Par vadonības kultu. Savlaik Latvijā
Nesen “Latvijas faktu” sabiedriskās domas aptauja atklāja, ka par Latvijas populārāko Valsts prezidentu atzīts Kārlis Ulmanis. Viņš gan šajā amatā nonāca prettiesiski – nevis tika ievēlēts, bet pats sevi iecēla. Otrajā vietā palika mūsu pašreizējā Valsts prezidente Vaira Vīķe-Freiberga, bet trešais populārākais – Jānis Čakste.
Latvijas Valsts un ministru prezidents Kārlis Ulmanis Prezidenta pilī 1940.gada 1.janvāra rītā pirms apsveicēju pieņemšanas Foto no grāmatas “Saglabāt sudrabā”, “Jumava”, 1999 |
Studējot doktorantūrā, man vēlreiz
nācās iedziļināties Latvijas Republikas 20.gadsimta tiesību
vēsturē, īpašu uzmanību pievēršot 1940.gada vasaras notikumiem.
Jāteic uzreiz: ja Latvijas juristi un vēsturnieki būtu tautai
labāk izstāstījuši un izskaidrojuši patiesību par 1940.gada
vasaru un K.Ulmaņa rīcību, tad, manuprāt, diez vai viņš līdzīgās
aptaujās ierindotos pirmajā vietā. K.Ulmanis ir kļuvis par “svēto
govi” – pat visniecīgāko kritiku presē tauta nepieņem, jo
pārlieka ir bijusi viņa slavināšana un atzīšana par mocekli
1940.gadā. Viens no fundamentālākajiem pēdējā laika pētījumiem,
kur K.Ulmanim veltīta asāka kritika, ir Riharda Treija grāmata
“Latvijas prezidenti”.
Šajā rakstā negribu spriest par K.Ulmani kā tautsaimnieku – par
to lai diskutē ekonomisti. Palūkosimies uz K.Ulmani kā valstsvīru
un viņa rīcību 1940.gada liktenīgajā vasarā.
Taču pirms ķerties pie 1939./1940.gada notikumiem, jāapskata
Latvijas un Padomju Krievijas, vēlāk PSRS, savstarpējās
attiecības iepriekšējo divdesmit gadu laikā, kā arī K.Ulmaņa ceļš
uz absolūto varu.
Latvija un PSRS – divas draudzīgas kaimiņvalstis
Rīgā 1920.gada 11.augustā tika
parakstīts “Miera līgums starp Latviju un Padomju Krieviju”
(turpmāk tekstā – Miera līgums), kura II pantā noteikts: “Izejot
no Krievijas Sociālistiskās Federatīvās Padomju Republikas
pasludinātām visu tautu tiesībām uz brīvu pašnoteikšanos,
neizņemot pat brīvu atdalīšanos no valsts, kuras sastāvā viņas
ietilpst, un ievērojot Latvijas tautas noteikti izsacīto gribu uz
patstāvīgu valsts dzīvi, Krievija bez ierunām atzīst Latvijas
valsts neatkarību, patstāvību un suverenitāti un labprātīgi un uz
mūžīgiem laikiem atsakās no visām suverēnām tiesībām, kuras
piederēja Krievijai attiecībā uz Latvijas tautu un zemi kā uz
bijušās valsts – tiesiskās iekārtas, tā arī uz starptautisko
līgumu pamata, kuri še aprādītā nozīmē zaudē spēku uz nākošajiem
laikiem. No agrākās piederības pie Krievijas Latvijas tautai un
zemei neizceļas nekādas saistības attiecībā uz Krieviju.”
Savukārt, turpinot stiprināt draudzīgās attiecības starp abām
suverēnajām valstīm, 1932.gada 5.februārī Rīgā tika parakstīts
Latvijas un Padomju Sociālistisko Republiku Savienības
neuzbrukšanas līgums (turpmāk tekstā – Neuzbrukšanas līgums),
kura preambulā bija atsauce uz 1920.gada Miera līgumu, vēlreiz
apstiprinot, ka Miera līgums ir spēkā visā Padomju Sociālistisko
Republiku Savienības teritorijā un tā noteikumi negrozāmi un uz
visiem laikiem paliek par nesatricināmu pamatu Augsto līdzēju
pušu attiecībās. Neuzbrukšanas līguma 1.pantā tika noteikts, ka
“Augstās līdzējas puses savstarpēji apņemas atturēties no jebkāda
veida uzbrukuma viena pret otru, kā arī no jebkādiem varas
darbiem, kas vērstos pret otras līdzēja puses teritoriālo
integritāti un neaizskaramību vai politisko neatkarību,
neievērojot to, vai tāds uzbrukums vai varas akts notiktu
atsevišķi vai kopā ar citām valstīm, pieteicot vai nepieteicot
karu”.
Turpat 2.pantā tika noteikts: “Katra Augstā līdzēja puse apņemas
nepiedalīties nekādos militāros vai politiskos līgumos,
konvencijās vai nolīgumos, kas būtu vērsti pret otras puses
neatkarību, teritoriālo neaizskaramību vai politisko drošību, kā
arī līgumos, konvencijās vai nolīgumos, kuru nolūks būtu vienas
līdzējas puses finansiāls vai ekonomisks boikots”.
Neuzbrukšanas līgums sākotnēji tika noslēgts uz trim gadiem, bet
1934.gada 4.aprīlī Latvija un PSRS parakstīja protokolu par
Neuzbrukšanas līguma pagarināšanu līdz 1945.gada 31.decembrim.
Aizsteidzoties notikumiem priekšā, uzreiz jāpiezīmē, ka, slēdzot
ar Vāciju 1939.gada 23.augusta Neuzbrukšanas paktu ar tā Slepeno
papildu protokolu (Molotova–Ribentropa pakts) un 1939.gada
28.septembra Līgumu par draudzību un robežām ar tā Slepeno
papildu protokolu, PSRS rupji pārkāpa gan Miera līguma, gan
Neuzbrukšanas līguma noteikumus, gan tā brīža starptautisko
tiesību principus un daudzpusējos starptautisko līgumus
(piemēram, 1928.gada 27.augusta Briāna–Keloga paktu, kas nosodīja
kara pielietošanu starptautisko attiecību risināšanā un noteica
konfliktu risināšanu mierīgā ceļā).
Vadoņa nākšana pie varas
Pievērsīsimies Latvijas
iekšpolitikai. K.Ulmaņa vadībā 1934.gada 15.maijā notika valsts
apvērsums un tika likvidēta demokrātiskā valsts iekārta: Saeima
tika atlaista, tika apturēta Satversmes un politisko partiju
darbība, reglamentēta sabiedrisko organizāciju funkcionēšana,
aizliegti ielu gājieni, noteikta cenzūra utt. Jāatzīmē, ka tauta
visai vienaldzīgi uztvēra notiekošo, jo tai bija apnikuši
politisko partiju savstarpējie cīniņi Saeimā, savukārt niknākie
politiskie oponenti – sociāldemokrātu līderi – tika arestēti.
Turklāt Ministru kabineta 1934.gada 18.maija deklarācijā tika
solīta Satversmes reforma. Vienlaikus amatu turpināja ieņemt
Valsts prezidents A.Kviesis, viņš kļuva par paklausīgu
instrumentu K.Ulmaņa vadītā Ministru kabineta rokās.
Tomēr ar to K.Ulmaņa egoistiskā varas apetīte vēl nebija
apmierināta. Absolūto varu Latvijā K.Ulmanis ieguva 1936.gada
11.aprīlī, kad stājās spēkā iepriekšējā Valsts prezidenta
A.Kvieša 1936.gada 19.martā izsludinātais “Likums par Valsts
Prezidenta amata izpildīšanu”. Šā likuma 1.pantā tika noteikts:
“Līdz Ministru kabineta 1934.gada 18.maija deklarācijā paredzētās
Satversmes reformas izvešanai Valsts Prezidenta amatu izpilda
Ministru Prezidents Dr. Kārlis Ulmanis”. Savukārt 2.pantā tika
nosaukta Vadoņa “ēna”: “Kad Ministru Prezidents atrodas
atvaļinājumā vai citu iemeslu dēļ nevar izpildīt Valsts
Prezidenta amatu, pēdējo izpilda kara ministrs ģenerālis Jānis
Balodis.” Pētnieki K.Ulmaņa varas apjomu salīdzina ar Romas
imperatoru: bez likumdošanas un izpildu varas K.Ulmanis
pārstāvēja valsti starptautiskajās attiecībās un pārstāvēja
militāros spēkus. Viņa tieslietu ministrs H.Apsītis pat
pielīdzināja K.Ulmani tiesību avotam... Kaut kas tāds pat Staļina
līdzgaitniekiem neienāca prātā!
Taču joprojām Latvijas presē parādās raksti, kas aizstāv K.Ulmani
un attaisno viņa darbību: it kā K.Ulmanis gatavojās demokratizēt
Latvijas valsts pārvaldi. Ja viņš to nedarīja sešus gadus, tad
kāpēc lai viņš to darītu, ja nebūtu 1940.gada 17.jūnija? Pats
K.Ulmanis taču sevi dēvēja par “tautas un valsts varas
pilnvarnieku” vai vienkārši par Vadoni.
PSRS agresijas sākums
Tiklīdz PSRS un Vācija 1939.gada
23.augustā bija noslēgušas Molotova–Ribentropa slepeno protokolu
un 1939.gada 28.septembra slepeno papildprotokolu, tā PSRS
atrotīja rokas pret savām kaimiņvalstīm. Izdarot spiedienu uz
Latvijas starptautiski atzīto valdību, PSRS piespieda noslēgt
divpusējo 1939.gada 5.oktobra Savstarpējo palīdzības paktu starp
Latviju un Padomju Sociālistisko Republiku Savienību (turpmāk
tekstā – Palīdzības pakts). No vienas puses – it kā jau juridiski
nekas daudz nemainījās Latvijas un PSRS divpusējās attiecībās:
Palīdzības pakta preambulā bija atsauces kā uz Miera līgumu, tā
Neuzbrukšanas līgumu; turklāt V pantā tika īpaši uzsvērts, ka “šī
pakta izvešana dzīvē nekādā ziņā nedrīkst aizskart Līdzēju Pušu
suverēnās tiesības, starp citu, viņu valsts iekārtu, saimniecisko
un sociālo sistēmu un militāro rīcību”. Taču Palīdzības pakta III
pants atļāva PSRS tiesības turēt Liepājas un Ventspils pilsētā
kara flotes bāzes un aerodromus aviācijai, starp Ventspili un
Pitragu ierīkot krasta artilērijas bāzi. Palīdzības pakta
konfidenciālais protokols atļāva PSRS turēt minētajās vietās līdz
25 000 cilvēku. Savukārt Palīdzības pakta IV pants noteica, ka
“abas Līdzējas Puses apņemas nenoslēgt nekādas savienības un
nepiedalīties nekādās koalīcijās, kas vērstas pret vienu no
Līdzējām Pusēm”. Taču pati PSRS to jau bija tikko pārkāpusi,
noslēdzot Molotova–Ribentropa paktu.
Latvija pēc Palīdzības pakta parakstīšanas jau būtībā kļuva par
PSRS protektorātu. Ja Latvija gribētu izšķirties par pretošanos
un nepakļaušanos PSRS spiedienam, tad tas bija jādara pirms
Palīdzības pakta noslēgšanas. Vai vajadzēja pretoties? Grūti
pateikt, varbūt šajā brīdī Vadonis (Valsts prezidents un Ministru
prezidents vienā personā) un viņa Ministru kabinets tiešām
rīkojās pareizi, jo diez vai viena pati Latvija spētu sekmīgi
pretoties milzīgajam PSRS militārajam pārspēkam, kā to vēlāk
spēja Somija 1939./1940.gada ziemā.
PSRS savu agresiju pret Latviju turpināja 1940.gada 16.jūnijā,
kad savā paziņojumā norādīja uz formāliem Latvijas puses
Palīdzības pakta pārkāpumiem (militārsavienības veidošana ar
Igauniju un Lietuvu; Baltijas Antantes preses izdevuma “Revue
Baltique” izveidošana(!?) utt.), un nekavējoties
pieprasīja:
1. sastādīt Latvijā tādu valdību, kas būtu spējīga un gatava
nodrošināt Padomju–Latvijas savstarpējās palīdzības pakta godīgu
izvešanu dzīvē;
2. bez kavēšanās nodrošināt padomju karaspēka daļu brīvu
ielaišanu Latvijas teritorijā, lai tās novietotu Latvijas
svarīgākajos centros tādā skaitā, kas būtu pietiekošs, lai
nodrošinātu PSRS un Latvijas savstarpējā palīdzības pakta
realizēšanas iespēju un novērstu varbūtējus provokatoriskus aktus
pret padomju garnizonu Latvijā.
Ministru kabinets sanāca uz ārkārtas sēdi 1940.gada 16.jūnijā
plkst. 19 un nolēma piekāpties PSRS prasībām par papildu PSRS
karaspēka ielaišanu un Ministru kabineta atkāpšanos. Un no šā
brīža sākas vairāk nekā dīvainības Vadoņa rīcībā.
Negribu pārmest lēmumu atteikties no militāras pretošanās, kas
tāpat neglābtu valsti no bojāejas (ja pretoties, tad to vajadzēja
darīt 1939.gada oktobrī, kamēr PSRS karavīri vēl nebija Latvijas
teritorijā). Taču no šī brīža Vadonis sāka nodevības kursu un
būtībā rīkojās kā Staļina vietvaldis, izpildot un maksimāli
legalizējot visas Maskavas prasības, kas ļāva PSRS laika
ideologiem runāt par “sociālistisko revolūciju” Latvijā. Vēl pat
21.gs. sākumā Vadoņa rīcība dod zināmu pamatu Krievijas Ārlietu
ministrijai oficiāli paziņot, ka tā neatzīst Baltijas valstu
okupāciju un uzskata Baltijas valstu pievienošanos Padomju
Savienībai par atbilstošu tālaika starptautiskajām tiesību
normām: “Karaspēka ievešana notikusi pēc vienošanās un ar tā
laika valdību piekrišanu.”
Zināma taisnība Krievijas Ārlietu ministrijai ir: pat savā
slavenajā radio runā 1940.gada 17.jūnijā plkst. 22.15 Vadonis
saka: “Pēdējo 24 stundu notikumi ir saviļņojuši visus prātus, un
tādēļ es uzskatu par savu pienākumu, kā es to arvien svarīgos
momentos esmu darījis, jums visiem pateikt, ko valdība šajā brīdī
domā un dara. Mūsu zemē kopš šī rīta ienāk padomju karaspēks. Tas
notiek ar valdības ziņu un piekrišanu, kas savukārt izriet no
pastāvošajām draudzīgajām attiecībām starp Latviju un Padomju
Savienību. Es tādēļ vēlos, ka arī mūsu zemes iedzīvotāji
ienākošās karaspēka daļas uzlūko ar draudzību…” Bez tam 1940.gada
17.jūnija priekšpusdienā Jonišķos (Lietuva) padomju
ģenerālpulkvedis Pavlovs un Latvijas pulkvedis O.Ūdentiņš
parakstīja “Padomju karaspēka pavēlniecības pārstāvju un Latvijas
karaspēka pavēlniecības pārstāvju nolīguma protokolu” par padomju
karaspēka novietošanu Latvijā, ko Ministru kabinets apstiprināja
1940.gada 18.jūnija sēdē.
Kā tad vajadzēja rīkoties Vadonim? Pavisam vienkārši: radiorunu
teikt jau iepriekšējā vakarā un neteikt, ka pie mums ienāk
draudzīgas valsts karaspēks, bet saukt lietas īstajos vārdos;
Ministru kabinetam izveidot emigrācijas valdību un Vadonim,
līdzīgi kā rīkojās Lietuvas prezidents A.Smetona, doties trimdā,
lai neatvieglotu agresora valsts rīcību. Sākot ar savu slaveno
radiorunu, K.Ulmanis bija kļuvis par valsts nodevēju. Turklāt
jāņem vērā, ka Latvijas Republika pēc 1940.gada 17.jūnija
notikumiem turpināja pastāvēt de facto līdz pat 1940.gada
21.jūlijam.
Vadonis – instruments A.Višinska rokās
Ko tad K.Ulmanis ar savu Valsts
prezidenta spalvu legalizēja Latvijā? Jaunizveidotās Ministru
prezidenta A.Kirhenšteina valdības pirmajā sēdē Valsts prezidents
Dr. K.Ulmanis pasludināja valdību par nodibinājušos. Turklāt
jaunā Latvijas Republikas valdība savā deklarācijā pat ar vārdu
nemin par padomju varas nodibināšanos, tiek akcentēts, ka
“valdība rūpēsies, lai pilnībā realizētos Latvijas Republikā
Satversme pēc tautas īstenotas gribas”.
Robežsargu brigādes komandieris ģenerālis Ludvigs Bolšteins
nespēja izturēt Latvijas augstāko valstsvīru nodevību. Viņš
nošāvās savā darba kabinetā 1940.gada 21.jūnijā, atstājot trīs
pirmsnāves zīmītes. Vienā no tām, pēc ģenerāļa Jāņa Baloža
liecībām, bija rakstīts: “To cilvēku rokām, kas radīja skaisto
Latviju, viņa tiek izpostīta. Es to nevaru pārdzīvot un tāpēc
aizeju citā pasaulē.”
Bet Vadonis turpināja kalpot tālāk. Ministru kabinets 4.jūlijā
pieņēma Likumu par Saeimas vēlēšanām, ko 5.jūlijā izsludināja
Valsts prezidents. Saeimas vēlēšanām bija jānotiek jau pēc 10
dienām (!?), radot likumības veidolu un uzsverot 1922.gada
Satversmes darbības atjaunošanu. Vadonis ar savu parakstu
likvidēja pat savu lolojumu Aizsargu organizāciju, ar kuras
palīdzību viņš ieguva absolūto varu Latvijā 1934.gadā.
Pats pēdējais nozīmīgais Vadoņa pakalpojums A.Višinskim ir
Augusta Kirhenšteina iecelšana par Latvijas Republikas Valsts
prezidentu (!?), turklāt izdarot grozījumus tajā pašā likumā, ar
kuru 1936.gadā A.Kviesis iecēla K.Ulmani par Valsts prezidentu.
Šā likuma vienīgais pants bija šāds: “Ar 1940.gada 14. un
15.jūlijā ievēlētās Saeimas sanākšanas brīdi 1940.gada 21.jūlijā
plkst. 12.00 Valsts prezidenta amatu izpilda ministru prezidents”
– respektīvi A.Kirhenšteins. Līdz ar to nonākam pie vēl vienas
Latvijas 20.gadsimta tiesību vēstures problēmas: ja uzskatām Dr.
K.Ulmani par pilntiesīgu Latvijas Republikas ceturto Valsts
prezidentu, tad par piekto jāuzskata Dr. A.Kirhenšteins, jo pie
šādām pilnvarām abi nonāca līdzīgi prettiesiskā kārtā.
A.Kirhenšteins bija Valsts prezidents no 1940.gada 21.jūlija
plkst.12. visu Latvijas Komunistiskās partijas CK sekretāra
jūsmojošās runas laiku līdz pat brīdim, kad prettiesiski tika
pasludināta Padomju Latvija.
…Vēsture jāstudē tādēļ, lai nākotnē neatkārtotu pieļautās kļūdas. Nespēju pat iedomāties, ka Vaira Vīķe-Freiberga vai Jānis Čakste analogā situācijā būtu rīkojušies tāpat kā Kārlis Ulmanis.
Jānis Grasis,
Latvijas
Universitātes Juridiskās fakultātes starptautisko tiesību
doktorants