• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Izglītība patērētāju drošībai. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 3.08.2005., Nr. 121 https://www.vestnesis.lv/ta/id/113736

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Ārzemju presē

Vēl šajā numurā

03.08.2005., Nr. 121

RĪKI
Tiesību aktu un oficiālo paziņojumu oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā. Piedāvājam lejuplādēt digitalizētā laidiena saturu (no Latvijas Nacionālās bibliotēkas krājuma).

Izglītība patērētāju drošībai

Šomēnes Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) sāk informatīvo kampaņu “Iepazīsti savu preci!”, kurā iedzīvotājus izglītos preču drošuma jautājumos.

GRAF.JPG (31256 bytes)PTAC rīkotais pasākums iekļaujas ES PHARE projektā “Tirgus uzraudzība nepārtikas preču sektorā”. Kampaņas mērķis ir brīdināt iedzīvotājus par iespējamiem draudiem, kādus preces var radīt patērētājam, vērst uzmanību uz bīstamākajām preču grupām, kā arī informēt pircējus par viņu tiesībām gadījumos, kad nācies saskarties ar nedrošu un nekvalitatīvu preci.
Socioloģisko pētījumu kompānijas “Dataserviss” veiktā aptauja liecina, ka daudziem Latvijas iedzīvotājiem trūkst izpratnes par preču drošību, kā arī par savām patērētāja tiesībām. To, cik svarīga ir nopirktās preces drošība lietotājam, apliecina PTAC veiktie Latvijas preču testi. Tajos atklājies, ka lielākā daļa bērnu rotaļlietu neatbilst drošības normām, bet aptuveni ceturtā daļa uzskatāmas par kaitīgām. Arī elektropreču pārbaudē konstatēts, ka gandrīz trešā daļa no šīm precēm var nodarīt kaitējumu lietotājam. Visvairāk sūdzību PTAC saņēmis par apaviem un elektroprecēm. Dati gan liecina, ka Latvijas patērētāji tomēr ļoti reti izsaka pretenzijas par preces drošumu. Vairumā gadījumu aptaujas respondenti nav spējuši atšķirt preces drošību no kvalitātes. Vienīgi 29 procenti aptaujāto atzinuši, ka gadījumos, kad rodas problēmas ar precēm, viņu rīcībā ir nepieciešamā informācija par patērētāja tiesībām. Turpretim 52,9 procenti iedzīvotāju atzīst, ka zināšanu par ražotāja atbildību viņiem nav. Tikai nedaudzi patērētāji zina, ka likumā preču kvalitātei noteikta divu gadu, bet preces drošumam – pat 10 gadu garantija, kuras laikā var iesniegt sūdzību. Raksturīgs ir arī fakts, ka vairums iedzīvotāju gatavi sūdzēties tikai gadījumos, kad nekvalitatīva izrādījusies dārga prece. Taču kampaņas rīkotāji norāda, ka salīdzinoši lētas, bet nedrošas rotaļlietas spēj nodarīt būtisku kaitējumu bērnu veselībai, tāpēc preces cena nedrīkst būt galvenais kritērijs pretenziju izvirzīšanai pret ražotāju. Par rādītāju patērētāju izpratnei par šīs kategorijas preču drošumu kalpo raksturīgs aptaujas rezultāts – rotaļlietu ar asiem stūriem par nedrošu atzīst 60 procenti respondentu, taču par to sūdzēties būtu gatavi tikai 16 procenti.
Linda Rinkule, ES PHARE projekta “Tirgus uzraudzība nepārtikas preču sektorā” vadītāja, secina: “Iedzīvotāju niecīgās aktivitātes cēlonis prasībās pret preču ražotāju ir precīzas informācijas trūkums.” Līdz šim vairums patērētāju par savām tiesībām uzzinājuši no paziņām. Aptaujā daudzi iedzīvotāji pau-duši vēlmi papildināt savas zināšanas patērētāju tiesību jautājumos.
Projekta ietvaros aptaujāti arī 218 uzņēmumi. Noskaidrots, ka arī daudzi ražotāji un izplatītāji nezina par likumā paredzēto atbildību par pārdoto preci. Līdzīgi patērētājiem, arī daudzi uzņēmēji neatšķir kvalitāti no drošuma. Vairumam tirdzniecības pārstāvju nav zināma pretenziju izskatīšanas kārtība, bet 83 procenti aptaujāto uzņēmēju nosauca daudz īsākus garantiju termiņus, nekā tas noteikts ar likumu. L. Rinkule uzskata, ka uzņēmēji nepārzina preces drošības garantijas tāpēc, ka ar tām saistīto pretenziju ir ļoti maz. Nereti pretenziju gadījumos ražotāji vai izplatītāji sniedz maldīgu informāciju, bet dažkārt ekspertīzes procedūra neatbilst tiesiskajām normām.
Kampaņā “Iepazīsti savu preci!” iedzīvotāji tiks aicināti lielāku uzmanību pievērst nopirkto produktu drošības aspektiem. PTAC direktore Baiba Vītoliņa uzsver, ka patērētāju tiesības būs iespējams aizstāvēt tikai tad, ja iedzīvotāji izrādīs lielāku iniciatīvu. B.Vītoliņa atzīst, ka līdz šim likumdevēji un plašsaziņas līdzekļi lielāku uzmanību pievērsuši preces kvalitātei. Šomēnes organizētā kampaņa lielāku vērību velta preces drošības jēdziena definēšanai, kurš, pēc aptaujā iegūtajiem rezultātiem, Latvijas sabiedrībai vēl šķiet neskaidrs. Par gaidāmajiem kampaņas rezultātiem PTAC direktore saka: “Mēs ceram, ka ar šo pasākumu kompleksu mums izdosies rosināt patērētājus un uzņēmējus labāk pazīt un lietot drošas preces”.
Viena no pasākuma daļām ir televīzijas klipi, kuros iedzīvotāju uzmanība tiek vērsta uz trīs preču grupu – ķīmijas preču, rotaļlietu un elektropreču – lietošanas drošumu. Visos klipos tiks uzsvērta nepieciešamība lietošanā ievērot instrukciju, kā arī norādīts uz tirgus uzraudzības institūcijām, kurām jāziņo par nedrošām precēm. Tiks izplatīti arī citi informatīvie materiāli, plānoti arī semināri un lekcijas. Pasākumi sadalīti četrās tematiskajās nedēļās – rotaļlietu drošumam veltītā nedēļa (08.08. – 12.08.), būvmateriālu drošuma nedēļa (15.08 – 19.08), drošuma nedēļa reģionos (22.08. – 26.08.) un skološanās nedēļa (29.08. – 07.09.). To ietvaros notiks aktīvs dialogs starp uzņēmējiem, patērētājiem un tirgus uzraudzības iestādēm.

Jānis Nicmanis

Tiesību aktu un oficiālo paziņojumu oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!