Starp pagānu dieviem un kristietību
Baltijas kristianizācija un krusta kari
Turpinājums. Sākums – “LV”, 26.07.2005.
Krusta karu vieta kristīgajā pasaules uzskatā
Viduslaiku
kristīgā pasaule uztvēra sevi kā vienotu kristiešu saimi.
Kristiešu kopība izriet no sakramenta koncepcijas. Kā teicis
viens no baznīcas tēviem Sv. Augustīns: “... jo viņi [katoļi] ir
ēduši tā Kunga miesu ne tikai caur sakramentu, bet patiesībā,
būdami Viņa miesas daļa, par ko apustulis saka: “Mēs, būdami
daudzi, esam viena maize, viena miesa””.
Pirms krusta kariem Baltijas iedzīvotāji, nebūdami kristīgās
telpas daļa, piederēja pie otrās pasaules daļas (paganismus,
paganorum fines – lat.v.), kura bija kristīgās pasaules pretpols
un uz kuras rēķina attīstītajos viduslaikos notika Eiropas
civilizācijas kā kristīgās pasaules paplašināšanās.
Pagānu dievus kristīgā ideoloģija saprata kā Dieva ienaidniekus.
Jau no Romas impērijas laikiem kristiešu misionāri, kas
iznīcināja elkus, saskatīja tur mītošos tumšos garus izslīdam
laukā un aizbēgam atpakaļ uz elli, piemēram, tumša zvēra vai mušu
spieta izskatā.
Tieši doma, ka nekristieši ir sātana kalpi, Dieva un tādējādi
visas kristīgās pasaules kopīgi ienaidnieki, mobilizēja
kristiešus un radīja masu entuziasmu krusta kariem pret
nekristiešiem.
Uz pasaules vēsturi kristīgā doma raudzījās kā uz Dieva izplānotu
un sakārtotu procesu, kuram ir Bībelē iezīmētais pasaules sākums
un kurš virzās uz noslēgumu laikā un telpā.
Saskaņā ar Bībeli, Dieva plāns cilvēcei netiks līdz galam
īstenots, pirms kristietību nepieņems arī pagāni. “Valstības
evaņģēlijs tiks sludināts visā pasaulē par liecību visām tautām,
un tad nāks gals,” teikts Mateja evaņģēlijā. Līdz ar to kristiešu
pienākums bija palīdzēt īstenot šo Dieva plāna elementu un
izplatīt Kristus ticību visā sev pazīstamajā pasaulē. Tieši šādā
kontekstā ir jāsaprot viduslaiku kristīgās domas attieksme pret
nekristiešiem, tai skaitā skatījums un rīcība attiecībā uz
pagāniem Baltijā. Kristīgās ideoloģijas skatījumā visai tai
darbībai, kas norit Līvzemē, par vadošo motīvu ir tā Kunga griba
un pavēle, lai viņa vārds tiktu nests tautām. Baltija bija tikai
pēdējais posms ilgajā kristīgās ticības izplatīšanas ķēdē, kas
laika gaitā mainīja uzsvarus un sastāvēja gan no brīvprātīgas
kristīšanās, gan vardarbīgas uzspiešanas posmiem.
Ja pagāni nepakļāvās katoļu ticībai labprātīgi, kristiešiem
neatlika citas alternatīvas, kā piespiest viņus ar varu vai arī
fiziski iznīcināt, lai cīnītos pret visas kristiešu saimes
ienaidniekiem un sekmētu Dieva nodomu izpildi.
Kristietības uzspiešana ar bruņotu spēku – kā mēdz teikt “ar
uguni un zobenu”, mūsdienu kristietības izpratnē liekas
nesavietojama ar kristietības būtību un liek apšaubīt
kristietības nesēju deklarētos mērķus. Tāpēc vēstures literatūrā
– jo īpaši Baltijas historiogrāfijā – netrūkst indīgu piezīmju
par kristietības nesēju liekulību. Vardarbīgas kristianizācijas
un bruņotas cīņas pret nekristiešiem nosodījums un nespēja
pieņemt to kā viduslaiku valdošajā ideoloģijā sakņota kristieša
pienākuma pildīšanu balstās mūsdienu izpratnē par kristietības
būtību, mūsdienu vērtību skalas un attieksmes pret dzīvību
attiecināšana uz citu vēsturisku periodu. Lai objektīvi izprastu
krusta karotāju vardarbību Baltijā, nepieciešams aplūkot, kā uz
kariem pret neticīgajiem raudzījās attiecīgā laika valdošā
ideoloģija. Attīstītajos viduslaikos nekristiešu fiziska
apkarošana gāja soli solī ar kristīgo pasaules redzējumu.
Pagānu beztiesiskums un līdz ar to kristiešu tiesības izturēties
pret viņiem kā pret juridiski zemākām būtnēm bija pamatots
teologu izstrādātajās teorijās. Kristīgajā ideoloģijā valdīja arī
ideja, ka pagāniem kā Dieva noliedzējiem un ienaidniekiem Dieva
radītā zeme vispār nedrīkst tiesiski piederēt, ka viņi savas
teritorijas apdzīvo nelikumīgi, ir uzurpējuši, tikai kristītam ir
tiesības uz dzīvību un īpašumu. Līdz ar to pagānu zemju ieņemšana
skaitās “atkarošana”, nevis “iekarošana.”
Par krusta karu svētuma izpratni kristiešu acīs var kalpot grēku
atlaide, ko baznīca piešķīra krusta karu dalībniekiem, arī krusta
karotājiem Līvzemē. Ne vienā vien attiecīgā laikmeta avotā izskan
doma, ka krusta karus Dievs savā augstsirdībā ir tīšām radījis,
lai ļautu arī laicīgajām kārtām darīt kaut ko dvēseles glābšanas
labā.
Šaurākā nozīmē sociālo vērtību ietekme izpaudās arī kā
sabiedrības struktūras projekcija krusta karu ideoloģijā un
propagandā. Bruņinieku skatījumā Kristus bija kristiešu valdnieks
un Svētā zeme bija viņa dzimtas īpašums. Tāpēc kristiešiem kā
viņa vasaļiem bija pienākums novērst jebkādus draudus viņa
karaļvalsts teritoriālajai integritātei, kā arī atriebt viņam
nodarītās pārestības.
Līdzīgi kā Svētā zeme tika uztverta kā Kristus īpašums, Līvzeme
tika pasludināta par Sv. Marijas zemi.
Par laikabiedru pozitīvo skatījumu uz vardarbību pret
nekristiešiem liecina arī tas, ka attiecīgajā laikmetā krusta
kari, tostarp arī Livonijas kristianizācija, tika uztverta kā
sava veida svētceļojums. To apliecina arī Indriķa un Atskaņu
hronikās lietotā terminoloģija. (Jāatzīmē, šis aspekts izpaliek
šo hroniku tulkojumos latviešu un igauņu valodās, kur “peregrini”
tiek konsekventi pasniegts kā “krustneši”, kam tradicionāli ir
negatīva pieskaņa, kas savukārt rada pretrunu ar autora
nostādni.)
Raksta pamatā – maģistra darbs. Zinātniskais vadītājs Dr. hist. prof. Ilgvars Misāns
Turpinājums sekos
Eva Eihmane