Numuru resursi pagaidām izsmelti
Kā zināms, pēdējos gados strauji pieaug mobilo telefonsakaru lietotāju skaits. Optimismu vieš arī trešās UMTS (Universal Mobile Telecommunications System) / GSM (Global System for Mobile Communications) mobilo sakaru licences izsoles rezultāts. SIA “Bite Latvija” ienākšana mūsu valsts tirgū mobilo sakaru lietotājiem ļauj cerēt uz konkurences palielināšanos un uz abonēšanas maksu un tarifu pazemināšanos. Taču radies jau sen paredzams šķērslis – brīvu numuru trūkums.
Foto: Aigars Jansons, A.F.I. |
Pēc Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas (SPRK) sniegtās informācijas, mobilo telekomunikāciju operatori kopumā vēlas saņemt vairāk nekā pusmiljonu numuru – SIA “Latvijas Mobilais telefons” (LMT), SIA “Tele2” un SIA “Zetcom” pieprasījuši katrs pa 100 000 numuru, bet “Bite Latvija” – 210 000 numuru.
Astoņzīmju numerācija – nākotnes jautājums
Situācijai iespējami divi
risinājumi: pāreja uz astoņzīmju numerāciju vai aktīvi
neizmantoto septiņzīmju numuru izmantošana. Latvijas lielākais
fiksēto telefonsakaru operators SIA “Lattelekom” paudis gatavību
mobilo sakaru operatoru vajadzībām atbrīvot 2,5 miljonus numuru.
Uzņēmuma speciālisti arī aprēķinājuši, ka pāreja uz astoņzīmju
numerāciju elektronisko sakaru komersantiem izmaksātu vismaz
četrus miljonus latu, bet Latvijas tautsaimniecībai kopumā –
apmēram 17 miljonus latu. Savukārt septiņzīmju numerācijas
sistēmas optimizācijas izmaksas – vairāk nekā 1,5 miljonus
latu – gatavs segt “Lattelekom”.
Arī satiksmes ministrs Ainārs Šlesers uzskata, ka pāreju uz
astoņzīmju numerāciju nav nepieciešams īstenot agrāk par 2008.
gadu. Satiksmes ministrijas (SM) dati liecina, ka gandrīz 900 000
mobilo sakaru operatoriem piešķirto numuru netiek izmantoti.
Acīmredzot runa ir galvenokārt par priekšapmaksas kartēm
piesaistītajiem numuriem, jo karšu lietotāji nereti nepagarina to
izmantošanas resursu. Tomēr operatori uzsver, ka cenšas racionāli
izmantot arī priekšapmaksas karšu numurus. Piemēram, “Tele2”
tīklā lietojamā karte “Zelta zivtiņa” ļauj saņemt zvanus divus
mēnešus pēc resursa izsmelšanas, bet pēc tam numurs tiek
“iekonservēts” vēl uz trim mēnešiem. Pēc šā termiņa beigām numuru
iespējams piešķirt citam lietotājam. Savukārt LMT izplatītās
“OKartes” numuru iespējams atjaunot sešu mēnešu laikā pēc kartes
resursa izsmelšanas.
Vai numuru nepietiek?
Kamēr SM turpina izstrādāt
koncepciju pārejai uz astoņzīmju numerācijas sistēmu, SPRK 20.
jūlijā mobilo sakaru operatoriem piešķīra 300 000 numuru, ko
atbrīvot ļāvis ministrijas piedāvātais risinājums. Vēl pusmiljonu
numuru operatoru rīcībā būs iespējams nodot nākamgad. LMT un
“Tele2” piešķirts 100 000 numuru katram, 60 000 numuru saņems
“Bite Latvija”, bet 40 000 numuru – “Zetcom”. Neapmierinātību ar
SPRK lēmumu paudusi “Bite Latvija” vadība. Uzņēmuma
izpilddirektors Jespers Teils Eriksens norādīja – ar pašreizējo
numuru skaitu operatoram iespējams apgūt ne vairāk par dažiem
procentiem Latvijas tirgus, kas ir pretrunā ar licences iegūšanas
nosacījumiem. Par licenci “Bite Latvija” samaksāja 6,7 miljonus
latu, apņemoties izveidot visu valsts teritoriju aptverošu tīkla
pārklājumu. Uzņēmumam jau agrāk tika piešķirti 40 000 numuru, bet
vēl 210 000 numuru operators pieprasīja šā gada maijā, motivējot
to ar vēlmi sekmēt savu pakalpojumu ieviešanu jau šogad. “Bite
Latvija” vadība arī norāda, ka jau veiktas ievērojamas
investīcijas. J.T.Eriksens uzsvēra, ka regulatora lēmums ir
trieciens Latvijas mobilo sakaru lietotājiem, kas vēlas saņemt
augstākas kvalitātes pakalpojumus un taisnīgākas cenas.
SPRK padomes priekšsēdētāja Inna Šteinbuka gan pauda uzskatu, ka
“Bite Latvija” rīcībā esošo 100 000 numuru pagaidām pietiek.
I.Šteinbuka atgādināja, ka operatoram vēl nav neviena klienta, un
izteica cerību, ka uzņēmums izmantos esošo numuru resursus
klientu piesaistīšanai. Turklāt iespējams, ka SM solītie 500 000
numuri būs pieejami pat agrāk par nākamā gada martu, un tas ļautu
operatoriem piešķirt vairāk numuru.
Jāsakārto likumdošana
Latvijas telekomunikāciju asociācijas (LTA) viceprezidents sadarbībai ar medijiem Valters Feists norāda – valstiski izdevīgi būtu astoņzīmju numerācijas ieviešanas jautājumu risināt vienlaikus ar numuru pārnesamības problēmu. Ar šo terminu tiek apzīmēta numura saglabāšana, klientam izvēloties cita operatora pakalpojumus. Šobrīd operatori var “iesaldēt” diezgan lielus neizmantotu numuru diapazonus, bet šās parādības negatīvā ietekme būtu mazināma, sakārtojot numuru pārnesamības jautājumu. V.Feists uzsver, ka lielākie kavēkļi konkurences aktivizācijai telekomunikāciju nozarē ir tieši numuru pārnesamības, kā arī operatoru starpsavienojumu tarifu ieviešanas grūtības. “Operatori, kam vēsturiski izveidojusies lielāka ietekme tirgū, var tikai priecāties, ka šo jautājumu atrisinājums tiek administratīvi attālināts. Tikmēr klientiem tiek ierobežota pieeja vidējiem un nelieliem elektronsakaru uzņēmējiem, kuri arī ir ieguldījuši līdzekļus mūsdienīgas infrastruktūras un pakalpojumu izstrādē un uzturēšanā, turklāt šie pakalpojumi nav sliktāki par lielo uzņēmumu pakalpojumiem. Tā ir valstiska neizdarība, ja formāli deklarē konkurences nepieciešamību nozarē, neieviešot likumos pietiekami stingras prasības un skaidrus līdzekļus, kas uzlabotu patērētājiem pieejamo izvēli un mazinātu cenas,” saka V.Feists. LTA viceprezidents piebilst, ka atbrīvojot numurus, palielinātos arī noiets, un nozarē varētu panākt augšupeju, nevis sadārdzinot pakalpojumus, bet izmantojot lietojuma pieaugumu.
Juris Bārtulis, “LV”