Latvijas vēlēšanu sistēma jāpilnveido
Valsts varai jābūt leģitīmai, jābauda tautas uzticība – tas ir viens no galvenajiem uzstādījumiem politikas zinātnē. Būtiska loma leģitimitātes nodrošināšanā ir vēlēšanām, kurās tauta izsaka savu gribu – balso par noteiktiem kandidātiem, kuri viņus pārstāvēs pašvaldībā vai arī Saeimā. Pēdējās pašvaldību vēlēšanas spilgti pierādīja, ka sabiedrība dažkārt apšauba vēlēšanu rezultātus. Rēzeknes tiesa pat sprieda, ka vēlēšanas šajā pašvaldībā rīkojamas atkārtoti.
Foto: Boriss Koļesņikovs, A.F.I. |
Izmaiņām jānobriest
Atklātā sabiedriskā fonda Publisko
tiesību institūta vadītājs Arvīds Dravnieks aizvadītajā nedēļā
Bīriņos konstitucionālās politikas seminārā argumentēja, ka
Latvijas vēlēšanu sistēmas problēmai ir vairākas dimensijas.
Problēmas būtība saistīta ar “partiju finansēšanas lietām,
aģitācijas kampaņu. Specifiska ir arī balsošanas sarīkošanas joma
un dažādu pārvaldes iestāžu mijiedarbība iespējamo pārkāpumu
novēršanā. Arī pati vēlēšanu sistēma izriet no politiķu
formulētās tautas gribas. A.Dravnieks ir pārliecināts, ka
nepieciešamas zināmas izmaiņas Latvijas vēlēšanu sistēmā, tomēr
pārmaiņām ir jānobriest.
A.Dravnieks piebilst, ka “pasaulē nav ideālas vai pareizas
vēlēšanu sistēmas, kuru varētu universāli piemērot dažādām
sabiedrībām. Ja vēlētājs grib nobalsot par tiem, kuri tikai sola,
nevis dara, tad vēlēšanu sistēma viņiem to nekādi nevar liegt.
(..) Ar atsevišķiem elementiem vēlēšanu sistēmā mēs varam vienīgi
samazināt negatīvās blakusparādības, kas izriet no sistēmas.”
Latvijā ir divas lietas, kuras vajadzētu mainīt, – jāsamazina
nezināmas izcelsmes naudas ietekme uz vēlēšanu galarezultātu un
jāveicina personību loma partijās.
Balsu pirkšana un pārdošana
Latvijā gan pirms, gan pēc
vēlēšanām tiek runāts par balsu pirkšanu. A.Dravnieks gan
precizē, ka būtu jārunā nevis par balsu pirkšanu, bet gan
pārdošanu. “Par balsu pirkšanu būtu jārunā tādā gadījumā, ja
vēlētājam rezultātā būtu liegta iespēja paust savu gribu.”
Latvijā balsu pirkšanas vai pārdošanas gadījumā parasti
“nopirktajam” prasa uzrādīt balsošanas zīmju komplektu, kurā
iztrūkst kāda konkrēta balsošanas zīme. Šādos gadījumos
balsotājiem vēlēšanu iecirknī ir iespēja savas zīmes sakomplektēt
no jauna. Tomēr šāda iespēja īsti “nestrādā”, jo pētījums
liecina, ka divas trešdaļas vēlētāju vispār nezina par šādu
iespēju.
Savukārt par profesionālu balsu pirkšanas gadījumu varētu runāt
tad, ja vēlētājs pirms balsošanas iecirknī saņemtu jau aizlīmētu
aploksni ar apstrādātu balsošanas zīmi, bet naudu balsotājs
saņemtu tikai tad, kad iznestu ārā no iecirkņa komisijas
apzīmogotu tukšu balsošanas aploksni. A.Dravnieks gan min, ka
šādi gadījumi Latvijā nav konstatēti. “Vismaz nav dzirdēts, ka
par to tiktu runāts tiesā, laikrakstos vai vienkārši baumotu
sabiedrība.”
Lai novērstu iespēju balsis pirkt vai pārdot, A.Dravnieks iesaka
padomāt par atšķirīgu balsošanas organizēšanu. “Mēs runājam par
e-pārvaldi, e-Latviju, 21.gadsimta iespējām. Varbūt nemaz nevajag
balsošanas zīmi papīra formā? Lai vēlētājs ieiet balsošanas
kabīnē un spiež pogas.” Pieredze liecina, ka atsevišķos ASV
štatos un Kanādas pavalstīs šāda sistēma darbojas. Tomēr Latvijas
gadījumā noteikti būtu jādomā, kā balsot cilvēkiem, kas datoru
labākajā gadījumā ir redzējuši televīzijā. Un tādu noteikti nav
maz.
Personāliju loma vēlēšanās
A.Dravnieks teic, ka pašlaik
mediji pievērsuši uzmanību vēlēšanu likumu trūkumiem. Tāpēc
likumsakarīgi, ka politiķi vēlēšanu regulējumā kaut ko mainīs.
“Gribētos cerēt, ka tas nebūs kārtējais mazais ielāpiņš, kas
novērš dažas sīkas likuma kļūdas par pārsūdzēšanas termiņiem.
Manuprāt, tagad ir ļoti izdevīgs brīdis, lai novērstu vēlēšanu
sistēmas defektus, kādi šobrīd Latvijā pastāv. Aģitācijas
kampaņas prasa milzīgus resursus, taču neveido pilnvērtīgu saikni
starp politiķiem un vēlētājiem,” prāto A.Dravnieks.
Ar izmaiņām vēlēšanu likumā vajadzētu palīdzēt partijām samazināt
intelekta zudumus, jo tad nākotnē būtu cerība uz racionālākiem,
ilgtermiņā vērstiem lēmumiem. Arī Saeimas deputāts Māris
Grīnblats piekrīt, ka ar katru Saeimu deputātu izglītotības
līmenis krītas. “Es nerunāju par iegūtajiem diplomiem vai
papīriem, bet gan par deputātu spēju radīt likumu, diskutēt par
nepieciešamām izmaiņām konkrētā likuma pantā un to arī noformulēt
juridiski precīzā valodā. Un šeit nu jāsaka, ka tiešām deputātu
izglītotības līmenis ar katru Saeimu samazinās.”
“Esmu pārliecināts, ka jāpalielina iespēja balsot par
personālijām. Mācību grāmatās raksta, ka kombinētā vēlēšanu
sistēma Vācijā ir labāka tāpēc, ka vēlētājs zina, kurš ir viņa
deputāts. Manuprāt, lielāks ieguvums demokrātijas brieduma
stadijā ir tas, ka partijas ir pasargātas no intelekta zudumiem.
Tagad partijas ir ieinteresētas izvirzīt pāris lokomotīves, kuras
“ievelk” Saeimā vai pašvaldībā arī vairākus citus sarakstā
minētos. (..) Es domāju, ka mēs daudz varam mācīties no pirmskara
Latvijas Saeimas vēlēšanu sistēmas. Tad bija iespējams balsot ne
tikai par partiju, bet arī svītrot un likt plusus kandidātiem no
citiem vēlēšanu sarakstiem.”
Galavārds politiķiem
Pētnieki Latvijā tāpat kā jebkurā citā demokrātiskā valstī tikai rosina sabiedrību uz diskusiju un aicina politiķus padomāt, vai tiešām kādas izmaiņas ir nepieciešamas. Lemt par to, vai Latvijas vēlēšanu sistēmā ir veicamas izmaiņas, ir politiķu rūpe un uzdevums. Tomēr pārdomāt, vai vēlēšanu sistēmā nav jāveic kādi uzlabojumi, ir lietderīgi jebkurā gadījumā. Arī A.Dravnieks min, ka varbūt lielas vēlēšanu sistēmas maiņa nemaz nav vajadzīga. Iespējams, ka lietderīgi būtu domāt par dažu nianšu maiņu, kas kopumā uzlabotu demokrātijas kvalitāti Latvijā.
Ilze Sedliņa,
“LV”
ilze.sedlina@vestnesis.lv