Kā tiek tērēta Eiropas nauda?
Eiropas Savienības (ES) 2005.gada budžets ir 106,3 miljardi eiro. Tas ir milzīgs naudas daudzums, tāpēc var rasties pamatots jautājums, kam šī nauda tiek tērēta.
Britu raidsabiedrība “BBC” ziņo,
ka lauvas tiesa Eiropas Savienības budžeta tiek lauksaimniekiem
un atpalikušo reģionu attīstībai. Eiropas lauksaimnieku makos
nonāk aptuveni 46 procenti ES budžeta, bet atpalikušajos reģionos
investē ap 30 procentiem ES naudas.
Latvijas ieguvums no ES budžeta salīdzinājumā ar lielajām Eiropas
valstīm ir niecīgs. Lēš, ka no 2004. līdz 2006.gadam mūsu valsts
no ES varētu saņemt nedaudz vairāk nekā vienu miljardu eiro.
Lauksaimniecība
Lauksaimniecībai 2005.gadā
paredzēts tērēt aptuveni 49 miljardus eiro. Šo summu tērē ne
tikai subsīdijām, bet arī ar lauku attīstību saistītiem
projektiem. Lielākā ieguvēja no ES lauksaimniecībai paredzētā
budžeta, ir Francija. Tāpēc arī jautājumos par Eiropas Savienības
lauksaimniecības izmaksu samazināšanu Francija vienmēr ieņēmusi
stingru nostāju un negrib atkāpties no savām pozīcijām, jo tieši
ar lauksaimniecības budžeta palīdzību Francija saņem ļoti daudz
Eiropas naudas. Protams, sava nozīme ir arī ietekmīgajam
lauksaimnieku lobijam šajā valstī, bet skaidrs, ka Francijas
lauksaimnieki nebūtu nedz tik ietekmīgi, nedz turīgi, ja visus
šos gadus viņi nebūtu saņēmuši ievērojamu atbalstu no Eiropas
Savienības.
Jauno dalībvalstu, tajā skaitā arī Latvijas, zemnieki pagaidām
nesaņem tādu pašu atbalstu kā viņu kolēģi vecajā Eiropā. Pagaidām
mūsu lauksaimnieki neiegūst pat pusi no subsīdijām, ko saņem,
piemēram, Francijas zemnieki. Jauno dalībvalstu zemnieki
līdzvērtīgas subsīdijas saņems tikai 2013.gadā. Tomēr
Rietumeiropas valstīs tiek lēsts, ka jaunās dalībvalstis ar laiku
varētu būt ļoti nozīmīgas lauksaimniecības budžeta tērētājas, jo
visās valstīs lauksaimniecībā nodarbina vairāk cilvēku nekā vecās
Eiropas valstīs.
Tomēr jauno dalībvalstu iespējamais ieguvums no lauksaimniecības
budžeta ir apdraudēts. ES lauksaimniecības politika laiku pa
laikam tiek reformēta, jo tā izpelnās nopietnu kritiku no citām
pasaules valstīm un Pasaules tirdzniecības organizācijas par
stingro tirgus aizsardzību. Turklāt visu laiku ES izskan kritika
par milzīgajiem līdzekļiem, kas tiek tērēti lauksaimniecībai.
Laikā, kad vajadzētu vairāk naudas ieguldīt zinātnē un
pētniecībā, Eiropā lielus līdzekļus tērē neperspektīvajai
lauksaimniecībai. Ar šādu saimniekošanu Eiropai nav izredžu
izvirzīties pirmajā vietā pasaulē, uzskata eksperti.
Reģionālā palīdzība
Otra lielākā ES budžeta tēriņu
grupa ir saistīta ar palīdzību trūcīgākajiem Eiropas reģioniem.
Šī ES nauda tiek reģioniem, kuros dzīves līmenis ir zemāks par 75
procentiem no ES vidējā, kā arī mazapdzīvotiem reģioniem.
Reģionālās palīdzības mērķis ir panākt ES vienmērīgu attīstību un
atpalikušo reģionu uzplaukumu.
Šeit jau tradicionāli par galveno ieguvēju tiek uzskatīta
Spānija, kura saņem krietni vairāk finansējuma nekā citas
valstis. Jaunākie dati pieejami par 2003.gadu, kad Spānijai no ES
naudas maka tikuši 32 procenti reģionālajai attīstībai paredzētās
naudas. Nozīmīga palīdzība nonāk arī Itālijā, Vācijā, Portugālē
un Grieķijā. Lai gan kopumā Vācija saņem daudz naudas, lielākā
daļa nonāk valsts austrumu daļā.
Eksperti min, ka arī reģionālajā politikā līdz ar ES
paplašināšanos gaidāmas izmaiņas. Tā kā ES valstu blokam
pievienojās desmit trūcīgas valstis, tās ir pazeminājušas vidējo
ES dzīves līmeni. Līdz ar to tā saukto veco trūcīgo dalībvalstu
iespējas pretendēt uz reģionālās palīdzības līdzekļiem samazinās.
Daļa reģionu, kas līdz ES paplašināšanai bija uzskatāmi par
trūcīgiem, nākotnē vairs nebūs ierindojami ES palīdzības
saņēmējos. “BBC” lēš, ka tikai divas vecās valstis – Grieķija un
Portugāle – tagad atrodas zem vidējā ES dzīves līmeņa.
Ārējā palīdzība
Daļu ES naudas tērē ārējai
palīdzībai – tas ir finansiāls atbalsts ārpus Eiropas Savienības
esošām valstīm, kā arī ar ES ārpolitiku saistītiem jautājumiem.
Pavisam šim mērķim 2005.gadā ES iecerējusi tērēt 8 miljardus
eiro. Šā pīrāga lielākā daļa – aptuveni 2 miljardi eiro – tiek
topošajām ES dalībvalstīm, lai palīdzētu sagatavoties iestājai
Savienībā. Būtisks atbalsts tiek sniegts arī nabadzīgākajām
pasaules valstīm. Eiropai rūp sadarbība ar Tuvo Austrumu,
Vidusjūras, Balkānu, Austrumeiropas valstīm. Katra reģiona
atbalstīšanai ir sava stratēģija. Piemēram, Rietumbalkānu
gadījumā uzsvars likts uz pārvaldes uzlabošanu un cīņu ar
organizēto noziedzību.
ES 2005.gadā paredzējusi ieguldīt naudu arī Irākas atjaunošanā,
šim mērķim atvēlot 200 miljonus eiro.
Citi izdevumi
6 miljardus eiro šogad paredzēts
tērēt ES administrācijas uzturēšanai. Pusi administrācijai
paredzētās naudas tērē Eiropas Komisijas darbības nodrošināšanai.
Komisijā strādā cilvēki no ES dalībvalstīm, bet viņi darbojas
institūcijā, kas aizstāv visas Eiropas, nevis kādas konkrētas
dalībvalsts intereses. ES institūciju ierēdņiem ir jāmaksā algas,
tiek veiktas arī iemaksas pensiju fondā. Tāpat par šo naudu tiek
uzturētas daudzas Eiropas Komisijas ēkas, kā arī nodrošināta
milzīgās institūcijas darbība. Pārējām ES institūcijām kopā tērē
mazāk naudas nekā Eiropas Komisijai.
Zinātnei un pētniecībai šogad paredzēts iztērēt 4 miljardus eiro.
ES finansējums šai nozarei atzīstams par stratēģiski svarīgu, jo
jaunu tehnoloģiju radīšana ir ļoti izdevīga tās augstās
pievienotās vērtības dēļ. Daudz tiek runāts par nepieciešamību
atvēlēt zinātnei un pētniecībai vairāk naudas, tomēr vienlaikus
tiek atzīts, ka Eiropas zinātnes lielākā problēma ir tās
atpalicība no reālām vajadzībām. Proti, top daudz jauninājumu,
kas nekad tā arī netiek ieviesti.
Protams, daudz Eiropas naudas tērē arī citiem mērķiem. Daudzi ES
pilsoņi var izmantot iespēju piedalīties dažādās pieredzes
apmaiņas programmās gan izglītības, gan kultūras jomā. Tomēr šie
izdevumi nav tik ievērojami kā tie, par kuriem jau stāstīts
plašāk.
Pagaidām ir skaidrs, kāds ES budžets būs arī nākamgad. Reizi
septiņos gados ES dalībvalstu starpā tiek panākta vienošanās par
galvenajiem budžeta tēriņiem. Šogad dalībvalstīm vajadzētu panākt
vienošanos par ES budžeta ienākumiem un izdevumiem laikam no
2007. līdz 2013.gadam. Tomēr eksperti un arī politiķi apšauba,
vai kompromiss tiks atrasts jau šogad. Vienas budžeta sarunas,
kas notika jūnijā, izgāzās, jo dalībvalstu viedokļi par ES
budžetu bija pārāk atšķirīgi. Tā kā jaunās dalībvalstis ES ir
trūcīgākas, tām pienākas daļa Savienības budžeta “pīrāga”, no
kura savukārt grūti atteikties vecajām dalībvalstīm.
Rakstā izmantoti “BBC” dati