Lauksaimniecības attīstības 2001.gada programma
Turpinājums. Sākums "LV" Nr. 336/338., 27.09.2000., "LV" Nr. 341/343., 29.09.2000.,
Tirdzniecības markas ieviešanas finansējums tiks segts no valsts subsīdijām, turpmākos gados arī no programmā iesaistīto uzņēmumu iemaksām.
Attīstot piena produktu tirgu, jārisina arī jautājums par piena patēriņa palielināšanu. Šādas iespējas pavērtu, piemēram, "Skolas piena" programma, kas ir viena no piena produktu tirdzniecības veicināšanas programmām Eiropas Savienībā. Programmas ieviešana Latvijā pašlaik tiek apsvērta.
Paralēli nacionālā atbalsta programmām, laikā no 2000. līdz 2006. gadam piensaimniecībai paredzēts arī ES pirmsiestāšanās fondu atbalsts divu SAPARD apakšprogrammu ietvaros:
• "Lauksaimniecības tehnikas, iekārtu un būvju modernizācija" . Šīs apakšprogrammas līdzekļus piena ražotāji varēs saņemt ražošanas modernizācijai, ES sanitārhigiēnisko, veterināro un dzīvnieku labturības prasību sasniegšanai, produkcijas konkurētspējas paaugstināšanai. Vienlaicīgi, programma vērsta uz racionālas piena ražošanas struktūras veidošanu.
• "Lauksaimniecības un zivsaimniecības produktu pārstrādes un marketinga uzlabošana" . Apakšprogramma paredzēta pārstrādes uzņēmumu modernizēšanai un sakārtošanai atbilstoši ES higiēnas, kvalitātes, pārtikas drošuma un vides aizsardzības prasībām. Vienlaikus programmas mērķis ir racionalizēt pārstrādes struktūru, izveidot līgumattiecību bāzi starp ražotājiem un pārstrādes uzņēmumiem, veicināt piena ražotāju ienākumu stabilizēšanu.
14. tabula
Valsts atbalsta pasākumu piensaimniecības nozarei finansējuma projekts
2001.gads -2003.gads (tūkst. Ls)
2001 . | 2002 | 2003 | |||
Vajadzīgais | Budžeta projekts | Deficīts | |||
Kopējo nozares pasākumu veikšanai | 7 460 | 5 160 | 2 300 | 7 500 | 7 500 |
17.2. Piena produktu ārējās tirdzniecības nosacījumi
Piemērotie tirdzniecības nosacījumi piena produktu importam Latvijā
Piena produktiem tiek piemērotas sekojošas tarifu likmes:
1) pamatlikme -20% līdz 55% robežās;
2) VLR likme - 15 līdz 36% apmērā, atkarībā no specifikācijas;
3) BTR likme - ir noteikta atšķirīga katram noslēgtajam BTL, 0% līdz 36% robežās.
• Finansējums un finansēšanas avoti
15. tabula
Latvijas piemērotās ievedmuitas tarifu likmes piena produktiem
Kods | Apraksts | VLR | BTL, | ES | CZ; SK1 | EE; LT1 |
izņemot ar ES, | ||||||
LT, EE, CZ, SK | ||||||
040110 | Vājpiens | 30 | 30 | 24 | 25 | 0 |
040120 | Pilnpiens | 30 | 30 | 24 | 25 | 0 |
040130 | Krējums | 30 | 30 | 24 | 25 | 0 |
040210 | Vājpiena pulveris | 30 | 30 | 24 | 25 | 0 |
040221 | Pilnpiena pulveris | 30 | 30 | 24 | 25 | 0 |
0402292 | Pārējie piena pulveri | 15 | 15 | 12 | 15 | 0 |
040291 | Piena konservi bez cukura | 30 | 30 | 24 | 25 | 0 |
040299 | Piena konservi ar cukuru | 30 | 30 | 24 | 25 | 0 |
040310 | Jogurts | 15 | 15 | 5-153 | 15 | 0 |
040390 | Skābpiena produkti | 15 | 154 | 8-10 | 15 | 0 |
040510 | Sviests | 36 | 36 | 36 | 36 | 0 |
0406 | Sieri un biezpiens: | 36 | 366) 7) 8) | 36/0 5 | 36 | 0 |
2105 | Saldējums | 15 | 15 | 10 | 15/109 | 0 |
1 - CZ -Čehija, SK - Slovākija, EE - Igaunija, LT - Lietuva
2 - izņemot kodu 040229110 (speciālas nozīmes piens zīdaiņiem), kuram piemērojama ievedmuitas tarifu likme 0% apmērā pret jebkuras valsts importu;
3 - Jogurtam ar specificētiem kodiem 040310110, 040310130, 040310190, 040310310, 040310330, 040310390 piemērojama tarifu likme 5% kvotas ietvaros un 15% ārpus kvotas, savukārt kodiem 040310510, 040310530, 040310590, 040310910, 040310930, 040310990 5% kvotas ietvaros un 10% ārpus kvotas.
4 - Attiecīgā likme nav piemērojama EBTA valstu izcelsmes skābpiena produktiem, bet gan šajā gadījumā pret ES piemērojamā likme, jo saskaņā ar BTL starp Latviju un EBTA valstīm A. protokola 4.pantu , ievedmuitas likme nedrīkst būt mazāk labvēlīga kā Eiropas Savienībai vai jebkurai citai valstij, izņemot Igauniju un Lietuvu.
5 - Tarifu likme pirms daļas svītras piemērojama ES izcelsmes siera importam ārpus kvotas, savukārt 0% likme piemērojama kvotu ietvaros.
6 - Attiecīgā likme piemērojama Slovēnijas izcelsmes sieram ārpus kvotas, bet kvotas ietvaros sieram, kuru KN kods sākas ar 040690, piemērojama likme 22,5% apmērā.
7 - Attiecīgā likme nav piemērojama Polijas izcelsmes siera importam, bet tiek piemērota likme 30% apmērā.
8 - Attiecīgā likme piemērojama Turcijas izcelsmes sieram ārpus kvotas, bet kvotas ietvaros sieram (KN kodi 040690290 - 040690330, 040690500) piemērojama tarifu likme 0% apmērā.
9 - Attiecībā uz Čehijas izcelsmes saldējuma importu ievedmuitas likme 10% apmērā tiek pielietota kvotas ietvaros (250t), bet ievedmuitas likme 15% apmērā tiek piemērota Čehijas izcelsmes saldējuma importam ārpus kvotas un Slovākijas izcelsmes saldējuma importam.
Piena produkti ir iekļauti jūtīgo lauksaimniecības produktu sarakstā, tādēļ noslēgtajos BTL piena produktiem, importam neierobežotam daudzumam, piemērojama ievedmuitas likme galvenokārt VLR apmērā, un koncesijas atsevišķos līgumos paredzētas kvotu ietvaros (skatīt 15.tabulu).
\16. tabula
Latvijas piešķirtās koncesijas piena produktu importam noslēgtajos BTL kvotu ietvaros
KN | Preces | VLR | Čehija . | ES . | Slovēnija . | Turcija . | ||||
kods | apraksts | % 1 | Kvota | % 1 | Kvota | % 1 | Kvota | % 1 | Kvota | |
040310 | Jogurts | 15 % | - | 5 | 20 t | - | - | |||
0406 | Siers | 36 % | - | 0 | 500 t 4 | 22,5 | 20 t 2 | 0 | 100 t3 | |
2105 | Saldējums | 15% | 10 | 250 | - | 7,5 | 20 | 7,5 | 100 |
1 - Tarifs uzrādīts importam kvotas ietvaros.
2 - Kvota siera importam no Slovēnijas paredzēta tikai tarifu līnijām ar KN kodu 040690;
3 - Kvota siera importam no Turcijas paredzēta tikai tarifu līnijām ar KN kodiem 040690290, 040690310, 040690330, 040690500.
4 - Uzrādīta kvota noteikta bāzes marketinga gadam no 01.07.2000. - 30.06.2001., turpmākajos gados paredzēts kvotas ikgadējais palielinājums par 50t.
Latvijas noslēgtā BTL ar Poliju, abas puses vienojās un līgumā ir noteikts, ka abpusēji kādas puses izcelsmes siera eksportam ievedmuitas likme piemērojama 30% apmērā neierobežotam daudzumam, piena sūkalu produkcijas eksportam tiek piemērota ievedmuitas likme 14% apmērā, saldējumam 15% apmērā.
Ar Čehiju noslēgtā BTL un ar Slovākiju noslēgtā BTL ietvaros sekojošu, kādas no slēdzēju valstu puses izcelsmes piena produktu eksports tiek aplikts ar samazinātu ievedmuitas tarifu likmi: vājpiens (KN kods 040110) - 25%, pilnpiens (KN kods 040120) - 25%, krējums (KN kods 040130) - 25%.
2000. gada aprīlī noslēdzās tirdzniecības liberalizācijas sarunas ar Čehiju un Slovākiju. Sarunu rezultātā, attiecībā uz piena produktiem, Latvijas puse vienojās ar Čehiju par abpusēju koncesiju piešķiršanu kvotu ietvaros sieram un sviestam, attiecīgi 150t ar 5% tarifu likmi un 300t ar 15% tarifu likmi kvotas ietvaros. Savukārt sarunu rezultātā ar Slovākiju, tika panākta vienošanās par abpusēju kvotu piešķiršanu sieram - 150 t ar 5% tarifu likmi kvotas ietvaros. Paredzams, ka iepriekšminētās koncesijas stāsies spēkā ar 2001.gadu, kad tās apstiprinās abu pušu parlamenti.
Piemērotie tirdzniecības nosacījumi pret Latvijas piena produktu eksportu.
Latvijas piena produktu eksportam uz ārvalstīm ir paredzēti atvieglojumi galvenokārt tarifu kvotu ietvaros, skatīt 16.tabulu.
17. tabula
Piešķirtās koncesijas Latvijas izcelsmes piena produktu eksportam noslēgto BTL kvotu ietvaros
KN kods | Preces apraksts | ES . | Slovēnija . | Turcija . | |||||
% 1 | Kvota | % 1 | Kvota2 | % 1 | Kvota | % 1 | Kvota | ||
0402 | Piens un krējums6 | - | - | - | 0 | 1007) | |||
04021019 | Vājpiena pulveris | - | 0 | 4000 | - | - | |||
04022119 | Pilnpiena pulveris | ||||||||
040299 | Iebiezināts piens ar cukuru | - | 11) | 250 | - | - | |||
040510 | Sviests | 5) | 0 | 1875 | - | 09) | 1008) | ||
0406 | Siers | 5) | 0 | 3000 | 12) | 204) | 0 | 10010) | |
2105 | Saldējums | 10 | 50 | 3) | 40 | 12) | 20 | 0 | |
+ EA9) | 100 |
1 - Tarifs uzrādīts eksportam kvotas ietvaros.
2 - Uzrādītās kvotas piena pulverim, sieram, sviestam eksportam uz ES noteiktas bāzes marketinga gadam no 01.07.2000. - 30.06.2001., turpmākajos gados paredzēts kvotu ikgadējais palielinājums attiecīgi par 400t, 300t un 190t.
3 - Kvotas ietvaros piemēro tarifu likmi, kas sastāda 20% no VLR likmes, 1999.gadā uz ES galvenokārt tika eksportēts saldējums ar KN kodu 21050099, kuram tiek piemērota VLR likme 8,6% + 58,6 EUR/100kg/net.
4 - Kvota paredzēta zilo sieru eksportam ar KN kodu 040640.
5 - Paredzams, ka pēc jaunā pielikuma apstiprināšanas BTL starp Latviju un Čehiju abu pušu Parlamentos, ar 2001.gadu abpusēji abas puses piemēros tarifu kvotu sieram un sviestam, attiecīgi 150t ar 5% tarifu likmi un 300t ar 15% tarifu likmi kvotas ietvaros.
6 - Piens un krējums, iebiezināts vai ar cukuru vai citām saldinātājvielām.
7 - Attiecīgā kvota paredzēta Turcijas importam pēc iekšējās apstrādes shēmas.
8 - Attiecīgā kvota piešķirta produktiem, kuru KN kods ir 0405, izņemot KN kodu 0405201030, kuram piemērojama ievedmuitas likme 0% + EA.
9 - EA - Lauksaimniecības komponents, kas tiek piemērots ES, ir spēkā arī Latvijai.
10 - Tarifu kvota noteikta sieram ar KN kodu 040690, izņemot 040690 29, 040690 31, 040690 33, 040690 50.
11 - Piena konservu ievedmuitas nodoklis kvotas ietvaros sastāda 20% no VLR likmes, un tās ir sekojošas:
1) Ja piena tauku saturs ir mazāks par 9,5%, tad ievedmuitas tarifs ir 34,3 Ls/100kg/net
2) Ja piena tauku saturs sastāda 9,5% vai vairāk, tad ievedmuitas tarifs ir 1,1 Ls/kg+11,1 Ls/100kg/net un tā pilnīgu aprēķinu veic sekojoši:
Ievedmuitas nodoklis par 100 kg produkta ir vienāds ar sekojošo summu:
a) apjoms uzrādīts par kilogramu reizināts ar laktozes svaru, kuru satur 100 kg šī produkta;
b) un otrs uzrādītais daudzums.
12 - Ievedmuitas nodoklis, kas tiek piemērots Slovēnijā Latvijas izcelsmes sieram (KN kods 040640), tiek samazināts divās vienādās pakāpēs reizi gadā par 25% sākot ar Līguma spēkā stāšanās brīdi (01.08.1996)
18. tabula
Latvijas izcelsmes piena produktu eksportam piemērojamās ievedmuitas tarifu likmes
Kods | Apraksts | Eiropas Savienība | Islande | Norvēģija | Šveice | SK4) | CZ4) | EE LT4) | HU4) | TR4) |
040110 | Vājpiens | 7,7 - 8,3 | 30%+ 44 | 0,29 Ls/Kg | 6,52 Ls | 29 | 31 | 0 | 56 | 130 |
Ls/100kg/net | kr/kg | - 15,32 Ls/ | ||||||||
100 Kg bruto | ||||||||||
040120 | Pilnpiens | 10,7 - 13,6 | 30%+ 44 | 0,31 | 6,52 Ls - | 29 | 31 | 0 | 56 | 130 |
Ls/100kg/net | kr/kg | Ls/Kg | 29,08 Ls/ | |||||||
100 Kg bruto | ||||||||||
040130 | Krējums | 34,0 - 110,2 | 30%+ 228 | 1,27 | 293,22 Ls - | 25 | 26,7 | 0 | 56 | 130 |
Ls /100kg/net | kr/kg | Ls/Kg | 485,08 Ls/ | |||||||
100 Kg bruto | ||||||||||
040210 | Vājpiena | 71,3 - 75,2 | 30%+344 | 1,57 Ls | 123,8 Ls | 37 | 41,2 | 0 | 56 | 130 |
pulveris | Ls/100 | kr/kg | /Kg | /100 Kg | ||||||
kg/net1) 3) | bruto | |||||||||
040221 | Pilnpiena | 78,2 - 100,3 | 30%+430 | 1,65 | 18,10 Ls | 37 | 41,2 | 0 | 56 | 130 |
pulveris | Ls/100kg/net 3 | kr/kg | Ls/Kg | /100 Kg | ||||||
bruto | ||||||||||
040229 | Pārējie piena | 0,79 Ls/kg | 30%+430 | 1,65 | 485,08 Ls | 0 | ||||
pulveri | + 10 (vai | kr/kg | Ls/Kg | /100kg | ||||||
13,2) Ls/ | bruto | |||||||||
100kg/net1 | ||||||||||
040291 | Piena konservi | 20,8 - 110,2 | 30%+430 | 0,8 | 80,73 Ls - | 40 | 49,3 | 0 | 56 | 130 |
bez cukura | Ls/100kg/net | kr/kg | Ls/Kg | 485,08 Ls | ||||||
/100 Kg bruto | ||||||||||
040299 | Piena konservi | 4,3 Ls/kg/net - | 30%+430 | 0,8 | 80,73 Ls - | 25 | 39,3 | 0 | 56 | 130 |
ar cukuru | 31,09Ls/ kg+ | kr/kg | Ls/Kg | 515,85 Ls | ||||||
11,6 Ls/ | /100 Kg | |||||||||
100kg/net2 | bruto | |||||||||
040310 | Jogurts | 12,3Ls/100 | 30%+61 | 0,4Ls | 6,52 Ls - | 24 | 26,4 | 0 | 56 | 140% - |
kg/net - 8,3% | kr/kg | /Kg | 262,92 Ls | 10,7%+ | ||||||
+101,3 Ls/ | - 1,44 | /100 Kg | 11,82Ls - | |||||||
100kg/n | Ls/Kg | bruto | 10,7%+ | |||||||
98,99Ls | ||||||||||
040390 | Skābpiena | 12,3 Ls/100kg | 30%+53 | 0,4 Ls/Kg | 6,52 Ls - | 25 | 26,7 | 0 | 56 | 140% - |
produkti | /net - 100,3 | kr/kg | - 1,41 Ls/Kg | 515,85 Ls/ | 10,7%+ | |||||
Ls/100kg/net | 100 Kg | 11,82Ls - | ||||||||
bruto | 10,7%+ | |||||||||
98,99Ls | ||||||||||
040510 | Sviests | 113,8 - 138,8 | 30%+623 | 1,73 | 7,24 Ls - | 68 | 72,5 | 0 | 110,5 | 70 |
Ls/100kg/net | kr/kg | Ls/Kg | 629,16 | |||||||
Ls/100 Kg | ||||||||||
bruto | ||||||||||
0406 | Sieri un | 4,0 - 132,7 Ls | 30%+430 | 1,70 | 8,08 Ls - | 4,9- | 5,2- | 0 | 61- | 48- |
biezpiens: | /100kg/net | kr/kg - | Ls/Kg - | 169,42 Ls | 9 | 9,3 | 73,5 | 83 | ||
30%+500 | 1,94 | /100 Kg | ||||||||
kr/kg | Ls/Kg | bruto |
1 - Ievedmuitas tarifs vājpiena pulverim ar KN kodiem 04022991, 04022999, ir 0,97Ls/kg + 10,1 (vai 13,2) Ls/100kg/net, pēc nākamajā punktā uzrādītā aprēķina
2 - Ievedmuitas nodoklis par 100 kg produkta ir vienāds ar sekojošā summu:
a) apjoms uzrādīts par kilogramu reizināts ar laktozes svaru, kuru satur 100 kg šī produkta; un b) otrs uzrādītais daudzums
3 - Uzrādītās ievedmuitas tarifu likmes piemērojamas Latvijas izcelsmes piena produktu eksportam ārpus kvotas.
4) - SK - Slovākija, CZ - Slovēnija, EE - Igaunija, LT - Lietuva, HU - Ungārija, TR - Turcija
18. Laukaugu ražošana
18.1. Graudkopības ražošanas attīstība un pasākumi
Situācijas apraksts
Labības ražošana Latvijā ir sasniegusi pilnu pašapgādes līmeni ar vietējiem pārtikas graudiem. Eksporta iespējas Latvijā audzētiem pārtikas graudiem ir ierobežotas salīdzinoši neviendabīgās kvalitātes un augsto cenu dēļ. Graudu ražošanas apjoma pieaugums saistāms ar labības izmantošanas iespējām lopbarībā un pārstrādi eksportējamos produktos.
Galvenās nozarē risināmās problēmas ir:
- ekonomiskās motivācijas trūkums graudu ražotājiem (ienākumu neatbilstība izmaksām);
- zema darba un resursu produktivitāte (zema graudaugu vidējā ražība un augsta ražošanas pašizmaksa);
- graudaugu audzēšana monokultūrā, augsni noplicinošu tehnoloģiju izmantošana;
- teritoriālās un nozares specializācijas trūkums:
- ierobežotas finansu piesaistes iespējas (augsti kredītprocenti);
- neattīstīta kvalitātes nodrošinājuma sistēma.
Nozares attīstībā sasniedzamais mērķis un rezultāts
Graudkopības attīstībā tuvāko 5 gadu laikā izvirzāmi šādi mērķi:
Valsts atbalsta pasākumu līmenī:
- kompensācijas maksājumu ieviešana graudaugu sējplatībai ar vairākiem priekšnoteikumiem par labas lauksaimniecības prakses īstenošanu un teritoriālo izvietojuma faktoru ievērošanu;
- valsts tiešo maksājumu saglabāšana sākotnējās sēklkopības attīstībai, sējumu apdrošināšanai, apgrozāmo līdzekļu piesaistīšanai labības iepirkšanai;
- augšņu kultūrtehniskā un agrotehnoloģiskā ielabošana;
- tirgus intervences pasākumi kvalitatīviem kviešu un rudzu graudiem;
- iekšējā tirgus aizsardzības pasākumi - muitas barjeras un labības tirdzniecības licencēšana.
Saimniecību līmenī:
- specializēšanās labības ražošanā konkrētam izmantošanas mērķim (t.sk. lopbarības ražošanai);
- specializācijas mērķim pakļautas zemkopības sistēmas pielietošana;
- labas lauksaimniecības prakses nosacījumu ievērošana;
- augsnes degradācijas procesu novēršana, attīstot labībām neradniecisku kultūraugu - griķu, eļļasaugu un pasējas zaļmēslojuma augu iekļaušanu augsekā.
Sasniedzot augstākminētos mērķus, turpmāko 3-5 gadu laikā iespējams panākt pakāpenisku labības ražošanas apjomu pieauguma atjaunošanos līdz 0.8-1.0 milj. t gadā, uz ražības paaugstināšanās un platību palielināšanās rēķina. ES integrācijas kontekstā Latvijai nozīmīgas ir references platības un ražības.
Tiktu panākta graudu pārdošanas cenu liberalizācija, kas novērstu izveidojošos pretrunu starp augkopības un lopkopības nozarēm.
Pasākumi 2001.gadā
Lai sasniegtu nozares definētos mērķus, no lauksaimniecības subsīdiju budžeta atbalstāmi šādi pasākumi:
1. Kompensācijas maksājumi graudaugu sējplatībai. Labības tirgus attīstīšanas nolūkos nepieciešams atbalstīt preču produkcijas ražotājus un veicināt to sadarbību ar legāliem graudu iepircējiem. Ražotāji saņems kompensācijas maksājumus , ja tiks izpildīti nosacījumi:
- kopējā graudaugu platība saimniecībā ir 5 un vairāk ha (šis nosacījums var tikt mainīts) un kas apsēta ar sertificētu sēklu vai noteiktām prasībām atbilstošu VAAD pārbaudītu sēklu;
- ražotājs pārdod graudus legālam pārstrādes uzņēmumam;
- labas lauksaimniecības prakses nosacījumu ievērošana;
- turpmākajos gados ņemt vērā reģiona zemes kadastrālo vērtību;
- minimālo graudaugu kopplatību palielināt līdz 10 ha.
2.Kultūraugu genofonda saglabāšana, sākotnējās sēklkopības uzturēšana un tās materiāli tehniskās bāzes atjaunošana.
3.Tirgus intervences pasākumu nodrošināšana.
4.Graudu iepirkšanai pārstrādei saņemtā kredīta procentu likmju daļēja dzēšana.
5.Sējumu riska mazināšana.
6.Augšņu kultūrtehniskā un agrotehnoloģiskā ielabošana.
Paralēli nacionālā atbalsta programmām laikā no 2000. līdz 2006.gadam graudkopībai paredzēts arī ES pirmsiestāšanās fondu atbalsts divu SAPARD apakšprogrammu ietvaros:
- "Lauksaimniecības tehnikas, iekārtu un būvju modernizācija". Šīs apakšprogrammas līdzekļus graudu ražotāji varēs saņemt ražošanas modernizācijai, konkurētspējas paaugstināšanai.
- "Lauksaimniecības un zivsaimniecības produktu pārstrādes un mārketinga uzlabošana". Apakšprogramma paredzēta pārstrādes uzņēmumu modernizēšanai un sakārtošanai atbilstoši ES higiēnas, kvalitātes, pārtikas drošības un vides aizsardzības prasībām. Vienlaikus programmas mērķis ir racionalizēt pārstrādes struktūru, izveidot līgumattiecību bāzi starp ražotājiem un pārstrādes uzņēmumiem, veicināt graudu ražotāju ienākumu stabilizēšanu.
19. tabula
Pasākumi graudkopībā 2000.-2003.gadā
Pasākums | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 |
Kompensācijas maksājumi graudaugu sējplatībai | ||||
Kultūraugu genofonda saglabāšana, sākotnējās | ||||
sēklkopības uzturēšana un tās materiāli | ||||
tehniskās bāzes atjaunošana | ||||
Tirgus intervences pasākumu nodrošināšana | ||||
Sējumu riska mazināšana | ||||
Augšņu kultūrtehniskā un agrotehnoloģiskā ielabošana | ||||
Graudkopības ražošanas iekārtu, tehnikas un būvju | ||||
modernizācija SAPARD ietvaros | ||||
Graudkopības produktu pārstrādes un mārketinga | ||||
uzlabošana SAPARD ietvaros |
"Latvijas Vēstneša" normatīvo aktu virsredaktores
Ausma aldermane, dace bebre
Turpmāk - vēl