Iespējām jābūt vienādām visiem, arī invalīdiem
Visus padomjus gadus valsts šos cilvēkus izlikās nemanām. Nedz publiskās ēkas, nedz sabiedriskais transports nebija piemērots cilvēkiem ratiņkrēslos. Latvijai iekļaujoties Eiropā, mainās arī valsts un sabiedrības izpratne par invalīdiem. Proti, tie ir pilnvērtīgi sabiedrības locekļi, kuri vēlas nevis žēlsirdības dāvanas, bet gan demokrātijas principa – vienādas iespējas visiem – iedzīvināšanu. Pašlaik vislielākās grūtības sagādā pilsētas infrastruktūras (muzeju, skolu, transporta, ietvju) pielāgošana cilvēkiem ar īpašām vajadzībām. Paši invalīdi visvairāk vēlas iespējas iegūt izglītību (arī augstāko) un iekļauties darba tirgū.
Invalīde Alla Šonaka vertikālā pacēlāja invalīdiem atklāšanas pasākumā pie nama Brīvības ielā 237. 2004.gada 1.augusts Foto: Gatis Dieziņš, A.F.I. |
Vēl joprojām jautājumus, kas skar invalīdus, regulē likums “Par invalīdu medicīnisko un sociālo aizsardzību”, kas pieņemts pirms 13 gadiem – 1992.gadā. Taču, kā jau liecina likuma nosaukums, tas vērību pievērš medicīniskiem jautājumiem, pabalstiem un pensijām. Taču vēl neatrisināti ir jautājumi par invaliditātes profilaksi un noteikšanu, invalīdu nodarbinātību un sociālo aizsardzību. Un arī likumā lietotā terminoloģija neatbilst mūsdienu vajadzībām.
Pamatnostādnes invaliditātes seku mazināšanai
Lai uzlabotu invalīdu dzīves kvalitāti, veicinātu integrāciju sabiedrībā, veidojot viņu sociālās aizsardzības stabilitāti, pakalpojumu pieejamību un labvēlīgāku dzīves vidi, Labklājības ministrija izstrādājusi “Invaliditātes un tās izraisīto seku mazināšanas politikas pamatnostādnes 2005. – 2015.gadam”. Pamatnostādnes nosaka galvenos darbības virzienus, lai invalīdam vai cilvēkam, kam draud invaliditāte, uzlabotos dzīves kvalitāte, piedāvājot plašākas iespējas profilakses, nodarbinātības un sociālās aizsardzības jomā. Dokumenta galvenie virzieni ir invaliditātes profilakses nodrošināšana, invaliditātes noteikšanas pilnveidošana, nodarbinātības veicināšana un sociālās sistēmas uzlabošana. Pamatnostādnes, piemēram, paredz: par valsts līdzekļiem nodrošināt asistentus 10 000 invalīdiem ar smagiem funkcionāliem traucējumiem (neredzīgajiem, cilvēkiem ar smagiem garīgās un fiziskās attīstības traucējumiem u.tml.); ieviest atbalsta programmas (piemēram, darbnīcas, dažādas nodarbības) cilvēkiem ar smagiem garīga rakstura traucējumiem (tai skaitā ar psihiskām saslimšanām), kuri atrodas ārstniecības vai ilgstošas sociālās aprūpes un rehabilitācijas iestādēs; pilnveidot veselības profilaktiskos pakalpojumus cilvēkiem, kuriem ir risks kļūt par invalīdiem, piedāvājot viņiem tādus pakalpojumus, kas ļautu laikus novērst radušās veselības problēmas un atgriezties darba tirgū, u.c.
Pamatnostādņu īstenošanai – 14 miljoni latu
Pēc aptuveniem aprēķiniem, lai īstenotu dokumentā paredzēto, laika periodā no 2006. līdz 2010.gadam nepieciešami vairāk nekā 14 miljoni latu. Lielākā daļa finansējuma paredzēta gan invalīdu, gan cilvēku ar veselības traucējumiem rehabilitācijai, lai novērstu vai mazinātu viņu funkcionālos traucējumus, garīga vai cita rakstura problēmas, tādējādi veicinot viņu veselības stāvokļa uzlabošanu. Viens no būtiskākajiem uzdevumiem ir radīt cilvēkam iespēju atgriezties darba tirgū, sabiedrības aktīvajā dzīvē. Pamatnostādnēs atšķirībā no padomju laika prakses uzmanība pievērsta ne tikai medicīniskajai, bet arī sociālajai un profesionālajai rehabilitācijai, to savietojamībai. Medicīniskā rehabilitācija ir ārstniecības procesa sastāvdaļa, kas palīdz atjaunot veselību un funkcionālās spējas. Sociālā rehabilitācija ir vērsta uz sociālās funkcionēšanas spēju atjaunošanu un māca cilvēkam sadzīvot ar invaliditāti. Tā, piemēram, cilvēkam, kuram pēc autoavārijas ierobežotas pārvietošanās spējas, ir jāiemācās aprūpēt sevi, jāatgūst kustīgums un jāiegūst citas jaunajā situācijā nepieciešamās pamatiemaņas. Savukārt profesionālā rehabilitācija ir nepieciešama tad, kad cilvēkam jāpalīdz apgūt jaunas profesionālas iemaņas gadījumā, ja kļūst skaidrs, ka viņš nevarēs strādāt iepriekšējo darbu. Tas jādara pēc iespējas drīz, negaidot brīdi, kad cilvēkam tiek noteikta invaliditāte. Šīs rehabilitācijas ietvaros cilvēkam tiks sniegts arī psiholoģisks atbalsts integrācijai darba tirgū.
Būtiskākais uzdevums – nodarbinātības veicināšana
Pēc Nodarbinātības valsts
aģentūras datiem, invalīdu īpatsvars reģistrēto bezdarbnieku vidū
ir aptuveni 3%. Apmēram 28% no reģistrētajiem bezdarbniekiem gada
laikā iekārtojas darbā, taču strādājošo invalīdu īpatsvars ir
tikai aptuveni 10% no invalīdu kopskaita. Tas ir daudz par maz,
tādēļ ir iecerēts attīstīt un ieviest subsidētās nodarbinātības
pasākumus invalīdiem, kuriem nepieciešams īslaicīgs atbalsts viņu
atgriešanai darba tirgū, nodrošinot vidēji 334 subsidētās darba
vietas. Plānots izveidot arī valsts finansētu darbā iekārtošanas
institūciju, kas reģistrēs invalīdus ar garīga rakstura
traucējumiem un koordinēs viņu iekārtošanu piemērotā algotā
pagaidu darbā pēc darba devēju pieprasījuma. Tāpat paredzēts
izveidot valsts atbalsta programmu specializēto darbnīcu
funkcionēšanai, ja šajās darbnīcās strādājošo invalīdu nav mazāk
par 75% no kopējā nodarbināto skaita. Protams, ļoti svarīgs
jautājums ir invalīdu darbavietu piemērotība viņu īpašajām
vajadzībām. Pašlaik pamatatbildība attiecībā uz subsidētajām
darba vietām ir Nodarbinātības valsts aģentūrai, kura,
sadarbojoties ar Tehnisko palīglīdzekļu centra ergoterapeitiem,
novērtē invalīdu darba vietu. Toties darba vietu no darba
aizsardzības viedokļa uzrauga Valsts darba inspekcija. Nākotnē
paredzēts noteikt vienu atbildīgo institūciju, kas novērtētu
invalīdu darba vietu, to aprīkošanu ar tehniskajiem
palīglīdzekļiem atbilstoši invalīda funkcionālo traucējumu veidam
un veicamā darba raksturam.
Kopš šā gada janvāra līdz 1.jūlijam invalīdu subsidētajos
nodarbinātības pasākumos iesaistījās 194 invalīdi.
Viens no invalīdu nodarbinātību veicinošiem pasākumiem ir viņu
nodrošināšana ar tehniskajiem palīglīdzekļiem, tādējādi
pamatnostādnes paredz atvēlēt līdzekļus tam, lai cilvēki tiktu
nodrošināti ar sev nepieciešamajiem tehniskajiem palīglīdzekļiem.
Lai cilvēki ar funkcionāliem traucējumiem iespējami tuvāk savai
dzīvesvietai saņemtu tehniskos palīglīdzekļus, paredzēts izveidot
arī jaunas Tehnisko palīglīdzekļu centra reģionālās
filiāles.
Protams, ne visi invalīdi spēj iekļauties darba tirgū, taču arī
viņiem nav jādzīvo sava dzīvokļa četru sienu izolētībā. Tāpēc
būtiski, lai cilvēkiem ar smagu invaliditāti būtu pieejams
asistents. Pašlaik šos pakalpojumus tikai daļēji veic sociālo
dienestu darbinieki, bet viņi nenodrošina pilnīgu palīdzības
sniegšanu. Piemēram, sociālais darbinieks var palīdzēt invalīdam
nomazgāties, bet ne izbraukt ārpus savas dzīvesvietas. Savukārt
asistenta uzdevumu darba spektrs būs daudz plašāks, tādējādi
palīdzot invalīdiem iekļauties sabiedriskajā dzīvē.
Izmaiņas invaliditātes piešķiršanā
Sākot ar 2011.gadu, pēc
profilaktisko un nodarbinātības pasākumu ieviešanas plānots
pāriet uz jaunu invaliditātes noteikšanas sistēmu, kas paredz
divas invaliditātes grupas, atsakoties no trešās. Tas tiks darīts
tādēļ, lai invalīdi nepaļautos tikai uz iespēju saņemt
invaliditātes un citus pabalstus. Cilvēkiem ar darbspēju
zaudējumu, mazāku par 50%, ir jāsaņem nevis pabalsts, bet gan
medicīniskā, sociālā, nepieciešamības gadījumā arī profesionālā
rehabilitācija. Jāuzsver: piešķirto 3.invaliditātes grupu neviens
neatņems, minētais jaunais invaliditātes grupu iedalījums
attieksies tikai uz tiem cilvēkiem, kuri ne agrāk kā 2011. gadā
pirmreizēji iegūs invaliditāti. Ja cilvēkam nebūs vairāk par 50%
darbspēju zuduma, viņam nepiešķirs invaliditāti.
1.invaliditātes grupu noteiks cilvēkiem, kuriem darbspēju
zaudējums būs no 75 līdz 100%, kas ir ļoti smaga invaliditāte.
Savukārt 2.grupu noteiks tiem, kuriem darbspēju zaudējums būs no
50 līdz 75%, kas ir smaga invaliditāte. Lēmumu par invaliditātes
piešķiršanu pieņems jaunizveidota valsts pārvaldes iestāde –
Invaliditātes ekspertīzes pārvalde, reorganizējot esošo Veselības
un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisiju. Invaliditātes
noteikšanā piedalīsies ne vien ārstniecības personas, bet arī
sociālā darba un citi speciālisti. Tiks izstrādāti un ar Ministru
kabineta noteikumiem reglamentēti invaliditātes noteikšanas
kritēriji visām iedzīvotāju grupām.
Pamatnostādnēs arī paredzēts, ka bērniem līdz sešu gadu vecumam
invaliditāti noteiks, ņemot vērā tikai viņa funkcionālos
traucējumus (t.i., reālo veselības stāvokli), savukārt skolas
vecuma bērniem plānots izvērtēt gan funkcionālos traucējumus, gan
intelektuālo spēju mācīties.
Pensionāriem, kuriem funkcionālie traucējumi ir saistīti ar
objektīvām vecuma izmaiņām, pirmreizējo invaliditāti nenoteiks,
bet viņiem būs tiesības saņemt par valsts budžeta līdzekļiem
sociālās rehabilitācijas pakalpojumus sociālās rehabilitācijas
institūcijās, tehniskos palīglīdzekļus un cita veida atbalstu.
Atkārtoti nosakot invaliditāti pensijas vecumā, pie attiecīgo
kritēriju esamības, cilvēkam tiks saglabāts invalīda statuss arī
gadījumā, ja funkcionālie traucējumi ir saistīti ar objektīvām
vecuma izmaiņām, kuras iestājas pirms pensijas vecuma
sasniegšanas.
Pamatnostādņu izstrādē piedalījās gan valsts institūcijas –
Labklājības ministrija, Veselības ministrija, Izglītības un
zinātnes ministrija, Ekonomikas ministrija, Satiksmes ministrija,
Finanšu ministrija u.c., gan arī nevalstiskās organizācijas –
Invalīdu un viņu draugu apvienība “Apeirons”, Latvijas Cilvēku ar
īpašām vajadzībām sadarbības organizācija “Sustento”, Latvijas
Nedzirdīgo savienība u.c.
Uzziņai:
Latvijā ir vairāk nekā 111 000 invalīdu, gandrīz 8 000 noteikta 1.invaliditātes grupa, gandrīz 60 000 – 2.grupa, bet aptuveni 35 000 invalīdu ir piešķirta 3.grupa. Vairāk nekā 9 000 bērnu ir invalīdi.
“LV” un Labklājības ministrijas informācija