Ministru kabineta 2005.gada 2.augusta sēdē
Pieņemti noteikumi “Valsts
informācijas sistēmu reģistrācijas noteikumi”.
Noteikumi
nosaka valsts informācijas sistēmu reģistrācijas kārtību. Valsts
informācijas sistēmas reģistrē valsts informācijas sistēmu
reģistrā (reģistrs). Reģistrā iekļautā informācija par valsts
informācijas sistēmu (sistēma) ir vispārpieejama
informācija.
Reģistra pārzinis ir Īpašu uzdevumu ministra elektroniskās
pārvaldes lietās sekretariāts (sekretariāts). Sistēmas pārzinis
iesniedz sekretariātā sistēmas reģistrācijas iesniegumu.
Iesniegumā norāda: sistēmas nosaukumu; sistēmas izveidošanas
tiesisko pamatu; funkcijas, kuru izpildei tiek nodrošināta
informācijas aprite, lietojot sistēmu; par sistēmas reģistrāciju
atbildīgās amatpersonas vārdu, uzvārdu, darbavietas adresi,
tālruņa numuru, elektroniskā pasta adresi. Sekretariāts 10
darbdienu laikā pēc iesnieguma saņemšanas izvērtē tajā sniegto
informāciju par sistēmu un nosūta sistēmas pārzinim atzinumu par
sistēmas reģistrāciju. Ja iesniegumā sniegtā informācija par
sistēmu neatbilst šo noteikumu prasībām, sekretariāts atsaka
reģistrēt sistēmu un atzinumā norāda atteikuma pamatojumu. Pēc
atzinumā norādīto trūkumu novēršanas sistēmas pārzinis atkārtoti
iesniedz iesniegumu.
Ja atzinums ir pozitīvs, sekretariāts reģistrē sistēmu un piešķir
atbildīgajai amatpersonai tiesības ievadīt reģistrā datus.
Atbildīgā amatpersona triju darbdienu laikā pēc tiesību
piešķiršanas ievada reģistrā datus par sistēmu, sistēmas pārzini
un sistēmas turētāju. Reģistrā ievadāmo datu saturu nosaka
sistēmas pārzinis, ievērojot Valsts informācijas sistēmu likuma
13.panta pirmajā un otrajā daļā minētās prasības.
Ja pēc izmaiņām, kas saistītas ar sistēmu, reģistrā ievadītie
dati kļuvuši nepilnīgi vai nepatiesi, sistēmas pārzinis triju
darbdienu laikā pēc attiecīgo izmaiņu spēkā stāšanās dienas šos
datus aktualizē. Ja šajos noteikumos minētās izmaiņas skar
iesniegumā norādīto informāciju, sistēmas pārzinis reģistrā
ievadīto datu aktualizēšanu saskaņo ar sekretariātu. Sistēmas
pārzinis reģistrā ievadītos datus aktualizē triju darbdienu laikā
pēc saskaņošanas ar sekretariātu.
Sistēmas pārzinis nodrošina atbildīgajai amatpersonai iespēju
ievadīt reģistrā datus, izmantojot internetu. Ja sistēmas
pārzinis nevar izmantot internetu, sekretariāts nodrošina
atbildīgajai amatpersonai iespēju ievadīt reģistrā datus
sekretariāta norādītajā vietā.
Reģistru finansē Īpašu uzdevumu ministra elektroniskās pārvaldes
lietās sekretariāts tam piešķirto valsts budžeta līdzekļu
ietvaros.
Pieņemti noteikumi “Medicīnas ierīču reģistrācijas,
atbilstības novērtēšanas, izplatīšanas, ekspluatācijas un
tehniskās uzraudzības kārtība”.
Kā norāda Veselības
ministrija, šie noteikumi ir viens no priekšnoteikumiem, lai
Latvijas Republikā varētu realizēt vienu no Eiropas Savienības
pīlāriem – brīvu preču (šajā gadījumā – medicīnas ierīču)
kustību, ieviešot saskaņotās prasības medicīnas ierīču izstrādei,
ražošanai, kā arī izplatīšanas, ekspluatācijas un tehniskajai
uzraudzībai.
Noteikumi nosaka, ka kompetentā institūcija par medicīnas ierīču
reģistrāciju, to ekspluatācijas un izplatīšanas uzraudzību ir
Veselības statistikas un medicīnas tehnoloģiju valsts
aģentūra.
Medicīnas ierīču atbilstības novērtēšanu veic institūcija, kura
ir akreditēta Latvijas Nacionālajā akreditācijas birojā saskaņā
ar likumu “Par atbilstības novērtēšanu” un par kuras akreditāciju
Ekonomikas ministrija ir publicējusi paziņojumu laikrakstā
“Latvijas Vēstnesis”, un par kuras pilnvarošanu veikt atbilstības
novērtēšanu ir paziņojusi Eiropas Komisija, kā arī citu Eiropas
Savienības dalībvalstu atbilstības novērtēšanas iestādes, kuras
Eiropas Komisija par tādām ir paziņojusi (pilnvarotās iestādes
Eiropas Savienības tiesību aktu izpratnē).
Medicīnas ierīces (izņemot medicīnas ierīces, ko lieto in
vitro diagnostikā) iedala šādās klasēs: I, IIa, IIb un III.
Medicīnas ierīču klasifikāciju veic saskaņā ar šo noteikumu
1.pielikumu. Medicīnas ierīces, ko lieto in vitro
diagnostikā (in vitro diagnostikas ierīces), iedala A
saraksta ierīcēs, B saraksta ierīcēs, pašpārbaudes ierīcēs, citās
(pārejās) ierīcēs un darbības novērtēšanas ierīcēs saskaņā ar šo
noteikumu 3.pielikumu. Gadījumos, kad ir radušās domstarpības par
klasifikācijas noteikumu piemērošanu, jautājumu izlemj
aģentūra.
Medicīnas ierīcēm, lai tās varētu laist apgrozībā, sastāda EK
atbilstības deklarāciju un tās marķē ar CE (2.pielikums)
atbilstības marķējumu (CE marķējumu). Šis noteikums
neattiecas uz medicīnas ierīcēm, kuras: ir gatavotas pēc
pasūtījuma; ir medicīnas ierīces, kas paredzētas klīniskiem
pētījumiem; ir darbības novērtēšanas medicīnas ierīces, kuras
lieto in vitro diagnostikā; neatbilst šajos noteikumos
noteiktajām būtiskajām prasībām; nav izgājušas nepieciešamās
atbilstības novērtēšanas procedūras.
CE marķējums ir labi saskatāms, skaidri salasāms un
neizdzēšams uz medicīnas ierīces vai tās sterilā vai
tirdzniecības iesaiņojuma, ērti pieejamā un redzamā vietā, kā arī
uz lietošanas instrukcijas.
Kopā ar CE marķējumu I klases sterilām medicīnas ierīcēm
un medicīnas ierīcēm ar mērīšanas funkciju, IIa, IIb un III
klases medicīnas ierīcēm, aktīvām implantējamām medicīnas
ierīcēm, A saraksta, B saraksta un pašpārbaudes medicīnas
ierīcēm, ko lieto in vitro diagnostikā, norāda atbilstības
novērtēšanā iesaistītās paziņotās iestādes identifikācijas
numuru, ko tai piešķīrusi Eiropas Komisija.
Uz medicīnas ierīces, tās sterilā vai tirdzniecības iesaiņojuma,
lietošanas instrukcijas var izvietot jebkuru citu zīmi ar
nosacījumu, ka CE marķējums paliek labi saskatāms un
salasāms. Aizliegts izmantot tādas zīmes vai uzrakstus, ko trešās
personas varētu sajaukt ar CE marķējumu.
Medicīnas ierīces, kuras atbilst Latvijas nacionālā standarta
statusā adaptētajiem Eiropas harmonizētajiem standartiem, uz
kuriem ir publicētas atsauces “Eiropas Savienības Oficiālajā
Vēstnesī”, vai arī kopīgajiem tehniskajiem parametriem attiecībā
uz in vitro diagnostikas ierīcēm, atbilst būtiskajām
prasībām. Aģentūra, pamatojoties uz attiecīgās Eiropas Komisijas
standartu tehniskās komitejas atzinumiem un Eiropas Komisijas
lēmumiem, iesaka SIA “Latvijas standarts” Eiropas Savienības
adaptējamo standartu sarakstu. SIA “Latvijas standarts” iesniedz
publicēšanai laikrakstā “Latvijas Vēstnesis” to Latvijas
nacionālā standarta statusā adaptēto piemērojamo standartu
sarakstu, kurus piemēro šo noteikumu prasību izpildei.
Akceptēts likumprojekts “Par Konvenciju par specializēto
aģentūru privilēģijām un imunitātēm”.
Likumprojekts
paredz, ka 1947.gada 21.novembra Konvencija par specializēto
aģentūru privilēģijām un imunitātēm ar šo likumu tiek pieņemta un
apstiprināta.
Konvencija tiek piemērota šādām specializētajām aģentūrām:
1) Starptautiskā darba organizācija;
2) Apvienoto Nāciju Organizācijas Pārtikas un lauksaimniecības
organizācija;
3) Apvienoto Nāciju Organizācijas Izglītības, zinātnes un
kultūras organizācija;
4) Starptautiskā civilās aviācijas organizācija;
5) Starptautiskais valūtas fonds;
6) Starptautiskā rekonstrukcijas un attīstības banka;
7) Pasaules veselības organizācija;
8) Pasaules pasta savienība;
9) Starptautiskā telekomunikāciju savienība;
10) Starptautiskā bēgļu organizācija;
11) Pasaules meteoroloģijas organizācija;
12) Starptautiskā jūrniecības organizācija;
13) Starptautiskā finanšu korporācija;
14) Starptautiskā attīstības asociācija;
15) Pasaules intelektuālā īpašuma organizācija;
16) Starptautiskais lauksaimniecības attīstības fonds.
Konvencijā paredzēto saistību izpildi koordinē Ārlietu
ministrija. Konvencija stājas spēkā tās 41.pantā noteiktajā laikā
un kārtībā, un Ārlietu ministrija par to paziņo laikrakstā
“Latvijas Vēstnesis”. Likums stājas spēkā nākamajā dienā pēc tā
izsludināšanas. Līdz ar likumu izsludināma Konvencija un tās
pielikumi angļu valodā, un to tulkojums latviešu valodā.
Kā norāda Ārlietu ministrija, Latvija ir ANO un lielākās daļas
ANO specializēto aģentūru dalībvalsts, kurām saskaņā ar
Konvencijas par specializēto aģentūru privilēģijām un imunitātēm
37. pantu tiek piemērota Konvencija. Ievērojot to, ka Konvencija
tika izstrādāta 1947. gadā, lielākā daļa Konvencijā ietverto
normu starptautiskajā presē tiek piemērotas kā paražu tiesības,
jo šo Konvenciju ir ratificējušas 110 valstis. Pašlaik,
izstrādājot divpusēju līgumu starp Latviju un kādu ANO
specializēto aģentūru, kas nosaka aģentūras, tās personāla un
īpašumu statusu tās dalībvalstī, tiek piemēroti Konvencijas
normās ietvertie principi.
Konvencija paredz unificēt privilēģijas, imunitātes,
priekšrocības un atvieglojumus, ko ANO specializēto aģentūru
dalībvalstis piešķir šīm aģentūrām. Konvencijā noteikts, ka
valsts, pievienojoties tai, konkretizē tiesiskās attiecības ar
katru specializēto aģentūru, kura minēta kādā no Konvencijas
pielikumiem. Ar likumu paredzēts pievienoties Konvencijai, kuras
normās ietvertos principus presē jau piemērojam, tādējādi
nodrošinot tās spēkā esamību Latvijas Republikā un izpildot savas
saistības pret ANO un tās specializētajām aģentūrām, kuru
dalībvalsts ir Latvijas Republika.
Pieņemti noteikumi “Valsts aģentūras “Tēvijas sargs”
nolikums”.
Valsts aģentūra "Tēvijas sargs" ir
aizsardzības ministra pārraudzībā esoša valsts pārvaldes iestāde,
kura sniedz valsts un pašvaldību institūcijām, kā arī
privātpersonām informatīvos pakalpojumus valsts aizsardzības
politikas jomā. Ministrs aģentūras pārraudzību īsteno ar
Aizsardzības ministrijas starpniecību.
Aģentūrai ir noteiktas šādas funkcijas: informēt sabiedrību par
Aizsardzības ministrijas, Nacionālo bruņoto spēku vienību un
Aizsardzības ministrijas padotībā esošo iestāžu darbību; izdot
militāro žurnālu “Tēvijas Sargs”; veicināt sabiedrības atbalstu
Latvijas dalībai NATO; informatīvi nodrošināt Nacionālo bruņoto
spēku profesionalizācijas plānu; sadarbībā ar nevalstiskajām
organizācijām īstenot projektus valsts aizsardzības jomā.
Lai nodrošinātu minēto funkciju izpildi, aģentūra: gatavo
materiālus militārā žurnāla “Tēvijas Sargs” izdošanai; saskaņā ar
kārtējā gada darbības plānu sagatavo izdošanai ar valsts
aizsardzību saistītos metodiskos un informatīvos materiālus, kā
arī mācību literatūru; pēc Aizsardzības ministrijas vai Nacionālo
bruņoto spēku pasūtījuma sagatavo izdošanai citur neklasificētus
izdevumus – veidlapas, ieroču uzskaites grāmatas; Nacionālo
bruņoto spēku, Aizsardzības ministrijas, kā arī citu iestāžu
vajadzībām izveido un uztur videomateriālu un fotomateriālu datu
bāzi valsts aizsardzības jomā; popularizē Nacionālo bruņoto spēku
profesionalizācijas plānu; sniedz informatīvos pakalpojumus
valsts un pašvaldību iestādēm, kā arī privātpersonām; sniedz
publiskos maksas pakalpojumus valsts aizsardzības politikas jomā;
sadarbojas ar ārvalstu un starptautiskajām institūcijām un
nodrošina informācijas (arī fotomateriālu un videomateriālu)
apmaiņu par izdevējdarbību valsts aizsardzības jomā.
Aģentūras darbu vada aģentūras direktors. Aģentūras direktors
veic Publisko aģentūru likumā un Valsts pārvaldes iekārtas likumā
noteiktās tiešās pārvaldes iestādes vadītāja funkcijas. Aģentūras
direktoru pieņem darbā un atlaiž no darba aizsardzības
ministrs.
Pieņemts rīkojums “Par nacionālo Metroloģijas
padomi”.
Saskaņā ar likumu “Par mērījumu vienotību”,
Ministru kabinets apstiprināja Nacionālo metroloģijas padomi. Par
padomes priekšsēdētāju iecelts Kaspars Gerhards – Ekonomikas
ministrijas valsts sekretārs. Par padomes locekļiem iecelti:
E.Beļskis – valsts aģentūras “Latvijas Nacionālais akreditācijas
birojs” direktors; A.Biljone – Latvijas Tirdzniecības un
rūpniecības kameras Biedru un sabiedrisko attiecību daļas
direktore; P.Druķis – Latvijas Darba devēju konfederācijas
tehniskais eksperts, akciju sabiedrības “Izstrādājumu bīstamības
novērtēšanas aģentūra” valdes priekšsēdētājs; D.Eberte –
Satiksmes ministrijas Stratēģiskās plānošanas departamenta Nozaru
koordinācijas un plānošanas nodaļas vecākā referente; A.Kažociņa
– Zemkopības ministrijas Veterinārā un pārtikas departamenta
Pārtikas nodaļas vecākā referente; G.Majevska – Finanšu
ministrijas Grāmatvedības metožu analīzes un koordinācijas
departamenta direktora vietniece; I.Matīss – Latvijas Zinātņu
akadēmijas Sertifikācijas centra direktors, inženierzinātņu
doktors, profesors; J.Maurāns – valsts sabiedrības ar ierobežotu
atbildību “Latvijas Nacionālais metroloģijas centrs” valdes
priekšsēdētājs; E.Meikšāns – Latvijas Darba devēju konfederācijas
pārstāvis, valsts akciju sabiedrības “Latvenergo” metrologs;
U.Poris – Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta Zinātniskās
pētniecības pārvaldes Zinātniskās pētniecības daļas vadītājs;
M.Reinsone – Labklājības ministrijas Darba departamenta Darba
aizsardzības politikas nodaļas vecākā referente; V.Segliņš –
Latvijas Universitātes Ģeogrāfijas un Zemes zinātnes fakultātes
asociētais profesors; V.Silamiķelis – Latvijas Vides, ģeoloģijas
un meteoroloģijas aģentūras Metroloģijas laboratorijas vadītājs;
A.Šveics – Rīgas Tehniskās universitātes Nesagraujošo testēšanas
metožu laboratorijas vadītājs, inženierzinātņu doktors; I.Vēliņa
– Valsts metroloģiskās inspekcijas priekšniece; B.Vītoliņa –
Patērētāju tiesību aizsardzības centra direktore.
Pieņemts rīkojums “Par
kompetento iestāžu noteikšanu atbilstoši informācijas apmaiņas
procedūrai par valsts pasākumiem, atkāpjoties no preču brīvas
aprites principa Eiropas Savienībā”.
Pamatojoties uz
Eiropas Parlamenta un Padomes 1995.gada 13.decembra lēmuma
3052/95/EK, ar ko nosaka informācijas apmaiņas procedūru par
valsts pasākumiem, atkāpjoties no preču brīvas aprites principa
Kopienā, 7.panta pirmo daļu, Ekonomikas ministrija noteikta par
kompetento iestādi, kas nodrošina lēmuma 1.pantā minēto pasākumu
paziņošanu Eiropas Komisijai.
Pamatojoties uz lēmuma 3.panta 1.punktu, par lēmuma 1.pantā
minētajiem pasākumiem Ekonomikas ministriju rakstiski informē
(dokumenta kopiju nosūta ministrijai, kuras padotībā atrodas
attiecīgā institūcija) šādas institūcijas: Valsts ieņēmumu
dienests; Ceļu satiksmes drošības direkcija; Pārtikas un
veterinārais dienests; Patērētāju tiesību aizsardzības centrs;
Valsts būvinspekcija; Valsts darba inspekcija; Valsts
metroloģiskā inspekcija; Valsts policija; Valsts proves
uzraudzības inspekcija; Valsts sanitārā inspekcija; valsts
aģentūra “Valsts tehniskās uzraudzības aģentūra”.
Kā norāda Ekonomikas ministrija, lai nodrošinātu 1995.gada
13.decembra Eiropas Parlamenta un Padomes lēmuma Nr.3052/95/EK,
ar ko nosaka informācijas apmaiņas procedūru par valsts
pasākumiem, atkāpjoties no preču brīvas aprites principa Kopienā
ieviešanu. Lēmuma mērķis ir nodrošināt caurskatāmu, vienkāršu un
pragmatisku informācijas apmaiņas procedūru starp dalībvalstīm,
kā arī Eiropas Komisiju par dalībvalstu pasākumiem, atkāpjoties
no preču brīvas aprites principa Kopienā. Informācijas apmaiņas
procedūras galvenā iecere ir vairot zināšanas par brīvas preču
aprites ieviešanu nesaskaņotajās nozarēs un identificēt
sastopamās problēmas, lai atrastu tām atbilstošu
risinājumu.
Tā kā Lēmuma 3.panta 1.punkts noteic, ka paziņošanas prasība
attiecas uz visiem pasākumiem, kurus veikušas dalībvalstu
kompetentās un pilnvarotās iestādes, un tā kā Lēmuma 3.panta
2.punkts noteic, ka šī paziņošanas prasība neattiecas uz
pasākumiem, par kuriem jau paziņots Komisijai saskaņā ar Kopienas
vai citiem noteikumiem, par attiecīgajām kompetentajām un
pilnvarotajām iestādēm nepieciešams noteikt iestādes, kuras
pieņem lēmumus Eiropas Savienības līmenī vēl nesaskaņotajās
brīvas preču aprites jomās.
Aivis Freidenfelds, Ministru kabineta preses sekretārs