• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Vai apdrošinātāji izmanto autovadītāju nezināšanu?. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 10.08.2005., Nr. 125 https://www.vestnesis.lv/ta/id/114130

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Dzīves kvalitātē ieguldīs 14 miljonus

Vēl šajā numurā

10.08.2005., Nr. 125

RĪKI
Tiesību aktu un oficiālo paziņojumu oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā. Piedāvājam lejuplādēt digitalizētā laidiena saturu (no Latvijas Nacionālās bibliotēkas krājuma).

Vai apdrošinātāji izmanto autovadītāju nezināšanu?

Latvijā spēkā esošajos tiesību aktos noteikts, ka kopš Latvijas iestāšanās Eiropas Savienībā (ES) visām autovadītāja obligātās civiltiesiskās apdrošināšanas (OCTA) polisēm jādarbojas visās Savienības valstīs. Tomēr izrādās, ka autovadītāji joprojām nav pietiekami informēti par tiesībām ar jebkuru iegādāto OCTA polisi doties uz jebkuru ES dalībvalsti. “Latvijas Vēstneša” rīcībā ir nonākusi informācija, ka atsevišķas apdrošināšanas sabiedrības Latvijā joprojām piedāvā dažādas apdrošināšanas polises, lai par atšķirīgu cenu apdrošinātu autovadītāja civiltiesisko atbildību tikai Latvijā, Baltijā vai visā ES.

AUTO001GR.JPG (22847 bytes)Jebkura OCTA polise darbojas visā Eiropā

Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likums, kas stājies spēkā jau 2004.gada 1.maijā, noteic, ka visām apdrošināšanas sabiedrībām jāslēdz viena veida OCTA līgums – standartlīgums. Likuma 5.2.pantā skaidri pateikts, ka “standartlīgums ir spēkā Eiropas Ekonomikas zonas teritorijā”, tas ir, ES valstīs, Šveicē, Norvēģijā, Islandē un Lihtenšteinā. Tātad apdrošinātāja un klienta savstarpējā vienošanās par to, ka apdrošināšanas polise darbosies vienīgi Latvijas vai Baltijas teritorijā, ir pretlikumīga un nav spēkā.
“Latvijas Vēstnesis” pagājušajā gadā rakstīja par to, ka apdrošinātāji tomēr piedāvā “atlaides” polisēm, kuras darbojas tikai Latvijā. Tad, lai izbrauktu ārpus mūsu valsts, bija jāpiemaksā apdrošināšanas prēmijas starpība. Gada laikā situācija mainījusies. Apdrošinātāji, kuriem ir tiesības pārdot OCTA polises, vienojušies un parakstījuši kopēju paziņojumu. Tajā teikts, ka nav pieļaujama tādu OCTA polišu pārdošana, kas darbotos tikai Latvijā, “Latvijas Vēstnesi” informēja Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics.

Drīkst jautāt, vai brauks uz Eiropu

Ja visas polises darbojas visā Eiropas ekonomiskajā zonā (EEZ), tad kāpēc joprojām tiek piedāvātas polises par dažādām cenām, kas atšķiras atkarībā no plānotās automašīnas izmantošanas teritorijas? J.Stengrevics, atbildot uz šo jautājumu, paskaidroja, ka apdrošināšanas sabiedrībām ir tiesības noskaidrot, kādā teritorijā klients gatavojas automašīnu lietot. Šī informācija, līdzīgi kā citas ziņas par vadītāju un automašīnu, apdrošinātājam var būt būtiska, lemjot par apdrošināšanas prēmijas apmēru. Tātad polises cenu atšķirība atkarībā no tā, vai autovadītājs gatavojas braukāt pa Latviju vai doties uz ārvalstīm, nav pretlikumīga.
Situācija ir līdzīga kā gadījumos, kad automašīna reģistrēta kādā Latvijas lauku rajonā. Nav noslēpums, ka daudzas apdrošināšanas sabiedrības ir noteikušas augstāku prēmiju Rīgā reģistrētu autovadītāju civiltiesiskajai apdrošināšanai. Tomēr nevienam laukos reģistrēta auto vadītājam, kas polisi pircis par zemāku cenu, netiek liegts braukāt pa visu valsti un iebraukt galvaspilsētā. Tāpat šim un pārējiem autovadītājiem nevar būt liegts doties ārpus Latvijas.

Joprojām pārkāpumi

Vairākums aptaujāto apdrošināšanas sabiedrību, kas piedāvā atšķirīgas polises atkarībā no teritorijas, kurā tiks izmantots auto, atzīst, ka autovadītājam ir tiesības doties ārpus Latvijas, par to iepriekš informējot apdrošinātāju. Nekādi papildu maksājumi nav jāveic.
Apdrošināšanas akciju sabiedrības “Baltikums” valdes loceklis Eduards Reinicāns “Latvijas Vēstnesi” informēja, ka līdzīga prakse pastāv arī šajā apdrošināšanas sabiedrībā. Tomēr citāda situācija atklājas, mēģinot “Baltikumā” iegādāties OCTA polisi. Tur autovadītājs tiek informēts, ka polise būs derīga tikai Latvijas teritorijā. Ja klients vēlas doties ārpus mūsu valsts, tam vēlreiz jādodas uz “Baltikumu” un jāiegādājas polise, kas būtu derīga vai nu Baltijā, vai visā Eiropas Savienībā.
Eduards Reinicāns savukārt noliedza, ka “Baltikums” piedāvātu trīs atšķirīgas polises, no kurām divas nedarbojas visā Eiropas Savienībā. Viņš skaidroja, ka polišu cenu atšķirības atkarībā no plānotās automašīnas izmantošanas teritorijas nav nekas pretlikumīgs. Visas polises darbojas visā Eiropā, autovadītājiem nav jāpiemaksā, ja tie ar Latvijas polisi vēlas doties uz citu Eiropas valsti, teica Eduards Reinicāns.

Kas atliek autovadītājiem?

Ja nākas saskarties ar līdzīgu situāciju, autovadītājam jāzina, ka neatkarīgi no tā, kādā teritorijā it kā derīga nopirktā polise, viņam ir tiesības doties uz jebkuru vietu EEZ teritorijā. Ja gadīsies iekļūt avārijā ārpus Latvijas teritorijas, apdrošinātājam būs jāsedz noteiktie zaudējumi neatkarīgi no tā, kādu polisi autovadītājs iegādājies, teica J.Stengrevics.
Lai arī polises cenu atšķirības atkarībā no plānotās automašīnas izmantošanas teritorijas nav nekas pretlikumīgs, apdrošinātāji nedrīkst izmantot jebkādus patērētāja iebiedēšanas mehānismus, lai panāktu, ka tas nedodas ārpus solītās teritorijas, norādīja J.Stengrevis. Tomēr “Latvijas Vēstnesis”, aptaujājot autovadītājus, secināja, ka vairums autovadītāju nav informēti, ka visas OCTA polises darbojas visā Eiropā. Patērētāju tiesību aizsardzības centra direktore Baiba Vītoliņa atzīst, ka patērētāja nepietiekamu informēšanu par to, ka OCTA polises darbojas arī ārpus Latvijas, varētu uzskatīt par patērētāju tiesību pārkāpumu.
Juris Stengrevics stāstīja, ka Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs ir plānojis autovadītāju informēšanas pasākumus. To ietvaros autovadītājiem tiks atgādināts, ka nav tādas OCTA polises, kas derīgas tikai Latvijā. Iespējams, ka informējošās reklāmas tiks pārraidītas arī televīzijā, solīja J.Stengrevics.

Nevar piespiest ievērot likumu

Juris Stengrevics atzīst, ka Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs neveic pastāvīgu apdrošinātāju uzraudzību, lai pārliecinātos, ka tie nepārkāpj OCTA likuma noteikumus. Šajā organizācijā apvienojušās visas apdrošināšanas sabiedrības, kurām ir tiesības veikt sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku OCTA. Šī nav valsts pārvaldes institūcija, un tai nav tiesību piemērot sankcijas likuma pārkāpējiem, uzsvēra J.Stengrevics. Viņš norādīja, ka gadījumos, kad tiek pārkāptas autovadītāju tiesības, pārdodot tiem polises, kas it kā nav derīgas visā Eiropā, autovadītājiem jāvēršas Finanšu un kapitāla tirgus komisijā (FKTK), kurai uzticēta apdrošināšanas sabiedrību uzraudzība.
Savukārt Raimonds Sarkanis no FKTK Juridiskā un licencēšanas departamenta informēja, ka komisija neiesaistās civiltiesisku strīdu risināšanā, bet veic vispārēju apdrošinātāju uzraudzību, koncentrējoties uz maksātspējas un citiem jautājumiem. Tiesību pārkāpuma gadījumā autovadītāji var vērsties FKTK ar sūdzību. Tomēr vienīgais, ko šādā gadījumā FKTK var darīt, ir lūgt apdrošinātāju paskaidrot, vai tiešām notiek likuma pārkāpumi, un aicināt tos novērst. Viņš atzina, ka FKTK jau agrāk ir veikusi saraksti ar apdrošinātājiem arī saistībā ar OCTA. Tomēr R.Sarkanis aicina autovadītājus labāk vērsties Transportlīdzekļu apdrošināšanas birojā, kam esot tiesības izskatīt civiltiesiskus strīdus starp apdrošinātāju un klientu, un sniegt ieteikumus. Vēl autovadītājs var vērsties tiesā.

Ieva Ušča

Tiesību aktu un oficiālo paziņojumu oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!