Ministru kabineta rīkojums Nr.522
Rīgā 2005.gada 5.augustā (prot. Nr.42 28.§)
Par Pasākumu plānu administratīvo procedūru vienkāršošanai un konkurenci traucējošu faktoru mazināšanai degvielas tirgū
1.Apstiprināt Pasākumu plānu administratīvo procedūru vienkāršošanai un konkurenci traucējošu faktoru mazināšanai degvielas tirgū (turpmāk – plāns).
2.Ministrijām un citām atbildīgajām institūcijām nodrošināt plāna uzdevumu izpildi no tām piešķirtajiem budžeta līdzekļiem plānā noteiktajos termiņos.
3.Atbildīgajām institūcijām iesniegt Ekonomikas ministrijā apkopošanai informāciju par plāna pasākumu izpildi:
3.1.līdz 2005.gada 21.augustam – par pasākumiem, kuru izpildes termiņš ir 2005.gada 15.augusts;
3.2.līdz 2006.gada 25.janvārim – par pasākumiem, kuru izpildes termiņš ir 2005.gada 30.decembris.
4.Ekonomikas ministrijai, ņemot vērā iesniegto informāciju par plāna pasākumu izpildi, līdz 2006.gada 28.februārim iesniegt Ministru kabinetā informatīvo ziņojumu par plāna izpildes gaitu.
Ministru prezidents A.Kalvītis
Ekonomikas ministra vietā – iekšlietu ministrs Ē.Jēkabsons
(Apstiprināts ar Ministru kabineta
2005.gada 5.augusta rīkojumu Nr.522)
Pasākumu plāns administratīvo procedūru vienkāršošanai un konkurenci traucējošu faktoru mazināšanai degvielas tirgū
Nr. |
Identificētais administratīvais šķērslis (problēmas apraksts) |
Izmaksas |
Problēmas novēršanai veicamais pasākums |
Atbildīgā institūcija, izpildes termiņi |
Rezultatīvie rādītāji |
Naftas un naftas produktu rezerves enerģētikas krīzes gadījumiem |
|||||
1. |
MK 2002.gada 26.marta noteikumos Nr.138 “Naftas produktu rezerves izveidošanas un uzglabāšanas kārtība” ietvertā prasība degvielas tirgotājiem par pašu līdzekļiem veidot un uzturēt Enerģētikas likumā noteiktās degvielas rezerves (šobrīd – 30 dienām, no 2009.gada – 60 dienām) |
Krīzes rezervju veidošanas un
turēšanas izmaksas sadārdzina degvielas cenu par 1 sant./l
(glabājot rezerves ES dalībvalstīs, sadārdzinājums
nepārsniedz |
Izstrādāt un noteiktā kārtībā iesniegt MK pārstrādātos MK noteikumus par degvielas rezervju veidošanu, paredzot elastīgākas prasības komersantiem attiecībā uz valsts degvielas krīzes rezervju veidošanu un uzturēšanu |
EM, FM; 2005.gada 8.augusts |
Iespēja samazināt degvielas tirgotājiem krīzes rezervju veidošanas un turēšanas papildu izmaksas, kas kopā ir vairāki milj. Ls |
Nelegālas izcelsmes degviela |
|||||
2. |
Nelegālas izcelsmes degvielas (no degvielas cauruļvada Polocka–Ventspils) klātesamība Latvijas degvielas tirgū |
Aptuveni |
Turpināt risināt SIA “LatRosTrans” ierosinātos jautājumus saistībā ar maģistrālajiem naftas un naftas produktu cauruļvadiem, sniegt Ministru prezidentam atzinumu par darba grupas izveides lietderību, un, ja nepieciešams, iesniegt Ministru prezidenta rīkojuma projektu par tādas darba grupas izveidi, kura sagatavos tiesību aktu projektus |
IEM, SM, EM, VP, FM, VID, GMP; 2005.gada 30.decembris |
Vienlīdzīgas konkurences nodrošināšana degvielas tirgū |
3. |
Ievestās degvielas nepilnīga uzskaite |
Vairāki tūkstoši Ls |
Izstrādāt MK noteikumu projektu par kārtību, kādā piemēro ES Padomes 1983.gada 28.marta Regulas Nr.918/83, kas izveido Kopienas sistēmu atbrīvojumiem no muitas nodokļa, 113.pantā noteikto ierobežojumu – degvielai, kas atrodas komerciālu mehānisko transportlīdzekļu standarttvertnēs un īpašos konteineros, dalībvalsts atbrīvojuma piemērošanu var ierobežot ar 200 litriem vienam transportlīdzeklim, vienam īpašajam konteineram un vienam braucienam |
FM, VID, GMP; 2005.gada 30.decembris |
Vienlīdzīgas konkurences nodrošināšana degvielas tirgū. Papildu nodokļu iekasēšana |
4. |
Degvielas zādzību skaita palielināšanās, izmantojot zagtas vai nozaudētas transportlīdzekļu v/n vai v/n, kas noņemtas no transportlīdzekļiem, kuri vairs netiek izmantoti satiksmē. Nepietiekamā transporta v/n apgrozības kontrole |
Tiešie zaudējumi ir Ls 20000–30000 gadā (nozagtā degviela). Netiešie zaudējumi ir Ls 10000 gadā (apsardzes pasākumu organizēšana) |
Izvērtēt tādu normatīvajos aktos ietverto prasību pietiekamību un praktisko pielietojumu, kuras nosaka izsniegto transportlīdzekļu numura zīmju apgrozības kontroli, transportlīdzekļu valsts nodevu maksāšanas kārtību, kā arī tādu transportlīdzekļu norakstīšanas kārtību, kuri vairs netiek izmantoti. Izstrādāt un iesniegt MK informatīvo ziņojumu, paredzot tajā veicamos pasākumus transportlīdzekļu kontroles pasākumu efektivitātes nodrošināšanai atbilstoši normatīvajiem aktiem |
SAM, CSDD, IEM; 2005.gada 30.decembris |
Tiešo un netiešo zaudējumu samazināšana par vairākiem tūkstošiem Ls gadā |
Finanšu uzskaite un kontrole |
|||||
5. |
Saskaņā ar MK 2003.gada 1.jūlija noteikumiem Nr.361 “Noteikumi par nodokļu un citu maksājumu reģistrēšanas elektroniskajām ierīcēm un iekārtām” un VID 2004.gada 14.janvāra rīkojumu Nr.46 “Par prasībām degvielas mazumtirdzniecībā izmantojamām kases sistēmām” ekspertīze jāveic katrai atbilstošajai kases sistēmai, proti, katrā stacijā, arī tad, ja tiek mainīta versija. Turklāt ekspertīzes veikšanas laikā stacijas ir jāslēdz. Minētie tiesību akti attiecībā uz “Z” pārskatiem šobrīd prasa, lai “Z” pārskats tiktu izdrukāts, ielīmēts kases aparāta žurnālā un pārrakstīts kases aparāta žurnālā, un tas rada komersantiem būtiskas tiešās un netiešās izmaksas |
Viena sertifikācijas procesa izmaksas šobrīd ir Ls 9000 gadā Tiešās izmaksas– kases lentes, žurnālu izmaksas, kases printera izmaksas. Netiešās – administrēšana un
reģistrēšana vienai stacijai prasa vidēji 30stundas mēnesī,
kas kopā izmaksā Ls 2880 visam tīklam |
Kases aparātu komisijā koordinēt starpresoru intereses, kas saistītas ar kases aparātu, kases sistēmu, specializēto ierīču un iekārtu piemērošanu. Izvērtēt iespējas samazināt piespiedu dīkstāves, kas rodas, veicot kases sistēmas programmatūras nomaiņu. Izvērtēt iespējas samazināt izmaksas, kas saistītas ar atskaišu izdrukāšanu papīra formā |
FM, VID; 2005.gada 1.septembris |
Tiešo un netiešo izmaksu samazināšana par vairākiem tūkstošiem Ls |
6. |
Visās ES valstīs, izņemot Latviju, ir atļauts pievienot degvielas plūsmā biodegvielu. MK 2004.gada 1.aprīļa noteikumos Nr.232 “Akcīzes preču aprites kārtība” ietvertā prasība piejaukt biodegvielu atsevišķā rezervuārā rada kvalitātes problēmas, jo sajaukto degvielu nevar ilgstoši uzglabāt |
Papildu rezervuāru celtniecība un uzturēšana (vairāki milj. Ls), lai pievienošanu veiktu atsevišķā tvertnē (pretstatā ~150 tūkstošiem Ls, ja uzstāda plūsmas iesmidzināšanas iekārtu) |
Izskatīt iespēju iekļaut MK 2004.gada 1.aprīļa noteikumos Nr.232 “Akcīzes preču aprites kārtība” prasību par iespēju piejaukt biodegvielu ar plūsmas metodi |
FM, VID, EM; 2005.gada 1.septembris |
Ievērojama izmaksu samazināšanās |
Vides prasības |
|||||
7. |
MK 1999.gada 3.augusta noteikumos Nr.269 “Noteikumi par vides kvalitātes normatīviem degvielas uzpildes stacijām, naftas bāzēm un pārvietojamām cisternām” noteiktās prasības par benzīna un tvaika savākšanu un pārstrādi, pazemes ūdeņu novērošanu, cisternu hermētiskuma pārbaužu termiņiem. Nesinhronizētās normatīvo aktu prasības. Prasība, ka DUS drīkst izmantot tikai tādas cisternas, kas atbilst MK noteikumiem par rezervuāru izgatavošanu |
Ņemot vērā VIDM adresētajā Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas 2005.gada 18.aprīļa vēstulē Nr.01/01-15 izteiktos priekšlikumus, paredzēt samazināt laboratorisko analīžu skaitu gadījumos, kad iepriekšējos gados nav konstatēts pazemes ūdeņu vai grunts piesārņojums. Paredzēt laboratoriskās analīzes pazemes ūdeņu novērošanai aizstāt ar gaistošo naftas produktu koncentrācijas mērījumiem cilmiežu gaisā ar nosacījumu, ka iepriekšējā gadā nav konstatēts piesārņojuma palielinājums. Sinhronizēt noteikumu prasību veikt rezervuāru hermētiskuma pārbaudes ar MK 2001.gada 20.februāra noteikumos Nr.74 “Prasības degvielas uzpildes staciju tehnoloģiskajām iekārtām un iekārtu tehniskās uzraudzības kārtība” noteikto tehnisko pārbaužu periodiskumu. Ministru kabineta noteikumos par vides aizsardzības prasībām degvielas uzpildes stacijām, naftas bāzēm un pārvietojamām cisternām paredzēt atbilstošas normas |
VIDM; 2005.gada 1.septembris |
Izmaksu samazināšanās uz laboratorijas analīžu veikšanas rēķina līdz 40 % no esošajām Hermētiskuma un tehnisko pārbaužu vienlaicīga veikšana. Izmaksu samazināšanās vienai DUS par Ls 2500 Saskaņotas normatīvo aktu prasības |
|
8. |
MK 1999.gada 3.augusta noteikumos Nr.269 “Noteikumi par vides kvalitātes normatīviem degvielas uzpildes stacijām, naftas bāzēm un pārvietojamām cisternām” nav noteikti atvieglojumi maziem un vidējiem uzņēmumiem un komersantiem (individuālajiem uzņēmējiem, zemnieku saimniecībām un zivsaimniecībām), kas izmanto degvielu tikai pašu iekšējam patēriņam |
Ņemot vērā komersantu viedokli atrast risinājumu situācijai, kad nepieciešama degviela 10–16 m3 apjomā, kas atrodas paša uzņēmuma teritorijā un paredzēta tikai paša uzņēmuma patēriņam, nevis tirdzniecībai. Šāds risinājums ir nepieciešams ļoti daudziem uzņēmumiem un komersantiem (individuālajiem uzņēmējiem, zemnieku saimniecībām un zivsaimniecībām), kuras šobrīd ir spiestas piegādāt degvielu mazos apjomos no attālām DUS, un tas savukārt sadārdzina produkcijas pašizmaksu un rada videi lielāku apdraudējumu nekā pareizi uzstādīta tvertne uzņēmuma teritorijā. Veikt atbilstošos grozījumus MK 1999.gada 3.augusta noteikumos Nr.269 “Noteikumi par vides kvalitātes normatīviem degvielas uzpildes stacijām, naftas bāzēm un pārvietojamām cisternām”. Grozījumu projektā jānosaka, kādās degvielas tvertnēs, kādos apstākļos un cik lielā daudzumā uzņēmums vai komersants (individuālais uzņēmējs, zemnieku saimniecība un zivsaimniecība) drīkst izmantot degvielu pašu vajadzībām |
VIDM; 2005.gada 1.septembris |
Dīzeļdegvielas cenas samazināšanās maziem un vidējiem uzņēmumiem un komersantiem (individuālajiem uzņēmējiem, zemnieku saimniecībām un zivsaimniecībām) par 2–3 sant./l |
|
Metroloģiskā uzraudzība un bīstamo iekārtu tehniskā uzraudzība |
|||||
9. |
Mērierīču verificēšanas periodiskuma neatbilstība normatīvajos aktos par DUS tehnisko uzraudzību un transportējamām spiedieniekārtām noteiktajiem pārbaužu periodiem (piemēram, MK 2001.gada 20.februāra noteikumos Nr.74 “Prasības degvielas uzpildes staciju tehnoloģiskajām iekārtām un iekārtu tehniskās uzraudzības kārtība” noteikts, ka DUS tehniskās pārbaudes jāveic reizi gadā, pilnas tehniskās pārbaudes termiņš ir reizi 12 gados, savukārt 1998.gada 31.augusta noteikumos Nr.334 “Valsts metroloģiskajai kontrolei pakļauto mērīšanas līdzekļu saraksts” pārbaužu termiņi attiecīgi ir pusgads un seši gadi) |
Mērierīču metroloģiskā uzraudzība šobrīd izmaksā Ls 3000 gadā |
Izvērtēt MK 1998.gada 31.augusta noteikumos Nr.334 “Valsts metroloģiskajai kontrolei pakļauto mērīšanas līdzekļu saraksts” noteiktos verificēšanas periodus un izdarīt grozījumus, paredzot verificēšanas periodu atbilstību MK 2001.gada 20.februāra noteikumos Nr.74 “Prasības degvielas uzpildes staciju tehnoloģiskajām iekārtām un iekārtu tehniskās uzraudzības kārtība” un MK 2002.gada 18.jūnija noteikumos Nr.234 “Noteikumi par transportējamām spiedieniekārtām” noteiktajiem pārbaužu periodiem |
EM; 2005.gada 15.augusts |
Mērierīču metroloģiskās uzraudzības izmaksu samazināšana |
10. |
Rezervuāru nepietiekamā gradācija normatīvajos aktos par rezervuāru tehnisko uzraudzību un atbilstības novērtēšanu |
0,32 % no kopējām DUS uzturēšanas izmaksām gadā |
Izvērtēt MK noteikumos Nr.384 “Bīstamu vielu uzglabāšanas rezervuāru tehniskās uzraudzības kārtība” noteikto rezervuāru gradāciju un tehniskās uzraudzības principus un izdarīt grozījumus, paredzot detalizētu rezervuāru gradāciju pēc šādiem kritērijiem: tilpuma, izgatavošanas gada, uzglabājamās vielas, atrašanās vietas u.c. Pamatojoties uz MK 2004.gada 8.jūnija sēdes protokollēmumu (prot. Nr.34 13.§), Ekonomikas ministrijai izstrādāt un noteiktā kārtībā iesniegt Ministru kabinetā noteikumu projektu par prasībām bīstamo vielu uzglabāšanas rezervuāru projektēšanai un uzstādīšanai, kā arī par atbilstības novērtēšanas kārtību un uzraudzību, paredzot noteikumu projektā detalizētu rezervuāru gradāciju |
EM; 2005.gada 15.decembris |
DUS uzturēšanas kopējo izmaksu samazinājums par aptuveni 0,08 % |
Saīsinājumi.
ES – Eiropas Savienība
FM – Finanšu ministrija
VID – Valsts ieņēmumu dienests
GMP – Galvenā muitas pārvalde
IEM – Iekšlietu ministrija
EM – Ekonomikas ministrija
VIDM – Vides ministrija
SAM – Satiksmes ministrija
MK – Ministru kabinets
DUS – degvielas uzpildes stacija
PVN – pievienotās vērtības nodoklis
SIA – sabiedrība ar ierobežotu atbildību
AAD – akcīzes preču pavaddokuments
PPR – stingrās uzskaites preču pavadzīme–rēķins
LRCAC – Latvijas Republikas civilās aizsardzības centrs
VUGD – Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests
CA – civilā aizsardzība
v/n – transportlīdzekļa valsts numura zīme
Ls – lati
LDTA – Latvijas Degvielas tirgotāju asociācija
DTRS – Degvielas tirgotāju un ražotāju savienība
VP – Valsts policija
Ekonomikas ministra vietā – iekšlietu ministrs Ē.Jēkabsons