Ministru kabineta 2005.gada 16.augusta sēdē
Pieņemts rīkojums “Par
uzņemšanu Latvijas pilsonībā naturalizācijas kārtībā”, kurā
iekļauti 632 pilsonības pretendenti, tajā skaitā 51 viņu
nepilngadīgais bērns.
No 581 pilsonības pretendenta 69% ir krievi, 10% ukraiņi, 11%
baltkrievi, kā arī lietuvieši, poļi un citas tautības. 18%
pilsonības pretendentu ir pamata, 55% – vidējā, 25% – augstākā
izglītība.
Latvijas pilsonībā naturalizācijas kārtībā ir uzņemtas 98 383
personas: 1995.gadā – 984; 1996.gadā – 3016; 1997.gadā – 2992;
1998.gadā – 4439; 1999.gadā – 12 427; 2000.gadā – 14 900;
2001.gadā – 10 637, 2002.gadā – 9844; 2003.gadā – 10 049;
2004.gadā – 16 064; 2005.gadā – 13 031 persona.
Pieņemti noteikumi “Grozījumi Ministru kabineta 2002.gada
12.marta noteikumos Nr.111 “Ministru kabineta kārtības
rullis””.
Grozījumi noteikumos izstrādāti, lai precizētu Ministru kabineta
kārtības rullī paredzēto dokumentu iesniegšanas, saskaņošanas, kā
arī izskatīšanas Ministru kabinetā kārtību atbilstoši aktuālajai
situācijai. Grozījumi izstrādāti, ņemot vērā ministriju un citu
institūciju ierosinājumus attiecībā uz nepieciešamību precizēt
procedūru.
Grozījumi noteikumos paredz papildināt noteikumu 1.nodaļu ar
jauniem punktiem, kas nosaka kārtību, kādā tiek sagatavota
informācija sabiedrībai un plašsaziņas līdzekļiem par Ministru
kabinetā izskatāmajiem dokumentu projektiem. Detalizētāk tas tiks
noregulēts Ministru kabineta instrukcijā.
Noteikumi papildina Ministru kabinetā izskatāmo dokumentu
sarakstu ar jaunu politikas dokumenta veidu – tiešās pārvaldes
iestādes darbības stratēģijas projektu. Tas nodrošinās normatīvo
bāzi tiešo pārvaldes iestāžu stratēģiskās plānošanas sistēmas
ieviešanai. Tiek noteikta tiešās pārvaldes iestādes darbības
stratēģijas struktūra un tās sastāvdaļu saturs, tādējādi
normatīvi nostiprinot šo iestāžu darbības stratēģiju izstrādes
procesā uzkrāto pieredzi un nodrošinot stratēģiskās plānošanas
sistēmas ieviešanas vienveidību un sasaisti ar budžeta veidošanas
procesu.
Grozījums noteikumos paredz noteikt, kādu informāciju dokumentu
iesniedzējs pavadvēstulē norāda, ja Valsts kancelejā tiek
iesniegti dokumenti, kas satur ierobežotas pieejamības
informāciju, arī informāciju dienesta vajadzībām.
Noteikumi papildināti ar prasību, ka Ministru kabineta noteikumu
projektiem, ar kuriem paredzēts pārņemt vai ar kuriem piemēro
Eiropas Savienības tiesību normas, ir nepieciešams pievienot
paskaidrojuma rakstu ar attiecīgu informāciju, ja saskaņā ar
Ministru kabineta kārtības rulli šādam projektam nav nepieciešama
anotācija.
Grozījumi noteikumos papildināti ar prasību tiesību akta
projektam pievienot attiecīgi Eiropas Komisijas vai Eiropas
Centrālās bankas atzinumu, ja šādu saskaņošanu paredz attiecīgais
normatīvais akts par tehnisko noteikumu saskaņošanu ar Eiropas
Komisiju un citām Eiropas Savienības dalībvalstīm vai finanšu
noteiktumu projektu saskaņošanu ar Eiropas Centrālo banku.
Tiek paredzēti grozījumi attiecībā uz Ministru kabineta sēžu
protokollēmumos ministrijām un citām institūcijām doto uzdevumu
grozīšanu (piemēram, uzdevuma izpildes termiņa pagarināšanu,
atbildīgās institūcijas maiņu). Ministru kabineta sēdes protokols
ir dokuments, kas fiksē Ministru kabineta sēdē notiekošo.
Protokollēmumu veidā fiksē Ministru kabineta pieņemtos lēmumus.
Ministru kabinets sēdes laikā var pieņemt dažādus lēmumus, arī
tādus, kuri nav iepriekš saskaņoti ar ministrijām.
Ņemot vērā minēto, turpmāk Ministru kabineta sēžu protokollēmumi
netiks grozīti tāpat kā normatīvie akti. Ja nepieciešams izdarīt
izmaiņas Ministru kabineta dotajā uzdevumā, iesniedzams jauns
Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekts par attiecīgā
uzdevuma izpildes gaitu. Šāds Ministru kabineta sēdes
protokollēmuma projekts nav jāsludina Valsts sekretāru sanāksmē
un jāsaskaņo tikai ar tām ministrijām vai citām institūcijām,
kuras attiecīgais uzdevums tieši skar.
Noteikumi precizē kārtību, kādā notiek projektu iesniegšana un
informācijas sniegšana par noteiktā kārtībā iesniegtajiem
projektiem, ja notiek valdības maiņa. Pēc balsojuma Saeimā par
uzticības izteikšanu jaunajai valdībai Valsts kanceleja nepieņem
jaunus projektus ar iepriekšējās valdības locekļa parakstu. Par
projektiem, ko noteiktā kārtībā iesniedzis iepriekšējās valdības
loceklis, jaunais valdības loceklis piecu darbadienu laikā
iesniedz Ministru prezidentam priekšlikumu par to virzību.
Noteikumi papildināti ar prasību, ka ministrijai, kas plāno
iesniegt projektu saskaņā ar Ministru kabineta kārtības ruļļa
150.punktu – steidzamības kārtībā vai kā Ministru kabineta lietu
–, pieprasot Tieslietu ministrijas, Finanšu ministrijas vai
Valsts kancelejas Politikas koordinācijas departamenta atzinumu,
jānorāda atzinuma sniegšanas termiņš un pamatojums steidzamībai
vai pamatojums, kāpēc projekts ir izskatāms pēc būtības tikai
Ministru kabineta sēdē. Ja ministrija nenorāda pamatojumu un
termiņu, kādā atzinums sniedzams, Tieslietu ministrija, Finanšu
ministrija un Valsts kancelejas Politikas koordinācijas
departaments atzinumu sniedz divu nedēļu laikā.
Noteikumu projekts saskaņošanas gaitā ir papildināts ar
Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijas
priekšlikumiem. Nacionālā reģionālās attīstības padome 2005.gada
30.maija sēdē pieņēma lēmumu par vienotu nozaru attīstības
programmu ietekmes uz teritorijām izvērtēšanai apstiprināšanu,
veicot grozījumu Ministru kabineta kārtības rullī.
Vienoto kritēriju mērķis ir, veidojot nozaru politiku, ievērot
visas valsts teritorijas un atsevišķu tās daļu īpatnības un
identificēt esošo un plānoto nozaru ietekmi uz atsevišķu valsts
teritorijas daļu attīstību. Vienotie kritēriji kalpos par
instrumentu gan nozaru politikas, gan reģionālās politikas
ietekmes novērtēšanai uz valsts teritorijas attīstību. Uz šīs
informācijas pamata būs iespējams izdarīt secinājumus par to, kā
politikas veidošanā un īstenošanā tiek ievērots līdzsvarotas un
ilgtspējīgas attīstības princips, kā arī pamatot nepieciešamību
optimizēt politikas saturu (mērķus, rīcības virzienus) vai tās
īstenošanas instrumentus.
Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijas piedāvātie
grozījumi ir nepieciešami:
1) lai nodrošinātu pamatu nozaru politikas plānošanai
atsevišķās valsts teritorijās, līdz ar ko ir nepieciešams sniegt
analīzi par nozares attīstību šajās teritorijās;
2) lai novērtētu gan teritoriālās, gan nozaru politikas
ietekmi uz reģionālo attīstību un tās funkcionālo efektivitāti,
politikas plānošanas dokumentos, kā arī tiesību aktos ir
nepieciešams atspoguļot politikas ieviešanas rezultātu rādītājus
un rezultatīvos rādītājus teritoriālā iedalījumā. Optimālākais
datu atspoguļošanas līmenis ir 33 administratīvi teritoriālās
vienības (26 rajoni un 7 republikas nozīmes pilsētas), kas, ja
nepieciešams, ļauj veikt aprēķinus arī plānošanas reģionu
līmenī;
3) lai novērtētu politikas ekonomisko efektivitāti noteiktā
valsts teritorijas daļā, finanšu resursu rādītājiem ir jābūt
salīdzināmiem ar rezultātu rādītājiem, t.i., jābūt pieejamiem
tādā pašā teritoriālajā iedalījumā kā rezultātu rādītājiem;
4) Reģionālās attīstības likuma 6.pantā ir noteikts, ka
reģionālo attīstību īsteno atbilstoši šādiem savstarpēji
saskaņotiem reģionālās attīstības plānošanas dokumentiem:
a) reģionālās politikas pamatnostādnes,
b) nacionālais plānojums,
c) nacionālais attīstības plāns,
d) nozaru attīstības plāns,
e) nozaru attīstības programma,
f) plānošanas reģionu attīstības programmas un teritoriju
plānojumi,
g) rajonu pašvaldību attīstības un teritoriju
plānojumi,
h) vietējo pašvaldību attīstības programmas un teritoriju
plānojumi.
Reģionālās attīstības likuma 11.panta 1.punktā noteikts, ka
plānošanas reģiona attīstības programmas ir vidēja termiņa
plānošanas dokuments, kurā noteiktas attiecīgā plānošanas reģiona
attīstības prioritātes un ietverts konkrētu pasākumu kopums to
īstenošanai. Ņemot vērā, ka nozaru politikas plānošanas dokumenti
ir orientēti uz atsevišķu valsts teritorijas daļu attīstību, to
mērķi un darbības virzieni ir jāsaskaņo ar reģionu attīstības
programmās noteiktajām prioritātēm.
Pieņemts rīkojums “Par atbalstu Latvijas Republikas dalībai
Eiropas Speciālās izglītības attīstības aģentūrā”.
Ministru kabinets atbalstīja Latvijas Republikas dalību Eiropas
Speciālās izglītības attīstības aģentūrā (European Agency For
Development Special Needs Education).
Izglītības un zinātnes ministrijai uzdots piedalīties aģentūras
darbībā, lai īstenotu šādu funkciju izpildi: veicinātu un
pilnveidotu izglītojamo ar īpašām un speciālām vajadzībām
iekļaušanu Latvijas izglītības sistēmā; nodrošinātu pieejamību
Eiropas valstīs apkopotajai informācijai par izglītojamo ar
īpašām un speciālām vajadzībām izglītības metodiku, kā arī
piedalītos aģentūras koordinētajos projektos, kas saistīti ar
speciālās izglītības, emigrantu izglītības, bērnu ar īpašām
vajadzībām izglītības jautājumu risināšanu dažādās aģentūras
dalībvalstīs, un iepazītos ar veiksmīgāko pieredzi minēto
jautājumu risināšanā; nodrošinātu aģentūrā pieejamās informācijas
izplatīšanu izglītības iestādēm un citām ieinteresētajām
institūcijām un personām Latvijā.
Lai nodrošinātu dalību aģentūrā, izglītības un zinātnes ministram
uzdots: norīkot atbildīgo amatpersonu – Izglītības un zinātnes
ministrijas pārstāvi – aģentūras pārstāvju padomē; norīkot
nacionālo koordinatoru aģentūras informatīvās bāzes izveidošanai,
uzturēšanai, kā arī ar speciālās izglītības attīstību Eiropas
valstīs saistītās informācijas izplatīšanai Latvijā.
Pieņemts rīkojums “Par
Nacionālās standartizācijas padomes sastāvu”.
Saskaņā ar Standartizācijas likumu Ministru kabinets apstiprināja
Nacionālo standartizācijas padomi. Par padomes priekšsēdētāju
iecelts Kaspars Gerhards – Ekonomikas ministrijas valsts
sekretārs.
Par padomes locekļiem iecelti: M.Ambrēna – Latvijas Darba devēju
konfederācijas pārstāve; E.Beļskis – valsts aģentūras “Latvijas
Nacionālais akreditācijas birojs” direktors; A.Burka – Ekonomikas
ministrijas Uzņēmējdarbības un rūpniecības departamenta
direktore; P.Druķis – Tehnisko ekspertu asociācijas pārstāvis;
D.Eberte – Satiksmes ministrijas Stratēģiskās plānošanas
departamenta Nozaru koordinācijas un plānošanas nodaļas vecākā
referente; M.A.Gērke – Latvijas Elektrotehniskās komisijas
direktors; M.Gruškevics – Izglītības un zinātnes ministrijas
Politikas koordinācijas departamenta direktors; J.Kļaviņš –
Latvijas Būvmateriālu ražotāju asociācijas pārstāvis; V.Ķeņģis –
Īpašu uzdevumu ministra elektroniskās pārvaldes lietās
sekretariāta Elektroniskās pārvaldes un informācijas tehnoloģiju
departamenta Valsts informācijas sistēmu attīstības nodaļas
vadītājs; A.Malējs – Finanšu ministrijas Grāmatvedības metožu
analīzes un koordinācijas departamenta direktors; I.Matīss –
Latvijas Zinātņu akadēmijas Sertifikācijas centra direktors;
J.Miķelsons – Mašīnbūves un metālapstrādes rūpniecības uzņēmēju
asociācijas pārstāvis; M.Reinsone – Labklājības ministrijas Darba
departamenta Darba aizsardzības politikas nodaļas vecākā
referente; E.Rudzāte – Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības
kameras pārstāve; A.Sedmale – Latvijas Pārtikas uzņēmumu
federācijas izpilddirektore; V.Silamiķelis – Vides ministrijas
pārstāvis – Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas
aģentūras Metroloģijas laboratorijas vadītājs; S.Stelpe –
Latvijas Kvalitātes asociācijas izpilddirektore; J.Strīpnieks –
sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Latvijas standarts” valdes
priekšsēdētājs; I.Sviķe – Zemkopības ministrijas Veterinārā un
pārtikas departamenta direktora vietniece; V.Treimane –
kooperatīvās sabiedrības “Latvijas Piensaimnieku centrālā
savienība” pārstāve; I.Vorza – Iekšlietu ministrijas pārstāve,
Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta Zinātniski
pētnieciskās pārvaldes sektora priekšniece; J.Zutis – Gaļas
ražotāju un pārstrādātāju asociācijas pārstāvis; T.Žabova –
Latvijas Patērētāju interešu aizsardzības asociācijas
pārstāve.
Pieņemts rīkojums “Par Nacionālās akreditācijas padomes
sastāvu”.
Saskaņā ar likumu “Par atbilstības novērtēšanu” Ministru kabinets
apstiprināja Nacionālo akreditācijas padomi šādā sastāvā:
E.Beļskis – valsts aģentūras “Latvijas Nacionālais akreditācijas
birojs” direktors; A.Biljone –Latvijas Tirdzniecības un
rūpniecības kameras Biedru un sabiedrisko attiecību daļas
direktore; H.Danusēvičs – Latvijas Tirgotāju asociācijas
prezidents; D.Eberte – Satiksmes ministrijas Stratēģiskās
plānošanas departamenta Nozaru koordinācijas un plānošanas
nodaļas vecākā referente; L.Kuple – Patērētāju tiesību
aizsardzības centra Patērētāju iesniegumu un sūdzību daļas
vadītāja; L.Matisons – Latvijas Testēšanas laboratoriju
asociācijas pārstāvis, sabiedrības ar ierobežotu atbildību
“Latvijas rūpnieku tehniskās drošības ekspertu apvienība”
direktors; A.Matīss – Ekonomikas ministrijas valsts sekretāra
vietnieks; I.Slipčenko – Vides ministrijas Latvijas Vides,
ģeoloģijas un meteoroloģijas aģentūras kvalitātes vadības
sistēmas vadītājs; J.Strīpnieks – sabiedrības ar ierobežotu
atbildību “Latvijas standarts” valdes priekšsēdētājs; I.Sviķe –
Zemkopības ministrijas Veterinārā un pārtikas departamenta
direktora vietniece; A.Šumska – sabiedrības ar ierobežotu
atbildību “Latvijas Nacionālais metroloģijas centrs” tehniskā
direktore; I.Upzare – Latvijas Darba devēju konfederācijas darba
aizsardzības eksperte, valsts akciju sabiedrības “Latvenergo”
Vides, veselības un drošības departamenta direktore; A.Vecenāns –
Tehnisko ekspertu asociācijas valdes loceklis; A.Viļums –
Veselības ministrijas Sabiedrības veselības departamenta
Veselības aprūpes resursu nodaļas vadītājs.
Akceptēts likumprojekts “Grozījumi Informācijas sabiedrības
pakalpojumu likumā”.
Likumprojekts izstrādāts, pamatojoties uz Eiropas Komisijas
2005.gada 21.marta vēstuli Nr.201358, kurā ir norādīts, ka
Latvijas Republika nav izpildījusi savas saistības attiecībā uz
Eiropas Parlamenta un Padomes 2002.gada 12.jūlija direktīvu
2002/58/EK par personas datu apstrādi un privātās dzīves
aizsardzību elektronisko komunikāciju nozarē (direktīva par
privāto dzīvi un elektronisko komunikāciju).
Izstrādātā likumprojekta mērķis ir definēt, kas ir elektroniskais
pasts, kā arī precizēt komerciāla paziņojuma sūtīšanas
aizliegumu, paredzot, ka tāda komerciāla paziņojuma sūtīšana,
slēpjot vai noklusējot sūtītāja identitāti, vai bez reālas
adreses, uz kuru saņēmējs var nosūtīt pieprasījumu par šādu
paziņojumu pārtraukšanu, tiešas tirdzniecības nolūkā, izmantojot
automātisku zvanīšanas sistēmu bez cilvēka iesaistīšanās
(automātiskais atbildētājs), faksa aparātu vai elektronisko
pastu, kura saņemšanai pakalpojumu saņēmējs nav sniedzis
iepriekšēju piekrišanu, kā arī citiem pakalpojumu saņēmējiem
traucējošu paziņojumu sūtīšana ir aizliegta. Grozījumi paredz
tiesības lietotājam bez maksas uz iesnieguma pamata atteikties no
komerciālu paziņojumu saņemšanas. Likumprojektā ir ņemtas vērā
Direktīvas 2002/58/EK 13.panta prasības.
Apstiprināta instrukcija “Operatīvo transportlīdzekļu speciālo
ierīču uzstādīšanas, pārbaudes un izmantošanas
kārtība”.
Instrukcija nosaka kārtību, kādā uzstāda, pārbauda un izmanto
operatīvo transportlīdzekļu speciālās ierīces, kas nosaka laiku,
kad transportlīdzekli izmanto ar iedegtu bākuguni un ieslēgtu
skaņas signālu, kā arī nosaka transportlīdzekļa braukšanas
ātrumu.
Ierīci uzstāda transportlīdzekļiem ar uzstādāmām zilām bākugunīm,
stacionāri uzstādītām speciālām skaņas iekārtām un bez īpaša
krāsojuma, kuriem saskaņā ar Ministru kabineta 1999.gada
31.augusta noteikumos Nr.304 “Noteikumi par operatīvajiem
transportlīdzekļiem” minētajām prasībām paredzēts piešķirt
operatīvā transportlīdzekļa statusu.
Ierīci uzstāda transportlīdzeklim pirms operatīvā
transportlīdzekļa statusa piešķiršanas, to transportlīdzeklī
uzstāda stacionāri.
Ierīces uzstādīšanu, izmantošanu un pārbaudi nodrošina iestāde,
kurai ir tiesības lietot operatīvos transportlīdzekļus ar
uzstādītām zilām bākugunīm, stacionāri uzstādītām speciālām
skaņas iekārtām un bez speciāla krāsojuma. Ierīci izmanto, lai
kontrolētu transportlīdzekļus, kuri piedalās ceļu satiksmē ar
ieslēgtu mirgojošu zilu bākuguni un speciālu skaņas
signālu.
Lai nodrošinātu informācijas saglabāšanu, iestāde ierīcei plombē
tam paredzētus pievadus un savienojumus. Ierīces tehnisko
stāvokli un tai paredzēto pievadu un savienojumu plombu stāvokli
iestāde pārbauda ne retāk kā reizi gadā. Iestāde ne retāk kā
reizi nedēļā nodrošina ierīcē uzkrātās informācijas apkopošanu un
ne retāk kā reizi divās nedēļās pārbauda transportlīdzekļa
izmantošanu noteiktajam mērķim.
Aivis Freidenfelds, Ministru kabineta preses sekretārs