Emocionālās atmiņas spēks un vājums
Aizkraukles Vēstures un mākslas muzejs Kalna Ziedos, turot cieņā mājas pirmā saimnieka muižas kalēja Jēkaba Dannenfelda piemiņu, ik gadus bagāti svin Jēkabdienu.
Foto: Elmārs Rudzītis, A.F.I. |
Šovasar ciemiņus sagaidīja senajās
akmens velvēs iekārtotā izstāde “Vecās pils naudas pagrabs”,
izstāžu namā atvērtā ekspozīcija “Raksts: nepazīstamā pasaule”,
kuras autors ir Pļaviņās dzīvojošais mākslinieks Uldis Beķeris,
un Preiļu podnieka Leona Cīruļa mazā keramikas cepļa atvēršana.
Tas viss veidoja krāsainu fonu tradicionālajiem lasījumiem, kuru
tēma šoreiz bija “Revolūcijas simtgade”.
Sarunu par Piektā gada notikumiem Aizkraukles apkaimē un visā
Daugavas joslā ievadīja rakstniece Māra Svīre: “Tautas atmiņa
glabā ne tik daudz faktus kā pārdzīvotās nojausmas, noskaņas,
izjūtas. Manuprāt, toreiz pirms simt gadiem cilvēku pašapziņu
modināja un mudināja galvenokārt ilgas pēc brīvības. Priekšgalā
gāja skolotāji, inteliģence, kas cieta kultūras badu. Diemžēl
revolūcija uzvandīja ne tikai labākās, bet arī sliktākās jūtas.
Revolūcijai arvien ir gan cildenā, gan melnā puse. Bet bez
revolūcijas arī nevar. Revolūcijai, radikālām pārmaiņām jānotiek
katrā no mums. Arī šis laiks prasa daudz ko mainīt. Ja
neļaujamies pārmaiņām, mēs neglābjami atpaliekam no
dzīves.”
Lasījumos, ko vadīja muzeja direktore Regīna Paukšte, ar saviem
atradumiem, pārdomām un secinājumiem iesaistījās Latviešu
folkloras krātuves speciāliste Māra Vīksna, vēsturnieks Indulis
Zvirgzdiņš no Madonas muzeja, rakstniece Lūcija Ķuzāne un vēl
citi, jo ap muzeju izveidojusies dažādu nozaru lietpratēju,
rosīgu novadpētnieku un atsaucīgu klausītāju saime.
“Nepierakstītas un nepublicētas, revolūcijas dalībnieku un
vēsturisko notikumu aculiecinieku atmiņas vēl lidinās gaisā,”
teica skolotāja Lidija Ozoliņa. “Atmiņa esot dzīva trijās
paaudzēs, bet atmiņām vajadzētu papildināt vēstures monogrāfijas,
jo vēsturi taču veido dzīvi cilvēki.”
Arī Piektais gads kļūst labāk saprotams, kad par to varam izlasīt
ne tikai sēžu protokolus, bet arī anekdotes, ja pierakstītas gan
smieklīgās, gan – kā uz to aicinājis folklorists Pēteris Birkerts
– briesmīgās un šaušalīgās. Vācot ziņas biogrāfiskajam stāstam
par Jūliju Dievkociņu, kas iznāca 1980.gadā, Lūcija Ķuzāne vēl
satikusi vienu no tām bezbailīgajām meitenēm, kas nesušas nošautā
skolotāja zārku, jo neviens no pieaugušajiem vīriešiem nav
iedrošinājies to nest. Saglabājušās arī liecības par ķildām, kas
izcēlušās, dalot baroniem atņemto mantu. Bet, kad uzvarēja
reakcija, daudzi bijuši naski uz sūdzēšanos. Varbūt arī tāpēc tik
grūti gājis ar atmiņu pierakstīšanu.
Kā pretsvaru ekskursam pa revolūcijas melno pusi Aizkraukles
muzeja speciāliste Teiksma Gailīte bija veidojusi stāstījumu par
Skrīveru stacijas priekšnieka palīgu Artūru Piegāzu, kas tika
nošauts 1907.gadā. No 63 tā sauktajā Skrīveru-Kokneses prāvā
apsūdzētajiem revolucionāriem divdesmit diviem piesprieda
nāvessodu. Trīspadsmit no viņiem to aizstāja ar katorgu, bet
Artūrs Piegāzs bija starp tiem deviņiem, kam nāvessodu
izpildīja.
“Latvijas revolucionāro cīnītāju piemiņas grāmatas” 1.sējuma
1.daļā, kas iznāca 1976.gadā, līdz ar īsām biogrāfiskām ziņām par
Artūru Piegāzu publicēta viņa līdzgaitnieka Mārtiņa Graša atmiņu
skice un divas vēstules, ko Artūrs pirms nošaušanas rakstījis
vecākiem un māsai Emīlijai, kas bija dažus gadus jaunāka par
viņu. Gatavojoties sava novadnieka Artūrā Piegāza 100.dzimšanas
dienai, Teiksma Gailīte 1982.gadā tikusies ar viņa māsasmeitu
Ernu Osi, kas muzejam vēlāk atsūtījusi arī otru, nekur vēl
nepublicēto Emīlijai rakstīto vēstuli. Artūram Piegāzam bija
tikai 25 gadi, kad lode izdzēsa viņa jauno dzīvību. Viņa atstātās
vēstules šajā emocionāli piesātinātajā Piektā gada piemiņas
stundā lasīja Aizkraukles ģimnāzija absolvents Arvis
Ostrovskis.
Ar muzeja laipnu atļauju iepazīstinām mūsu lasītājus ar līdz šim
nepublicēto vēstuli Emīlijai.
Aina Rozeniece, “LV”
Pēc labākās pārliecības
Rīgas guberņas Centrālcietumā
9.septembrī, 1907.gadā pulksten 11 naktī
Nu, mīļais, labais Emsi – dod ķepu – proščai!
Varbūt pēdējo nakti, labākajā
gadījumā priekšpēdējo, tamdēļ steidzu Tev rakstīt pēdējās
sveikas. Tu tak esi mans biedris, Tu mani saproti, Tev esmu
stāstījis to, ko citiem nevienam, tamdēļ gribas vēl pēdējo reizi
izrunāties. Uz satikšanos jau maz var pateikt, tamdēļ rakstu.
Spriedums jau vakar pulksten 8 ir spēkā nācis, tamdēļ tagad jau
skaitos pie viņas pasaules, tas ir, minerālu valstības. Es par to
lietu neuztraucos, bet turpretī esmu tik mierīgs un vienaldzīgs,
ka pašam brīnums. Saka, ka no nāves esot bailes, ka pēdējais
laiks esot pilns moku. Nieki! Nekā tāda nav, tas ir kādas
nervozas galvas izperinājums. Esmu gluži mierīgs, jūtos tāpat kā
vienmēr, un no ciešanām nav ne runas. Netrīcēja ne nervs, kad
sludināja nāves spriedumu, tikai pasmējos es. Netrīcēs nervs,
domāju, kad sauks naktī uz nošaušanu. Domāju, dziedāsim gan mēs
dūšīgi tai pēdējā nakts ceļojumā, un mūsu pēdējie cīņas saucieni
būs skaļi. Ko sauksim, to Tu zini jau iepriekš, ir tikai viens,
ko saukt.
Es uz nāvi skatos filozofiski jeb, labāk sakot, zinātniski – tā
tikai vielu maiņa. Dabā jau nekas nezūd, bet tikai mainās un
mainās mūžīgi un katru mirkli. Nāve būs tikai šāda pamatīga
maiņa: tās vielas, no kurām es sastāvu, kuras izraisa manu
dzīvību, līdz ar intelektuālām funkcijām, šīs vielas sadalīsies
savās sastāvdaļās, izplūdīs zemes sastāvdaļās un, izejot caur
vajadzīgo rindu maiņu, steigsies parādīties atkal dzīvības veidā,
tikai citādā varbūt formā, un mūžīgā dabiskā dzīvības gaita
atdabūs to, ko ar manu nāvi tā zaudē. Tāda tā lieta ir, tā tās
vielas mainās, un tā no viņu maiņas ceļas un zūd dzīvības formas
– tad saki, vai ir par ko uztraukties, no kā baidīties, ka mainās
dzīvības forma, zināms, ka ne. Šī apziņa mani paceļ pār bailēm no
nāves, un es viņas nevaru iedomāties un saprast.
Negribu teikt, ka man liels prieks aiziet no šīs skaistās
pasaules uz to minerālu valsti, lai atkal atgrieztos cita formā!
Nebūt ne! Turpretī ļoti gribētos vēl padzīvot šajā pašā formā, jo
jūtu, ka par maz esmu baudījis dzīves ziedu!
Es uz dzīvi skatījos vienmēr kā uz kalpošanu, kā uz upurēšanos
līdz pašaizliedzībai. Kaut ne reti esmu locījis ceļus elkiem,
kaut ne ar reizi atradu to idealu, pēc kā tvīku, tomēr meklējis
esmu pastāvīgi, meklējis pēc savas labākās pārliecības un ar
pašaizliedzību, nereti atteikdamies no laimes, no baudām, no
dzirkstošā dzīves prieka.
Tomēr tā bija kļūda. Es biju vienpusīgs. Vajadzēja tā dzīvot, ka
katrā acumirklī koncentrētos cik iespējams daudz dzīves satura,
ka šie mirkļi kā dārgakmeņu mozaīka sastādītu dzīvi, visu dzīvi,
un katris no viņiem būtu vesela atmiņu jūra, vienalga, līksma vai
sāpīga, vajag prast tā dzīvot, ka nav tukšu acumirkļu – tad nebūs
žēl arī nejustas laimes. Katris vienaldzībā, garlaicībā, apātijā
un žāvās pavadīts acumirklis ir noziegums. Strādāt un līksmoties,
doties cīņā un plūkt ziedus katrā acumirklī – tā ir dzīve, īsta
dzīve. Zināms, nav tagadējā kārtībā tas pilnam iespējams, tamdēļ
jācīnās pret šo kārtību. Esmu laimīgs, ka jāmirst kā šīs cīņas
kareivim, kaut gan vēl ko par maz paspēju padarīt.
Neatkārtošu savus uzskatus, tos Tu jau zini – atminies vienu manu
vēstuli no pagājušās ziemas, tur runāju par to plaši. No manas
lugas, ceru, var redzēt to pašu, tamdēļ būtu lieki runāt. Jā, pie
tās pašas reizes par lugu. Kad pārrakstīsi, dosi drukā. Še klāt
pielieku Tev pilnvaru par to lugu un tās izdošanu priekš
gadījuma, ja tā būtu vajadzīga Tev kādreiz. Žēl, ka nepaspēju
uzrakstīt vairāk kādus gabalus. Galvā vesels pūlis domu, kas
laužas tikt izteiktas, bet netiks. Pirmais, gribētu rakstīt plašu
kritiku par Nīčes filosofiju un buržuāzijas filosofiju vispār,
tad vienu filosofisku gabalu “Strastji i ideali”, tad
dzelzceļnieku sociālo un ekonomisko stāvokli aprakstīt zinātniskā
rakstā un satīriski “Dņevņik Djavola”, norādot uz viņu
psiholoģiskos štrihos, tad tālāk vēsturisku pārskatu par Baltijas
revolūciju, līdz ar tiesiskām un ekonomiskām attiecībām gabalā
“Vremja burj i natiska v Baltiji”, tad lugu
“Položiteļnoje i otricateļnoje”. Šie gabali man tā reljefi
galvā, gabalus varu citēt neuzrakstītus no galvas – bet paliks
neuzrakstīti. Bet ir arī šai lietā apmierinājums – pasaule no tā
neapgāzīsies, bet, ja arī sašķiebsies, gan gadīsies kāds, kas
atšķiebj.
Nu tagad mana prāva būs galā. Tev par piemiņu no sevis atstāju
kopiju no liecinieku izteikumiem apvainošanas aktā un spriedumā.
Uz nākošo tikšanos lūkošu izdot vai tāpat caur kantori. Pēc tam
Tu pati varēsi spriest par maniem darbiem, jo pati Tu par maz par
viņiem zini. Tad vēl 2–3 burtnīcas pie Krauzes (viens vārds
neatšifrēts) un 2 burtnīcas ir pilnas kantorī, domāju, ka būs
atsūtītas no Centrālcietuma, tās paprasi, Tev izdos kopā ar citām
manām lietām. Grāmatas atstāju tepat biedriem, kam katorga.
Burtnīcās tajās ir konspekti no šā tā izlasīta un vienā daži
“nabroski”, bet tos gan nevarēsi saprast, jo tīšām
sarakstīju krustām šķērsām, lai sveša acs neko nevar uzzināt.
Citas piemiņas nav Tev ko atstāt. Par pašu tiesas gaitu jau Tu
zini – nebija nekas vairāk kā dumja komēdija. Notiesāja mani, kā
redzēsi iz sprieduma uz 100.panta (par revolucionāras komitejas,
kuras mērķis atdalīties no valsts, biedri) un uz 270.panta (par
dzelzceļa saņemšanu savās rokās priekš tāda mērķa izvešanas kā
atdalīšanās no valsts un patstāvīgas “Latvijas Republikas”
dibināšanas). Kāds absurds! Neviens liecinieks neliecināja, ka es
būtu runājis par Latvijas Republikas dibināšanu, bet tiem
vīreļiem tas bija vajadzīgs, lai varētu tai lietai piedot šiku!
Nu, čort s ņimi!
Sākšu atvadīšanās “ļebeģinuju pesņ”. Daudzi, daudzi būtu
pazīstamu, kam gribētos rakstīt atsevišķi, bet laikam gan
netikšu. Mārtiņam saki manas siltākās ardievas – ja tikai vien
paspēšu, rakstīšu viņam atsevišķi, bet negalvoju, vai paspēšu.
Hermīnei un citām Siseņ jaunkundzēm tāpat – mans sirsnīgākais
paldies, par viņu pūlēm priekš manis un pēdējo sveikumu. Labprāt
rakstīšu atsevišķi, ja tikai varēšu veikt. Spied no manis ķepas
Mežans Marijai un Āboltiņ Emsim, lai dzīvo lielas. Izleju pār
viņām tikpat bagātīgi visādus vēlējumus (kādu tikai viņām vajag)
kā 2 gadus atpakaļ viņas pār mani lēja ūdens spaiņus, un es visam
tam tikai piekritīšu, lai vēlas, ko grib. Sveicini Paulu Salu un
citus, kas par mani interesējas – spiežu visiem roku un saku
savas pēdējās ardievas. Ja par gadiem varbūt tiktos ar Kārkliņu
un Degsni, tad nodod manas biedra sveikšanas kā kopējā darba
atbalsi.
Tā, laikam būšu visas lietas likvidējis, varu vēl papļāpāt. Žēl,
ka nevaru Tev atdot to visu, ko zinu, ko pats nedabūju izlietot,
kā franču valodu, filosofiju, politisko ekonomiju etc.,
pavisam negribas tādas skaistas lietas stiept līdzi uz smiltaini.
Bet vispāri, skaista būs tā padarīšana, tā pēdējā..., gulties ar
cīņu biedriem iekš “bratskaja mogila”, tas tiešām ne
katram izdodas. Tikai tos mājiniekus Tu lūko apmierināt. Ja nevar
savādi, sastāsti par debess priekiem. Tu tak arī esi no šķesteru
zortes, tādas lietas tak pieder Tev pie amata. Žēl man ir viņu,
viņiem manis, bet nevaram viens otram līdzēt. Kad varētu viņi
mani saprast, tad viņiem tā lieta pārietu vieglāki, bet kā lai
viņi to iespēj! Lūko, Emsi, ieskaidrot! Ja tas nelīdzēs, tad
laiks, kas visas brūces dziedē, dziedēs arī šo – jāapmierinās ar
to. Vēl pēdējās ardievas Baldavam, Bumbēram un Verai. Spiežu
visiem roku un Bumbieru jo karsti skūpstu. Nu vēl sveikas visiem
mājiniekiem, visus skūpstu un lūdzos neskumt, nebēdāties par
mani. Nu sveika arī Tu, Emsi! Tu man biji māsa un biedrs, tamdēļ
divkārt sveika! Skūpstu Tevi, skatos acīs un spiežu roku! Zinu,
Tu mani saproti un neraudāsi par mani. Sveika, ardievu, dzīvo
laimīgi un priecīgi!
Artūrs