Visizplatītākā liksta – trūkst naudas
Nevar veikt visus uzliktos pienākumus
Anketēšanā iegūtā pašvaldību darbības pašvērtējuma analīze liecina: visizplatītākā problēma Latvijas pašvaldībās ir finanšu trūkums. Vairāk nekā 90% pašvaldību vadītāju norāda, ka pašvaldībām nepietiek finanšu visu autonomo funkciju veikšanai. Tas tādēļ, ka jau kopš pagājušā gadsimta 90.gadu sākuma virkne valsts funkciju tika nodotas pašvaldībām, bet diemžēl nenodrošinot atbilstošus finanšu avotus. Tādējādi netiek ievērota Eiropas Vietējo pašvaldību hartas un Latvijas Republikas likuma “Par pašvaldībām” prasība, ka pašvaldību finanšu resursiem ir jābūt samērojamiem ar pašvaldību atbildību (kompetenci), ka, nododot pašvaldībām jaunas autonomās funkcijas, tām vienlaikus jānosaka jauni ienākumu avoti.
Salacgrīvā par nopietnu problēmu uzskata jūras piekrastes apsaimniekošanu atbilstoši iedzīvotāju interesēm Foto: Normunds Mežiņš, A.F.I. |
Gribat izlīdzināties – ņemiet no turīgajiem
Bažas rada pēdējo gadu tendence
krasi samazināt valsts budžeta maksājumu daļu pašvaldību finanšu
izlīdzināšanas fondā. Ja 1995.gadā valsts budžeta maksājumu
īpatsvars izlīdzināšanas fondā bija 83,5% un tikai atlikušos
16,5% no šā fonda veidoja turīgāko pašvaldību maksājumi, tad
2005.gadā valsts budžeta daļa bija vairs tikai 15,1%. Pēdējos
sešos gados valsts budžeta daļa pašvaldību finanšu izlīdzināšanas
fonda veidošanā ir samazinājusies šādi:
• 2000.gadā – 21,9%;
• 2001.gadā – 20,9%;
• 2002.gadā – 19,6%;
• 2003.gadā – 18,3%;
• 2004.gadā – 16,7%;
• 2005.gadā – 15,1%.
Attiecīgi pašvaldību maksājumu īpatsvars izlīdzināšanas fondā ir
palielinājies no 16,5% 1995.gadā līdz 84,9% 2005.gadā. Tātad
pašvaldību finanšu izlīdzināšanas fonds ir pārvērties par
līdzekļu pārdalīšanas instrumentu pašu pašvaldību starpā.
Kā tas ir citās Eiropas valstīs
Pašvaldību kompetences plašumu un
zināmā mērā arī finanšu autonomijas līmeni valstī raksturo
pašvaldību budžeta izdevumu īpatsvars kopējos publiskā sektora
budžeta izdevumos, kā arī pašvaldību budžeta izdevumu attiecība
pret valsts iekšzemes kopprodukta apjomu.
Vidēji 25 Eiropas Savienības (ES) valstīs pašvaldību budžetu
īpatsvars kopējos publiskā sektora izdevumos bija 24%, Latvijā –
26%, bet visaugstākais tas bija Dānijā (55%), Zviedrijā (44%),
Īrijā (40%), Somijā (38%), Spānijā (37%), Nīderlandē (37%).
Viszemākie rādītāji ir Kiprai (2%), Maltai (4%), Grieķijai (6%),
Slovākijai (7%).
Kā redzams, pēc šā rādītāja Latvijas pašvaldībās stāvoklis ir pat
nedaudz labāks nekā caurmērā ES. Tomēr Latvija ievērojami
atpaliek no Dānijas un Zviedrijas, kuras var uzskatīt par paraugu
valsts varas un pārvaldes decentralizācijā.
Dānijā pašvaldību izdevumi bija 31% no iekšzemes kopprodukta,
Zviedrijā – 23%, bet Latvijā – tikai 10%. 2004.gadā pašvaldību
pamatbudžeta izdevumi Latvijā bija 318 latu uz vienu iedzīvotāju,
Dānijā – ap 15 reizēm vairāk. Turklāt pašvaldību funkcijas Dānijā
un Latvijā ir visai līdzīgas.
Pašvaldību budžeta autonomiju lielā mērā raksturo valsts
subsīdiju, it sevišķi mērķdotāciju, īpatsvars kopējos budžeta
ieņēmumos. Dānijā valsts subsīdijas ir tikai 9% no kopējiem
vietējo pašvaldību budžeta ieņēmumiem, Latvijā – ap vienu
trešdaļu, pie tam tās pārsvarā ir mērķdotācijas. Līdzīga
situācija kā Latvijā, proti, līdzekļu trūkums, ir arī Igaunijas
un Lietuvas pašvaldībās. Igaunijā jau diskutē vai nevajadzētu
iedzīvotāju ienākuma nodokli 100% apmērā (šobrīd 56%) novirzīt
pašvaldību budžetā, atļaujot tām noteikt šā nodokļa likmi.
Lietuvā publiskās pārvaldes reformu gaitā paredzēts pārtraukt
funkciju deleģēšanu pašvaldībām bez atbilstoša finansējuma un
piešķirt pašvaldībām tiesības veidot budžetu no vietējiem
nodokļiem un nodevām un noteikt to likmes.
Ko domā tie, kas zina vislabāk?
Rēzeknes rajona Nautrēnu pagasta
padomes priekšsēdētāja Līvija Pļavinska uzsver, ka:
• pašvaldībām ir nepieciešams lielāks finansējums no valsts
budžeta;
• steidzami jāsakārto ceļu tīkls, asfaltējot tos;
• skolotāji cīnās par savām algām, bet aizmirst ieminēties, ka
arī materiāli tehniskais nodrošinājums skolās ir ļoti
slikts.
Madonas rajona Mārcienas pagasta padomes priekšsēdētāja Ināra
Mālniece atzīmē, ka nav skaidrības, par kādiem līdzekļiem veikt
pašvaldības īpašuma pārvērtēšanu līdz 2005.gada 31.decembrim, kas
noteikta ar Ministru kabineta lēmumu.
Ludzas rajona Mežvidu pagasta padomes priekšsēdētāja Zita
Mortukāne uzsver, ka problēmu rada naudas trūkums garantētā
iztikas minimuma pabalstiem. Pēc Z.Mortukānes domām Labklājības
ministrijai vajadzētu piešķirt dotācijas šiem pabalstiem.
Z.Mortukāne atzīmē, ka otra problēma ir darba algas
paaugstināšana pirmsskolas izglītības iestāžu audzinātājām, jo
gada vidū Ministru kabinets ir nolēmis paaugstināt darba algas
šīm iestādēm, bet pašvaldības budžetā tam nav paredzēti
līdzekļi.
Salacgrīvas pilsētas domes priekšsēdētāja vietas izpildītājs
Jānis Cīrulis par nopietnu problēmu uzskata jūras piekrastes
apsaimniekošanu atbilstoši iedzīvotāju interesēm un risinājumu
redz privātā sektora iesaistīšanā – publiskajā privātajā
partnerībā. Šāda partnerība palīdzētu pašvaldībai piesaistīt
privātā sektora līdzekļus, un tā ir visai izplatīta ASV un
Rietumeiropā.
Alūksnes rajona Mārkalnes pagasta padomes priekšsēdētāja Zinaida
Silirava uzskata, ka valstī jāpilnveido pašvaldību finanšu
izlīdzināšanas sistēma, piemēram, paredzot arī tādu kritēriju kā
iedzīvotāju blīvums (dzīvo vairāk viensētās vai centrā).
Balvu rajona Kupravas pagasta priekšsēdētājs Aivars Garais īpašas
grūtības saskata nespējā nodrošināt līdzfinansējumu dažādu
projektu izstrādē un iesaka nodrošināt līdzfinansējuma daļēju
segšanu no valsts budžeta vismaz vienam projektam gadā.
Pēc Saldus rajona Šķēdes pagasta padomes priekšsēdētāja Arvja
Andersona domām, nav attaisnojama birokrātiskā un pārāk
centralizētā ES struktūrfondu sadale, tā pilnībā būtu jānodod
reģionu rīcībā.
Daugavpils rajona Dvietes pagasta pašvaldības vadītājs Ainārs
Astičs uzsver, ka nepietiek līdzfinansējuma ES struktūrfondu
līdzekļu piesaistīšanai. Pašvaldība ir ņēmusi kredītus, bet
vairāk nav iespējams dabūt.
Rēzeknes rajona Maltas pagasta padomes priekšsēdētājs Vitālijs
Skudra norāda uz vairākām problēmām un grūtībām, ar kurām
saskaras pašvaldība, īpaši akcentējot kultūru.
Līgatnes pilsētas domes priekšsēdētājs Ainārs Šteins uzskata, ka
pašvaldības ir pārveidotas par atskaišu gatavotājām. Tām arvien
vairāk tiek atņemti resursi saimnieciskajai darbībai. Pašvaldības
nav saimnieks savā teritorijā, bet tas ir vissliktākais. Pēc
A.Šteina domām, tas ir visu valstī notiekošo problēmu
pamats.
Atsevišķi pašvaldību vadītāji atzīmē, ka ir lielas grūtības ar
skolu kapitālremontiem un uzskata, ka skolu kapitālremontu
vajadzētu veikt par valsts budžeta līdzekļiem, bet skolu
uzturēšanu – par pašvaldību budžeta līdzekļiem.
Naudas galvenā īpašība: tās vienmēr ir par maz
Autoru studiju gados mācīja, ka
naudai ir kādas septiņas īpašības. Bet tas bija visai sen, citos
apstākļos, valdot citai ideoloģijai. Šā raksta uzdevums nav
pārpurināt vēstures putekļus. Pāršķirstot kādas piecas mūsdienu
ekonomikas skaidrojošās vārdnīcas, nauda kā šķirklis nemaz
neparādās. Tā ir visiem zināma aksioma, uz kuras tad dibinās viss
pārējais, skaidroti tiek termini “naudas bāze”, “naudas masa”,
“naudas reforma”, “naudas agregāti”, “naudas multiplikators” utt.
Naudas galveno īpašību neminēja ne toreiz, ne tagad: “Naudas
vienmēr ir par maz”. Nabagam pietrūkst 20 santīmu, lai nopirktu
maizes gabalu šai un rītdienai. Multimiljonārs domā nopirkt
hercogistes platībai atbilstošu džungļu masīvu Amazones krastos,
ierīkot tur autoceļu tīklu un uzcelt atpūtas kompleksu. Miljonāri
– ceļotmīļotāji, kuri jau izvārtījuši visas pasaules slavenākās
pludmales, tagad grib caur viesnīcu un automašīnu stikliem
aplūkot kaut ko pavisam eksotisku. Bet, pārskaitot esošos
miljonus, izrādās, ka vairāku simtu miljonu projekta realizācijai
pietrūkst, naudas ir par maz.
Nodrošināt, lai visi būtu apmierināti ar rīcībā esošajiem
līdzekļiem, laikam nevarēs nekad. Vajadzības aug līdz ar
iespējām, turklāt raksturīgi, ka apsteidzošos tempos.
Taču starp privātpersonu un pašvaldību vajadzībām ir samērā
būtiska atšķirība. Privātpersonas (gan trūcīgie, gan turīgie)
savas vajadzības formē samērā patstāvīgi. Ir jau tā sauktie
gandrīz obligātie maksājumi, kuri jānomaksā, ja negrib zaudēt
mājokli, neārstējoties priekšlaikus aiziet aizsaulē utt.
Pašvaldībām savi pienākumi jāpilda, grib tās vai ne. Un ir
raksturīgi, ka šādu pienākumu un atbildības sfēru skaits un
apjoms aug daudz straujāk nekā ienākumu avotu skaits un
apjoms.
Izeja, kura nav tā labākā, tiek meklēta, uzliktos pienākumus
izpildot daļēji, nepietiekamā kvalitātē un termiņos. Vēlētāji
domā, ka vainīgi ir pašvaldību vadītāji un deputāti, bet īstais
cēlonis ir valdības makroekonomiskā politika, kas nenodrošina
pienākumu, tiesību un līdzekļu līdzsvarotu sadali.
Kur meklēt risinājumus?
Vēsturiski vairākus gadsimtus
pastāvēja t.s. “galvas naudas nodoklis”. Tā būtību nosaka pats
nosaukums. Bez fiskālā uzdevuma tas nodrošināja kārtu jeb šķiru
sabiedrības stabilizāciju. Galvas naudu maksāja tikai zemākās un
līdz ar to nabadzīgākās šķiras. Lai kāds nekļūst turīgs un
nemēģina rāpties augstākā šķirā! Muižnieki no šā nodokļa bija
atbrīvoti. Lai kāds nekļūst nabadzīgs un “neblamē” savu kārtu!
Redzams, mūsu apstākļos, kad gribam apturēt sabiedrības
noslāņošanos un sašķelšanos naidīgās kārtās (slāņos), šis
nodoklis neder.
Tāpat mērķi nesasniegs paaugstināts vai jauns īpašuma nodoklis.
Vai nu tas būs proporcionāls, vai progresīvs, lielāko īpašumu
īpašnieki un maksātāji dzīvos lielajās pilsētās, un ienākumus no
tāda nodokļa gūs šīs pilsētas, veicinot tālāku teritoriālo
noslāņošanos.
Uz zinātniskās fantastikas robežas atrodas ceļu nodoklis. Uz
robežas tādēļ, ka Eiropā jau ir daudzas valstis, kur par dažu
ceļu lietošanu ir jāmaksā. Tad uz šosejām pie katra pagasta vai
novada robežas būtu barjeras. Vadītājam jāiemet pagasta lādē lats
vai kāda cita spoža monēta. Tad paceļas barjera “Laipni lūdzam!”.
Atbaidoši šķēršļi: transporta sastrēgumi pie šādām barjerām un
ieguvēji būs tikai pagasti un novadi, kurus šķērso lielās
transporta maģistrāles. Tālumnieku pagastos iegriezīsies vēl
mazāk tūristu nekā līdz šim.
Daudzu pašvaldību vadītāji vēlas iegūt lielāku finanšu
autonomiju, ar to vispirms saprotot tiesības ņemt aizdevumus
privātās kredītiestādēs (bankās). Pašreiz to drīkst darīt tikai
ar ikreizēju finanšu ministra atļauju.
Mūsdienās visā pasaulē ir kļuvis moderni dzīvot uz parāda. Taču
pašvaldību gadījumā daži apstākļi prasa pārdomas, pirms dot
pašvaldībām tādas tiesības.
Privātais kredīts ir dārgs (augstas procentu likmes). Lai tas
attaisnotos, kredīta ieguldījumam ir jābūt ļoti ienesīgam.
Vairums pašvaldību objektu tam neatbilst. Ne ceļi, ne skolas, ne
veco ļaužu pansionāti, ne kultūras nami utt. Ir noteikts, ka
aizņēmumus pašvaldības nedrīkst garantēt ar īpašumiem, kas
nepieciešami pašvaldību autonomo funkciju veikšanai. Vismaz no
morālā, ja ne no juridiskā viedokļa parāds ir jāatdod tam, kurš
aizņēmies. Bet pašvaldības ievēlē uz samērā īsu laiku. Kredītu,
protams, ņems ilgtermiņa. Tātad tas būs jāatdod jau citu deputātu
vadītai pašvaldībai. Līdz ar to vienas partijas vai grupas vadīta
pašvaldība ar lielu kredītu palīdzību parādīs savu rīcībspēju,
gādību, izaugsmi utt., bet visu atbildību par parādu atmaksu
“uzgrūdīs” nākamajiem sasaukumiem, nostādot tos grūtā
stāvoklī.
Runājot par aizņemšanos, vēl jāatzīmē, ka latviešiem tradicionāli
tā nav populāra. Bet šodienas apstākļos, kad no ES
struktūrfondiem ir iespējams saņemt finansējumu, kas vairākas
reizes pārsniedz projekta iesniedzējam nepieciešamā
līdzfinansējuma apjomu, nodrošināt līdzfinansējumu ir ļoti
svarīgi un nepieciešami. Pie šādiem nosacījumiem mainās attieksme
pret kredītiem. Tāpēc ir cits izplatītāks viedoklis – ka arī
Latvijā pašvaldībām jādod tiesības aizņemties komercbankās
līdzīgi kā tas ir gandrīz visās Eiropas valstīs. Anketās gan nav
minēts, kas garantēs šādus kredītus. Bez garantijām vai ķīlām
privātbankas parasti tos neizsniedz. Bagātās pašvaldības kredītu
atmaksu varbūt varētu garantēt ar savu budžetu, kā to dara
valdības, bet ko ieķīlās nabadzīgās, kurām kredītu vajag
visvairāk?
Atpalikušās pašvaldības arī ir valsts daļa
Jāpalielina nodokļu ieņēmumu daļa
pašvaldību budžetā, it sevišķi mazāk attīstītās pašvaldībās. Ir
jāsaprot, ka arī ekonomiski atpalikušās teritorijas ir valsts
daļa, kas vajadzīga ne tikai mazās teritorijās dzīvojošiem
iedzīvotājiem un tos pārstāvošai pašvaldībai, bet valstij kopumā.
To diktē gan apsvērumi par valsts vienotību, aizsardzību,
teritorijas, politiskās stabilitātes saglabāšanu, gan vides
daļēju atveseļošanu, ko sabojā lielos ienākumus gūstošās
pilsētas.
Tādēļ, pārdalot pienākumus starp centrālo valdību un pašvaldībām,
vienlaikus ir jāpārdala valsts konsolidētais kopbudžets.
Jau tagad iedzīvotāju ienākuma nodokļa lielākā daļa (73%) nonāk
pašvaldību rīcībā. Par saprātīgu uzskatāms priekšlikums, ka
pašvaldību rīcībā nodotu šo nodokli pilnībā (100%). Tas ļautu
noteikt, ka pašvaldības arī administrē (iekasē) šo nodokli.
Pašreiz tādas tiesības ir vienīgi Rīgas, Ventspils un Liepājas
pašvaldībām. Tad deputāti un pašvaldības darbinieki būs aktīvi
cīnītāji pret ienākuma nodokļa nemaksātājiem, darbu bez darba
līgumiem, algām aploksnēs u.c.
Īsi un skaidri
Lai nodrošinātu pašvaldības ar pietiekamiem finanšu resursiem un patstāvīgu budžetu, nepieciešams:
• panākt, lai pašvaldību finanšu
resursi būtu samērojami ar pašvaldību kompetenci, kas noteikta ar
likumu;
• ieviest pašvaldību nodokļus, noteikt, ka nekustamā īpašuma
nodoklis un iedzīvotāju ienākuma nodoklis ir pašvaldību
nodokļi;
• pašvaldību nodokļu administrēšanu uzticēt pašvaldībām;
• dot pašvaldībām tiesības regulēt pašvaldību nodokļu
likmes;
• nodrošināt pašvaldībām brīvu pieeju kapitāla tirgum;
• pilnveidot pašvaldību finanšu izlīdzināšanas sistēmu;
• bez ikgadējiem pašvaldību operāciju budžetiem sastādīt
operāciju budžetus trīs gadu periodam un investīciju
(kapitālieguldījumu) budžetus piecu gadu periodam.
LZA akadēmiķis Oļģerts Krastiņš,
LZA akadēmiķis Edvīns Vanags