Cukurs reformas un uzkrājumu karuselī
Eiropas Komisija apzinās, ka panākt vienošanos par veicamo cukura reformu būs sarežģīti. Cukurbiešu audzētājiem un ražotājiem negribas atteikties no privileģētās situācijas salīdzinājumā ar pasaules tirgu. Turklāt cukura nozares reforma var radīt zaudējumus valstu tautsaimniecībai un arī kuplināt bezdarbnieku rindas.
Briselē atsākas diskusijas
Briselē turpinās sarunas par
Eiropas Komisijas (EK) piedāvāto Eiropas Savienības (ES) cukura
tirgus reformu. Šoreiz diskusijas notiek par EK piedāvāto
restrukturizāciju. Kā zināms, tiek piedāvāts baltā cukura
iepirkuma cenu samazināt par 39 procentiem, bet cukurbietes
iepirkt par 42,5 procentiem lētāk. Lai EK piedāvājums stātos
spēkā, tas vēl jāapstiprina visām Savienības dalībvalstīm, arī
Latvijai. Latvijas nostāja ir prasīt pakāpenisku cenu
samazinājumu. Cukura iepirkuma cenu pazeminājums nedrīkstētu būt
lielāks par 20 procentiem, bet cukurbiešu minimālās cenas
nedrīkstētu kristies vairāk par 25 procentiem no pašreizējā
līmeņa.
“LV” jau informēja, ka viens no cukura tirgus iemesliem ir ES
realizētā cukura sektora politika. Tā ir pretrunā ar Pasaules
tirdzniecības organizācijas pamatprincipiem. Cukura cena pasaules
tirgū būtiski atšķiras no ES esošās. Ņemot vērā strikto
regulāciju, Eiropā cukura cena ir ļoti augsta. Savukārt šāda
regulācija ir pretrunā ar brīvā tirgus principiem. Izšķirties par
Eiropas Savienības cukura nozares reformēšanu lika arī sprieduma
pasludināšana strīdā starp ES un Pasaules tirdzniecības
organizāciju. Tā kā lēmums ES bija nelabvēlīgs, tas jārespektē,
un tāpēc ar reformu palīdzību nozare jāsakārto.
Iecerētais restrukturizācijas plāns nabadzīgākajām Eiropas
Savienības dalībvalstīm var izrādīties īpaši skarbs. Ja ES valstu
cukurfabrikas līdz ar cukura tirgus reformas ieviešanu nolems
turpināt ražot cukuru, tām ik gadu būs jāmaksā restrukturizācijas
nodeva. Latvijas cukurfabrikām ik gadu tas prasītu 8,4 miljonus
eiru (5,9 miljonus latu). Nav grūti secināt, ka šāda nodeva
neilgā laika posmā varētu novest pie ražošanas piespiedu
pārtraukšanas. Ja valsts izlemj atsacīties no cukura turpmākas
ražošanas, cukurfabrikas varēs saņemt vienreizēju kompensāciju.
Arī cukurbiešu audzētājiem pienāktos kompensācijas par biešu
neaudzēšanu. Savukārt, ja Latvijā nolems saglabāt cukura nozari,
atbalstu par samazināto cukura iepirkuma cenu saņems cukurbiešu
audzētāji.
Latvijai izšķiršanās vēl priekšā
Abas Latvijas cukurfabrikas savu
viedokli par piedāvāto reformu vēl oficiāli nav paudušas. Tās
vēlas nopietni iepazīties ar detalizētu informāciju. Zemkopības
ministrija (ZM) uzskata, ka lēmums par nozares likvidēšanu būtu
jāpieņem, koleģiāli vienojoties visām ieinteresētajām pusēm – ZM,
Lauksaimnieku organizāciju sadarbības padomei (LOSP) un
cukurfabrikām.
Latvija ir gatava maksāt 3,6 miljonus latu sodu EK par valstī
esošajiem cukura virsnormas krājumiem, jo līdz šā gada novembrim
liekos uzkrājumus pilnībā likvidēt nav iespējams. Šāds lēmums
pieņemts 26.jūlija Ministru kabineta sēdē, balstoties uz
zemkopības ministra Mārtiņa Rozes piedāvāto situācijas
risinājumu. Ministrs norādīja, ka soda naudas samaksa ir
optimālākais ceļš. Pastāv iespēja arī cukuru eksportēt, taču pēc
ZM aplēsēm tas izmaksātu vairāk par pieciem miljoniem latu. Šādu
summu veido krājumu atpirkšana no uzņēmumiem, transportēšanas un
citas izmaksas. Intervijā “LV” zemkopības ministrs Mārtiņš Roze
atzina, ka atbrīvoties no cukura uzkrājumiem var arī, tos
izbarojot bitēm un pārstrādājot biodegvielā. Kā valdības sēdē
skaidroja M.Roze, nepietiek naudas, lai, izmantojot šīs metodes,
noteiktajā laika posmā veiktu cukura eksportu un pārstrādi.
Tādējādi izbēgt no soda naudām nav iespējams.
Saskaņā ar EK aprēķiniem Latvijā ir 10 589 tonnas virsnormas
cukura. EK pauda viedokli, ka tās izveidotas, lai pēc 2004.gada
1.maija realizētu ES tirgū par augstāku cenu.
Soda naudu Latvija varēs samaksāt četru gadu laikā, sākot ar
2006.gada decembri. Zemkopības ministrs norādīja, ka soda naudas
varētu segt no valsts budžetā paredzētajām subsīdijām
lauksaimniekiem. Pret šādu risinājumu iebildumus jau izteikusi
zemkopības ministra M.Rozes politiskā partija ? Zaļo un Zemnieku
savienība, norādot, ka avots naudas soda dzēšanai var būt vienīgi
piedzītie līdzekļi no uzņēmumiem, kam virsnormas krājumi veidoti
spekulatīvos nolūkos. Iebildumus izsaka arī Lauksaimnieku
organizāciju sadarbības padome, norādot, ka ZM ir pārkāpusi
procedūru un pieņēmusi lēmumu par subsīdiju līdzekļu novirzīšanu
soda samaksai bez viedokļu saskaņošanas ar lauksaimnieku
organizācijām.
Sodīs spekulantus
Izvēloties iet soda nomaksas ceļu, ir domāts, kā izņemt no tirgus liekos uzkrājumus un kā valsts budžetam iztērēto naudu atlīdzināt. M.Roze norādīja, ka cukura uzkrājumi ir uzņēmumiem, kas tos veidojuši ražošanas attīstībai. Tāpēc šos uzkrājumus nevajadzētu uzskatīt par liekiem. Arī EK ir darīta zināma Latvijas nostāja, taču aprēķinos tas nav ņemts vērā. Uzkrājumi ir arī tādiem uzņēmumiem, kuri pirms Latvijas pievienošanās ES tos veidojuši spekulatīvos nolūkos. Pēc ministra teiktā valsts nesodīs ražošanas uzņēmumus. Sadarbībā ar Valsts ieņēmumu dienestu peļņas nolūkos uzkrājumu veidojušos uzņēmumus paredzēts brīdināt par cukura krājumu likvidēšanas iespējām par pašu līdzekļiem. Soda naudu no tiem piedzīs par nerealizētajiem uzkrājumiem.
Zaida Kalniņa, “LV”
Uzziņai:
Kompensācijas lauksaimniekiem par iepirkuma cenas samazinājumu par 1 cukurbiešu hektāru:
2006./2007.gads 299,2 eiras (210,3
lati)
2007./2010.gads 469,2 eiras (329,75 lati)
Vienreizējā kompensācija cukurfabrikām par ražošanas pārtraukšanu par cukura kvotas tonnu:
2006./2007.gads 730 eiras (513
lati)
2007./2008.gads 625 eiras (439 lati),
2008./2009.gads 520 eiras (365 lati),
2009./2010.gads 420 eiras (295 lati)