Starp pagānu dieviem un kristietību
Baltijas kristianizācija un krusta kari
Nobeigums. Sākums – “LV”, 27.07., 28.07.2005.
Foto: Boriss Koļesņikovs, A.F.I. |
Karš pret Baltijas pagāniem
Viduslaiku kristīgais skatījums uz
pasaules vēsturi un pagānu vietu tajā dara acīmredzamu, kāpēc
kristietībai neizbēgami bija ar labu vai ar varu jāienāk arī
Līvzemē.
Tiešais Livonijas krusta karu iemesls bija vācu un dāņu misiju
izgāšanās un neiespējamība ieviest Baltijas telpā kristietību
sludināšanas ceļā – Rietumeiropas katoļu sabiedrībai neatlika
citas alternatīvas kā pildīt savu kristieša pienākumu bruņotā
ceļā. Kā uzsvēra Sv. Bernards no Klervo, cīņai par dvēselēm
jānotiek visās frontēs un ienaidnieka teritorijā. Ja nelabais
tiktu sakauts austrumos, viņa valdīšana uz zemes turpinātos,
kamēr kristietībai netiktu pievērstas visas tautas. Kā atzīmē
Ē.Kristiansens, kristianizācijas misijas Baltijā saskārās ar
tautām, kurām sirošana un laupīšana bija tradicionāla nodarbe.
Misionāriem bija izvēle vai nu nocietināties un gaidīt, ka
potenciālie kristieši paši nāks pie viņiem, kas nozīmētu
ārkārtīgi lēnu kristianizācijas gaitu, vai arī nostāties militāra
spēka pusē un kristietību piedāvāt komplektā ar ieročiem un
militāro palīdzību un nodrošināt savu kundzību. Tādējādi Baltijā
kristianizācijas misija un krusta karš saplūda vienā procesā,
radot unikālu abu elementu kombināciju. Atsevišķos aspektos un
darbos tā tiek skatīta kā precedents notikumiem Meksikā un
Peru.
Kristīgās sabiedrības pienākumu doties karā pret Baltijas
pagāniem vēl pastiprināja jaunkristīto masveida atkrišana no
pieņemtās ticības, kas pierādīja miermīlīgu metožu nepiemērotību
Baltijas telpā.
Vēl viens arguments par labu krusta kariem Baltijā bija
kristiešu pienākums aizstāvēt jaunos kristīgās kopienas locekļus,
jo jaunkristītos pagānismā palikušie tautieši uzņēma naidīgi.
Tieši ar nepieciešamību aizstāvēt jaunkristītos pret barbariem,
kuri pielūdz “nesaprātīgus dzīvniekus, lapotus kokus, dzidrus
ūdeņus, zaļu zāli un nešķīstus garus”, tika pamatots pāvesta
Innocenta III aicinājums doties karā uz Livoniju.
Kristīgās sabiedrības
apziņu par nepieciešamību cīnīties pret pagāniem Baltijā
pastiprināja arī baltiešu tradīcijas, kas kristiešiem likās
nepieņemamas. No Baltijas pagānu rokas mokpilnā nāvē bija gājuši
bojā misionāri, kam vēlāk pievienojās krusta karotāji, dodot
kristīgajai pasaulei papildiemeslus ar kristīgo mocekļu asinīm
slacīto zemi atkarot kristiešiem. Lai gan baznīcai šī ideja īsti
ērta nebija un cīņā ar pagāniem nogalināto vārdi nekad
neparādījās svēto kalendāros, propaganda kritušos krusta
karotājus bieži dēvēja par svētajiem mocekļiem.
Tas viss kopumā padarīja kristietības ieviešanu Baltijā par
morālu pienākumu Eiropas sabiedrībai.
Livonijas krusta karu īpatnības
Krusta kariem Baltijā tika
veltītas daudzas pāvesta bullas. Šie dokumenti nostādīja cīņu
pret pagāniem Līvzemē vienādā statusā ar karu par Svētās zemes
atkarošanu. Tas norāda, ka no kristīgās pasaules interešu
viedokļa tā bija tikpat svarīga kā citi krusta kari un tika pilnā
mērā iekļauta krusta karu kustībā.
Livonijas krusta karu pasludināšanas laikā krusta karu kustība
bija attīstījusies un pilnveidojusies, salīdzinot ar tās
pirmsākumiem, un līdz ar to varēja izmantot iepriekšējo centienu
rezultātus.
Viena no Livonijas krusta karu iezīmēm bija lielāka pāvesta
virsvadības pakāpe, salīdzinot ar citiem krusta kariem un
misijām. Krusta karš bija viens no instrumentiem pāvesta
monarhijas teorijas īstenošanai. Pēc šīs teorijas pāvests bija
atbildīgs par visas cilvēces garīgo un politisko labklājību, un
viņa pienākums bija izmantot pasaulīgos un pārpasaulīgos
līdzekļus, lai panāktu visu cilvēku pestīšanu. Krusta kari
Eiropas ziemeļos bija viens no šādiem līdzekļiem.
Vadoties no pāvesta monarhijas teorijas un Livonijas krusta karu
nozīmes diktētiem apsvērumiem, pāvesta institūcija apņēmīgi
cīnījās par varu Baltijā, cenšoties iekarotajās zemēs nodibināt
teokrātisku pārvaldi. Pēc Innocenta III ieceres Livonijā un citās
iekarotajās zemēs garīgajai un politiskajai varai vajadzēja
nonākt bīskapu rokās un visiem pagāniem bija jāatrodas
neapbruņotu misionāru rīcībā, baudot politisko brīvību
teokrātiskā valstī. Ordeņu pretestības dēļ tomēr neizdevās
pāvesta plāns pakļaut kristianizēto Baltijas telpu tieši sev.
Taču, pateicoties pāvestu centieniem kontrolēt un vadīt
kristianizāciju Baltijā, Līvzeme, lai gan nekļūdama par Sv.
Pētera zemi, netika padarīta par ekskluzīvu Vācu ordeņa
īpašumu.
Tomēr praksē kristīgās idejas izpaudās modificēti, jo karotāju
izpildījumā krusta kara ideja izgāja caur personisko vājību un
sociālo apstākļu ietekmes prizmu, kas neizbēgami ietekmēja
kristianizācijas procesa rokrakstu. Par galvenajiem Baltijas
kristianizācijas realizētājiem ordeņiem Romas kūrijā tika
iesniegtas daudzas sūdzības par darbībām, kas nav savietojamas ar
kristieša pienākumu pret pagāniem, par nevēlēšanos patiesi
piegriezt kristietībai pagānus, bet gan izmantot tos pasaulīgās
mantas gūšanā.
Neattaisnojot kristietības nesējus, pielietoto līdzekļu izvēli
tomēr var mēģināt saprast, ielūkojoties attiecīgā laikmeta
kontekstā.
Kādi bija apstākļi, kas izraisīja Livonijas krusta karotāju
uzvedības nobīdes no valdošās ideoloģijas?
Kā minēts, pastāvēja atšķirības starp teologu sludināto un
laicīgās pasaules uztveri. Pāvestiem un sludinātājiem, kam
vardarbības teoloģija bija jāinterpretē ierindas kristiešiem
saprotamā veidā, tā arī neizdevās uzbūvēt pieņemamu tiltu pār
dziļo bezdibeni, kas atdalīja teologu intelektuālās abstrakcijas
no vienkāršos cilvēkus virzošajiem spēkiem, un tāpēc tā arī
nevarēja pilnībā vadīt pašu uzkurinātās kaislības. Kā arguments
jāpiemin arī ordeņa brāļu pieticīgā sociālā izcelsme, attiecīgā
laikmeta attieksme pret vardarbību un cietsirdību vispār, rietumu
kristietības pieaugošā neiecietība pret citām ticībām, kā arī
sociālo realitāšu ietekme.
Jārunā arī par iesaistīto cilvēku personiskajām īpašībām un
morāli. Teoloģijā pamatotie mērķi negarantē, ka to īstenošanā
tiks iesaistīti tikai augstas morāles cilvēki.
Šajā sakarā jāņem vērā, ka krusta karu organizatoriem nebija
iespēju izvēlēties karotājus, nācās pieņemt visus, ko varēja
dabūt. Tā kā karš pret pagāniem ir cīņa Dieva vārdā, tad arī
grēcinieki, pievienodamies šai cīņai, kļūst par Dieva
kalpiem.
Izveidojās pat prakse atlaist noziedzniekiem uzlikto laicīgo
sodu, ja vainīgais apņēmās doties krusta karā.
Viens no galvenajiem argumentiem ir arī tas, ka praktiskā
karadarbība pret pagāniem bija Vācu ordeņa pastāvēšanas
pamatnosacījums un bruņinieku ideoloģijas stūrakmens, īpaši ņemot
vērā, ka sākotnējais uzdevums – cīņa ar neticīgajiem Svētajā zemē
– pēc Palestīnas zaudēšanas vairs nebija veicams.
Tomēr atkāpes no teorijas tās praktiskajā izpildījumā neizslēdz
rīcības sakņošanos šajā ideoloģijā. Ideoloģija un tās izpausmes
un interpretācija neizglītotu, apstākļu ietekmētu cilvēku rīcībā
ir vienas lietas divi dažādi aspekti.
Kāre pēc materiālā guvuma neizslēdza krusta karotāju ticības
patiesumu un dziļumu, to, ka viņi, tāpat kā vairums laikabiedru,
uztvēra pagānu zemju iekarošanu un viņu piespiedu kristianizāciju
kā Dievam tīkamu darbu un kristieša svētu pienākumu.
Ir jāuzsver agrīno misionāru (un ne tikai) plaši pielietotais
viduslaiku kristiešu uzskats, ka ticīgos Dievs atalgo ar
materiālo pārticību, kristietība iet roku rokā ar materiālo
labklājību. Uzskatam par kristīgajai ticībai sekojošo pārticību
ir plaša teoloģiskā bāze Bībelē, sevišķi Vecajā Derībā, kur ir
runa par dievbijīgu Izraēlas valdnieku uzvarām. Aplūkojot krusta
karu dalībnieku mantkārību šādā gaismā un ņemot vērā viņu
attālinātību no intelektuālām aprindām, nevar apgalvot, ka viņi
skaidri apzinājās vēlākās kristietības attīstības gaitā iezīmētās
pretrunas starp reliģisko krusta kara motivāciju un materiālas
dabas tīkojumiem. Uzskatot, ka viņi reāli kalpo Dievam, viņi bija
pārliecināti, ka pelnījuši par to reālu algu.
Krusta karu izraisītās izmaiņas Baltijas telpā
Līvzemes kristianizāciju no citiem
krusta kariem būtiski atšķir tās sekas. Krusta karu Eiropas
ziemeļos izraisītās izmaiņas bija daudz paliekošākas. Bija
mainījusies Baltijas telpas attiecība pret Eiropas civilizāciju.
Līdz ar šīs civilizācijas pamatu veidojošās katoļu ticības
ienākšanu Baltijā šī teritorija kļuva par Eiropas kristīgās
civilizācijas sastāvdaļu.
Vai krusta kari Baltijā padarīja vietējos iedzīvotājus par īstiem
kristiešiem?
Manuprāt, tieša atbilde nav iespējama. Šis jautājums pēc būtības
ir filozofisks – ko vispār nozīmē būt par kristieti tiklab
viduslaikos, kā mūsdienās. Jau pašā viduslaiku gaitā, mainoties
apstākļiem, taktikai, morālo resursu līmenim utt., mainījās
prasības, kas bija jāpilda jaunkristītajiem, lai viņi skaitītos
īsti kristieši. Pat vienā laikmetā dažādiem sabiedrības slāņiem
izpratne par to, ko nozīmē būt kristietim vai pāriet kristietībā,
varēja būt visai atšķirīga. Mūsu spriedumus par kristietības
patiesumu Līvzemē krusta kara rezultātā joprojām ietekmē vēlāko
gadsimtu kritēriji.
Tīri reliģiskā plāksnē jautājums, cik lielā mērā neizglītotu,
īpaši agrāru, sabiedrību var uzskatīt par kristīgu, ir
diskutabls. Tomēr liecības par pagānisma ilgo saglabāšanos
Baltijā ļauj secināt, ka krusta kari Eiropas civilizācijā iekļāva
tikai pašu Livonijas teritoriju, nevis tās iedzīvotāju vairākumu.
Jo jaunas ticības iesakņošanās jebkur prasa ilgu laiku. Tomēr
Līvzemē tas bija īpaši lēns process. Mēģinājumi ieskicēt cēloņus
tik lēnai kristietības iesakņošanās gaitai būtībā reducējas uz
vienu pamatiemeslu – bija mainījies pats laikmets, salīdzinot ar
agrīno kristianizācijas posmu.
Viens no Līvzemes kristianizācijas sakarā dedzīgāk apspriestajiem
aspektiem gan historiogrāfijā, gan plašā sabiedrībā ir jautājums
par vietējās sabiedrības politiskās attīstības iespējām, ja
nebūtu bijis krusta kara.
Nacionālistiski noskaņotie historiogrāfi, sūkstoties par
iekarotāju iznīcināto un neizmantoto vietējās sabiedrības
izaugsmes potenciālu, būtībā neapzināti kultivē tā saukto
alternatīvo vēsturi, alternatīvos modeļus pieņemot gandrīz par
patiesību, kas varētu būt realizējusies, ja nebūtu apstākļu,
kuru, objektīvi vērtējot, nevarēja nebūt. Turklāt alternatīvie
modeļi rēķinās tikai ar vietējiem apstākļiem, neņemot vērā
tendences plašākā telpā.
Starptautiskajā un retumis arī Latvijas historiogrāfijā secināts:
attiecīgajā laikposmā situācija Eiropā jau bija tāda, ka
pagāniskas valsts izveidošana bija neiespējama – pat ja būtu
pastāvējušas valsts izveides tendences. (Rodas dabisks jautājums
– kā ar Lietuvu? Tas ir īpašs fenomens, kas prasa atsevišķu
analīzi) R. Bārtlets, piemēram, atzīmē, ka Austrumeiropā etniskās
vienības politisko likteni noteica tas, cik agri attiecīgā
vienība pieņēma kristietību. Tās, kas kristianizējās agri (līdz
1000. gadam), saglabājās kā neatkarīgas valstis arī vēlajos
viduslaikos, vēlāk tas nebija iespējams. Arī Arnolds Spekke
uzsver, ka starp divām spēcīgām baznīcām, kuras abas zināmā mērā
bija politisko centienu garīga izpausme, iespiesto baltu, kuri
tik ilgi bija palikuši ārpus šo baznīcu tiešās ietekmes, liktenis
bija jau a priori izlemts. Ē.Kristiansens savukārt uzsver
lietuviešu draudu realitāti, uzskatot, ka pastāvēja tikai divas
iespējas – pakļauties ordenim vai lietuviešiem.
No otras puses, pašā vēlākās Livonijas teritorijā nebija nekādu
apvienošanās tendenču, kas varētu realizēties pietiekami tuvā
nākotnē, lai pretdarbotos Rietumeiropas kristīgās sabiedrības
ekspansijas spēkiem.
Te pietiek minēt savstarpējos karus un piesliešanos iekarotājiem
izdevīgā situācijā. Tieši šādā kontekstā ir jāpārvērtē nosodošā
attieksme pret Kaupo. 12. un 13. gadsimtā tāda attieksme bija
sveša, un sabiedroto un pretinieku izvēli noteica pavisam
objektīvi izdevīguma principi. Bez tam Kaupo tēls būtu
pārvērtējams arī kontekstā ar citu, agrāk kristianizēto
sabiedrību vadītājiem – visur bija vērojama tendence sākumā
kristietībai aptvert sabiedrības eliti.
Nekas neliecina, ka vēlākās Livonijas teritorijas ciltis,
iegrimušas nebeidzamā, sīkā karadarbībā ar kaimiņiem, redzētu
kristietības nesējos lielākus ienaidniekus nekā kaimiņu
ciltis.
Pievienošanās kristiešiem vietējām ciltīm bija ļoti izdevīga – tā
apvienoja viņus ar spēcīgu varu zem Romas baznīcas virskundzības,
spējīgu cīnīties pret krieviem un lietuviešiem.
Neuzskatot to par atpalicību – jo atpalicība pati par sevi ir
relatīvs jēdziens – Līvzemes iedzīvotāju politiskās attīstības
stadija nepieļāva citu iznākumu kā Līvzemes pievienošanu
kristīgajai pasaulei.
Līvzemes iedzīvotājiem būtu bijis nepieciešams ilgs laiks, lai
attīstītos līdz tādam organizācijas līmenim, kas ļautu izvērst
vienotu pretošanos ārējiem agresoriem. Taču kristīgās pasaules
ekspansijas procesi, kas bija sākušies jau agrajos viduslaikos un
izrietēja no kristīgās pasaules uztveres, izslēdza šādai
attīstībai vajadzīgā laika iespēju. Nepieņemot kristietību,
pagānu sabiedrība, pat valstī apvienota, nespētu pretoties katoļu
pārspēkam. Savukārt krusta kari vismaz formāli iekļāva Baltijas
iedzīvotājus savstarpēji un ar Eiropas civilizāciju vienojošas
kultūras ietvarā. Tie iezīmēja vietējo iedzīvotāju lēnā
kristianizācijas procesa sākumu, radot apstākļus Līvzemes tālākai
attīstībai līdz ar pārējo Eiropas daļu. Tieši krusta kari Līvzemē
bija tas pagrieziena punkts, kas noteica to, ka šodien esam tur,
kur esam.
Raksta pamatā – maģistra darbs. Zinātniskais vadītājs Dr. hist. prof. Ilgvars Misāns
Eva Eihmane