Mācību literatūras galvenajam pircējam jābūt valstij
Augusta vidus daudziem saistās ne tikai ar pēdējiem vasaras saules stariem, vissiltāko jūras ūdeni, baravikām un mellenēm, bet arī gatavošanos skolai. Bērni cer sastapt visu vasaru neredzētos klases biedrus un attālināt neizbēgamo mācīšanos, bet vecāki diezgan bažīgi pārdomā ģimenes budžeta iespējas: vai spēs pienācīgi nodrošināt atvases ar visu skolai nepieciešamo.
Foto: Boriss Koļesņikovs, “LV” |
Daudzi ar neizpratni un sašutumu
raugās uz grāmatnīcu plauktos sarindoto mācību grāmatu cenām. Jā,
tās ir krietni lētākas nekā daiļliteratūra, taču atšķirībā no tās
mācību grāmatu iegāde ir obligāta. Daudzi vecāki pauž iebildumus
pret to, ka uz bērnu izglītības rēķina tiek taisīts
bizness.
Lai situāciju mainītu, Latvijas mācību grāmatu izdevēji – “Apgāds
Zvaigzne ABC”, “Pētergailis”, “Mācību grāmata”, izdevniecības
“RaKa” un “Lielvārds” – ir apvienojušies Latvijas izglītības
apgādu asociācijā. Kā “Latvijas Vēstnesim” stāsta asociācijas
valdes priekšsēdētājs Aivars Gribusts, galvenais mērķis ir
veicināt apgādu savstarpēju konkurenci, cīnoties par pircēju ar
lētākas cenas un augstākas kvalitātes palīdzību.
Pašreizējās cenas nenodrošina attīstību
Par vienu no galvenajām problēmām
saistībā ar mācību literatūru, kas arī rada lielāko
neapmierinātību cilvēkos, A.Gribusts uzskata nepietiekamo valsts
finansējumu mācību līdzekļu iegādei. Valsts jau kuro gadu
finansiāli nodrošina tikai desmito daļu no visiem skolēniem
nepieciešamo mācību grāmatu iegādei vajadzīgās summas. Uz vecāku
pleciem ir atstātas 75% izmaksu. Kā stāsta A.Gribusts, pagājušā
gada budžetā ievērojami tika palielināti līdzekļi mācību grāmatu
iegādei, diemžēl šogad tas ir atlēcis uz 2003.gada līmeni. Tādēļ
asociācija ierosina Izglītības un zinātnes ministrijai tās
2006.gada budžetā nepieļaut, lai finansējums mācību literatūras
iegādei būtu mazāks par vienu procentu.
Tas ir svarīgi ne vien skolēnu vecākiem, bet visai nozares
attīstībai. Jo pašlaik izdevēji spiesti rēķināties ar lielas
sabiedrības daļas niecīgo pirktspēju un noteikt tai piemērotas
grāmatu cenas, kas īsti neļauj veikt investīcijas attīstībā un
kvalitātē.
A.Gribusts stāsta, ka mācību grāmatas cena veidojas no
tirdzniecības izmaksām, poligrāfijas izmaksām, autoratlīdzības,
redakcijas izmaksām un izdevniecības peļņas. Ja salīdzina ābeces
izmaksu struktūru Vācijā un Latvijā, tad redzam, ka Latvijā
visaugstākās ir tieši poligrāfijas izmaksas – 40%, Vācijā – 25%.
Izdevniecības peļņa no šīs ābeces cenas Vācijā ir 8%, Latvijā –
3%. Autoratlīdzība gan Latvijā, tāpat kā Vācijā, ir 12%.
A.Gribusts uzsver: pasaules prakse ir pierādījusi, ka
izdevējdarbības nozare var attīstīties sekmīgi tikai tad, ja
grāmatas cena ir 4–5 reizes lielāka par poligrāfijas izmaksām,
respektīvi, ja izmaksu struktūrā tās ir tikai 20–25%. Kā stāsta
A.Gribusts, tādā gadījumā Latvijā ābeces cenai jābūt 4,50 lati.
Tas nav iespējams vecāku pirktspējas dēļ, to nodrošināt varētu
vienīgi valsts. A.Gribusts atzīst: kamēr 75% mācību līdzekļu
iegādāsies vecāki, nav ko cerēt, piemēram, uz kvalitatīvām franču
valodas grāmatām, jo tad tām būtu jāmaksā ap 8 latiem, kas
daudziem būtu nepieejami. Jautāts, kā būtu ar daļējām valsts
subsīdijām mācību literatūrai, A.Gribusts atbild ar kategorisku
nē. Jo šādas subsīdijas vienmēr tiek izkonkursētas, un diemžēl
mūsu valstī šādi konkursi iet roku rokā ar korupciju, no kuras
līdz šim nozare ir bijusi pasargāta.
Mācību grāmatai jābūt ilglaicīgai
Izglītības apgādu asociācija arī
cer rast risinājumu absurdajai situācijai, kad laukos, kur
cilvēkiem jau tā ir zemāka pirktspēja nekā Rīgā, mācību grāmatas
grāmatnīcās ir dārgākas nekā galvaspilsētā. Asociācija iecerējusi
slēgt līgumus par mācību literatūras izplatīšanu ar skolām,
tādējādi apejot grāmatnīcas.
Vēl viena problēma – mācību grāmata ir obligāti jārecenzē diviem
Izglītības satura un eksaminācijas centra pieaicinātiem
recenzentiem, kas tad arī nosaka, vai tā atbilst mācību
programmas standartam. Izmaksas par recenzēšanu sedz
izdevniecība, vēlāk tās iekļaujot cenā. Izglītības apgādu
asociācija uzskata, ka mācību literatūra būtu jārecenzē nevis
diviem speciālistiem, bet gan tiem 30 000 skolotāju, kuri ar tām
strādā un var izdarīt visprofesionālāko izvēli.
Līdztekus daudzu ģimeņu maciņaprāt augstajām grāmatu cenām vecāki
ir arī neapmierināti, ka mācību grāmatas (ne tikai darba
burtnīcas) ir sastādītas tā, lai tajās skolēni rakstītu. Līdz ar
to grāmatu ir grūti mantot brāļiem vai māsām, diezin vai to
vēlēsies iegādāties skolu bibliotēkas, jo pie pašreizējā
finansējuma izdevīgāk iepirkt tādus mācību līdzekļus, kurus var
izmantot vairāk nekā tikai viena mācību gada skolēni. A.Gribusts
skaidro, ka, piemēram, matemātikā tieši tādas grāmatas ir ļoti
pieprasītas, taču izdevēji neuzskata, ka tai būtu jākļūst par
praksi visos priekšmetos. Asociācijas valdes priekšsēdētājs
uzsver: apgādi izdod tādas mācību grāmatas, kurām jākalpo vismaz
piecus gadus. Viņš kategoriski noliedz, ka viens un tas pats
apgāds katru gadu kādā priekšmetā laistu klajā jaunas mācību
grāmatas.
A.Gribusts uzsver: lai mācību grāmatas kļūtu kvalitatīvākas un
pieejamākas, ir tikai divi risinājumi: konkurences veicināšana
tirgū, kādēļ arī tapusi asociācija, un lielāks valsts finansējums
mācību līdzekļu iegādei (no līdzšinējiem 10% uz 70%).
“LV” saņēma arī Izglītības un zinātnes ministrijas komentāru par šo jautājumu:
“Ievērojot to, ka valstī iedzīvotāju ienākumu līmenis ir atšķirīgs, turklāt lielai daļai iedzīvotāju tas ir stipri zems, valstij būtu jāuzņemas lielāka atbildība par to, lai izdevumi bērnu skološanai pārāk jūtami negultos uz bērnu vecāku pleciem. Valsts pienākums ir gādāt gan par izglītības kvalitāti, gan par izglītības pieejamību visiem bērniem. Tāpat ministre ir ieinteresēta, lai Izglītības satura un eksaminācijas centrs vairāk veicinātu kvalitatīvu mācību grāmatu sagatavošanu un izdošanu”.
Rūta Kesnere,
“LV”
ruta.kesnere@vestnesis.lv