Vai apdrošinātāji izmanto autovadītāju nezināšanu?
Latvijā spēkā esošajos tiesību aktos noteikts, ka kopš Latvijas iestāšanās Eiropas Savienībā (ES) visām autovadītāja obligātās civiltiesiskās apdrošināšanas (OCTA) polisēm jādarbojas visās Savienības valstīs. Tomēr izrādās, ka autovadītāji joprojām nav pietiekami informēti par tiesībām ar jebkuru iegādāto OCTA polisi doties uz jebkuru ES dalībvalsti. “Latvijas Vēstneša” rīcībā ir nonākusi informācija, ka atsevišķas apdrošināšanas sabiedrības Latvijā joprojām piedāvā dažādas apdrošināšanas polises, lai par atšķirīgu cenu apdrošinātu autovadītāja civiltiesisko atbildību tikai Latvijā, Baltijā vai visā ES.
Jebkura OCTA polise darbojas visā Eiropā
Sauszemes transportlīdzekļu
īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas
likums, kas stājies spēkā jau 2004.gada 1.maijā, noteic, ka visām
apdrošināšanas sabiedrībām jāslēdz viena veida OCTA līgums –
standartlīgums. Likuma 5.2.pantā skaidri pateikts, ka
“standartlīgums ir spēkā Eiropas Ekonomikas zonas teritorijā”,
tas ir, ES valstīs, Šveicē, Norvēģijā, Islandē un Lihtenšteinā.
Tātad apdrošinātāja un klienta savstarpējā vienošanās par to, ka
apdrošināšanas polise darbosies vienīgi Latvijas vai Baltijas
teritorijā, ir pretlikumīga un nav spēkā.
“Latvijas Vēstnesis” pagājušajā gadā rakstīja par to, ka
apdrošinātāji tomēr piedāvā “atlaides” polisēm, kuras darbojas
tikai Latvijā. Tad, lai izbrauktu ārpus mūsu valsts, bija
jāpiemaksā apdrošināšanas prēmijas starpība. Gada laikā situācija
mainījusies. Apdrošinātāji, kuriem ir tiesības pārdot OCTA
polises, vienojušies un parakstījuši kopēju paziņojumu. Tajā
teikts, ka nav pieļaujama tādu OCTA polišu pārdošana, kas
darbotos tikai Latvijā, “Latvijas Vēstnesi” informēja Latvijas
Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja valdes priekšsēdētājs
Juris Stengrevics.
Drīkst jautāt, vai brauks uz Eiropu
Ja visas polises darbojas visā
Eiropas ekonomiskajā zonā (EEZ), tad kāpēc joprojām tiek
piedāvātas polises par dažādām cenām, kas atšķiras atkarībā no
plānotās automašīnas izmantošanas teritorijas? J.Stengrevics,
atbildot uz šo jautājumu, paskaidroja, ka apdrošināšanas
sabiedrībām ir tiesības noskaidrot, kādā teritorijā klients
gatavojas automašīnu lietot. Šī informācija, līdzīgi kā citas
ziņas par vadītāju un automašīnu, apdrošinātājam var būt būtiska,
lemjot par apdrošināšanas prēmijas apmēru. Tātad polises cenu
atšķirība atkarībā no tā, vai autovadītājs gatavojas braukāt pa
Latviju vai doties uz ārvalstīm, nav pretlikumīga.
Situācija ir līdzīga kā gadījumos, kad automašīna reģistrēta kādā
Latvijas lauku rajonā. Nav noslēpums, ka daudzas apdrošināšanas
sabiedrības ir noteikušas augstāku prēmiju Rīgā reģistrētu
autovadītāju civiltiesiskajai apdrošināšanai. Tomēr nevienam
laukos reģistrēta auto vadītājam, kas polisi pircis par zemāku
cenu, netiek liegts braukāt pa visu valsti un iebraukt
galvaspilsētā. Tāpat šim un pārējiem autovadītājiem nevar būt
liegts doties ārpus Latvijas.
Joprojām pārkāpumi
Vairākums aptaujāto apdrošināšanas
sabiedrību, kas piedāvā atšķirīgas polises atkarībā no
teritorijas, kurā tiks izmantots auto, atzīst, ka autovadītājam
ir tiesības doties ārpus Latvijas, par to iepriekš informējot
apdrošinātāju. Nekādi papildu maksājumi nav jāveic.
Apdrošināšanas akciju sabiedrības “Baltikums” valdes loceklis
Eduards Reinicāns “Latvijas Vēstnesi” informēja, ka līdzīga
prakse pastāv arī šajā apdrošināšanas sabiedrībā. Tomēr citāda
situācija atklājas, mēģinot “Baltikumā” iegādāties OCTA polisi.
Tur autovadītājs tiek informēts, ka polise būs derīga tikai
Latvijas teritorijā. Ja klients vēlas doties ārpus mūsu valsts,
tam vēlreiz jādodas uz “Baltikumu” un jāiegādājas polise, kas
būtu derīga vai nu Baltijā, vai visā Eiropas Savienībā.
Eduards Reinicāns savukārt noliedza, ka “Baltikums” piedāvātu
trīs atšķirīgas polises, no kurām divas nedarbojas visā Eiropas
Savienībā. Viņš skaidroja, ka polišu cenu atšķirības atkarībā no
plānotās automašīnas izmantošanas teritorijas nav nekas
pretlikumīgs. Visas polises darbojas visā Eiropā, autovadītājiem
nav jāpiemaksā, ja tie ar Latvijas polisi vēlas doties uz citu
Eiropas valsti, teica Eduards Reinicāns.
Kas atliek autovadītājiem?
Ja nākas saskarties ar līdzīgu
situāciju, autovadītājam jāzina, ka neatkarīgi no tā, kādā
teritorijā it kā derīga nopirktā polise, viņam ir tiesības doties
uz jebkuru vietu EEZ teritorijā. Ja gadīsies iekļūt avārijā ārpus
Latvijas teritorijas, apdrošinātājam būs jāsedz noteiktie
zaudējumi neatkarīgi no tā, kādu polisi autovadītājs iegādājies,
teica J.Stengrevics.
Lai arī polises cenu atšķirības atkarībā no plānotās automašīnas
izmantošanas teritorijas nav nekas pretlikumīgs, apdrošinātāji
nedrīkst izmantot jebkādus patērētāja iebiedēšanas mehānismus,
lai panāktu, ka tas nedodas ārpus solītās teritorijas, norādīja
J.Stengrevis. Tomēr “Latvijas Vēstnesis”, aptaujājot
autovadītājus, secināja, ka vairums autovadītāju nav informēti,
ka visas OCTA polises darbojas visā Eiropā. Patērētāju tiesību
aizsardzības centra direktore Baiba Vītoliņa atzīst, ka
patērētāja nepietiekamu informēšanu par to, ka OCTA polises
darbojas arī ārpus Latvijas, varētu uzskatīt par patērētāju
tiesību pārkāpumu.
Juris Stengrevics stāstīja, ka Latvijas Transportlīdzekļu
apdrošinātāju birojs ir plānojis autovadītāju informēšanas
pasākumus. To ietvaros autovadītājiem tiks atgādināts, ka nav
tādas OCTA polises, kas derīgas tikai Latvijā. Iespējams, ka
informējošās reklāmas tiks pārraidītas arī televīzijā, solīja
J.Stengrevics.
Nevar piespiest ievērot likumu
Juris Stengrevics atzīst, ka
Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs neveic pastāvīgu
apdrošinātāju uzraudzību, lai pārliecinātos, ka tie nepārkāpj
OCTA likuma noteikumus. Šajā organizācijā apvienojušās visas
apdrošināšanas sabiedrības, kurām ir tiesības veikt sauszemes
transportlīdzekļu īpašnieku OCTA. Šī nav valsts pārvaldes
institūcija, un tai nav tiesību piemērot sankcijas likuma
pārkāpējiem, uzsvēra J.Stengrevics. Viņš norādīja, ka gadījumos,
kad tiek pārkāptas autovadītāju tiesības, pārdodot tiem polises,
kas it kā nav derīgas visā Eiropā, autovadītājiem jāvēršas
Finanšu un kapitāla tirgus komisijā (FKTK), kurai uzticēta
apdrošināšanas sabiedrību uzraudzība.
Savukārt Raimonds Sarkanis no FKTK Juridiskā un licencēšanas
departamenta informēja, ka komisija neiesaistās civiltiesisku
strīdu risināšanā, bet veic vispārēju apdrošinātāju uzraudzību,
koncentrējoties uz maksātspējas un citiem jautājumiem. Tiesību
pārkāpuma gadījumā autovadītāji var vērsties FKTK ar sūdzību.
Tomēr vienīgais, ko šādā gadījumā FKTK var darīt, ir lūgt
apdrošinātāju paskaidrot, vai tiešām notiek likuma pārkāpumi, un
aicināt tos novērst. Viņš atzina, ka FKTK jau agrāk ir veikusi
saraksti ar apdrošinātājiem arī saistībā ar OCTA. Tomēr
R.Sarkanis aicina autovadītājus labāk vērsties Transportlīdzekļu
apdrošināšanas birojā, kam esot tiesības izskatīt civiltiesiskus
strīdus starp apdrošinātāju un klientu, un sniegt ieteikumus. Vēl
autovadītājs var vērsties tiesā.
Ieva Ušča