Vēlreiz: par pagānismu un kristietību Baltijā
Ar lielu interesi izlasīju jūsu laikrakstā publicēto Evas Eihmanes pētījumu “Starp pagānu dieviem un kristietību, Baltijas kristianizācija un krusta kari”.
Nestudēdams
teoloģiju, bet interesējoties par vēsturi un tātad arī krusta
kariem sadzīves līmenī, tomēr nolēmu jums uzrakstīt savas
domas.
Vispirms nākas atzīt, ka kristianizācija vispār un Baltijas
atsevišķi ir divi dažādi, pat pretēji procesi. Tāpēc, ka kopš
kristianizācijas pirmsākumiem bija stipri mainījušies paši
cilvēki, kristietības idejas nesēji. Jo cilvēks ir nepilnīgs un
citāds tas nevar būt. “Jo Dievs nevarēja tai (radībai, G.Tauriņš)
dot visu, nepārvēršot to Dievā, bet tādēļ vajag pastāvēt dažādām
nepilnībām un dažāda veida ierobežotībām.” (Teodiceja, II, 31.)
Ja atzīstam krustnešu rīcību Baltijā par kristianizācijas
sastāvdaļu, tad rodas jautājums, vai kristīgā reliģija ir miera
reliģija. Savos pirmsākumos kristīgā baznīca noliedza ieroču
lietošanu. Karavīram pēc ienaidnieka nogalināšanas trīs gadus
bija aizliegts piedalīties vakarēdienā. Kristietība mācīja, ka
īstens moceklis mirst, apbruņots ar ticību, nevis zobenu.
Bizantijas vēsture nepazīst iekarošanas karus kā svētos karus.
Tomēr jāpiekrīt, ka: “Tie uzdevumi, kurus izvirzīja kristietības
ticība, kristietības apziņā nekad 2000 gadu laikā netika
realizēti un nekad mūsu laika ietvaros un šīs vēstures robežās
netiks realizēti.” (N.Berdjajev. Smisl istorii. 156.lpp.)
Baznīcas tēvi Tertulliāns un Origens noliedz karavīru un
kristietības saskari. Arī pagānu pakļaušana un visas pasaules
ceļš uz ticību pareizajam Dievam nav nekādā sakarā ar karu, bet
gan katra personisks garīgais lēmums.
Doma par pagānu zemju ieņemšanu kā to “atkarošanu”, nevis
iekarošanu, ja arī ir radusies kristiešu galvās, tad tik un tā ir
romiešu plaģiāts, kuri jau pašos Romas valsts pirmsākumos nolēma,
ka 20 kilometru attālumā dzīvojošie etruski tos var apdraudēt,
tātad tie ir jāapkaro, protams, aizstāvoties! Un tā jāaizstāvas
līdz pasaules malai! Šai idejai seko arī Krievija.
Kristietība patiesībā ir glābiņš. Tajā pastāv princips, ka ticība
ir augstāka par prātu. “Tici, lai saprastu,” saka Augustīns.
“Pasaule aptver dabu un cilvēku. Cilvēkam Dievs ir devis dvēseli.
Dvēsele ir sākums, bet nav beigu. Dievs rada dvēseli kā
nemirstīgu garīgu būtni.” Vēl Augustīns raksta: “Kaut gan cilvēka
dvēsele patiešām tiek atzīta par nemirstīgu, tomēr arī viņai ir
sava veida nāve.” “Bet dvēseles nāve mēdz iestāties tad, kad viņu
pamet Dievs; līdzīgi tam, ķermeņa nāve iestājas tad, kad to pamet
dvēsele. Tātad, dvēseles un ķermeņa nāve, tas ir, visa cilvēka
nāve, iestājas tad, kad ķermeni pamet dvēsele, kuru pametis
Dievs.”
Rietumu kara ētikai pamatus ielika Aurēlijs Augustīns
(354.–430.), atzīstot, ka karš vienmēr nes postu, un noraidot to
kā valstisko pretrunu risināšanas līdzekli. Tikai vienai no
karojošajām pusēm karš var būt likumīgs – “Bellum iustum”
– ar aizstāvēšanās, nolaupītā atgūšanas pamatu. Kristiešiem tāds
attaisnojums bija: taisnīgs pamats, patiess nodoms un pareiza
politiskā autoritāte. Karot varēja tikai nepieciešamības dēļ, lai
atnestu mieru un darītu labu pretiniekam.
Runājot tieši par Baltijas kristianizēšanu un krustnešu dalību
tajā, atcerēsimies: Romas pāvesta – taču nenoliedzama kristieša?
– nodomā “Kā no saules stara iziet visas varavīksnes krāsas, tā
no brīvības principa dažādās niansēs atrisināmi visi Romas
baznīcas nodomi jaunkristīto labā” (Abers.). Tas spilgti redzams
pāvesta Honorija III 1225.gada 3.janvāra Livonijas un Prūsijas
jaunkristītajiem sūtītajā bullā, ar kuru pāvests pasludina
brīvību un evaņģēlisko mieru: “Ubi spiritus Dei est debest
esse libertas...” (Bulla Ecclesia Romana.)
Toties ordeņa
– krustnešu – misija bija uz verdzību (servitus).
Jā, bet runa ir par jaunkristītajiem!
Kā liecina Brēmenes Ādams, tad Dānijas ķēniņš no 1047. līdz
1078.gadam Svens III Estridsons ar dāvanām pamudinājis kādu
bagātu tirgotāju 1076.gadā Kurzemē uzcelt baznīcu. Un pat
situācijā, kad pāvesta politikas pamatā ir vara visā pasaulē, tas
(Gregors IX) ar legāta Alnas Balduīna palīdzību 1230.gada
28.novembrī slēdz ar kuršiem līgumu, kurā tie apņemas pieņemt
pāvesta ieceltos garīdzniekus, uzturēt tos un piedalīties
kristīgās ticības izplatīšanā! Jau tajā pašā gadā ordenis steidz
uzspiest kuršiem citu līgumu, it kā Kursa būtu iekarota! Alnas
Balduīns protestē, taču pats dabū glābties!
Šis laiks mums parāda divējādus “kristiešu” veidus. Vienus, kas
patiesi tic un savu rīcību saskaņo ar Svēto rakstu garu, un
otrus, kas izmanto katru iespēju tos tulkot pretēji tam, bet
savās interesēs. Kā pirmo no pēdējiem varam minēt Klervo abatu
Sv. Bernāru (ap 1091.–1153.), kurš izvirza asiņaino saukli
“Kristies vai mirsti!”. Tas ir laiks, kad krustneši noposta
Konstantinopoli (1204) un pāvests Innocents III izsaucas: “Tā
vietā, lai sasniegtu apsolīto zemi, jūs straumēm esat lējuši savu
kristīgo brāļu asinis. Zadaras iedzīvotāji karājās krustā sisti
uz pilsētas mūriem...” (1202.gada novembrī un 1204.gada
aprīlī.)
Nekas citāds ar krustnešu darbiem nav arī Latvijā un citur
Baltijā. Pāvests Klements V savā 1310.gada bullā pārmet ordenim:
“Ordeņa pienākums ir aizstāvēt baznīcu pret pagāniem. Bet viņš ir
kļuvis par mūsu iekšējo ienaidnieku. Pusi no Rīgas virsbīskapijas
baznīcām viņš ir galīgi nopostījis un noslēdzis ar pagāniem
savienību. Pārdod tiem dzelzi, ieročus, zirgus un pat kādu Rīgas
baznīcai piederošu pili. Viņš ir pilnīgi iznīcinājis Zemgales
kristīto tautu (vēlreiz uzsveru – ne pagānus, bet kristīto tautu!
M.L.); nodevīgā kārtā nomaitājis viņas vadoņus. Viņš ir
aizdzinis ap 100 000 dvēseļu (lūk, šeit atkrišanas no
kristietības piemērs ar visu iemeslu! M.L.) pie pagāniem
uz Lietavu.”
Ordeņbrāļi nekautrējās pat iebrukt arhibīskapa mītnē
Rīgā, izvilka pašu no kapelas un reizē ar priesteri Johanu
Fehtenu ieslodzīja Siguldas pilī cietumā, kur tos noturēja līdz
1271.gada 27.augustam, kad Alberts piekrita atdot ordenim savus
īpašumus Zemgalē. Arhibīskaps no pārdzīvotā saslima un nomira. Un
tā krustneši rīkojās visur Baltijā. Piecas prūšu zemes tika
pilnīgi izkautas. Tik pilnīgi, ka vēl 50 gadus pēc tam tur nebija
neviena cilvēka, ko kristianizēt...
Būtisks ordeņa rīcībā bija tas, ka visiem spēkiem tika kavēta
kristietības izplatīšana. Apzināti! Ja teritorija nebija
kristīta, ordenis to varēja izlaupīt un izkaut pēc sirds patikas.
Tāpēc ordenis postīja uzceltās baznīcas, nogalināja un izraidīja
priesterus, liedza tiem ierasties zemē un sludināt. Bet kurš
uzņemsies apgalvot, ka krusta karu iemesls bija Baltijas
pagānība, ja zinām, ka ceturtā krusta kara dalībnieki nevis devās
atkarot Svēto zemi, bet gan izlaupīja kristīgo Konstantinopoli!
Kā tad varēja kristīties Jersika? Kāpēc pat prūši ļāva sludināt
kristietību, bet tikai līdz tam brīdim, kamēr patiešām sludināja?
Kādā veidā gadījās, ka pagāniskā Lietuva kristījās bez
krustnešiem? Kristījās Krievija un citas tautas, kristietību
pieņēma Kursa! Miermīlīgas kristietības pieņemšanas piemēri ir
gan tālaika Baltijā, gan šodienas pasaulē. Kristietība tika
nomazgāta ne pašas kristietības dēļ, bet gan tās vardarbīgās
uzspiešanas un krustnešu rīcības dēļ, ko parāda pāvesta Klementa
V 1310.gada bulla.
Nevar piekrist domai, ka “pašā vēlākās Livonijas teritorijā
nebija nekādu apvienošanās tendenču” tā iemesla dēļ, ka zinām gan
kuršu, gan zemgaļu un lietuviešu senču kopīgās kaujas un uzvaras.
Un, ja tas ir par maz, tad atgādināsim gan Sēlijas sadarbību ar
leišiem, gan mūsu valdnieku radošanos ar leišu kungu meitām, gan
faktu, ka Sinteles (Dzintares) pilī atradās kopīgs kuršu un
lietuviešu garnizons! Vēl vairāk! Namejs kritīs lietuviešu,
latviešu un prūšu kopīgajās cīņās Prūsijā!
Kas attiecas uz tēzi, ka “pastāvēja tikai divas iespējas –
pakļauties ordenim vai lietuviešiem”, kur pēdējie tiek uzskatīti
par draudu, tad pietiek paskatīties tā laika etniskajā kartē, lai
ieraudzītu, ka liela daļa Kurzemes, Zemgales, Sēlijas, par 100
000 dvēseļu nemaz nerunājot, iekļāvās Lietuvas baltu valstī.
Nekur pasaulē radniecīgo tautu sakļaušanās vienā valstī netiek
uzskatīta par “draudiem”, un tieši vienotības trūkums ir tas, ko
mums cenšas pārmest vēsturnieki! Protams, ja šo vēsturnieku
uzdevums ir nosodīt, nevis attaisnot asiņainās kristietības
ieviešanas metodes Baltijā. Attieksme pret Kaupo ir pazīme, kurai
pusei katrs pieder. Tiem, kas uzskata, ka kristietība ir miera
reliģija, un saredz vēstures apliecinātās iespējas tās miermīlīgā
izplatīšanās iespējā arī Baltijā, Kaupo, kā pieslējies
asiņainajam savas tautas izkāvēju zobenam, ir un paliks tikai
Kaupo!
Ne es, būdams pagāns tieši Baltijas kristianizēšanas asiņainās
vēstures dēļ, ne manā pārliecībā kristietis nevar atzīt krustnešu
rīcību Baltijā par kristianizāciju. Svētie raksti ir pietiekami
plaši, lai noteikta mērķa vadīti cilvēki ar tiem spētu pamatot
jebkuru noziegumu, taču tā vairs nav kristietība! Tas, ka mūsu
senču un citu cilvēku iznīcināšana tika pamatota ar teologu
izstrādātām teorijām, nav attaisnojums, tāpat kā jebkura
cilvēknīšanas rīcības pamatošana ar citas slakas darboņu
pamatojumiem. Vai tad milzīgie nacionālsociālisma un komunisma
upuri netika idejiski un juridiski pamatoti? Vai jebkāds šāds
cilvēku iznīcināšanas fakts drīkst tikt attaisnots ar tā
“pamatojamības” eksistēšanu? Domāju, ka mēs drīkstam izskaidrot,
bet ne pamatot un attaisnot!
Ne man tiesāt šos teologus, tomēr nobeigumā gribas atkārtot dižā
balta Ģedimina tālajā 1322. un 1324.gadā rakstītos vārdus par
krustnešiem: “Tāpat viņi noposta zemes (..), bet viņi teic, ka
dara to tādēļ, lai aizsargātu kristiešus.” “Mēs ielūdzam
bīskapus, garīdzniekus, jebkura ordeņa ticīgos, ja tikai viņu
dzīve nav netikumīga kā dzīve tiem, kuri ceļ klosterus un izspiež
ubagu dāvanas no godīgiem ļaudīm, un vēlāk ar tām tirgojas.”
Ar cieņu
Māris Krists Linde