Arī ielās jāskan labai mūzikai
Pilsētas tēlu veido arī skaņu vide. Un šeit visai nozīmīga loma ir ielu muzikantiem. Viņu darbības mērķus un funkcijas var vienkāršot, taču nevar noliegt, ka viņi ir tie, kas pieskandina un piedzied Vecrīgas ieliņas, radot noskaņu kā iedzīvotājiem, tā arī Rīgas viesiem. Klausītāju ieguvums gan atkarīgs no mūziķu prasmes.
No nākamā gada, iespējams, kurš katrs nevarēs spēlēt Rīgas ielās, jo iecerēts ielu muzikantiem izsniegt licences Foto: Boriss Koļesņikovs, A.F.I. |
Par licencēm lems rudenī
Jau pavasarī sāktas sarunas par
to, ka Rīgā varētu vērtēt ielu muzikantu muzicēšanas prasmi un
viņu izpildīto repertuāru, lai pēc tam izsniegtu licences, kas
būtu atļauja turpmākai muzicēšanai uz ielas. Par labu šādai
kārtībai ir vairāki argumenti, tostarp Rīgas pilsētas
izpilddirektora Ērika Škapara teiktais, ka ir muzikanti, kuri par
savām spējām ir pārliecināti paši, un par labpatiku klausīties
viņos var runāt tikai retu reizi. Tas neveido tūristiem labu
priekšstatu par Rīgu un maz iepriecina pašus rīdziniekus. Lai
šādu stāvokli novērstu, lems par noteikumiem un atsevišķas
komisijas izveidi, kura izvērtēs muzikantu sniegumu un spriedīs,
vai atļaut konkrētai mūziķu grupai vai solistam arī turpmāk
uzstāties.
Kā pavēstīja Rīgas domes Drošības un kārtības jautājumu komitejas
preses sekretāre Maruta Bukleviča, iecere ielu muzikantiem
izsniegt licences pagaidām ir tikai projekts, un šo jautājumu
skatīs rudenī, kad atsāksies domes sēdes. Tad arī izstrādās
kvalitātes vērtēšanas kritērijus. M.Bukleviča uzsvēra, ka jauno
noteikumu ieviešana nepieciešama, lai šo jomu sakārtotu, nevis
birokratizētu.
Kas ir ielu muzikants?
Muzikologs Mārtiņš Boiko (Rīgas
Stradiņa universitātes Komunikāciju studiju katedras vadītājs)
teic, ka pirms šādu lēmumu pieņemšanas vispirms jādefinē, kas ir
ielu muzikants. Vai šim nosaukumam atbilst ubags, kas nesakarīgi
spēlē akordeonu, vai dāma pie Krievu drāmas teātra, kura kasešu
magnetofona mūzikas pavadībā griežas ap savu asi? “Par ielu
muzikantiem varam runāt, ja cilvēks prot spēlēt un uzrāda zināmu
muzicēšanas prasmi. Arī pasaules praksē attieksme pret ielu
muzikantiem ir ļoti dažāda. Vienā spektra galā ir piemēri, kad to
darbība nekādā veidā netiek reglamentēta, bet otrā galā – ielu
muzikantiem tiek ierādītas noteiktas teritorijas. Liekas, tas
varētu būt, vismaz daļēji, izmantojams arī Rīgā, jo dažkārt ielu
muzikanti vienkārši traucē gājēju plūsmu, piemēram, tunelī, kas
savieno Vecrīgu ar autoostu,” stāsta M.Boiko.
M.Boiko uzskata, ka šā lēmuma lietderība atkarīga no kvalitātes
kritērijiem, kādi tiks pieņemti.
Katra reize kā koncerts
Muzikologs atgādina, ka ielu
muzikanti ir ļoti sena parādība pilsētās. Tie ir bijuši jau kopš
tiem laikiem, kad radušās pirmās pilsētas, un tie vienmēr būs
(atskaitot periodus, kad to nomāc totalitāri vai autoritāri
režīmi).
Divas reizes nedēļā Vecrīgā muzicē arī trīs jauni puiši no
Alūksnes – Pāvels Čornijs, Mārtiņš Namsons un Jānis Bērzabinds.
Viņi licenču ieviešanu ielu muzikantiem pilnīgi atbalsta.
Viņuprāt, nav mazsvarīga muzicēšanas kvalitāte, jo arī šāda
uzstāšanās ir sava veida koncerts. Jānis min divus iemeslus,
kādēļ šāda kārtība būtu vēlama: “Tas noteikti radītu ārzemniekiem
labāku iespaidu par Rīgu. Tad nebūs vairs jāaizspiež ausis, ejot
garām dažiem muzikantiem, kas, man, piemēram, izraisa
diskomfortu.”
Puiši mūzikas skolā apguvuši saksofona un trompetes spēli, un
Jānis pēc vienpadsmit gadu mācībām to jau ir absolvējis. Tāpēc
viņi ielās muzicējošos vērtē diezgan kritiski un neatbalsta
nemākulīgu spēlēšanu vai dziedāšanu. “Visā Vecrīgā mūsu
kvalitātes kritērijiem atbilst tikai kādi trīs mūziķi,” ar smaidu
teic Jānis. Protams, ielu muzikantu priekšnesumi nav domāti tikai
teju vai profesionāļiem vai pašiem mūziķiem, bet, pēc puišu
domām, katram esot jāspēlē tā, lai ikvienam būtu patīkami
klausīties – gan garāmgājējam ar muzikālo dzirdi, gan tādam, kurš
no mūzikas saprot visai maz. Jautāts par licenču kārtības
ieviešanas negatīvajiem aspektiem, Jānis atzīst, ka ikvienam sava
maize jānopelna. Vājāki muzikanti līdz ar jauno kārtību varētu
zaudēt savu vienīgo iztikas avotu.
Tūrista vērtējumā
Ielu muzikantu nozīmīgumu pilsētas
tēla un vides veidošanā apliecina arī tūristi. Vecrīgā sastaptais
divdesmit piecus gadus vecais spānis Haitams Rīgā viesojas jau
divas dienas. Viņš neslēpj prieku par ielu muzikantiem Vecrīgā,
kas radot ļoti patīkamu gaisotni. To viņš baudījis arī vakarā,
kad ieradies Latvijā un devies pirmajā pastaigā pa vecpilsētu.
Uzzinājis par iespējamajiem jaunajiem noteikumiem, kas paredzēs
licenču izsniegšanu ielu muzikantiem, vīrietis ir mazliet
neizpratnē, jo viņš neesot manījis muzikantus, kas spēlētu tik
slikti, lai varētu sabojāt garastāvokli vai iespaidu par pilsētu.
Londonā, kur viņš strādā un dzīvo, esot tikušas izsniegtas
licences muzikantiem, bet tādēļ, ka to bijis pārāk daudz. Pēc
tūrista domām, Rīgā ielu muzikantu nav tik daudz, ka vajadzētu
samazināt to skaitu.
Tomēr Haitams nenoliedz kvalitātes nozīmīgumu, jo tas ir svarīgs
faktors, kas ietekmē gaisotni pilsētā. Jānis gan uzsver, ka ielu
muzikanti tieši tāpēc ir ielu muzikanti, ka viņiem nav obligāti
jābūt profesionāļiem, lai darītu šādu darbu. Ir svarīgi, lai
muzicēt drīkstētu arī tie, kuri vēl mācās vai kuri nav tik
spējīgi.
Dziesmu izvēle, pēc tūrista domām, būtu jāatstāj pašu muzikantu
ziņā, lai gan, atbraucot uz Latviju, viņš labprātāk dzirdētu
latviešu dziesmas, kas iespaidus par pilsētu un valsti darītu
spilgtākus.
Kate Rūķēna