Jauniešiem būs savs likums
“Latvijā lielākā jaunatnes organizācija ir iela,” – šādus skarbus vārdus pavasarī, tiekoties ar Ministru prezidentu Aigaru Kalvīti, pauda Latvijas Jaunatnes padomes pārstāvji. Ja runājam par jaunatni, to raksturo ne tikai jauni censoņi, kas gūst uzvaras mācību olimpiādēs, aktīvi sporto un vasarās strādā.
|
Viena no Latvijas lielākajām
problēmām nodarbinātības kontekstā ir lielais skaits jauniešu ar
pamatizglītību, kuriem ir grūtības iekļauties darba tirgū.
Diemžēl šajā grupā samērā augsts ir noziedzības līmenis,
saslimstība ar seksuāli transmisīvajām slimībām un no psihotropām
vielām atkarīgo skaits. Īpaša riska grupa ir no bērnunamiem
nākušie jaunieši, kuriem bieži trūkst nepieciešamās prasmes, lai
uzsāktu patstāvīgu dzīvi. Diemžēl ne vienmēr pašvaldības
nodrošina, lai šie cilvēki saņemtu dzīvojamo platību.
Lai risinātu jaunatnes problēmas, veidotu tai draudzīgu valsts
politiku, Bērnu un ģimenes lietu ministrija ir izstrādājusi
Jaunatnes likumprojektu, kas 4.augustā tika skatīts Valsts
sekretāru sanāksmē. To izlasot, gan rodas iespaids, ka tas
orientēts uz “pareizajiem” jauniešiem, kuri ir aktīvi, vēlas
piedalīties sabiedriskajā dzīvē. Šķiet, likumprojekts īsti
nerisina to bērnu un pusaudžu problēmas, kuriem grūti iekļauties
sabiedrībā un kuri balansē uz trauslās robežas starp likumu un tā
pārkāpšanu.
Jaunieša vecums – no 13 līdz 30 gadiem
Kā “Latvijas Vēstnesim” skaidro
Bērnu un ģimenes lietu ministrijas Jaunatnes departamenta
direktors Marians Nīlenders, likumprojekts ir tikai radījis
vispārīgu ietvaru jaunatnes politikas veidošanai. “Ir grūti,
rakstot vispārēju likumprojektu jaunatnei, ietvert tajā konkrētus
risinājumus atsevišķām problēmām un grupām.” Tie tikšot meklēti
vēlāk, īstenojot jaunatnes politiku. Ar likumprojekta palīdzību
ministrija cer arī skaidri noteikt kompetences: par ko attiecībā
uz jauniešu problēmām atbild pašvaldības, par ko – valsts
institūcijas.
M.Nīlenders stāsta, ka likumprojekta mērķis ir sagatavot
jauniešus patstāvīgas dzīves sākšanai. Tādēļ no visiem jaunatnes
politikas darbības virzieniem par prioritāriem viņš uzskata tieši
izglītību un nodarbinātību.
Likumprojektā jaunatne ir definēta kā sabiedrības grupa vecumā no
13 līdz 30 gadiem. Eiropas Savienībā (ES) vidēji par jaunatni gan
tiek uzskatīti cilvēki līdz 25 gadiem.
Vaicāts, kādēļ šī grupa tik būtiski paplašināta, M.Nīlenders
atbild, ka līdz 2006.gada beigām darbojas ES programma
“Jaunatne”, kurā patiešām augšējais vecuma slieksnis ir 25 gadi.
Ar 2007.gada 1.janvāri stāsies spēkā jauna ES programma “Jaunatne
rīcībā”, kuras mērķgrupa ir vecumā no 13 līdz 30 gadiem. Tādēļ
arī Latvija jaunieša definīcijā noteica tādu pašu vecumu.
M.Nīlenders stāsta, ka Latvijā jaunieši ir samērā mazaktīvi, ja
to vērtē pēc darbošanās kādās nevalstiskās organizācijās, būtu
jāveicina viņu iesaistīšanās lēmumu pieņemšanā. Tādēļ arī
likumprojekts paredz sniegt būtisku finansiālu atbalstu konkursa
kārtībā jauniešu organizācijām dažādu projektu īstenošanai.
Tomēr – kādas kopīgas problēmas varētu būt jaunietim 13 un 30
gadu vecumā* M.Nīlenders skaidro, ka tāpat kā līdz šim arī
turpmāk jaunieši tiks dalīti divās grupās: no 13 līdz 18 gadiem,
tātad skolas vecuma, un no 18 līdz 30 gadiem.
Viena no būtiskākajām lietām, kuru risina Jaunatnes
likumprojekts, attiecas uz jauniešu organizācijām. Pašlaik gan
neviens nevar pateikt, cik jaunatnes organizāciju Latvijā
darbojas, jo neviens tādu uzskaiti neveic. Proti: šobrīd tās tiek
reģistrētas atbilstoši Biedrību un nodibinājuma likumam kā
nevalstiskās organizācijās vai vienkārši biedrības. M.Nīlenders
domā, ka jaunatnes organizācijas būtu jāizdala atsevišķi un tām
būtu nepieciešams īpašs atbalsts to administratīvās kapacitātes
stiprināšanai, ko regulētu Ministru kabineta noteikumi.
Ministrijas pārstāvis uzskata, ka noteikumiem būtu jāsāk
darboties no 2008.gada. Jauniešu organizācijas jau pašreiz var
pretendēt uz sabiedriskā labuma statusu, kas nozīmē, ka ziedotāji
saņem nodokļu atlaides. Taču pēc M.Nīlendera ieskata, tām vēl
papildus jāsaņem valsts atbalsts. Jautāts par kritērijiem, kuras
organizācijas tad varētu to saņemt, ierēdnis stāsta, ka viens no
būtiskiem kritērijiem ir to pārstāvniecība (proti, dalībnieku
skaits un reģionālais pārklājums), kā arī spēja īstenot
ilglaicīgus projektus.
Brīvprātīgais darbs un neformālā izglītība
Tā kā ministrija par prioritāriem
jaunatnes politikas virzieniem atzīst izglītību un nodarbinātību,
vietā ir jautājums, kādas ar šīm jomām saistītas problēmas
risinās likumprojekts, kuras jau neietver spēkā esošie Izglītības
likums un Darba likums. M.Nīlenders stāsta, ka likumprojekts
paredz izveidot Konsultatīvo padomi, kurā strādās iesaistīto
ministriju, Latvijas Pašvaldību savienības un jaunatnes
organizāciju pārstāvji. Padomes uzdevums būtu risināt specifiskas
tieši ar jaunatni saistītas problēmas, kuras nav izvērstas
pašreizējā likumdošanā.
Runājot par neatrisinātām problēmām, M.Nīlenders pauž paša
subjektīvo viedokli, ka viena no būtiskākajām ir izglītības
kvalitātes neatbilstība darba tirgus prasībām, īpaši ilgtermiņā.
Svarīgi, lai jauniešiem būtu pieejama informācija, kāds kurās
profesijās ir iespējamais bezdarba risks. Viena no sociālās
atstumtības riska grupām ir jaunieši ar pamatizglītību, kuriem
grūti iekļauties darba tirgū. Ja arī viņiem tas izdodas, tad
parasti darba devēji šos jauniešus nodarbina nelegāli, atstājot
bez jebkādām sociālajām garantijām.
M.Nīlenders stāsta, ka vismaz daļēji likumprojekts centīsies šo
problēmu risināt ar brīvprātīga darba palīdzību. Tas būtu viens
no veidiem, kā iegūt nepieciešamo darba pieredzi, bez kuras darba
devējs pat lāgā nevēlas runāt ar potenciālo darba ņēmēju. Par šo
brīvprātīgo darbu jaunietis arī saņemtu apliecinājumu, pirmkārt,
par jomām, kurās darbojies, otrkārt, par darba stāžu un,
treškārt, par iegūtajām iemaņām un prasmēm. Jāuzsver: brīvprātīgo
darbs neattieksies uz komercdarbību, jauniešus šādā darbā varēs
nodarbināt vienīgi biedrības un nodibinājumi, kā arī valsts un
pašvaldību institūcijas.
Ļoti svarīga ir arī neformālās izglītības attīstīšana, jo
līdztekus lietderīgai brīvā laika pavadīšanai, to var uzskatīt
par sava veida pieredzi. Kā skaidro M.Nīlenders, neformālā
izglītība ir visa pieredze, kas iegūta ārpus skolas sienām. Par
vienu no neformālās izglītības jomām būtu uzskatāma arī
darbošanās jaunatnes organizācijās. Ja vēlamies, lai neformālā
izglītība netiktu iegūta tikai pavārtēs un cietumā, jāattīsta
interešu izglītības pieejamība, jo pašlaik tā apmierina tikai
maksātspējīgo pieprasījumu. M.Nīlenders atzīst, ka pašlaik
vienīgais, ko var piedāvāt visiem neatkarīgi no maksātspējas, ir
brīvprātīgo darbs. Bērnu un ģimenes lietu ministrija gan ir
izsludinājusi trīs lielus projektu konkursus jaunatnes
organizācijām par brīvprātīgo darbu, neformālo izglītību un brīvā
laika pavadīšanu. Jauniešiem ir iespēja te nākt klajā ar savām
idejām, projektus konkursa kārtībā finansēs ministrija. Tā šim
nolūkam šā gada budžeta grozījumos prasa 100 000 latu, plus vēl
80 000 latu, kas paredzēti jaunatnes iniciatīvu centriem, kuri
arī piedāvā iespējas brīvā laika pavadīšanai.
Foto: Gatis Dieziņš, A.F.I. |
Neparedz atbalstu bērnunamu jauniešiem
Tā kā likumprojekta mērķis ir
atbalsts jauniešiem patstāvīgas dzīves sākšanai, tad vienai no
mērķgrupām neapšaubāmi vajadzētu būt bērniem no aprūpes
institūcijām. Viņiem bieži pietrūkst elementāro prasmju,
piemēram, kā plānot savu budžetu, kā izdevīgāk iepirkties utt.
Diemžēl likumprojektā nav īpašu šiem jauniešiem domātu atbalsta
pasākumu. M.Nīlenders izsaka vien cerību, ka viņi tāpat kā
pārējie jaunieši konkursa kārtībā varēs pieteikt savus projektus.
Bet “atsevišķi par viņiem šā likumprojektā ietvaros mēs neesam
domājuši”.
Jautāts, vai viens no problēmas risinājumiem nebūtu obligāta
partnerība projektos līdzīgi kā tas ir “Equal” programmās,
M.Nīlenders atzīst, ka to iespējams apsvērt. Proti, konkursa
nolikumā iespējams iestrādāt, ka obligāts projekta
priekšnoteikums ir tā īstenošanā sadarboties ar jauniešiem no
aprūpes institūcijām.
Vēl viena likumprojektā neietverta lieta ir atbalsts jauniešiem
mājokļa iegādei, kas varētu būt, piemēram, valsts vai pašvaldības
(kurā jaunietis strādā) garantēti kredīti. M.Nīlenders tikai
izteica cerību, ka Ekonomikas ministrija varētu ņemt vērā
Konsultatīvās padomes ieteikumu padomāt par šādu atbalstu.
Likumprojekts arī paredz atsevišķas institūcijas – jaunatnes
konsultantu – iedibināšanu. M.Nīlenders stāsta, ka Latvija ir
sadalīta rajonos un svarīgi, lai katrā būtu jaunatnes
koordinators, kas organizētu jauniešu aktivitātes rajona līmenī.
Atsevišķi tiek runāts par jaunatnes konsultantiem, kas būtu bērnu
un ģimenes lietu speciālisti. Tādi ir iecerēti pieci, šobrīd
pilotprojekta veidā vienā šāds konsultants darbojas Kurzemē. Šo
speciālistu uzdevums – rūpēties, lai konkrētajā reģionā darbotos
vienota jaunatnes politika, tiktu saskaņotas atbalstāmās
aktivitātes.
M.Nīlenders uzsvēra, ka nav nevienas ES dalībvalsts, kurā nebūtu
Jaunatnes likuma. Un visur tā īstenošanā iesaistījušās visu
nozaru ministrijas un pašvaldības, tādējādi garantējot sarežģīto
jaunatnes problēmu veiksmīgu risināšanu.
Uzziņai:
Jaunatnes politikas virzieni:
* izglītība un audzināšana
* nodarbinātība un sociālā labklājība
* veselība un fiziskā attīstība
* kultūra
* pilsoniskums un integrācija
* tiesiskā apziņa
* brīvā laika aktivitātes
* brīvprātīgais un radošais darbs
* vide
Rūta Kesnere,
“LV”
ruta.kesnere@vestnesis.lv