“Un paņēma viņš krustu…”
“Veļ Sīzifs akmeni” – tā zīmīgi režisors Juris Podnieks un scenārists Arnolds Plaudis savulaik nodēvēja savu dokumentālo filmu par tēlniekiem Artu Dumpi, Aivaru Gulbi un Oļegu Skaraini. Filma ne vien talantīgi parādīja šo mākslinieku personības un daiļradi, bet, šķiet, arī pravietiski iezīmēja turpmāko viņu dzīves ceļu, vismaz attiecībā uz Oļegu Skaraini šos vārdus var attiecināt arī šobrīd.
Autors pie sava darba – pieminekļa pulkveža Jāņa Baloža brigādes cīnītājiem Piņķos. Nesen plašākai sabiedrībai kļuvis zināms, ka Oļegs Skarainis savulaik dzimis kā Osvalds Gauers, bet vārdu mainījis un mātes uzvārdu pieņēmis Otrā pasaules kara nogalē, repatriējoties no Vācijas. Pirms tam viņš bija izbēdzis no nacistu koncentrācijas nometnes, kur uzvārda vietā ieslodzītajam vajadzēja zināt tikai savu numuru – 75159 Fotoattēls no Oļega Skaraiņa arhīva |
Mākslinieks joprojām izvēlas tēmas
un varoņus, kas prasa ekspresīvu, monumentālu risinājumu, un
panāk to ar minimāliem plastiskiem līdzekļiem. Viņa darbiem
piemīt tas apvaldītais, iekšējais spēks, kas liecina gan par
izvēlētās tēmas nozīmīgumu, gan paša autora briedumu un
pārliecību.
“Man jau tuvi varoņi,” saka mākslinieks, atbildot uz jautājumu,
kādas ieceres viņu nodarbina pašlaik. Tuvi droši vien arī tāpēc,
ka paša dzīve pilna dramatisku notikumu un pavērsienu. Arī viņa
ģimenes likteni skāra “fronte tēva pagalmā”, tā nosacīti var
teikt, atceroties vēl vienas filmas – režisora Ērika Lāča
veidotās – nosaukumu. Nosacīti, jo liktenis tēva ģimeni 1918.gadā
bija nometinājis tālajā Taganrogā, atņēmis tēvu 1937.gadā, bet
brāli un māsu – Otrā pasaules kara gados.
Ar vienošanās zīmi visām tautām
Jau veidojot diplomdarbu, viņš
bija izvēlējies risināt varoņtēmu. Tapa skulptūra “Latviešu
strēlnieki”. Profesors Kārlis Zemdega ieteica diplomdarbu
atveidot materiālā un novietot to Rīgas kanāla malā Bastejkalnā.
Taču šī iecere palika neīstenota.
Tēlnieka Oļega Skaraiņa vārds pirmām kārtām saistās ar Salaspils
memoriālo ansambli. Konkursa žūrijas komisiju vadīja Kārlis
Zemdega, un pēc viņa ieteikuma žūrija izvēlējās jaunā mākslinieka
O.Skaraiņa piedāvāto projektu. Taču ansamblis tapa ne bez
pretestības – memoriāla skulptūru skarbais stils un neparasti
lielais izmērs sešdesmitajos gados izraisīja ne vienu vien
kritisku vērtējumu, līdz tika akceptēts. Autoriem pārmeta
modernismu un formālismu. Kā memoriāla skulptūru autori tiek
minēti triju tēlnieku vārdi – arī Ļevs Bukovskis un Jānis Zariņš,
bet tieši Oļega Skaraiņa personīgā pieredze neapšaubāmi kļuva par
spēcīgu impulsu šajā darbā. Ja vēl uzzinām, ka šī pieredze ietver
ne vien agrā jaunībā koncentrācijas nometnē pie Hamburgas
pārdzīvoto, bet arī veiksmīgu izbēgšanu no tās, vēl jo vairāk
kļūst saprotama mākslinieka pievēršanās varoņa tēmas risinājumam
visā viņa daiļradē. Kļūst saprotamāks arī tas, ka mākslinieks
atkal un atkal pievēršas jau izsāpētajam, kā tas ir ar Salaspils
memoriālu. Viņaprāt, memoriālajam ansamblim trūkst loģiska
nobeiguma – Salaspilī bija ieslodzīti dažādu tautību un ticību
cilvēki, un šodien, kad pasauli joprojām plosa nacionālās un
reliģiskās nesaskaņas, būtu svētīgi padomāt par to, kas cilvēkus
spēj vienot, par simbolisku, ekumenisku piemiņas zīmi visām
tautām un ticībām. Šādas piemiņas zīmes mets ir tapis tēlnieka
darbnīcā un gaida īsto brīdi pārtapšanai materiālā.
Par tiem, kas nezināmi
Savulaik mākslinieks izvēlējās
svešzemju varoņus, jo toreiz tas deva iespēju meklēt
ekspresīvākus, dramatiskākus izteiksmes līdzekļus, lauzt
stereotipus, runāt mākslā savā paša valodā (skulptūras bronzā
“Viktora Haras dziesma”, “Če Gevara”). Taču arī viņa veidotie
memoriālie pieminekļi runā izteiksmīgi – režisora
A.Amtmaņa-Briedīša portretcilnis, gleznotāja K.Melbārža
piemineklis un citas piemiņas zīmes Meža kapos ir darbi, kas
akmenī ļauj atklāties personībai, bet māksliniekam – domāt par
to, kā izteikt cilvēka mūža vērtību.
Mākslinieks Kārlis Padegs
rīdziniekiem nav svešs un uzrunā Vērmanes dārza malā. Bet
varētu būt arī šāds piemineklis O.Skaraiņa skatījumā;
piemineklis pulkvedim Fridriham Briedim |
“Latvijas zeme un vēsture ir
varoņu pilna, un pieminekļu nekad nevar būt par daudz,” uzskata
Oļegs Skarainis, piebilzdams, ka pārāk daudz ir aizmirsto varoņu.
“Ir laiks šajā ziņā mācīties no citām tautām. Vai mēs visu zinām
par strēlniekiem, baltajiem un sarkanajiem? Par tiem, kas tālajā
Sibīrijā un pašu zemē guļ nezināmi?” Lai atvērtu šīs vēstures
lappuses, tēlnieks turpina veidot savus varoņus ģipsī un akmenī.
Viņa veidots ir Šķaunes brāļu kapu piemineklis, atjaunots
piemineklis pulkveža Jāņa Baloža brigādes cīnītājiem Piņķos. Šo
tēlnieces Aleksandras Briedes un Jāņa Brieža veidoto pieminekli
atklāja 1939.gadā, 1944.gadā iznīcināja, bet Latvijas valsts
dibināšanas 85.gadskārtā 2003.gadā uzstādīja no jauna. Kaut arī
bojāta, atveidotā kareivja galva bija saglabājusies, pateicoties
daktera Ērika Melka gādībai. Viņš uzmeklēja tēlnieku un
ierosināja restaurēt pieminekli. Tā restaurēšanā piedalījās
akmeņkalis Ojārs Neilands un arhitekts Kārlis Alksnis.
Nesen pulkveža Fridriha Brieža nāves 80.gadskārtā atklāts
O.Skaraiņa veidotais viņa piemineklis Rīgā. Lakonisks kā pulkveža
dzīve – līdumnieka dēls, nošauts 30 gadu vecumā Maskavā. Jā, vēl
vārdi “Dzelzs rota” raksturo viņa dzīves gājumu. Mākslinieks
turpina stāstīt par Pirmo pasaules karu, latviešu strēlniekiem un
pulkveža F.Brieža organizēto specvienību – mūsdienās šādas
vienības dēvē par alfām. Tā veidojās viņa varoņu biogrāfijas.
Kā mūžība, kam dzīves par maz
Mākslinieka darbu galerijā
būtiska, varbūt pat centrālā vieta ir tēlam, pie kura
atveidošanas jau desmit gadus viņš atgriežas atkal un atkal.
Tēlnieka darbnīcā ir vairākas skulptūras, bareljefs un nelielas
skices plastilīnā, kurās pagaidām fiksēta iecere, kas gaida
risinājumu materiālā. Šī tēma ir mūžīga kā pati pasaule –
Pestītājs un viņa Golgātas ceļš. Tēma, kurai pievērsušies daudzi
tēlnieki un kuras risināšanai viena mūža ir par maz.
Bareljefā mākslinieks iecerējis ietvert četrpadsmit Krusta ceļa
epizodes, kuras vieno viena frāze: “Un paņēma viņš krustu…”.
Marika Marherte