Latvijas veiksmes stāsts pasaules tirgū
Mūsu valsts pāreja no komandekonomikas uz tirgus ekonomiku notika pavisam nesen. Savu pieredzi Latvija varētu pārdot citām pasaules valstīm. Šāda palīdzības sniegšana valstij var pat būt savdabīgs bizness. Attīstības sadarbība ir jauna joma, tāpēc daudz neskaidrību. Vai Latvija vispār spēj konkurēt ar savu piedāvājumu, kurās jomās esam stipri – par šiem un citiem jautājumiem sabiedriskās politikas portāls politika.lv rīkoja diskusiju. Tajā piedalījās Ārlietu ministrijas Attīstības sadarbības politikas departamenta direktors Andris Sekacis, Latvijas būvnieku konsorcija pārstāvis Valdis Birkavs, Loģistikas un muitas brokeru asociācijas priekšsēdētājs Aivars Tauriņš, Pasaules bankas konsultante Sanda Putniņa, individuālie konsultanti Guntis Kārkliņš, Ivo Rollis un Inese Bērs, kā arī ANO Attīstības programmas projektu vadītājs Reinis Āboltiņš. Diskusiju vadīja “Latvijas Vēstneša” žurnāliste Ilze Sedliņa.
|
Attīstības sadarbība nav labdarība
A.Sekacis skaidro, ka
attīstības sadarbība ir “jebkurš projekts, lai veicinātu
ekonomisko vai sociālo attīstību palīdzības saņēmēja valstī. Šis
jautājums skaidri izriet no valsts ārpolitiskajām interesēm”.
Tomēr attīstības sadarbības ietvaros realizētie projekti nevar
būt tikai ar komerciālu mērķi. “Klasiski šajos projektos tiek
ievērots viens princips – jābūt kopīgām interesēm gan valstij,
gan privātajam biznesam. Tā ir partnerība. Piemēram, Kanādas
firma veic investīciju projektu Ēģiptē – būvē rūpniecības
uzņēmumu, kurš nodarbosies ar ražošanu. Bet papildus investīcijām
viņiem ir nepieciešams ietekmes uz vidi novērtējums, vietējā
darbaspēka apmācības programmas. Tās ir lietas, kas saistītas ar
šo projektu, bet tiešu komerciālu labumu nenes. Šos saistītos
projektus Kanādas valdība apmaksā, jo tas palīdz veicināt Ēģiptes
ekonomisko un sociālo attīstību, bet nedod tiešu peļņu
uzņēmējam.”
Attīstības sadarbība ir ne tikai valsts ārpolitikas interešu
jautājums, bet arī lieliska iespēja privātajiem uzņēmumiem
nopelnīt. V.Birkavs skaidro, ka attīstības sadarbība nav
labdarība. “Aiz attīstības sadarbības jebkurā gadījumā ir
atklātāka vai slēptāka interese nopelnīt. Es domāju, ka
attīstības sadarbība ir papildinstruments. Varbūt tā nenes tiešu
peļņu, bet tas nodrošina saprotamu biznesa vidi un
papildinformāciju. Attīstības sadarbība ir bizness.”
Privātais konsultants G.Kārkliņš arī piekrīt, ka “attīstības
sadarbība ir ārpolitikas instruments. No privātā konsultanta
viedokļa tas ir arī bizness. Protams, nevalstiskajā sektorā var
būt organizācijas, kuru intereses ir kopīgas ar valsts interesēm,
un tad viņi ir ar mieru braukt bez samaksas un konsultēt.
Privātam uzņēmējam ir citas intereses. Par attīstības sadarbību
ir jārunā kā par ilgtermiņa projektu. Viena lieta ir sūtīt
ekspertu uz kādu konkrētu valsti, bet ir jautājums par to, kur
tālāk parādās savienotājposms – mūsu privātais sektors, kas
nedaudz vēlāk arī dodas uz šo valsti. Ja nav šā savienojošā
elementa, tad nav lielas jēgas no attīstības sadarbības. Tad mēs
esam nopirkuši šai valstij lielisku ekspertu un samaksājuši viņam
lielu algu. Pamatbūtība ir tāda – pēc konsultanta uz šo valsti
dodas arī privātais sektors, uzņēmēji. Visas valstis ir tajā
attīstības stadijā, ka tām tiek sakārtota visa sistēma, lai
attīstītos ekonomika, sabiedrība un pēc tam valstī ieplūstu
investīcijas. Tas notika arī Latvijā. Tā nav nekāda jauna
ābece”.
Vai ir pieprasījums?
Latvijai vēl ir maza pieredze
konsultāciju biznesā. Tomēr Latvijas konsultanti un eksperti tiek
novērtēti.
G.Kārliņš: “Ja paskatās reāli, ne vācieši, ne briti nespēj
piedāvāt to, ko spējam mēs. Reformu produkti parasti prasa
pielāgošanos specifiskai situācijai. Tās sistēmas, kas ir
pielāgotas Rietumeiropas valstīm, ne vienmēr ir vajadzīgas
valstīm, kas veic reformas. Viņiem ir vajadzīga izpratne, kā
reformu īstenot konkrētajā sistēmā. Tā ir mūsu pievienotā
vērtība, ko spējam dot, un mūs diezgan labi pērk. Protams, tas ir
arī cenas jautājums. Konsultants no Rietumeiropas valsts noteikti
prasīs vairāk nekā mēs.”
A.Tauriņš: “Ja runājam par mūsu spēju konkurēt, tad mums
vēl ir maz pieredzes, bet tieši mehānisms, kādā veidā panākt, lai
kāda sistēma varētu darboties, saprast, kāda ir vide, kurā kādu
sistēmu var ieviest, un kāda ir gaidāmā pretdarbība, to mēs
varam. Paši esam tam izgājuši cauri un sapratuši daudzas lietas,
kas varbūt nemaz teorijā nav uzrakstītas. Jā, mums ir uzkrāta
prakse un šajā ziņā esam spēcīgāki nekā konsultanti, kuri,
piemēram, atbrauc uz Moldovu no Zviedrijas, jo viņi par tur
notiekošo būs pilnīgā nesaprašanā.
Latvijas konsultanti varētu būt spēcīgi krieviski runājošajā
reģionā, jo spējam komunicēt šajā valodā, daudz ko saprotam no
tās pasaules. Tā ir mūsu priekšrocība, kuru pagaidām
neizmantojam. Pluss ir arī tas, ka mūsu eksperti ir salīdzinoši
plaša profila speciālisti.
Bieži vien attīstības sadarbības projektus var saukt par “tiem
pašiem vēžiem, tikai citā kulītē”. Biznesa risinājumi bieži tiek
kopēti, nedaudz adaptējot konkrētai valstij. Donorvalsts ar
augstu paceltu karogu iet un stāsta, kāda veida palīdzība tiek
sniegta. Patiesībā projekts ir uztaisīts tikai vienu reizi, bet
tālāk tiek pārdots vai dāvināts vēl kaut desmit valstīm. Tas ļoti
labi izskatās. Ja skatāmies pēc satura, Latvija noteikti var
piedāvāt daudz labākus projektus.
Latvijai ir lietas, ko paši esam paveikuši. Mums ir speciālisti,
kas izrakušies līdz sīkām detaļām un prot projektu ne tikai
skaisti noformēt, bet arī ieviest. Ja tiešām atrodam nišu, kurā
esam spēcīgi, tad kāda ir problēma Latvijas valstij atbalstīt
konkrēto produktu, kas pēc tam tiek pārdots, ja tā var teikt,
vairumā?”
S.Putniņa savukārt norāda uz konkurenci konsultāciju
biznesā: “Konsultāciju tirgus pasaulē ir ļoti piesātināts. Lai
tur ielauztos, ir jābūt kādam valsts līmeņa produktam, kad
Latvija ir veiksmīga reformu veicēja valsts, nevis individuāli
konsultanti, kas spēj saražot reformu aprakstus.
Man šķiet, atpazīstamība nav tādā līmenī, lai mēs pieņemtu, ka,
ja tiek runāts par muitas reformām, zemes reģistrācijas reformu,
Latvija būtu pirmā valsts, kas nāk prātā. Un, kamēr tā nebūs, mēs
nespēsim pārdot savu projektu. Labākajā gadījumā būsim tādi kā
apakšuzņēmēji apakšuzņēmējam.”
Kādi ir mūsu veiksmes stāsti?
Skaidrs, ka Latvijā savu pieredzi
visos virzienos nevarēs piedāvāt. Mums būtu jāizvirza pāris jomas
un tajās arī aktīvi jāstrādā.
I.Rollis uzskata – Latvijas stiprā puse ir tā, ka varam
iedot pieredzi no “pirmajām rokām”.
I.Bērs: “Nesen sarunā zviedru konsultantu firma atzina, ka
viņiem ir arvien mazāka interese par attīstības sadarbības
pakalpojumu konkursiem, jo viņu ekspertu izmaksas ir pārāk
augstas. Pārāk daudz jāiegulda, un tas neatmaksājas. Līdz ar to
viņi arī atzīst, ka skatās uz sadarbību ar Baltijas
valstīm.”
A.Sekacis domā, ka noteikt jomas, kurās Latvija veikusi
atzīstamas reformas, ko varētu nodot citām valstīm, nav Ārlietu
ministrijas uzdevums. “Cerēt, ka Ārlietu ministrija pateiks:
Latvija ir izdarījusi labu tikai šajā, šajā un šajā jomā un cita
joma ir slikta, ir pilnīgi nepareizi. Mēs mēģinājām šo pieeju
pirms diviem gadiem un saskārāmies ar faktu, ka noteiktā jomā
Latvijai ir veiksmes stāsts, bet ekspertīzes nav.”
G.Kārkliņš atzīst, ka Latvija nevarēs būt labākā visur.
“Domāju, ir skaidrs, ka Latvija nav tādā pozīcijā, lai attīstības
sadarbībā investētu lielus resursus. Attīstības sadarbība no
Latvijas redzespunkta noteikti būs ļoti fokusēta specifiskās
jomās. Būsim reāli! Mēs zinām, kāds ir Latvijas budžets šīm
lietām. Tuvākos divus trīs gadus par attīstības sadarbību kā par
biznesu būs ļoti grūti runāt.”
S.Putniņa stāsta, kurās jomās Latvija varētu būt spēcīga.
“Ja skatāmies no pieprasījuma, tad jautājumos par demokratizāciju
un tamlīdzīgiem jautājumiem amerikāņi ir tik stipri, ka Latvijai
iespraukties būs neiespējami. Ir interese par ļoti praktiskiem
jautājumiem – kā reformēta kāda institūcija, kā izveidots kāds
konkrēts reģistrs, kā ieviesti konkrēti likumi. Tās ir zināšanas,
kas ir Latvijā, turklāt vēl joprojām valsts sektorā strādājošo
vidū. Pasaules bankas reitingos Latvija parādās kā labs piemērs
saistībā ar uzņēmumu reģistrāciju. Nākamais jautājums, kas seko,
– sniedziet aprakstu par reformu procesu! Bet tāda nav. Skaidrs,
ka to nefinansēs neviens privāts uzņēmums vai citu valstu
institūcijas. To var finansēt tikai Latvija.
No pieprasījuma viedokļa pagaidām pasaulē aktuālas tēmas ir
tirgus uzraudzības sistēmas, standartizācija, sertifikācijas
atzīšanas sistēmas, dažādas inspekcijas. Turklāt interese ir
tieši par Baltijas valstu pieredzi, jo esam bijušās padomju
republikas, kas veiksmīgi realizējušas reformas ekonomikā un
pilnībā pārgājušas uz brīvo tirgu. Tāpat ir arī interese par
dažādu veidu reģistriem, valsts pārvaldes struktūras reformu un
uzņēmēju organizāciju darbību.”
Vai vienlīdzīga konkurence?
Latvijas konsultantiem tiešām
nākas cīnīties par savu vietu attīstības sadarbības biznesā.
Ekspertiem no jaunajām dalībvalstīm uzvarēt daudzos konkursos ir
grūti, jo trūkst pieredzes, un bieži vien nauda tiek dalīta
“savējiem”.
I.Bērs: “Pašlaik Eiropas Savienības (ES) projektu
pakalpojumu konkursos uzvar tikai rietumvalstis, jo mums trūkst
nepieciešamās pieredzes – neesam bijuši ES. Tagad vairākas
Latvijas kompānijas diezgan mērķtiecīgi startē pakalpojumu
konkursos, veidojot konsorcijus. Tā kā pieredze ir minimāla,
sadarbojamies ar ārvalstu konsultantiem – darbojamies kā mazie
konsorciju partneri, lai pēc diviem gadiem varētu vienlīdzīgi
startēt. Tā kā pagaidām redzam tikai šādu iespēju, bet iespēja
iziet arēnā ir – tas ir dažu gadu jautājums. Pagaidām lielās
Rietumu firmas teic, ka tiek galā pašu spēkiem. Bet pēc diviem
gadiem, kad būsim uzkrājuši pieredzi un sāksies konkursi par
Balkānu valstīm, Moldovu un Ukrainu, viņiem vajadzēs ekspertus un
tad viņi ar mums runās citādi.”
G.Kārkliņš: “Šobrīd esam vienkārši lētāki un ar to arī
konkurējam. Tomēr jāņem vērā divi aspekti. Pirmkārt, naudu
vienmēr cenšas dot savējiem, un tas ir saprotams. Otrkārt, jāņem
vērā arī kapacitāte, ko kompānija spēj piedāvāt. Ja arī kompānija
grib startēt uz projektiem, tie pārsvarā ir nelieli projekti. Nav
iespējams piedāvāt atbilstošu pieredzi lielu projektu vadīšanā un
ieviešanā. Ja Latvijā kādam uzņēmumam ir viens miljona projekts,
tas jau ir ļoti daudz. Parasti tas ir gada vai pat vairāku gadu
apgrozījums, nevis viena projekta summa. Tāpēc pagaidām vienīgā
iespēja ir veidot konsorcijus vai būt apakšuzņēmējam. Mēs
veidojam savu portfeli, iegūstam pieredzi un tad arī varēsim
izpildīt normatīvus, lai iekļūtu šajā tirgū.”
I.Rollis: “Atspēriena punkti patiešām ir ļoti atšķirīgi.
Ir ļoti grūti ieiet tirgū. Sanāk to darīt lēnām – solīti pa
solītim.”
Kā iesaistīt privātos?
A.Sekacis skaidro:
“Pasaules prakse liecina, ka privātais sektors var darboties ļoti
dažādās stadijās. Privātais sektors var būt projekta ieviesējs –
veikt konkrētu projektu un par to saņemt valsts finansējumu.
Privātais var būt arī neatkarīgs novērtētājs valsts iekšienē. Bez
tam var piedalīties arī sākotnējā procesā, kad notiek izpēte –
skatīties, kas tad īsti šajā valstī notiek, kas ir vajadzīgs,
kāda veida palīdzību Latvijas valsts var sniegt. Protams, no
biznesa interešu viedokļa privātais sektors redz, ka šajā valstī
būtu lietderīgi attīstīt noteiktu biznesa nozari, bet projekts
nevar būt ar komerciālu mērķi. Valsts neatbalstīs projektu, kura
mērķis ir tikai nopelnīt.”
R.Āboltiņš: “Ir divi ceļi, kā var ieiet apritē. Viens –
privātie uzņēmēji pēc savas iniciatīvas audzē muskuļus un paši
cērtas cauri džungļiem. Mums laikam pārsvarā ir tieši tādi
piemēri. Otrs – jāstiprina valsts spēja palīdzēt privātajam
sektoram. Manuprāt, ir svarīgi, lai pārejas periodā valsts iet
pie privātā uzņēmēja aktīvi, nevis tikai priecājas par
individuālu uzņēmēju panākumiem. Ir vērts papūlēties, jo tas ir
ne tikai bizness privātajiem, bet arī ārpolitika, kas veicina
valsts atpazīstamību pasaulē. Ir vērts ieguldīt resursus, lai
palīdzētu privātajiem uzņēmējiem. No valsts viedokļa tā ir sava
vārda lobēšana, kas vēlāk noteikti atmaksājas.”
Nobeigums sekos
Ilze Sedliņa, “LV”