Valsts sekretāru sanāksmē 2005.gada 11.augustā
Iekšlietu ministrija
– pieteica likumprojektu
“Grozījumi Valsts drošības iestāžu likumā”.
Kā norāda
Iekšlietu ministrija, 2005.gada 1.oktobrī stāsies spēkā
Kriminālprocesa likums, saskaņā ar kuru nepieciešams precizēt
Valsts drošības iestāžu likumā lietoto terminoloģiju.
Kriminālprocesa likuma 387.panta otrajā daļā ir noteikta Drošības
policijas kompetence un institucionālā piekritība attiecībā uz
pirmstiesas izmeklēšanu, līdz ar ko tā dublējas ar Valsts
drošības iestāžu likumā paredzēto.
Likumprojekts paredz noteikt, ka viens no valsts drošības iestāžu
galvenajiem uzdevumiem ir: par valsts drošības jomā
konstatētajiem noziedzīgajiem nodarījumiem iegūtās informācijas
un materiālu iesniegšana prokuratūrai vai izmeklēšanas iestādei,
kuras kompetencē ir veikt pirmstiesas izmeklēšanu par konkrēto
noziedzīgo nodarījumu.
Likumprojekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Ārlietu,
Bērnu un ģimenes lietu, Ekonomikas, Labklājības, Reģionālās
attīstības un pašvaldību lietu, Veselības, Vides ministrijā,
Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības integrācijas lietās
sekretariātā, Valsts kancelejā;
– pieteica likumprojektu
“Grozījumi Operatīvās darbības likumā”.
Likumprojekts
paredz terminoloģiski saskaņot Operatīvās darbības likumā
lietotos terminus ar Komerclikumā un Kriminālprocesa likumā
lietotajiem terminiem.
Likumprojekts nosaka, ka operatīvās darbības pasākumu gaitā
iegūtā informācija ir klasificējama kā informācija dienesta
vajadzībām vai valsts noslēpuma objekts. Šādu informāciju kā
pierādījumu kriminālprocesā drīkst izmantot tikai Kriminālprocesa
likuma noteiktajā kārtībā, nodrošinot operatīvās darbības
pasākumu īstenošanas un tajos iesaistīto personu
konfidencialitāti un drošību.
Likumprojekts paredz iekļaut Operatīvās darbības likumā jaunu
starptautiskajā praksē plaši reglamentētu operatīvās darbības
pasākumu “Kontrolētā piegāde”, tādējādi pilnveidojot likumdošanas
jomu un veicinot starptautiskās sadarbības iespējas noziedzības
apkarošanā.
Kontrolētā piegāde ir nelikumīgas vai aizdomās turamas kravas un
ar to saistīto personu kontrole, lai novērstu vai atklātu ar to
saistītos noziedzīgos nodarījumus, noskaidrotu visas iesaistītās
personas, it īpaši organizētājus un pasūtītājus.
Kontrolētā piegāde nav pieļaujama, ja nav iespējams pilnīgi
novērst: cilvēku dzīvības un veselības apdraudējumus; daudzu
cilvēku dzīvībai bīstamu vielu izplatīšanos; bīstamu noziedznieku
bēgšanu; ekoloģisku katastrofu vai neatgriezenisku mantisku
zaudējumu.
Kontrolētā piegāde īstenojama, pamatojoties uz prokurora
rakstisku akceptu, neatliekamos gadījumos kontrolēto piegādi var
veikt, saņemot prokurora mutisku akceptu, bet 24 stundu laikā
saņemot rakstisku akceptu. Ja kontrolētās piegādes nolūkā jāveic
sevišķā veidā veicamie operatīvās darbības pasākumi, atļauja
jāsaņem šajā likumā noteiktā kārtībā.
Likumprojekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Ārlietu,
Bērnu un ģimenes lietu, Ekonomikas, Labklājības, Reģionālās
attīstības un pašvaldību lietu, Veselības, Vides ministrijā,
Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības integrācijas lietās
sekretariātā, Valsts kancelejā;
– pieteica likumprojektu
“Aizturēto personu turēšanas kārtības likums”.
Kā norāda
Iekšlietu ministrija, 2005.gada 1.oktobrī stāsies spēkā
Kriminālprocesa likums, tā 267.panta otrajā daļā ir noteikts, ka
aizturēto turēšanas kārtību nosaka īpašs likums. Līdz šim neviens
ārējais normatīvais akts nenoteica aizturēto personu turēšanas
kārtību.
Šobrīd no 28 Valsts policijas īslaicīgās aizturēšanas vietām
Eiropas Komitejas “Par spīdzināšanas un citādas cietsirdīgas,
necilvēcīgas vai cilvēka cieņu pazemojošas apiešanās un sodīšanas
novēršanu” (CPT) ekspertu rekomendācijām atbilst tikai 14 vietas.
Daudzviet ēkas, kurās izveidotas īslaicīgās aizturēšanas vietas,
praktiski nav iespējams turpmāk ekspluatēt, jo tās atrodas
avārijas stāvoklī, piemēram, Ventspilī tā atrodas ēkā, kura
būvēta 1850.gadā, un tajā nav centrālapkures, personām nav
iespējams nomazgāties, sausās tualetes ziemā aizsalst. Kritiskā
stāvoklī ir arī Daugavpils īslaicīgās aizturēšanas vieta, kurā
pavasarī, paaugstinoties gruntsūdeņu līmenim, kamerās ievērojami
paaugstinās mitruma līmenis, kas veicina bojāšanos un atstāj
iespaidu uz tajās turēto personu veselību.
Valsts policijas īslaicīgās aizturēšanas vietu kameras ar
sanitārajiem mezgliem ar ūdensvadu ir aprīkotas 14 vietās,
atsevišķas guļamvietas un laukumi aizturēto personu pastaigām
svaigā gaisā ierīkoti 14 vietās, bet dušas telpas ir 25
īslaicīgās aizturēšanas vietās.
Sagatavotā likumprojekta mērķis ir noteikt Kriminālprocesa likuma
paredzētajā kārtībā aizturēto personu turēšanas kārtību speciāli
aprīkotās policijas telpās – īslaicīgās aizturēšanas vietā.
Likumprojekts nosaka īslaicīgās aizturēšanas vietas statusu,
iekārtojumu, aizturēto personu turēšanas kārtību, viņu pienākumus
turēšanas laikā, sadzīves apstākļus un medicīnisko aprūpi.
Likumprojekta Pārejas noteikumi paredz noteikt, ka Ministru
kabinets līdz 2009.gada 1.janvārim nodrošina īslaicīgās
aizturēšanas vietu iekārtojuma atbilstību šā likuma noteikumiem.
Ministru kabinets līdz 2005. gada 1.oktobrim nosaka glabāšanai
kamerā atļauto priekšmetu sarakstu. Ministru kabinets līdz 2006.
gada 1.janvārim izdod šajā likumā paredzētos noteikumus par
aizturētā uztura, mazgāšanās un personīgās higiēnas līdzekļu
nodrošinājuma normām. Līdz attiecīgo noteikumu spēkā stāšanās
dienai attiecībā uz aizturētajiem piemēro Ministru kabineta
2002.gada 6.augusta noteikumus Nr.339 “Noteikumi par apcietināto,
administratīvi arestēto un administratīvi aizturēto personu
uztura, mazgāšanas līdzekļu un personīgās higiēnas līdzekļu
normām”. Paredzēts noteikt, ka minētais likums stājas spēkā
vienlaikus ar Kriminālprocesa likumu.
Likumprojekts nodots saskaņošanai: Finanšu, Tieslietu, Ārlietu,
Bērnu un ģimenes lietu, Ekonomikas, Labklājības, Reģionālās
attīstības un pašvaldību lietu, Veselības, Vides ministrijā,
Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības integrācijas lietās
sekretariātā, Valsts kancelejā;
– pieteica likumprojektu
“Grozījumi likumā “Konsulārais reglaments””.
Kā norāda
Ārlietu ministrija, saskaņā ar likumu “Konsulārais reglaments”,
par konsulārajiem pakalpojumiem iekasējama valsts nodeva saskaņā
ar normatīvajiem aktiem. Latvijas Republikas diplomātiskās un
konsulārās pārstāvniecības ārvalstīs iekasē valsts nodevu par to
sniegtajiem pakalpojumiem, pamatojoties uz Ministru kabineta
noteikumiem: “Noteikumi par valsts nodevu par vīzas vai
uzturēšanās atļaujas pieprasīšanai nepieciešamo dokumentu
izskatīšanu un ar to saistītajiem pakalpojumiem”; “Noteikumi par
valsts nodevu par notariālo darbību izpildi, ko veic konsulārās
amatpersonas ārvalstīs”; “Noteikumi par valsts nodevu par
dokumenta īstuma apliecināšanu”; “Noteikumi par valsts nodevu par
izziņas izsniegšanu no Sodu reģistra”; “Noteikumi par valsts
nodevu par personas apliecību un pasu izsniegšanu”; ”Noteikumi
par valsts nodevu par atteikšanās no Latvijas pilsonības un
pilsonības atjaunošanas dokumentēšanu”; “Noteikumi par valsts
nodevas par civilstāvokļa aktu reģistrāciju apmēru un maksāšanas
kārtību”.
Saskaņā ar likumu “Konsulārais reglaments” samaksu par
atsevišķiem citiem pakalpojumiem, kuri nav valsts nodevas
objekts, nosaka ārlietu ministrs. Latvijas Republikas
diplomātiskās un konsulārās pārstāvniecības ārvalstīs iekasē
samaksu par atsevišķiem citiem pakalpojumiem, kuri nav valsts
nodevas objekts, pamatojoties uz Ārlietu ministrijas rīkojumu
“Par samaksu par konsulārajiem pakalpojumiem”.
Saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem “Noteikumi par valsts
nodevu par dokumenta īstuma apliecināšanu”; “Noteikumi par valsts
nodevu par notariālo darbību izpildi, ko veic konsulārās
amatpersonas ārvalstīs” un “Noteikumi par valsts nodevu par vīzas
vai uzturēšanās atļaujas pieprasīšanai nepieciešamo dokumentu
izskatīšanu un ar to saistītajiem pakalpojumiem” Ārlietu
ministrija ir pilnvarota noteikt valsts nodevas likmes ārvalstu
valūtās. Saskaņā ar Ārlietu ministrijas rīkojumu “Par samaksu par
konsulārajiem pakalpojumiem” Ārlietu ministrijas valsts sekretāra
vietnieks ir pilnvarots noteikt konsulāro pakalpojumu likmes
ārvalstu valūtās.
Sakarā ar to, ka ne visi iepriekšminētie normatīvie akti paredz
pilnvarojumu Ārlietu ministrijai noteikt likmes ārvalstu valūtās
par citiem pakalpojumiem, kuri nav valsts nodevas objekts,
likumprojekts ir nepieciešams, lai pilnvarotu Ministru kabinetu
izdot noteikumus par ārvalstu valūtu likmēm valsts nodevām un
citiem pakalpojumiem, kuri nav valsts nodevas objekts.
Likumprojekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Bērnu un
ģimenes lietu, Ekonomikas, Iekšlietu, Labklājības, Reģionālās
attīstības un pašvaldību lietu, Veselības, Vides ministrijā,
Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības integrācijas lietās
sekretariātā, Valsts kancelejā.
Satiksmes ministrija
– pieteica noteikumu projektu
“Noteikumi par mazizmēra kuģošanas līdzekļu vadītāju
sertificēšanu un apmācību”.
Noteikumu projekts paredz noteikt kārtību, kādā veic mazizmēra
kuģošanas līdzekļu (ūdensmotociklu, kā arī motorlaivu un kuteru,
kuru garums ir mazāks par 12 metriem) vadītāju sertificēšanu un
apmācību.
Mazizmēra kuģošanas līdzekļu vadītāju sertificēšanu, kā arī šo
vadītāju reģistra nodrošināšanu un uzturēšanu veic valsts akciju
sabiedrība “Ceļu satiksmes drošības direkcija” (CSDD).
Projekts paredz noteikt, ka mazizmēra kuģošanas līdzekļu
vadītājam nepieciešamās zināšanas, prasmes un iemaņas persona var
apgūt pašmācības ceļā.
Mazizmēra kuģošanas līdzekļu vadītāja apliecība (apliecība) ir no
speciāliem materiāliem izgatavots kredītkartes formāta dokuments
(pielikums) ar tajā iestrādātiem pretviltošanas elementiem, kuru
personai, pamatojoties uz iegūtajām tiesībām iekšējos ūdeņos un
jūrā Latvijas piekrastē ne tālāk kā 10 km no krasta vadīt
mazizmēra kuģošanas līdzekļus, izsniedz CSDD. Apliecības derīguma
termiņš ir 10 gadu. Pirms apliecības saņemšanas, kā arī pirms
kvalifikācijas iegūšanas eksāmena persona uzrāda personu
apliecinošu dokumentu. Personu apliecinošu dokumentu drīkst
neuzrādīt persona, kura nav sasniegusi 15 gadu vecumu, ja tā
uzrāda dzimšanas apliecību, kā arī persona, kura vēlas apmainīt
vai atjaunot šo noteikumu pielikumam atbilstošu apliecību.
Apliecību var saņemt persona, kura pastāvīgi dzīvo Latvijā vai
kurai ir tiesības uzturēties Latvijā ilgāk par trijiem mēnešiem.
Apliecību var iegūt personas, kuras sasniegušas šādu vecumu: 14
gadus, lai vadītu ūdensmotociklus un motorlaivas; 16 gadus, lai
vadītu ūdensmotociklus, motorlaivas un kuterus.
Mazizmēra kuģošanas līdzekļa vadītāja kvalifikācijai nepieciešamo
zināšanu apjomu (eksāmena biļešu jautājumus) apstiprina satiksmes
ministrs.
Apliecību izsniedz personai, kura CSDD nokārtojusi kvalifikācijas
iegūšanas eksāmenu. Mazizmēra kuģošanas līdzekļa vadītāja
kvalifikācijas iegūšanas eksāmenu pieņem datorizēti. Ja
pretendents eksāmenu nenokārto, to atkārtoti pieņem ne ātrāk kā
pēc 7 dienām.
Personai, kurai ir cita atpūtas kuģa vadītāja kvalifikāciju
apliecinošs dokuments, apliecību izsniedz bez eksāmena
kārtošanas.
Persona, kura vēlas saņemt vai atjaunot apliecību, iesniedz CSDD
medicīnisko izziņu par vispārējo veselības stāvokli vai
transportlīdzekļa vadītāja medicīnisko izziņu, bet persona, kas
vēlas apmainīt apliecību, – arī apmaināmo apliecību.
Maksu, par kādu tiek pieņemts mazizmēra kuģošanas līdzekļu
vadītāja kvalifikācijas iegūšanas eksāmens un izsniegta
apliecība, nosaka satiksmes ministrs.
Personai, kurai ir Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta,
Jūrniecības tehniskā centra izdotās kuģošanas līdzekļu vadīšanas
apliecības un Latvijas Jūras burāšanas (zēģelētāju) savienības
Burāšanas skolas izdotās motorjahtu vadītāju apliecības, CSDD
mazizmēra kuģošanas līdzekļu vadītāja apliecību izsniedz bez
eksāmenu kārtošanas.
Noteikumu projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu,
Iekšlietu ministrijā.
Zemkopības ministrija
– pieteica koncepcijas projektu
“Koncepcija par akcīzes nodokļa atvieglojumu piemērošanas
mehānismu mežsaimniecisko darbu veikšanā un nepieciešamajiem
normatīvajiem aktiem”.
Kā norāda Zemkopības ministrija,
meža nozare līdz šim ir bijusi viena no nozīmīgākajām nozarēm
Latvijas ekonomikā. Tās devums Latvijas iekšzemes kopproduktā ir
apmēram 7,5 procenti, bet īpatsvars Latvijas kopeksportā
2004.gadā bija 35 procenti, taču postījumi, ko radīja šī gada
janvāra vētra, kā arī ražošanas izmaksu pieaugums, tai skaitā
degvielas sadārdzinājuma dēļ, var nozīmīgi samazināt nozares
produkcijas konkurētspēju, nozares attīstības tempus un
potenciālo devumu iekšzemes kopproduktā.
Degvielas akcīzes nodokļa atvieglojumu piemērošana
mežsaimnieciskajos darbos samazinātu to izmaksas un veicinātu
vētras seku likvidēšanu, kā arī uzlabotu Latvijas uzņēmumu un
koksnes produkcijas konkurētspēju starptautiskajā tirgū.
Akcīzes nodokļa minimālās likmes naftas produktiem Eiropas
Savienībā nosaka 2003.gada 27.oktobra direktīva Nr.2003/96/EC,
kas pārkārto Kopienas noteikumus par nodokļu uzlikšanu
energoproduktiem un elektroenerģijai. Direktīvas 15.panta
3.punkts atļauj dalībvalstīm daļēji vai pilnībā samazināt nodokļu
likmi mežsaimniecībā izmantotajiem energoproduktiem un
elektroenerģijai.
Kaut gan iepriekšminētā direktīva ļauj dalībvalstīm samazināt
nodokļa likmi mežsaimniecībā izmantotajiem energoproduktiem līdz
nullei, Latvijas likumdošanā šāds nodokļa atvieglojums nav
paredzēts.
Akcīzes nodokļa atvieglojumu piemērošanas mehānisma izstrādei
mežsaimniecisko darbu veikšanā tika izveidota darba grupa, kurā
darbojās Zemkopības un Finanšu ministrijas, Valsts ieņēmumu
dienesta, Valsts meža dienesta, kā arī meža nozares interešu
grupu pārstāvji. Izvērtējot esošo situāciju un līdzšinējo
pieredzi degvielas akcīzes nodokļa maksāšanas administrēšanā,
darba grupa vienojās, ka piemērotākais akcīzes nodokļa
atvieglojuma piemērošanas veids mežsaimnieciskajos darbos ir
nodokļa atmaksāšana darbu veicējiem.
Degvielas akcīzes nodokļa atmaksāšanas mehānisma
pamatprincipi:
• Akcīzes nodokļa atmaksas potenciālie saņēmēji ir tiešie
mežsaimniecisko darbu veicēji – fiziskas vai juridiskas personas,
kuras ir reģistrētas kā nodokļu maksātājas un veic grāmatvedības
uzskaiti.
• Nodokli atmaksās par dīzeļdegvielu (gāzeļļu) un svinu
nesaturošo benzīnu, kas izlietots tādos mežsaimnieciskajos darbos
kā augsnes sagatavošana meža atjaunošanai, jaunaudžu sastāva
kopšana, kokmateriālu sagatavošana galvenajā cirtē un starpcirtē,
kā arī kokmateriālu pievešana.
Lai mehānismu īstenotu, ir nepieciešams:
1) izdarīt grozījumus 2003.gada 30.oktobra likumā “Par akcīzes
nodokli”, papildinot likumu ar normām, kas paredz mežsaimniecisko
darbu veicējiem atmaksāt par svinu nesaturošo benzīnu un
dīzeļdegvielu samaksāto akcīzes nodokli, kura izlietota likumā
noteiktajos mežsaimnieciskajos darbos, likumā nosakot
pamatnosacījumus nodokļa atmaksas saņemšanai, nodokļa atmaksas
saņēmēju loku un mežsaimniecisko darbu veidus, par kuros
izlietoto dīzeļdegvielu un svinu nesaturošo benzīnu varēs saņemt
nodokļa atmaksu;
2) izstrādāt Ministru kabineta noteikumus, kas noteiktu kārtību,
kādā mežsaimniecisko darbu veicējiem atmaksājams akcīzes nodoklis
par mežsaimnieciskajos darbos patērēto dīzeļdegvielu (gāzeļļu) un
svinu nesaturošo benzīnu (arī atmaksas saņemšanai iesniedzamos
dokumentus; nodokļa atmaksāšanas termiņus; iestādes, kuras veic
mežsaimnieciskā darba pārbaudi; degvielas patēriņa normas
mežsaimnieciskajos darbos);
3) pirms pasākuma ieviešanas saskaņā ar Eiropas Savienības līguma
88.panta 3.paragrāfu saskaņot to ar Eiropas Komisijai
Lauksaimniecības ģenerāldirektorātam.
Atmaksājot akcīzes nodokli par mežsaimniecisko darbu veikšanā
izlietoto dīzeļdegvielu (gāzeļļu) un svinu nesaturošo benzīnu,
iespējamā finansiālā ietekme uz valsts budžetu 2006.gadā būs –
0,063 miljoni latu, 2007.gadā būs – 4,01 miljoni latu, 2008.gadā
– 3,98 un 2009.gadā – 3,98 miljoni latu.
Piemērojot akcīzes nodokļa atvieglojumus par mežsaimnieciskajos
darbos izlietoto dīzeļdegvielu (gāzeļļu) un svinu nesaturošo
benzīnu, tiks veicināta meža atjaunošana un jaunaudžu kopšana, kā
arī mežsaimniecisko pakalpojumu pašizmaksas pazemināšanās, kas
savukārt pozitīvi ietekmētu Latvijas meža nozares produkcijas
konkurētspēju, it sevišķi periodā pēc viesuļvētras.
Koncepcijas projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu,
Ekonomikas ministrijā, Nacionālajā trīspusējās sadarbības padomē,
Valsts kancelejā;
– pieteica pamatnostādņu
projektu “Meža un saistīto nozaru attīstības
pamatnostādnes”.
Kā norāda Zemkopības ministrija,
atbilstoši Latvijas Meža un saistīto nozaru nacionālās programmas
koncepcijā noteiktajiem programmas izstrādes posmiem ir formulēti
meža nozares attīstības stratēģiskie mērķi.
Pamatnostādnes ietver programmas pirmajā izstrādes posmā
formulētos meža nozares attīstības ilgtermiņa stratēģiskos
(attīstības politikas) mērķus, problēmas, kuras kavē šo mērķu
sasniegšanu, attīstības politikas pamatprincipus un rīcības
virzienus attīstības politikas mērķu sasniegšanai un politikas
rezultatīvos rādītājus.
Pamatnostādnes izstrādāja Zemkopības ministrijas izveidota darba
grupa sadarbībā ar Apvienoto Nāciju Pārtikas un lauksaimniecības
organizāciju Tehniskās sadarbības programmas “Meža nozares
stratēģisko mērķu formulēšana un cilvēkresursu attīstība
stratēģiskajā plānošanā“ (Formulation of Strategic Targets for
the Forest Sector and Human Resource Development in Strategic
Planning) ietvaros.
Meža un saistīto nozaru attīstības pamatprincipi balstās uz
Latvijas Meža politikas Vienotās tautsaimniecības attīstības
stratēģijas pamatprincipiem, ievērojot Latvijas Republikas
ratificētās starptautiskās konvencijas un starptautiskos līgumus,
valdības parakstītas starptautiskās vienošanās, zinātniski
pamatotas Latvijas dabas, sociālās un ekonomiskās likumsakarības
un nacionālās meža apsaimniekošanas tradīcijas un pieredzi:
1. Meži ir Latvijas nacionālā bagātība, kura apsaimniekojama,
saglabājama un vairojama, lai līdzsvarotu sabiedrības
ekoloģiskās, ekonomiskās un sociālās vajadzības un nodrošinātu
attīstības iespējas.
2. Meža
apsaimniekošana tiek pilnveidota, ņemot vērā meža ekosistēmu lomu
vietējos un globālajos procesos – oglekļa dioksīda piesaistīšanā
un tā aprites stabilizēšanā, ūdensteču un ūdenstilpju, augšņu un
ainavu aizsardzībā.
3. Meža izmantošanas principi tiek valstiski regulēti, lai
stabilizētu koksnes resursu ilgtspējīgu pieejamību un
prognozējamu vidi meža produktu pārstrādes attīstībai.
4. Visiem meža īpašniekiem ir vienādas tiesības un vienādi
pienākumi, īpašumtiesību neaizskaramība un saimnieciskās darbības
patstāvība meža apsaimniekošanā. Meži ir pamats to īpašnieku
ekonomisko interešu realizācijai. Meža apsaimniekošanai
nepieciešamo naudas plūsmu veido tirgus
5. Ja valsts sabiedrības interesēs nosaka saimnieciskās darbības
papildu ierobežojumus, meža īpašniekiem ir tiesības uz neiegūto
ienākumu kompensāciju.
6. Tiek veicināta tirgus ekonomikas un brīvās konkurences
attīstība meža nozarē, veidojot atbilstošu saimniecisko likumu un
ar likumiem pamatotu tiesību aktu sistēmu un samazinot valsts
iejaukšanos saimnieciskajā darbībā.
7. Valsts meža īpašums ir valsts kapitāls un garants Latvijas
cilvēku ekoloģisko un sociālo interešu realizācijai. Valstij kā
šā kapitāla īpašniekam ir divas pamatintereses: kapitāla (meža)
vērtība nedrīkst samazināties, tai vēlams pieaugt; īpašnieks
(valsts) vēlas gūt peļņu no kapitāla (meža).
8. Tiek veicināta meža produktu kā videi draudzīga materiāla
plašāka izmantošana Latvijas tautsaimniecībā;
9. Valsts sekmē sociālās infrastruktūras attīstību mežā.
Iedzīvotāju sociālo drošību valsts veicina, radot labvēlīgu vidi
uzņēmējdarbībai un priekšnosacījumus reģionālajai
attīstībai.
10. Mežizglītība, mežzinātne un informācija ir meža un saistīto
nozaru sastāvdaļas, kas nodrošina nepieciešamās zināšanas un
prasmes meža politikas, likumdošanas un prakses pilnveidošanai un
mežu ilgtspējīgai apsaimniekošanai.
11. Meža nozares attīstības plānošana kopējā Latvijas
tautsaimniecības attīstības kontekstā ietver ar mežu un meža
produktiem saistīto nozaru intereses un iespējas, savukārt,
plānojot šo nozaru attīstību, tiek ņemtas vērā meža nozares
intereses.
Ņemot vērā situāciju meža un saistītajās nozarēs esošās un
potenciālās attīstības tendences, iekšējās un ārējās vides
ietekmes novērtējumu, kā arī to, ka meža nozare vēl ilgi būtiski
ietekmēs Latvijas monetāro stabilitāti un dominēs eksporta
produkcijas kopapjomā, Zemkopības ministrija sadarbībā ar visām
nozares interešu grupām ir formulējusi meža nozares attīstības
politikas mērķus:
1. Latvijas mežu apsaimniekošana ir ilgtspējīga un starptautiski
atzīta
Ilgtspējīga apsaimniekošana nozīmē meža un meža zemju
pārvaldīšanu un izmantošanu tādā veidā un apjomā, kas saglabā to
bioloģisko daudzveidību, produktivitāti, atjaunošanās spēju,
dzīvotspēju un to potenciālu īstenot nozīmīgas ekoloģiskās,
ekonomiskās un sociālās funkcijas vietējā, nacionālā un globālā
līmenī tagad un nākotnē, un kas nerada draudus citām ekosistēmām.
(Helsinku rezolūcija H–1).
Latvijas meža nozarei, kuras produkcija 85% apjomā tiek
eksportēta, ir būtiska laba reputācija eksporta tirgos, tāpēc
pasākumi meža apsaimniekošanas starptautiskajai atzīšanai ir ļoti
nepieciešami.
2. Latvijas meža nozares produkcija ir konkurētspējīga ar augstu
pievienoto vērtību un atbilst klienta vajadzībām
Latvijas Kokrūpniecības federācija, ņemot vērā iepriekšminēto, ir
izvirzījusi ilgtermiņa mērķi, ka koksnes produktu ražošanas
stratēģija ir vērsta uz gala patērētāju. Tas nozīmē, ka Latvija
no pirmapstrādes produkcijas (zāģmateriāli, koksnes plātnes u.c.)
un sagatavju ražotājas valsts kļūst par gala patērētāja
produkcijas ražotāju, lielāko produkta pievienotās vērtības daļu
atstājot Latvijā, kā arī tirgus izpētes un jaunu produktu
attīstība ir vērsta uz klienta vajadzību apmierināšanu
(patērētāja novecošanās faktors, darbaspēka izmaksas u.c.).
3. Meža un saistīto nozaru stratēģisko mērķu sasniegšanai
atbilstošs izglītības un zinātniskais potenciāls un cilvēkresursu
prasmju līmenis
Zinātniskais potenciāls un cilvēkresursi ir priekšnoteikums
ilgtermiņa mērķu sasniegšanai.
Tas nozīmē, ka neatliekami jāizveido tāda normatīvā, motivējošā
sistēma, kad valsts, zinātniski pētniecisko institūciju,
augstākās un profesionālās izglītības iestāžu interešu grupu un
ražošanas uzņēmumu sadarbība visos līmeņos kļūst par normu, kas
veicina valsts un privātā finansējuma piesaisti ilgtermiņa,
fundamentālo un pielietojamo zinātnes projektu un programmu
izstrādei. Pieaug jaunu produktu un inovatīvu tehnoloģiju
īpatsvars meža nozarē.
Sasniedzot meža un saistīto nozaru attīstības politikas mērķus un
rezultātus, tiks panākta pozitīva ietekme uz valsts un pašvaldību
budžetiem, jo palielināsies produktu ar augstāku pievienoto
vērtību ražošana un realizācija, pieaugs meža un saistītajās
nozarēs strādājošo skaits, veidosies jauni, inovatīvi uzņēmumi un
uzņēmumu klasteri.
Latvijas Meža un saistīto nozaru programmā iekļauto pasākumu
īstenošanai tiks piesaistīts privātais, Eiropas Savienības,
valsts un pašvaldību finansējums.
Nepieciešamais valsts un pašvaldību budžeta finansējums būs kā
līdzfinansējums Latvijas Meža un saistīto nozaru programmā
iekļauto pasākumu un aktivitāšu īstenošanai no 2006.gada, tas
tiks precizēts programmas izstrādes laikā.
Pamatnostādņu projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu,
Ekonomikas, Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu, Vides
ministrijā, Nacionālajā trīspusējās sadarbības padomē, Valsts
kancelejā.
Aivis
Freidenfelds, Ministru kabineta preses sekretārs
Par ES struktūrfondu finansētu projektu grozīšanas kārtību
Valsts sekretāru sanāksmē
ceturtdien, 11.augustā, izsludināti Finanšu ministrijas
sagatavotie grozījumi Ministru kabineta noteikumos par Eiropas
Savienības struktūrfondu vadību, paredzot papildināt noteikumus
ar kārtību, kā tiek veikti grozījumi struktūrfondu finansētos
projektos.
Pašlaik noteikumos par ES struktūrfondu vadību nav noteikta
kārtība, kādā veic ES struktūrfondu finansēto projektu
grozījumus, kas ievērojami apgrūtina struktūrfondu
ieviešanu.
Noteikumu projekts paredz papildināt noteikumus ar jaunu nodaļu
“Grozījumu veikšana struktūrfonda projektā vai grantu shēmas
projektā”. Šajā nodaļā aprakstīta struktūrfondu projektu
grozījumu veikšanas kārtība, nepieciešamie priekšnoteikumi to
veikšanai, nosakot arī struktūrfonda finansējuma saņēmēja, granta
finansējuma saņēmēja, kā arī pirmā un otrā līmeņa
starpniekinstitūcijas un grantu shēmas apsaimniekotāja saistības
un pienākumus, kuri rodas, veicot grozījumus projektā.
Ievērojot to, ka projektu grozījumiem var būt atšķirīgs raksturs
un ka šobrīd normatīvajos aktos nav noteikts, kādus grozījumus
uzskatīt par būtiskiem grozījumiem struktūrfonda projektā,
noteikumu projektā ir ietverti nosacījumi, kuriem pastāvot izšķir
nebūtisku grozījumu un grozījumu, kas atbilst noteikumu projektā
paredzētajiem priekšnosacījumiem, veikšanas kārtību no tādu
būtisku grozījumu veikšanas, kuri neatbilst minētajiem
priekšnosacījumiem un kurus tādējādi ir tiesīga saskaņot tikai
struktūrfonda vadības komiteja.
Noteikumu projekta pieņemšana saīsinātā termiņā atvieglotu
struktūrfondu ieviešanas procesu un ļautu nepamatoti neaizkavēt
struktūrfondu līdzekļu apguvi. Turklāt ir jānodrošina pašlaik
iztrūkstošais regulējums attiecībā uz grozījumu veikšanu
struktūrfonda projektā, lai nodrošinātu pietiekami elastīgu un
ātru līguma grozījumu saskaņošanas un apstiprināšanas
procesu.
Pilns noteikumu grozījumu projekta teksts pieejams Finanšu
ministrijas mājaslapā.
Finanšu
ministrijas preses dienests
Par grozījumiem MK noteikumos par azbesta šķiedru saturošu materiālu lietošanas ierobežojumiem
Ceturtdien, 11.augustā, Valsts
sekretāru sanāksmē Vides ministrija pieteica noteikumu
projektu ”Grozījumi Ministru kabineta 2000.gada 25.aprīļa
noteikumos Nr.158 “Noteikumi par bīstamo ķīmisko vielu un bīstamo
ķīmisko produktu lietošanas un tirdzniecības ierobežojumiem un
aizliegumiem””.
Pēc vides ministra Raimonda Vējoņa
iniciatīvas izstrādātais MK noteikumu grozījumu projekts paredz
azbesta šķiedru saturošus materiālus (piemēram, šīfera jumtu
segumus), kas iebūvēti un/vai nodoti ekspluatācijā pirms
2001.gada 1.janvāra, atļaut ekspluatēt līdz to darbības beigām,
nenosakot to nomaiņas termiņu.
Noteikumus, kas šobrīd regulē azbesta šķiedru saturošo materiālu
lietošanas un tirdzniecības ierobežojumus Latvijā, saskaņā ar ES
un Latvijas normatīvajiem aktiem, kā arī izvērtējot prognozes par
Latvijas ekonomiskās situācijas tālāku attīstību, 2000.gadā
izstrādāja Veselības ministrija.
Šie noteikumi pēdējā laikā sabiedrībā ieguvuši plašu skanējumu,
jo azbestu saturošu (šīfera) jumta seguma nomaiņas izdevumi ir
jāsedz ēkas īpašniekiem. Tas rada nepieciešamību pēc papildu
ieguldījumiem ne tikai jumta seguma nomaiņai, bet arī šīfera
nodošanai apglabāšanai tam speciāli paredzētās vietās.
Kā uzskata R.Vējonis, grozījumi minētajos noteikumos
nepieciešami, pamatojoties gan uz pašreizējiem Latvijas
iedzīvotāju dzīves līmeņa rādītājiem, gan uz ekonomisko situāciju
valstī kopumā. Tāpat vides ministrs atzina, ka šajā gadījumā,
saskaņā ar EK Direktīvu 76/769/EEK, šāda jumta seguma nomaiņas
termiņa noteikšana nav obligāta.
Vides ministrijas Komunikācijas nodaļa