Valsts apmaksās nelaimes gadījumu speciālās izmeklēšanas izdevumus
Sākot ar 2007.gada 1.janvāri, valsts apmaksās darbā notikušo nelaimes gadījumu speciālās izmeklēšanas izdevumus.
To paredz vakar, 9.augustā,
Ministru kabineta sēdē apstiprinātie noteikumi par darbā notikušu
nelaimes gadījumu izmeklēšanas un uzskaites kārtību.
Kā uzskata labklājības ministre Dagnija Staķe, šāds lēmums
veicinās nelaimes gadījumu objektīvāku izmeklēšanu un patieso
cēloņu noskaidrošanu, “jo valsts var paskatīties ar neatkarīgu
skatu no malas, nekā, ja pats darba devējs apmaksā negadījuma
ekspertīzi, kurā pats ir iesaistītā puse”.
Līdz šim izdevumus, kas saistīti ar speciālistu un ekspertu
pieaicināšanu, ekspertīzes veikšanu, transporta un sakaru
nodrošināšanu maksāja darba devējs. Ar 2007.gadu tos paredzēts
segt no valsts budžeta līdzekļiem Valsts darba inspekcijas (VDI)
piešķirto līdzekļu ietvaros, informē Labklājības
ministrija.
VDI, tāpat kā līdz šim, būs jāreģistrē un jāuzskaita kopējie
valstī notikušie nelaimes gadījumi, par kuriem sastādīts akts vai
atzinums.
Par notikušo nelaimes gadījumu (par vienu diennakti ilgāks
darbspēju zaudējums, inficēšanās risks pēc saskaršanās ar asinīm
vai citiem šķidrumiem u.c.) darbiniekiem un nelaimes gadījuma
lieciniekiem ir nekavējoties jāziņo darba devējam, tiešajam darba
vadītājam vai darba aizsardzības speciālistam.
Lai varētu uzskaitīt visus nelaimes gadījumus, ārstniecības
iestādes līdz katra mēneša desmitajam datumam iesniedz VDI
informāciju par iepriekšējā mēnesī cietušajiem. Jebkuru nelaimes
gadījumu izmeklē izmeklēšanas komisija, kura ar rakstisku
rīkojumu tiek izveidota ne vēlāk kā piecas darba dienas pēc
nelaimes gadījuma. Komisijai izmeklēšana jāpabeidz sešu darba
dienu laikā un jāsastāda akts par nelaimes gadījumu darbā.
Savukārt, ja konstatēta viena vai vairāku cietušo nāve vai smagi
veselības traucējumi, notiek nelaimes gadījumu speciālā
izmeklēšana. Turklāt par minētajiem nelaimes gadījumiem darba
devējs nekavējoties ziņo VDI un tuvākajai Valsts policijas
nodaļai. Speciālo izmeklēšanu veic VDI amatpersona, bet
gadījumos, kad ir miruši divi vai vairāki nodarbinātie, – VDI
izveidota speciālās izmeklēšanas komisija.
Valdībā apstiprinātajā dokumentā noteikts, ka ar 2005.gada
1.novembri minētie noteikumi neattieksies uz tiem nelaimes
gadījumiem, kas notikuši ar Iekšlietu ministrijas padotībā esošas
iestādes ierindas vai komandējošā sastāva darbiniekiem.
Noteikumu projektu izstrādāja darba grupa, kurā bija speciālisti
no Labklājības ministrijas, Veselības ministrijas, Valsts darba
inspekcijas, Latvijas Darba devēju konfederācijas, Latvijas Brīvo
arodbiedrību savienības un Darba un vides veselības
institūta.
“LV” jau vakar rakstījām, ka šā gada septiņos mēnešos nelaimes
gadījumos darbā 36 darbinieki gājuši bojā, bet 132 guvuši smagas
traumas.
“LV” informācija