, automobiļu koncernu pieprasījums pēc “Conti”
produkcijas aug. Ir gan viens būtisks nosacījums: riepām jākļūst
lētākām. Kā risināt šo problēmu, ievērojot, ka riepu ražošanas
izmaksas darba apmaksas īpatsvars līdzinās 30 procentiem?
Uzņēmuma vadība lēma: pirmkārt, jaunas riepu ražošanas jaudas
izvērst Āzijā, Latīņamerikā, Austrumeiropā, tā būtiski taupot
izdevumus darba apmaksai, otrkārt, sašaurinot riepu izgatavošanu
Vācijā, atlaižot 1000 dažādas kvalifikācijas darbinieku. Nav
jābrīnās, ka koncerna “Conti” vadītājs ir aktīvs
globalizācijas piekritējs; pēc viņa vārdiem, “globalizācija
nodrošinājusi “Conti” daudz priekšrocību”. Jāievēro, ka
globalizācija nesusi labumu “Conti” Vācijas ražotnēm:
koncerna uzņēmumi Austrumeiropā nodrošina ar darbu arī
“Conti” fabrikas darbiniekus dzimtajā pusē. Tā bremžu
pastiprinātāju (koncerna blakusprodukcija) izgatavošana ir
sadalīta: mašīnu apstrāde tiek īstenota Vāczemē, toties
darbietilpīgā montāža – Čehijā. Koncerna vadība uzskata, ka šāda
simbioze (būtībā darba dalīšana) dod iespēju saglabāt zināmu
darba vietu skaitu Vācijā.
Georgs Lībermanis,
LU Dr.h.c., Latvijas valsts emeritētais zinātnieks
Nobeigums sekos
1.tabula
Vācijas vadošo koncernu nodarbinātie un peļņa
Koncerns |
Nodarbināti 2004 |
Peļņa, milj. |
|||
Kopā |
t.sk. Vācijā |
2003 |
2004 |
2004/2003 % |
|
BASF |
81 955 |
57% |
977 |
2014 |
+106 |
“Deutsche |
244 645 |
70% |
1253 |
4634 |
+270 |
MAN |
61 259 |
64% |
235 |
323 |
+37 |
“Siemens” |
430 000 |
38% |
2445 |
3405 |
+39 |
“Tyssen |
184 358 |
50% |
552 |
904 |
+64 |
“Deutsche |
61 417 |
41% |
1362 |
2472 |
+81 |