Inflācija kā sāpju signāls
Augsta inflācija tautsaimniecībā ir atgriezeniskās saiknes sāpju signāls, uz ko nekavējoties jāreaģē, liekot lietā pretinflācijas sviras. Pretējā gadījumā asus zobus rāda inflācijas spirāle, kuru apturēt ir gana grūti. Latvijā patēriņa cenu indekss palēcies uz augšu (2003.gada jūnijā +3,7% pret +2,5% tā paša gada maijā un +0,9% 2002.gada jūnijā. 2004.gadā inflācija jau trakoja ar pilnu spēku: rudenī un ziemā patēriņa cenu pieaugums sasniedza 7,8 – 7,3%.)
Foto: Elmārs Rudzītis, A.F.I. |
Inflācija nerimstas
Naivā cerība, ka inflācija tirgus
spēku iespaidā pati par sevi noplaks, nepiepildījās. Šogad
patēriņa cenu indekss svārstījās 7–6% robežās. Inflācijas
attīstību Latvijā uzskatāmi rāda 1.tabula.
Inflācija Latvijā divos gados sasniegusi līmeni, kas apdraud
tautsaimniecisko stabilitāti. Latvija ieguvusi apšaubāmo godu būt
par Eiropas Savienības (ES) inflācijas līderi. Mūsu valsts
vienlaikus attīstās ES ar visstraujāko iekšzemes kopprodukta
pieauguma tempu, tomēr inflācijas dēļ reālā darba samaksa ne vien
nepieaug, bet pat sarūk. Šis nozīmīgais sociālais rādītājs
2005.gada 1.ceturksnī līdzinās tikai 97,5% pret iepriekšējā gada
atbilstošo līmeni, vecuma pensijas – 96,2%.
Latvijas vietu inflācijas jomā (ES) rāda 2.tabula.
“Eirostat” informācija liecina, ka gandrīz gadu Latvija pēc
inflācijas līmeņa ieņem pirmo vietu ES valstu cenu pieauguma
topā. Turklāt “Eirostat” aprēķinātais patēriņa cenu indekss par
0,3 procentu punktiem ir augstāks nekā Latvijas Statistikas
pārvaldes lēstais. Kāpēc Latvijai šāds inflācijas līdera gods?
Var jau uzskaitīt virkni it kā objektīvu faktoru, kas nosaka
augsto inflācijas līmeni valstī. Vai patiešām Latvija ir vientuļa
sala ES bangojošajā okeānā, kuru it sevišķi bargi plosa cenu
pieauguma vētras? Vai Igaunijai un Lietuvai ir kādi īpaši
aizsargvaļņi, kas tās sargā no augstas inflācijas un ko Latvija
nespēj uzstutēt? Augsti mācīti eksperti, speciālisti, pētnieki,
kuriem ir pieejama nepieciešamā informācija, atbildi uz šo
kardinālo jautājumu sabiedrībai nav snieguši.
Augstās inflācijas cēloņi
Ir Latvijas ekonomikas zinātāji,
kas apgalvo: “Vainīga ir Latvijas iestāšanās ES un lata piesaiste
eiro.” Šāda “diagnoze” kritiku neiztur, jo mūsu kaimiņvalstis
Igaunija un Lietuva ir līdzīgā situācijā kā Latvija.
Iekams abstrakti spriest, pievērsīsimies Latvijas Statistikas
pārvaldes informācijai (3.tabula).
Cenu kāpumu līdergrupa ir pārtika, kam seko veselība, viesnīcas,
restorāni, transports. Savukārt starp pārtikas produktiem cenas
gada laikā visstraujāk pieaugušas pienam, sieram, olām (+0,66
procentu punkti), dārzeņiem, kartupeļiem (+0,65 procentu punkti),
gaļai un gaļas izstrādājumiem (+0,54 procentu punkti). Visus šos
cenu kāpumus tieši saistīt ar Latvijas integrāciju ES un lata
piesaisti eiro nav prāta darbs.
Faktors, kas tieši vai pastarpināti iespaidojis gandrīz vai visu
preču, t.sk., pakalpojumu, cenu līmeni, ir degvielas cenu
augstlēkšanas “panākumi” – +0,77 procentu punkti gada laikā. ES
šai ziņā ir upuris, nevis cenu pieauguma cēlonis. Pašmājās ražoto
lauksaimniecības produktu cenu kāpuma pamatā daļēji ir saņemtā ES
fondu nauda, kas ieguldīta jaunajā tehnikā un tehnoloģijā, lai
ievērotu ES stingrās prasības. Neizbēgami auguši amortizācijas
atskaitījumi un līdz ar to arī ražošanas izmaksas un cenas.
Latvija šai ziņā nav izņēmums, gluži tādi paši procesi notikuši
citās jaunajās ES dalībvalstīs, arī Igaunijā un Lietuvā.
Sava loma pieprasījuma pieaugumam bija patērētāju kredītam, kas
Latvijā ir viegli saņemams. Tajā pašā virzienā līdz ar iekšzemes
kopprodukta pieaugumu darbojas lielāks izmaksātās darba algas
apjoms. Tirgus izjūt augošā pieprasījuma spiedienu un reaģē ar
cenu izaugsmi. Inflācijas apstākļos pastiprināts pieprasījums
saistās arī ar inflācijas gaidām: šodien tiek pirkts lētāk un
vairāk, lai rīt nebūtu jāmaksā augstāka cena.
Sava loma inflācijas līmeņa noteikšanā ir importa cenu kāpumam.
2005.gada 1.ceturksnī šīs cenas pieauga par 10,1%, kas par 2
procentu punktiem pārsniedz iepriekšējā gada attiecīgo cenu
izaugsmi. Šo pieaugumu galvenokārt noteica naftas produktu un
citu ražošanas resursu cenu dinamika. Mums nav informācijas, kā
mainījās importa patēriņa preču cenas. Zinām, ka kurss lats/eiro
kopš šā gada 1.janvāra ir nemainīgs un inflācija Eiropas
Savienībā ir zema (+2,0%). Tāpēc spriedumiem par inflācijas
importu no citām eirozonas valstīm un cenu izlīdzināšanai ES
telpā nav reāla pamata.
Kas darāms?
Vismaz gads inflācijas apkarošanai
Latvijā ir zaudēts. Beidzot visiem ir skaidrs, ka uz tirgus
stihiskās regulēšanas svētīgo iedarbību, iegrožojot vērā ņemamu
cenu pieaugumu, nav ko cerēt, ka nepieciešami administratīvi soļi
valsts mērogā. Pirmā attapās Latvijas Banka, kas lēma ierobežot
komercbanku kredītus, paceļot šīm bankām obligāto rezervju
normatīvu. Šā soļa gaidāmo rezultātu vērtējums ir pretrunīgs.
Vieni eksperti uzskata, ka šis pasākums patiešām mazinās kredītu
izsniegšanas iespēju un pastarpināti arī pieprasījumu, citi pauž
domu, ka bankas iecere kredīta apjomu un inflāciju praktiski
nemazinās.
Īpaša darba grupa izstrādāja antiinflācijas pasākumu klāstu. To
sākotnēji plānoja izskatīt un pēc rūpīgas apspriešanas pieņemt
obligātai izpildei valdības sēdē 26.jūlijā. Pēdējā mirklī
Ministru kabineta sēdes plānā šo svarīgo jautājumu neiekļāva. Lai
cik dīvaini tas arī skan, varbūt tas ir pozitīvs solis. Presē
lasījām daudz kritikas par iespējamiem antiinflācijas pasākumiem
un darba grupas priekšlikumu izstrādāšanas slēgto raksturu.
Diemžēl jāpiekrīt plašsaziņas līdzekļos izteiktajam viedoklim,
ka, spriežot par valdības aktivitātēm inflācijas sakarā, rodas
asociācija ar skolēnu, kurš nav sagatavojis mājas darbu un steidz
rakstīt visu, kas ienāk prātā, lai apjoms izskatās lielāks.
Patiešām trūkst pētījumu un nopietnas analīzes.
Pirmkārt, trūkst atbildes, kāpēc Igaunijā un Lietuvā patēriņa
cenu kāpums ir divas reizes zemāks nekā Latvijā. Šā jautājuma
noskaidrošana varētu dot ierosmi pretinflācijas pasākumu
īstenošanai mūsu valstī.
Otrkārt, jāsniedz skaidra atbilde, kādā mērā inflācija Latvijā ir
pieprasījuma inflācija un kādā mērā – izmaksu inflācija.
Atšķirīga slimības diagnoze prasa arī atšķirīgas ārstēšanas
metodes un zāles. Vai augošais pieprasījums reāli atduras pret
ierobežotu piedāvājumu? Varbūt nav jāiegrožo pieprasījums, bet
aktīvi jāstimulē piedāvājums?
Treškārt, ass un visnotaļ sāpīgs jautājums ir gāzes cenu
gaidāmais pieaugums. Publicēta informācija, ka degvielas cenu
kāpuma īpatnējais svars 2005.gada jūnijā, ieskaitot naftas
produktus, līdzinājās tikai 0,7 procentu punktiem no 6,3%
patēriņa cenu pieauguma gada laikā. Pavisam neievērojams tad
liekas gāzes sadārdzinājuma iespaids uz inflāciju. Šāda
informācija ignorē faktu, ka gāzes cena iespaido jo daudzu
ražojumu un pakalpojumu izmaksas, ka augstākās gāzes cenas ne
tikai tieši mazina patērētāju pirktspēju, bet izsauc ķēdes
reakciju, veicina izmaksu inflāciju. Sabiedrisko pakalpojumu
regulēšanas komisija (SPRK) jau apstiprinājusi augstākas gāzes
cenas turpmākajiem gadiem. Oficiāli tiek atzīts, ka pie visa
vainīga ir gāzes piegādātāja, proti, Krievijas “Gazprom”
augstāka peļņas apetīte un politiskās intrigas Krievijas Valsts
domē. Jā, gāzes cenu jautājumā mums ir darīšana ar dabiskā
monopola izdarībām. Bet valdības un SPRK svēts uzdevums ir
monopolam pretoties, nevis paklausīgi bez ierunām pildīt tā
prasības.
Kādas ir inflācijas prognozes Latvijai? (4.tabula)
Arī citi speciālisti neparedz, ka inflācijas līmenis Latvijai
varētu būt zemāks. Vienlaikus jāatzīmē, ka Māstrihtas kritērijs,
kas Latvijai iedegtu zaļu gaismu iestājai Eiropas Monetārijā
savienībā (EMS) un pārejai no lata uz eiro, ir patēriņa cenu
indekss gadā ap 2,3%. Gaidīt no Eiropas Centrālās bankas, ka tā
izņēmuma kārtā Latvijas gadījumā neievēros eiro apgrozības
stabilitātes nosacījumus, ir abstrakta vēlme, nevis reāla
perspektīva. Ko nevar celt, to nevar nest. Latvijas valdībai ir
jāpieņem tāda inflācijas apkarošanas programma, kas ļautu aktīvi
virzīties patēriņa cenu pieauguma mazināšanas virzienā.
1.tabula
Patēriņa cenu pārmaiņas % pret iepriekšējā gada atbilstošo periodu
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
|
I–XII |
1,9 |
2,9 |
6,2 |
6,0 |
I |
3,5 |
1,4 |
3,9 |
6,6 |
II |
3,3 |
2,1 |
4,3 |
6,9 |
III |
3,2 |
2,2 |
4,8 |
6,4 |
IV |
2,9 |
2,5 |
6,0 |
6,9 |
V |
2,0 |
2,5 |
6,2 |
6,3 |
VI |
0,9 |
3,7 |
6,1 |
6,3 |
VII |
1,0 |
3,8 |
6,7 |
|
VIII |
0,9 |
3,5 |
7,8 |
|
IX |
1,0 |
3,1 |
7,7 |
|
X |
1,6 |
3,3 |
7,2 |
|
XI |
1,6 |
3,6 |
7,2 |
|
XII |
1,4 |
3,6 |
7,3 |
2.tabula
Patēriņa cenu pieaugums ES valstīs 2005.gada jūnijā, %
3.tabula
Cenu pārmaiņas patēriņa grupās, %
Grupas |
2005.gada jūnijā, salīdzinot ar |
||
2004.g. |
2004.g. |
2005.g. |
|
Kopā |
6,3 |
4,5 |
0,6 |
Pārtika |
10,3 |
8,6 |
1,4 |
Alkohols, tabaka |
3,3 |
4,0 |
0,9 |
Apģērbs, apavi |
0,0 |
-1,9 |
-0,3 |
Mājoklis |
4,6 |
1,9 |
0,0 |
Mājokļu iekārta |
3,4 |
2,7 |
0,7 |
Veselība |
10,9 |
9,2 |
0,4 |
Transports |
11,4 |
8,3 |
0,9 |
Sakari |
-4,4 |
-2,4 |
-0,6 |
Atpūta, kultūra |
1,6 |
0,8 |
-0,5 |
Izglītība |
8,8 |
0,3 |
0,0 |
Viesnīcas, restorāni |
9,9 |
3,4 |
0,4 |
Pārējie |
4,5 |
3,4 |
0,8 |
4.tabula
Inflācijas prognoze, %
2005 |
2006 |
|||||
Latvija |
Igaunija |
Lietuva |
Latvija |
Igaunija |
Lietuva |
|
“Hansabanka” |
5,8 |
3,3 |
3,2 |
4,8 |
3,2 |
3,0 |
SEB “Unibanka” |
5,9 |
3,7 |
2,5 |
4,5 |
2,3 |
2,6 |
Georgs Lībermanis,
LU
Dr.h.c., Latvijas Valsts emeritētais zinātnieks