Tadeušs Fišbahs. Dvēseles diktēti monologi
|
Svētdien, 14. augustā, apritēs
četri gadi, kopš Latvijas Valsts prezidentei savu akreditācijas
rakstu iesniedza Polijas vēstnieks Tadeušs Fišbahs, cilvēks ar
sarežģītu dzīves ceļu un unikālu pieredzi.
Šie gadi gan Latvijai, gan Polijai bijuši īpaši – abas valstis
iestājās Eiropas Savienībā (ES), Latvija, pateicoties arī Polijas
atbalstam, pērn kļuva NATO dalībvalsts. Piesātināts šis laiks
bijis arī Latvijas un Polijas divpusējās attiecībās, un visu mūsu
kopīgo pasākumu aktīvs veicinātājs vai iniciators bija Tadeušs
Fišbahs.
Tiekoties ar vēstnieku visdažādākajās situācijās – Itas
Kozakēvičas Rīgas Poļu ģimnāzijas rekonstrukcijas noslēguma
ceremonijā, eksprezidenta Leha Valensas viesošanās laikā, sēru
dienās pēc pāvesta Jāņa Pāvila II nāves (kad vēstnieks, sniedzot
interviju “Latvijas Vēstnesim”, nespēja valdīt asaras)... – , man
izveidojās pārliecība, ka joprojām nav pateikts pats būtiskākais
par pašu Tadeušu Fišbahu un viņa unikālo lomu astoņdesmito gadu
vēsturiskajos procesos. Jo tieši viņš, tolaik Polijas Apvienotās
strādnieku partijas Gdaņskas organizācijas vadītājs, kā oficiālās
varas pārstāvis 1980. gada 31. augustā ar opozicionārās
strādnieku arodbiedrības “Solidaritāte” līderi Lehu Valensu
parakstīja vēsturisko vienošanos, kas novērsa eventuālu
asinsizliešanu un pavēra ceļu tālākajam demokratizācijas procesam
Polijā.
Tagad, pēc gadsimta ceturkšņa, reljefi redzams, ka nācijai
liktenīgos brīžos cilvēku gara lielums var būt pārāks par brutālu
spēku. Polijā šī epohālā patiesība guva apliecinājumu 1980. gadā,
Latvijā – vienpadsmit gadus vēlāk. Ar gara spēku pret
karaspēku... Un būtiski, ka arī otrā pusē starp reakcionāriem
atradās godprātīgi cilvēki un savas zemes patrioti.
Diemžēl daudzi tā laika aspekti joprojām nav izvērtēti – ir taču
vienkāršāk vēsturi krāsot tikai baltā vai melnā krāsā... Jābūt
godprātīgai un stiprai personībai, lai, laužot stereotipus,
atcerētos pats sevi šajā pretrunīgajā situācijā.
Mans liktenīgais pārbaudījums
Tagad 1980. gada 31. augusta
vienošanās oriģināls iekļauts UNESCO pasaules svarīgāko arhivāro
dokumentu krājumā. No Polijas šajā sarakstā vēl ir tikai
Kopernika darbs par pasaules uzbūvi, Šopēna kompozīcijas un
liecība par Polijas ebreju traģēdiju Otrā pasaules kara
laikā.
Jā, formāli ņemot, mēs ar Lehu Valensu 1980. gada augustā
atradāmies frontes pretējās pusēs. Taču vēlāk, jau pēc vienošanās
parakstīšanas, Valensa teica: “ Paldies Dievam, ka tolaik
barikāžu pretējā pusē bija tieši Tadeušs Fišbahs.”
Ar Valensu mēs tikāmies jau sarunu laikā, un sākumā no viņa puses
skaidri bija jūtama neuzticēšanās. Protams, tam bija pamats, jo
līdzšinējā komunistiskās varas praksē Polijā cilvēks bija tikai
priekšmets. Bet streikojošie strādnieki atgādināja, ka arī
vienkāršais cilvēks pelnījis cieņu.
Ļoti svarīgs bija garīguma vektors, un milzīga loma bija pāvestam
Jānim Pāvilam II, kurš 1979. gada jūnijā Varšavā Uzvaras laukumā
teica zīmīgus vārdus: “Lai nāk Tavs gars un izmaina šīs zemes
veidolu!” Protams, tas bija varens morālais atbalsts un spēka
avots streikojošajiem strādniekiem .
Runājot ar Valensu, es skaidri redzēju, ka taisnība ir strādnieku
pusē. To apzinoties, es meklēju saprašanās iespēju, un mums arī
izdevās tādu atrast. Mums abiem vēl spilgtā atmiņā bija 1970.
gada decembra dramatiskie notikumi, kad armija nošāva 45 Gdaņskas
strādniekus, tāpēc galvenais bija panākt, lai strādnieki atkal
neizietu ielās.
Streiks sākās 14. augustā, bet 16. augustā, naktī no sestdienas
uz svētdienu, pie manis atnāca Valentinovičas kundze un teica:
“Mēs, streikojošie strādnieki, vēlamies, lai jūs kā partijas
sekretārs piekristu mūsu nodomam rītdien noturēt misi. Kad es
atbildēju “Piekrītu”, viņa sākumā pat negribēja noticēt. Tas taču
bija pirmais gadījums, kad laicīgā, valstij piederošā teritorijā
tika noturēta svētā mise – līdz tam komunistiskā valsts bija
konsekventi uzspiedusi principu, ka mise noturama tikai baznīcā.
Taču es esmu audzināts dziļās katoļu tradīcijās un nekad neesmu
vērsies pret baznīcu.
Es arī darbu uztveru kā lūgšanas. Un tobrīd sapratu, ka svētā
mise kuģu būvētavā vairos strādnieku garīgo nosvērtību un mazinās
emocijas.
Tā mums izdevās noturēt streiku mierīgā gultnē. Pēc tam Gdaņskas
kuģu būvētājiem pievienojās strādnieki visā valstī, un varai bija
jāatzīst, ka taisnība ir strādniekiem. Bet Lehs Valensa pamazām
sāka man uzticēties, un mums izveidojās labs kontakts. Kopš tā
laika pagājuši daudzi gadi, mums abiem nācies izturēt daudzus
pārbaudījumus, taču cauri tiem mēs nemainīgi esam saglabājuši
abpusēju cieņu.
Jā, tolaik es biju barikāžu otrā pusē. Bet, kad mēs jau bijām
parakstījuši vienošanos, es teica: “Tagad mēs esam vienā, Polijas
pusē.” Un arī tādēļ es sevi uzskatu par laimīgu cilvēku un
pateicos Dievam, ka man izdevās izturēt šo pārbaudījumu.
Mana dzimtenes formula
Polijā mēs saviem kaimiņiem, īpaši
laukos, mēdzam dāvināt slotu – lai viņi neaizmirstu savu māju
sakopt arī no ārpuses. Vēl mēs dāvinām spoguli un krustu – lai
cilvēks sakārto savu iekšējo pasauli.
Taču es vairs neskatos man dāvinātajos spoguļos. Man par šādu
spoguli kalpo cilvēku acis. Man gandarījumu dod cilvēka acu
skatiens, viņu ciešais, draudzīgais rokas spiediens, tiekoties
gan Gdaņskā, gan arī citur Polijā. Protams, es runāju par vecāko
paaudzi, jo kopš tiem vēsturiskajiem notikumiem pagājuši jau
divdesmit pieci gadi. Tagad Polijā ir cits laikmets, taču
joprojām mūsu valstī ir daudz problēmu. Mums joprojām vajadzīga
slota, lai izslaucītu visas nebūšanas, vispirms jau korupciju.
Mums vajadzīgs arī spogulis, lai veicinātu cilvēkos pašas labākās
īpašības.
Tagad Polijā, tāpat kā Latvijā, ir tāda mode – tiekties pēc
aizvien labākas dzīves, un daudzi to vispirms saista ar lepnu
mašīnu un greznu māju. Tur, protams, nav nekā nosodāma, tomēr
augstākas ir garīgās vērtības. Ir svarīgi, lai mēs spētu just
līdzi līdzcilvēku liktenim. Lai pašu laimē spētu dalīties ar
saviem līdzcilvēkiem.
Reiz studenti man prasīja, ko es saprotu ar vārdu Polija, un es
uzrakstīju šādu savu formulu “P = p + p + p”, kas nozīmē:
“Polija = patiesība + darbs + (otra cilvēka) izpratne (poliski
visi trīs vārdi sākas ar “p” – J. Ū)”. Lai mēs cilvēkus, pasauli
un, protams, paši sevi mainītu uz labo. Tikai tad varēsim teikt,
ka esam kultūras un progresa līdzdalībnieki civilizācijas
dimensijā. Ka mēs mainām pasauli uz labu, vispirms mainot paši
sevi.
Šis uzdejums mums ir kopīgs – gan Polijā, gan Latvijā. Tāpēc
uzskatu, ka politiķu loma ir atraisīt gudru sabiedrības
iniciatīvu. Ļaut sabiedrībai saskatīt morālās autoritātes. Jo
caur tām mēs varam celt valsts autoritāti.
Es jums piekrītu, ka man ir pienākums uzrakstīt grāmatu. Arī
Polijas primass Glemps teica, ka man obligāti jāuzraksta grāmata.
Viņš arī Latvijas prezidentei šajā kabinetā teica: tas bijis
Dieva pirksts – ka toreiz, 1980. gadā, Gdaņskā bija tāds cilvēks
kā es, un ka arī es esmu devis savu artavu, lai šāda vienošanās
tiktu parakstīta.
Taču mana grāmata nebūs autobiogrāfija. Es gribu ar savas dzīves,
ar citu cilvēku dzīves piemēru parādīt procesus, ko pieredzējusi
mana tauta un mana paaudze. Gribu arī iemūžināt grāmatā mūsu
zemju kopīgās saites. Runāt par mūsu kopīgo attiecību
stiprumu.
Manas pēdas Latvijā
Lielais poļu dzejnieks Ciprians
Kamils Norvids teicis, ka dzimtene – tas ir liels kopīgs
pienākums. Savukārt Rainis latviešu tautu salīdzinājis ar
priedēm, kas neliecas dažādu vēsturisko viesuļu priekšā. Un
Latviju es neuzskatu par mazu zemi, kā parasti tiek apgalvots.
Parasti jau valsts lielumu nosaka pēc teritorijas, iedzīvotāju
skaita vai ekonomikas potenciāla. Patiesībā zemes lielumu nosaka
tās tradīcijas, cilvēku dvēseles bagātība.
Latvija mani ļoti bagātinājusi ar zināšanām un dzīves pieredzi.
Arī pateicoties “Latvijas Vēstnesim”, ko uzskatu par dziļu avīzi,
– es teiktu, ka jūsu žurnālistiem ir gudra spalva, tāpēc jūsu
avīzei manās acīs allaž bijusi autoritāte.
Es uzskatu, ka esmu godam veicis savu misiju Latvijā. Valsts
prezidente mani apbalvojusi ar Triju Zvaigžņu ordeni, un es to
gribētu ielikt Latvijā dzīvojošo poļu rokās. Jo tas ir arī viņu
nopelns. Arī viņi man palīdzējuši saņemt šo augsto jūsu valsts
atzinību.
Tagad, atgriežoties Polijā, es būšu Latvijas sūtnis. Protams,
garīgā nozīmē, taču es no sirds pārstāvēšu savā valstī Latvijas
intereses. Bet poļiem, vispirms jau Gdaņskā, es gribu būt labas
gribas vēstnieks, kas varēs ar viņiem dalīties savā vēsturiskajā
pieredzē, ko bagātināju arī Latvijā.
Šodien, 11. augustā, Rīgas ostā ienāks Polijas pontonlaiva, ar kuru polārpētnieks Mareks Kaminskis, glābšanas darbu speciālists Miroslavs Kukulka un videooperators Vojcehs Ostrovskis piecās dienās apceļo Baltijas jūru, iegriežoties Dānijas, Zviedrijas, Igaunijas, Lietuvas un Latvijas ostās, lai nodotu šo valstu pārstāvjiem ielūgumu uz vēsturiskās vienošanās akta parakstīšanas 25. gadadienas svinībām 31. augustā Gdaņskā.
Jānis Ūdris, “LV”