Jūrmala baleta krāsās
7.augustā Dzintaros – VI starptautiskais festivāls “Baleta zvaigznes Jūrmalā”
Foto: Aigars Jansons, A.F.I. |
Pēdējos gados baleta galā koncertu
rīkošanā Latvijā izveidojusies jauka, drusciņ sacensību spēlei
līdzīga tradīcija. Baleta trejžuburis, teiksim tā.
Pirmo jau pavasarī rīko Lita Beiris, vaiņagojot savu Baltijas
baleta festivālu.
Otro sagaidām Māra Liepas dzimšanas dienā, kad Andris Liepa tēva
piemiņai režisē “Lidojumu” ar Maskavas Lielā un Pēterburgas
Marijas teātru zvaigznēm.
Trešais, mūsu baleta šefa Aivara Leimaņa rokās, ir it kā atvadas
no vasaras un ieskandina jaunas darba sezonas sākumu Latvijas
nacionālajā baletā.
Dejojošie Dzintari
Baleta vakaru tradīcijas Dzintaru
koncertzālē aizsākušās jau pirms kara, turpinājušās pat kara
laikā. Mūsu baleta leģenda Anna Priede atceras vienu tādu
veiksmīgu uzstāšanos kopā ar Arvīdu un Viktoru Ozoliņiem
1943.gada jūlijā. Programma bija raibum raibā – gan spožais
pas de deux no “Dona Kihota”, gan Johana Štrausa valsis
“Pavasara balsis” vēl no ģeniālās Annas Pavlovas repertuāra, gan
romantiskais Ferenca Lista “Mīlas sapnis”, gan Laumas Reinholdes
latviskie “Raibie cimdi”. “Protams, bija karš, bija grūti,
bet cilvēkiem tieši tāpēc vēl vairāk gribējās skaistuma,
mīlestības. Un arī mums pašiem tik ļoti gribējās gan dejot, gan
mīlēt,” ar smaidu pēc vairāk nekā sešdesmit gadiem atceras
balerīna.
Jaunā popularitātes lokā Dzintari ienāca sešdesmitajos gados, kad
Latviju pāršalca Jaunatnes baleta svētki. Būtībā tie skanēja kā
starptautisks baleta festivāls, jo uzstājās izcili dejotāji no
Maskavas, Ļeņingradas, Kijevas, Tbilisi, tostarp Jekaterina
Maksimova, Vladimirs Vasiļjevs, Māris Liepa. Kad šī tradīcija
bija klusu izgaisusi, jau astoņdesmito gadu otrajā pusē,
piedaloties sava drauga komponista Aleksandra Kublinska
autorkoncertā, Māris rezignēti atgādināja par Dzintaru baleta
slavas senajām dienām un rosināja tās atjaunot. Tomēr līdz
atjaunotnei pagāja gadi piecpadsmit... Kad par Nacionālās operas
baletmeistaru 1993.gadā kļuva Aivars Leimanis, viņš jau otrās
sezonas sākumā aizveda uz Dzintariem visu “Žizeli”, bet kopš
deviņdesmito gadu beigām baleta galā jau atkal padarīja par
tradīciju. “Tas ir mans pienākums Jūrmalas priekšā, jo es jau arī
tagad esmu jūrmalnieks,” smej A.Leimanis.
Neredzētas baleta zvaigznes
Svētkus atjaunojot, Aivars
Leimanis definēja trīs, viņaprāt, svarīgākos šāda vasaras galā
koncerta uzdevumus:
• ne tikai ļaut izdejoties pašu zvaigznēm, bet ikreiz pārsteigt
publiku ar jauniem vārdiem;
• parādīt mūsdienu baleta lielo ietilpību – no vecklasikas un
romatiskā baleta cauri neoklasikai līdz 21.gadsimta
modernismam;
• izdarīt to nevis stīvi un svinīgi, bet sirsnīgi un intīmi – kā
draugu tikšanos, fonā šalcot vasarai un jūrai.
Šīs vasaras atklājumus aizsāk Ilija Louena, laikmetīgā baleta
primadonna, kas pārstāv Franciju un Holandi, strādājusi
Montekarlo baletā, Skarpino un Viktora Ulates baletos, ceļojusi
kopā ar trupu “Malachov & friends”, strādā ar
izcilākajiem tagadnes horeogrāfiem Viljamu Forsaitu, Macenu
u.c.
Pirmoreiz Dzintaros uzstāsies Maskavas primadonna, Krievijas
Tautas māksliniece Natālija Ļedovska, kuras slavenāko lomu vidū
ir Džuljeta, Dezdemona, Silfīda, “Korsāra” Medora.
Pirmoreiz Latvijā dejos ungāru premjers Zoltans Naģi, bulgāru
premjers Georgs Smilevskis, lietuviešu premjers Aurims
Paulausks.
Pirmoreiz gaidāms arī internacionālais duets Krievijas
Tautas māksliniece Lilija Musovarova un visu iespējamo
starptautisko baleta konkursu laureāts Aidars Ahmetovs, kuru
pēdējā darba vieta ir Kanāda, Albertas baleta trupa.
Japānieti, spožo klasiskās dejas virtuozi Miki Hamanaki Dzintaros
skatīsim jau otro reizi.
Intriģējoša atkalredzēšanās solās būt ar Ungārijas Valsts operas
primabalerīnu Daci Radiņu, kas 1996.gadā beidza Rīgas baletskolu
Regīnas Kaupužas klasē un drīz vien tika angažēta Budapeštā. Jau
2002.gadā Dace tika nosaukta par Ungārijas gada labāko
balerīnu.
Jaunā kvalitātē uzstāsies šāgada Ņujorkas starptautiskā baleta
konkursa diplomandi Elza Leimane un Raimonds Martinovs. Vēl no
Rīgas baleta solistiem redzēsim Intaru Kleinhofu, Pāvelu
Vasiļčenko, Annu Novikovu un Feliksu Lipski, kā arī vīriešu
kordebaletu.
Dejas daudzveidīgās krāsas
Ceļojumā pa dejas pasauli, kā
ierasts, skatītājus vedīs un vakaru vadīs pats Aivars
Leimanis.
Tas būs ceļojums baleta vēsturē, kur sava vieta gan spožajiem
vecklasikas pas de deux ar to mirdzošiem fuetē
(“Dons Kihots”, “Korsārs”), gan romantikai (“Žizele”), gan
20.gadsimta baletam, gan mūsdienu avangardam.
Kā savdabīgs nostalģisks reveranss Māra Liepas laikiem izskanēs
dejas no “Spartaka” un slavenie Rahmaņinova “Pavasara
ūdeņi” , kā arī Moškovska virtuozi atlētiskais “Valsis”.
Vēl fragments no pazīstamā Maskavas baletmeistara Dmitrija
Brjanceva “Kamēliju dāmas”, Artura Maskata slavenais “Tango”, kā
arī, protams, dejas no mūsu baleta pēdējā “grāvēja”, Sergeja
Prokofjeva “Pelnrušķītes”, kura darbība , kā zināms, notiek tepat
Rīgā, Čaka ielā. Un amizantie “Zābaciņi” ar ebreju tautas mūziku,
viens no dižā raksturdeju skolotāja, šogad no mums aizgājušā
Valentīna Bļinova meistarstiķiem.
Reizē ar šo festivāla koncertu Latvijas balets uzsāk savu
84.sezonu. Tajā gaidāma jauna latviešu oriģinālbaleta pirmizrāde,
kam mūziku raksta Arturs Maskats, vecās “Žizeles” atjaunotne
(balets pēdējoreiz atjaunots 1957.gadā), viesizrādes Maskavā, kā
arī piedalīšanās Latvijas kultūras dienās Francijā “Pārsteidzošā
Latvija”.
Eriks Tivums