Komercreģistra ieraksti jāaktualizē
Komercreģistra dati nodrošina publisko ticamību
Runājot par komercreģistra nozīmi,
parasti tiek uzsvērta komercreģistra publiskā ticamība, kas
nodrošina gan trešo personu, gan pašu komersantu juridisku
aizsardzību. Komercreģistrā tiek ierakstītas svarīgākās ziņas,
kas trešajām personām komerctiesiskās apgrozības ietvaros būtu
jāzina par komersantu.
Jāatgādina, ka komercreģistra ieraksti tiek iedalīti: 1)
konstitutīvajos un 2) deklaratīvajos. Pirmajā gadījumā ar
komercreģistra ierakstu tiek nodibinātas tiesiskās attiecības,
piemēram, ierakstot sabiedrību ar ierobežotu atbildību (SIA)
komercreģistrā, tā iegūst juridiskas personas tiesības. Savukārt
deklaratīvie ieraksti padara publiski ticamus jau notikušus
juridiskos faktus, piemēram, valdes locekļa iecelšanu, prokūras
izdošanu vai filiāles izveidošanu. Tā kā izsludinātais
deklaratīvais komercreģistra ieraksts var neatbilst faktiskajai
situācijai (piemēram, komercreģistrā kā vienīgais SIA valdes
loceklis ir ierakstīta persona A, lai gan patiesībā ir persona
B), publiskās ticamības principam īpaša nozīme ir tieši
deklaratīvo ierakstu izmantošanā. Komercreģistrā ierakstītās un
izsludinātās ziņas ir spēkā attiecībā uz trešajām personām
(Komerclikuma (KL) 12.panta 1.daļa). Tas nozīmē, ka trešā persona
nevar aizbildināties ar to nezināšanu (izņemot gadījumu, ja tā
var pierādīt, ka nezināja un nevarēja zināt par šīm ziņām pirmās
15 dienas pēc to izsludināšanas). Vienlaikus trešā persona ir
tiesīga paļauties uz komercreģistrā ierakstītajām un
izsludinātajām ziņām, t.i., labticīga trešā persona uz tām var
balstīt savu tiesisko rīcību, nebaidoties, ka nodibinātās
tiesiskās attiecības vēlāk varētu tikt apstrīdētas, atsaucoties
uz komercreģistra ziņu neatbilstību faktiskajai situācijai.
Piemēram, komercreģistrā kā SIA valdes loceklis ir ierakstīts A.
Taču SIA dalībnieku sapulce nolemj viņu atbrīvot un valdes
locekļa amatā iecelt personu B. Kamēr ziņas par B tiek paziņotas
Uzņēmumu reģistram, ierakstītas komercreģistrā un izsludinātas,
persona A noslēdz darījumu SIA vārdā ar trešo personu. Šajā
gadījumā A nebija tiesību slēgt līgumu SIA vārdā, jo, atbilstoši
KL 216.panta 3.daļai, viņš bija zaudējis valdes locekļa amatu
brīdī, kad SIA dalībnieku sapulce pieņēma par to lēmumu. Tomēr
SIA nevar atteikties no līguma izpildes, atsaucoties uz šo faktu,
jo trešā persona savu rīcību ir balstījusi uz komercreģistrā
ierakstītajām ziņām.
Tomēr komercreģistra ierakstu publiskā ticamība ir juridiska
fikcija, kuru nevar uzskatīt par pašpietiekamu komerctiesiskās
apgrozības drošības un stabilitātes nodrošināšanai. Ir svarīgi,
lai komercreģistra ieraksti būtu ne tikai formāli juridiski
publiski ticami, bet lai tie būtu arī objektīvi ticami, t.i., lai
tie atbilstu faktiskajai situācijai. Galvenais pasākums
objektīvās ticamības nodrošināšanā ir komercreģistra iestādes
veiktā pārbaude pirms komercreģistra ierakstu izdarīšanas.
Komercreģistra iestāde savas kompetences ietvaros pārbauda
komersantu iesniegtos dokumentus, kas pamato komercreģistra
ierakstus. Tādējādi komercreģistra iestāde pirms ieraksta
izdarīšanas pārliecinās, vai attiecīgais juridiskais fakts vispār
ir noticis.
Kādi ir biežākie pārkāpumi
Likums paredz arī mehānismu, kas
nodrošina komercreģistra ierakstu regulāru aktualizēšanu. Par
tādu var uzskatīt KL 16.pantā noteikto ziņu iesniegšanas termiņu.
Saskaņā ar minēto normu ziņas, uz kuru pamata izdarāmi jauni
ieraksti komercreģistrā, kā arī likumā noteiktie dokumenti
iesniedzami komereģistra iestādei 14 dienu laikā no attiecīgā
lēmuma pieņemšanas, ja šajā likumā nav noteikts citādi. Lai gan
komersanti arī paši ir ieinteresēti laikus paziņot komercreģistrā
ierakstāmās ziņas, papildu “stimuls” ievērot likumā noteikto
termiņu ir atrodams Administratīvo pārkāpumu kodeksa
166.3pantā, kurā noteikta administratīvā atbildība par
Uzņēmumu reģistram iesniedzamo ziņu savlaicīgu neiesniegšanu vai
neiesniegšanu vispār.
Izplatītākie gadījumi, kad Uzņēmumu reģistra amatpersonām nākas
sastādīt administratīvā pārkāpuma protokolus, ir šādi.
1. Netiek laikus paziņots par pamatkapitāla apmaksu. Likums
paredz iespēju gan kapitālsabiedrības dibināšanas gadījumā, gan
vēlāk pamatkapitāla palielināšanas gadījumā neapmaksāt uzreiz
visu parakstīto kapitālu (KL 146.panta 2. un 3.daļa, 198.panta
8.punkts, 257.panta 1.daļas 8.punkts). Savukārt komercreģistrā
pamatkapitāls tiek ierakstīts, atsevišķi norādot gan parakstīto,
gan apmaksāto kapitālu. Gadījumā, ja kapitālsabiedrības
dalībnieki (akcionāri) ir izmantojuši likumā noteikto iespēju
neapmaksāt uzreiz visu kapitālu, svarīgi ir atcerēties, ka pēc
pamatkapitāla pilnīgas apmaksas par to ir jāpaziņo komercreģistra
iestādei, iesniedzot attiecīgu reģistrācijas pieteikumu (sīkāka
informācija par iesniedzamajiem dokumentiem ir atrodama
www.ur.gov.lv). Pieteikums ir jāiesniedz 14 dienu laikā
pēc kapitāla apmaksas. Pretējā gadījumā var draudēt ne tikai
sabiedrības amatpersonu saukšana pie administratīvās atbildības –
komercreģistra ieraksti par pamatkapitāla apmaksu var ietekmēt
trešo personu uzticību sabiedrībai. Arī Uzņēmumu reģistra
amatpersonas balsta savu rīcību uz komercreģistra ierakstiem,
pieņemot – ja daļa kapitāla nav apmaksāta, attiecīgo daļu
īpašniekiem nav balsstiesību, tie daļas nedrīkst atsavināt
utt.
2. Netiek laikus paziņots par komercsabiedrību amatpersonu
(valdes locekļu, revidentu) iecelšanu. Pienākums paziņot
sabiedrībai ir ne tikai gadījumos, kad attiecīgajā amatā tiek
iecelta cita persona. Lai uzturētu komercreģistra ierakstu
objektīvo ticamību un nodrošinātu informācijas aktualizēšanu, ir
jāpaziņo par amatpersonas iecelšanu arī gadījumos, kad amatā uz
jaunu pilnvaru termiņu tiek iecelta līdzšinējā amatpersona. Par
šādu principu liecina KL 9.panta 1.daļa, kas paredz
komercreģistra iestādē iesniegt dokumentus, kas pamato ieraksta
izdarīšanu komercreģistrā. Tieši šie dokumenti ļauj spriest par
ieraksta objektīvo ticamību. Piemēram, ja komercreģistra ierakstu
par valdes locekli pamato reģistrācijas lietā esošs četrus gadus
vecs dalībnieku sapulces protokols, ir pamats šaubām par ieraksta
atbilstību faktiskajai situācijai, zinot, ka valdes locekļu
pilnvaru termiņš ir trīs gadi. Un, lai gan trešā persona
juridiski ir aizsargāta, šāda situācija neveicina trešās personas
drošības sajūtu un uzticību komercreģistra ierakstu atbilstību
patiesībai.
Tāpat KL 224.panta 1.daļa nosaka: “Iesniedzot komercreģistra
iestādei pieteikumu par valdes locekļa pilnvaru izbeigšanos,
izmaiņām pārstāvības tiesībās vai jauna valdes locekļa
ievēlēšanu, pieteikumam pievienojams dalībnieku sapulces
protokola izraksts ar attiecīgo lēmumu.” Praksē bieži vien
juridiskos dokumentos tiek kļūdaini norādīts, ka valdes locekļiem
“tiek pagarināts pilnvaru termiņš”. Valdes locekļa maksimālais
pilnvaru termiņš ir trīs gadi, un to nav iespējams pagarināt.
Beidzoties valdes locekļa pilnvaru termiņam, jāievēlē jauns
valdes loceklis. Jauns valdes loceklis var būt gan persona, kas
līdz šim pildīja valdes locekļa pienākumus, gan arī cita persona.
Respektīvi – “jauns” nenozīmē “cits”, un par lēmumu ievēlēt
valdes locekli (arī ja tas ir līdzšinējais), ir jāpaziņo
komercreģistra iestādei, lai tiktu izdarīts attiecīgs ieraksts
komercreģistrā. Šis princips attiecas arī uz citām amatpersonām,
kurām ir noteikts pilnvaru termiņš.
3. Netiek laikus paziņots par statūtu grozījumiem. Izdarot
jebkurus grozījumus kapitālsabiedrības statūtos, par to ir
jāpaziņo komercreģistra iestādei, iesniedzot grozījumu tekstu, kā
arī statūtu aktuālo redakciju. Ja dalībnieku (akcionāru) sapulcē
statūti pilnībā tiek apstiprināti jaunā redakcijā, atsevišķu
grozījumu tekstu iesniegt nav nepieciešams. KL 16.pantā
noteiktais statūtu grozījumu iesniegšanas 14 dienu termiņš ir
vispārīgs. Ja statūtu grozījumi tiek pieņemti saistībā ar
reorganizāciju, par tiem ziņo vienlaikus ar reorganizācijas
reģistrācijas pieteikumu, un tas var būt vairāk nekā trīs mēneši
pēc lēmuma pieņemšanas dienas. Savukārt, ja statūtu grozījumi ir
saistīti ar pamatkapitāla izmaiņām, 14 dienu termiņš tiek
skaitīts no brīža, kad likums paredz iesniegt pieteikumu par
pamatkapitāla izmaiņām. Pamatkapitāla palielināšanas gadījumā tas
ir jādara pēc tam, kad ir beidzies termiņš, kurā var parakstīties
uz jaunajām kapitāla daļām (akcijām) (KL 202.panta 1.daļa,
261.panta 1.daļa). Savukārt pamatkapitāla samazināšanas gadījumā
pieteikums ir jāiesniedz pēc tam, kad ir beidzies kreditoru
prasījumu pieņemšanas termiņš un prasījumi ir nodrošināti (KL
208.panta 1.daļa, 265.panta 1.daļa).
Teicienu “labāk vēlu nekā nekad” var attiecināt arī uz ziņu
ierakstīšanu komercreģistrā. Ja reģistrācijas pieteikums būs
iesniegts novēloti, t.i., nokavējot 14 dienu termiņu, iesniegtie
dokumenti tiks izskatīti un tiks izdarīts attiecīgs ieraksts
komercreģistrā (ja iesniegtie dokumenti atbildīs likuma prasībām
un iesniegtā informācija joprojām būs aktuāla). Tomēr šādā
gadījumā būs jārēķinās ar jau pieminētajām sankcijām.
Helmuts Jauja,
Uzņēmumu
reģistra Tiesību piemērošanas nodaļas vadītājs